Anonym bruker Skrevet 23. juli 2018 #1 Skrevet 23. juli 2018 Kan du beskrive smerten? Har av og til, i flere år, hatt smerter som jeg tror kanskje kan være gallestein. I det siste har jeg hatt det mye oftere, skal til legen etter hvert, men fastlegen min har ferie. Anonymkode: d3185...ebe
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2018 #2 Skrevet 23. juli 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Kan du beskrive smerten? Har av og til, i flere år, hatt smerter som jeg tror kanskje kan være gallestein. I det siste har jeg hatt det mye oftere, skal til legen etter hvert, men fastlegen min har ferie. Anonymkode: d3185...ebe Oh yes.. Takvise smerter under ribbeinsbuen - som rier.. Kvalm uten oppkast. Helt for jævlig rett og slett.. Det utviklet seg til å bli akutt bukspyttkjertelbetennelse hos meg - da kan du legge til en sløv kniv som vris rundt i ryggen.. Anonymkode: b6430...ab5
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2018 #3 Skrevet 23. juli 2018 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Oh yes.. Takvise smerter under ribbeinsbuen - som rier.. Kvalm uten oppkast. Helt for jævlig rett og slett.. Det utviklet seg til å bli akutt bukspyttkjertelbetennelse hos meg - da kan du legge til en sløv kniv som vris rundt i ryggen.. Anonymkode: b6430...ab5 Signerer denne. Smertene ble til slutt så jæ***ge at jeg besvimte. Lå lenge på sykehus og fikk antibiotika og smertestillende rett i årene. Anonymkode: 64c57...495
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2018 #4 Skrevet 23. juli 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Signerer denne. Smertene ble til slutt så jæ***ge at jeg besvimte. Lå lenge på sykehus og fikk antibiotika og smertestillende rett i årene. Anonymkode: 64c57...495 Var det gallestein, eller fikk du også betennelse i bukspyttkjertel? Anonymkode: b6430...ab5
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2018 #5 Skrevet 23. juli 2018 Jeg har "kun" hatt gallesteinsanfall. Smertene på det verste er helt ubeskrivelig #!×#@!×#@!××#@!@ Sinnsykt vonde ! Anonymkode: 4dfd2...3d6
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2018 #6 Skrevet 23. juli 2018 Smerter fra helvete som sitter oppunder mellomgulvet og bak i ryggen. Varer i noen timer og klarer ikke sitte stille når det pågår pga at det er så vondt. Er operert. Anonymkode: a3d7a...e4e
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2018 #7 Skrevet 23. juli 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Smerter fra helvete som sitter oppunder mellomgulvet og bak i ryggen. Varer i noen timer og klarer ikke sitte stille når det pågår pga at det er så vondt. Er operert. Anonymkode: a3d7a...e4e Verst på høyre side. Helt grusomt ja Anonymkode: 4dfd2...3d6
Amalies mamma Skrevet 23. juli 2018 #8 Skrevet 23. juli 2018 Har hatt det. Grusomt. Smerter litt som fødselsrier. Svimte av pga smertene.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2018 #9 Skrevet 23. juli 2018 Har hatt det. Måtte ha ultralyd for å bekrefte det legen mente jeg hadde. Tok et år fra henvisning til operasjon til jeg ble operert... ingen problemer etter på med mat eller smerter. For å kanskje lette anfallene litt så kan du tenke på hva du spiser. Jeg reagerte på krydder, andre reagerer på mye fett i kosten. Min bestemor kutter ut matvarer etterhvert som hu får anfall( har kuttet ris, tomat, druer, alt krydder; kan bruke salt og pepper) Anonymkode: 5b8bc...13d
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2018 #10 Skrevet 23. juli 2018 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har hatt det. Måtte ha ultralyd for å bekrefte det legen mente jeg hadde. Tok et år fra henvisning til operasjon til jeg ble operert... ingen problemer etter på med mat eller smerter. For å kanskje lette anfallene litt så kan du tenke på hva du spiser. Jeg reagerte på krydder, andre reagerer på mye fett i kosten. Min bestemor kutter ut matvarer etterhvert som hu får anfall( har kuttet ris, tomat, druer, alt krydder; kan bruke salt og pepper) Anonymkode: 5b8bc...13d Jeg ble alltid steindårlig etter taco. Det kan ha vært rømmen.. men kanskje også krydderet. Det har jeg ikke tenkt på.. Når jeg tenker tilbake har jeg nok hatt mange slike anfall. Men jeg har aldri koplet det til gallestein. Et par veldig kraftige, ellers mange mindre. Men så kilte en gallestein seg fast og hele fordøyelsessystemet kollapset. Jeg holdt på å stryke med. Men det var så alvorlige symptomer og så langvarig før jeg endelig søkte hjelp at det ikke er noe man skal frykte i vanlige tilfeller, så vidt jeg forsto. Galleblæren min var så full av stein at de nesten ikke fant den når de tok ultralyd.. og jeg fikk med meg hjem (yai) et helt reagensrør fylt av stein. Anonymkode: b6430...ab5
