Gå til innhold

Var på Bø badeland i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns jeg ser mange overvektige folk, sånn generelt. De fleste, som noen kaller «bare» lubben/småklubben, er gjerne også overvektig om man ser til bmi. Men normene for hva som ansees som normalvekt og overvekt har endret seg med årene. Og ikke akkurat i en positiv retning. Overvekt er faktisk et folkehelseproblem.

For noen måneder siden hadde jeg en bmi på 25,8. Det defineres som overvektig. Men det var ingen vanlige folk, av de som jeg snakket med vekt om som mente at jeg overvektig. Var hos en spesialist i forbindelse med en undersøkelse, han var den eneste som sa det som mente at jeg var overvektig. Han undersøkte mageregionen. «Det er helt vanlig når man er litt overvektig» var hans ord. Fastlegen bare fnøs da jeg sa at jeg var overvektig da jeg regner ut bmi etter at jeg var hos spesialist. Han mente at sånn var det i Norge i dag og at jeg ikke trengte å gå ned i vekt. Nå har jeg en bmi på 22,8 som tilsier normalvektig. De fleste syns keg har blitt for tynn. Selv tenker jeg at det fortsatt er noen kilo ned før jeg kan kalles tynn. Nå er jeg vel helt vanlig slank, men ikke tynn. 

Normene endrer seg, dessverre.

Anonymkode: b4125...b72

Fortsetter under...

Skrevet (endret)
1 time siden, Anonym bruker skrev:

tilbakeJeg syns jeg ser mange overvektige folk, sånn generelt. De fleste, som noen kaller «bare» lubben/småklubben, er gjerne også overvektig om man ser til bmi. Men normene for hva som ansees som normalvekt og overvekt har endret seg med årene. Og ikke akkurat i en positiv retning. Overvekt er faktisk et folkehelseproblem.

For noen måneder siden hadde jeg en bmi på 25,8. Det defineres som overvektig. Men det var ingen vanlige folk, av de som jeg snakket med vekt om som mente at jeg overvektig. Var hos en spesialist i forbindelse med en undersøkelse, han var den eneste som sa det som mente at jeg var overvektig. Han undersøkte mageregionen. «Det er helt vanlig når man er litt overvektig» var hans ord. Fastlegen bare fnøs da jeg sa at jeg var overvektig da jeg regner ut bmi etter at jeg var hos spesialist. Han mente at sånn var det i Norge i dag og at jeg ikke trengte å gå ned i vekt. Nå har jeg en bmi på 22,8 som tilsier normalvektig. De fleste syns keg har blitt for tynn. Selv tenker jeg at det fortsatt er noen kilo ned før jeg kan kalles tynn. Nå er jeg vel helt vanlig slank, men ikke tynn. 

Ja normene for det normale har absolutt endret seg. I dag er det "vanlig" å ha noen kilo for mye og mange av de som er slanke er gjerne også svært fit og veltrente. De har altså mye muskler. De naturlig magre finnes det ikke så mange av lengre.

For noen år skulle de spille inn en film med handling fra 70-tallet, tror det var "Den siste revejakta". Da sleit de med å finne nok statister som ser ut sånn som folk gjorde på 70-tallet, altså tynne uten å være så muskuløse.

Endret av Nyttårs barn
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns jeg ser mange overvektige folk, sånn generelt. De fleste, som noen kaller «bare» lubben/småklubben, er gjerne også overvektig om man ser til bmi. Men normene for hva som ansees som normalvekt og overvekt har endret seg med årene. Og ikke akkurat i en positiv retning. Overvekt er faktisk et folkehelseproblem.

Nå skal det også ta hensyn til hvordan fettet er fordelt og kroppsbygning. Men for mye på magen er det farligste. 

Anonymkode: 8ad02...8b4

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg derimot var helt sjokkert over hvor mange overvektige voksne og ikke minst barn det er. Helt tydelig at dette er en folkesykdom. Jeg hadde skjemtes hadde jeg og mine barn sett sånn ut.

og nå kommer sikkert masse sånn «ååå, jeg hadde skjemtes dersom jeg hadde hatt slike holdninger osv». Tull, det er viktig å sette fokus på dette enorme helseproblemet

Anonymkode: b170f...cc7

Å sette fokus på helse er en ting. Det er jo bare å fortsette å oppfordre til sunt kosthold og trening i medier, hos legen osv. Men et badeland er ikke riktig plassen for å dømme eller blande seg i andres livssituasjon. Tenk heller hvor fint det er at de kommer seg ut av av huset og tør å vise kroppen sin, avhengig av fasong og vekt. 

Når jeg ser hva enkelte tenker her, så blir det faktisk litt vanskeligere neste gang jeg skal på stranda og kle av meg. Jeg er endelig normalvektig etter ca 15 kg for mye. Magen er fortsatt dvask og huden dull av strekkmerker. Svangerskapet har gjort sitt med kroppen. Jeg har lyst til å kunne gå i bikini på stranda, uten at jeg skal bekymre meg for hva andre tenker om kroppen min. Lei av å kle meg i mer, enn hva som er komfortabelt i forhold til temperaturen ute.

Anonymkode: 8ad02...8b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...