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2018 #11 Skrevet 23. juli 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Var det gallestein, eller fikk du også betennelse i bukspyttkjertel? Anonymkode: b6430...ab5 Det var gallestein OG betennelse i bukspyttkjertelen, ja. Fikk operasjon noen måneder seinere og fikk med et lite "lass" med småstein. Anonymkode: 64c57...495
GuttemammatilNW Skrevet 23. juli 2018 #12 Skrevet 23. juli 2018 Har slitt mye med det de siste månedene, og var innlagt på sykehus for 4-5 uker siden. Fikk som noen andre her skrev, smertestillende og antibiotika (og kvalmestillende). Er en helt grusom smerte som sitter øverst i magen på høyere side og som strekker seg som et belte bak på ryggen. Blitt henta av ambulansen 3 ganger og vært på legevakta og fått voltarensprøyte minst 7 ganger nå. Når jeg lå innlagt sa legene at dette var gallesteinsanfall som hadde utviklet seg til galleblærebetennelse og betennelse i leveren. Smerten på meg er som krampelignenede tak og sviende smerte som kan vare i maaaaange timer! Før jeg fikk kjempe sterke smertestillende på resept av legen så måtte jeg inn på legevakta for smertelindring for det ga seg ikke. Man finner ut av om det er gallestein ved å ta en ultralyd
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2018 #13 Skrevet 23. juli 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg ble alltid steindårlig etter taco. Det kan ha vært rømmen.. men kanskje også krydderet. Det har jeg ikke tenkt på.. Når jeg tenker tilbake har jeg nok hatt mange slike anfall. Men jeg har aldri koplet det til gallestein. Et par veldig kraftige, ellers mange mindre. Men så kilte en gallestein seg fast og hele fordøyelsessystemet kollapset. Jeg holdt på å stryke med. Men det var så alvorlige symptomer og så langvarig før jeg endelig søkte hjelp at det ikke er noe man skal frykte i vanlige tilfeller, så vidt jeg forsto. Galleblæren min var så full av stein at de nesten ikke fant den når de tok ultralyd.. og jeg fikk med meg hjem (yai) et helt reagensrør fylt av stein. Anonymkode: b6430...ab5 Anfallet mitt på 14 timer var etter en tacokveld der det var sterk taco saus i retten. Og jeg spiser ikke rømme på taco... En annen gang reagerte jeg mest sannsynlig på sterk pepperbiffpizza. Fikk anfall kl.3 natt til julaften og gav seg ikke før i 12 tiden formiddag på julaften etter en ganske stor rap🙈 Anonymkode: 5b8bc...13d
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2018 #14 Skrevet 23. juli 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Anfallet mitt på 14 timer var etter en tacokveld der det var sterk taco saus i retten. Og jeg spiser ikke rømme på taco... En annen gang reagerte jeg mest sannsynlig på sterk pepperbiffpizza. Fikk anfall kl.3 natt til julaften og gav seg ikke før i 12 tiden formiddag på julaften etter en ganske stor rap🙈 Anonymkode: 5b8bc...13d Veldig overraskende at krydder gar en slik effekt! Jeg fikk et tredagersanfall etter å ha begynt dagen med en banansplit på ferie en gang, men jeg trodde på det tidspunktet at jeg var matforgiftet.. Ser i ettertid at det var et stort galleanfall, muligens med utfall på bukspyttkjertelen, for jeg fikk så sinnsyke ryggsmerter tredje dag.. Jeg har i alle fall lært nå at jeg skal oppsøke lege raskere ved mageproblemer.. Jeg unnskyldte det med at det var luftsmerter, omgangssyke osv. Var en tur på legevakt hvor jeg fikk syrenøytraliserende.. Men etter 9 dager uten mat ble det oppdager at det faktisk var veeeldig alvorlig.. symptomer fra mage er vel kanskje noe av det som er vanskeligst å finne ut av - ta på alvor - eller bli tatt på alvor... Anonymkode: b6430...ab5
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2018 #15 Skrevet 23. juli 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Veldig overraskende at krydder gar en slik effekt! Jeg fikk et tredagersanfall etter å ha begynt dagen med en banansplit på ferie en gang, men jeg trodde på det tidspunktet at jeg var matforgiftet.. Ser i ettertid at det var et stort galleanfall, muligens med utfall på bukspyttkjertelen, for jeg fikk så sinnsyke ryggsmerter tredje dag.. Jeg har i alle fall lært nå at jeg skal oppsøke lege raskere ved mageproblemer.. Jeg unnskyldte det med at det var luftsmerter, omgangssyke osv. Var en tur på legevakt hvor jeg fikk syrenøytraliserende.. Men etter 9 dager uten mat ble det oppdager at det faktisk var veeeldig alvorlig.. symptomer fra mage er vel kanskje noe av det som er vanskeligst å finne ut av - ta på alvor - eller bli tatt på alvor... Anonymkode: b6430...ab5 Har du fortsatt anfall? Be om henvisning til operasjon. Kikkhullsoperasjon. Jeg hadde kun 1 sten, men en diger en. Da tanta til samboer tok bort steinene og galleblære så var det små pepperkorn. Anonymkode: 5b8bc...13d
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2018 #16 Skrevet 23. juli 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du fortsatt anfall? Be om henvisning til operasjon. Kikkhullsoperasjon. Jeg hadde kun 1 sten, men en diger en. Da tanta til samboer tok bort steinene og galleblære så var det små pepperkorn. Anonymkode: 5b8bc...13d Jeg har operert. Og steinene var på 1 x 1 cm.. store steiner i en merkelig farge 😱 Anonymkode: b6430...ab5
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2018 #17 Skrevet 23. juli 2018 Oh yes...! Hos meg kommer det ikke takvis som rier som jeg ser flere beskriver det. Her er det en konstant smerte oppunder ribbbeinsbuen som stråler bak i ryggen. Varierer i styrke, har vært en gang på legevakten, da hadde anfallet vart i nesten 10 timer uten tegn til å gi seg eller noen respons på smertestillende. Fikk da voltaren og morfin i sprøyte. En periode hadde jeg mange små anfall, nå har det gått over til mer sjelden. Er utstyrt med både voltaren og ketogan (morfin) stikkpiller nå etter legevaktbesøket i høst, har hatt et par begynnende anfall etter det, men da har voltarenen tatt det. Har fått påvist en stor stein i gallen, og stående tilbud om operasjon, men er veldig usikker i.o.m at det ikke skjer så ofte lenger. Så ser det an 😊 Anonymkode: 61f2c...7e1
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2018 #18 Skrevet 23. juli 2018 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Oh yes...! Hos meg kommer det ikke takvis som rier som jeg ser flere beskriver det. Her er det en konstant smerte oppunder ribbbeinsbuen som stråler bak i ryggen. Varierer i styrke, har vært en gang på legevakten, da hadde anfallet vart i nesten 10 timer uten tegn til å gi seg eller noen respons på smertestillende. Fikk da voltaren og morfin i sprøyte. En periode hadde jeg mange små anfall, nå har det gått over til mer sjelden. Er utstyrt med både voltaren og ketogan (morfin) stikkpiller nå etter legevaktbesøket i høst, har hatt et par begynnende anfall etter det, men da har voltarenen tatt det. Har fått påvist en stor stein i gallen, og stående tilbud om operasjon, men er veldig usikker i.o.m at det ikke skjer så ofte lenger. Så ser det an 😊 Anonymkode: 61f2c...7e1 Det er absolutt verd å ta operasjon hvis de tilbyr det! Du er som regel ute igjen samme dag, og det var i alle fall ikke store smertene hos meg.. Et par dager etter var jeg oppe og gikk Anonymkode: b6430...ab5
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2018 #19 Skrevet 24. juli 2018 Gjør sinnsykt vondt. Jeg hadde flere små anfall men de gikk over med litt voltaren og paracet, visste ikke var det var da. Så var det 2015, natt til første juledag. Hadde spist fet ribbe og alt annet på julaften, så begynte jeg å spy som en gris. Tenkte først matforgiftning, men det ble verre og verre. Til slutt måtte jeg krype til korset og til legevakt. Ble innlagt på sykehus 5 minutter senere og fikk skikkelig smertestillende, halleluja! De kunne operere, men da måtte det være med stor snitt og alltid da alt er oppsvulmet. Fikk anbefalt å vente 3 måneder og så ta det med kikkhull, forutsatt at det ikke kommer flere anfall. Venter da noen måneder og de opererte ut galleblære med kikkhull, i dagkirurgi. Tok det rolig dagen etter, hadde egentlig aldri vondt takket være gode smertestillende. Eneste jeg må være forsiktig med er fløte, det tåler jeg ikke så bra lengre, i hvert fall større mengder. Anonymkode: 74c66...536
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2018 #20 Skrevet 24. juli 2018 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er absolutt verd å ta operasjon hvis de tilbyr det! Du er som regel ute igjen samme dag, og det var i alle fall ikke store smertene hos meg.. Et par dager etter var jeg oppe og gikk Anonymkode: b6430...ab5 Er ikke så redd for selve operasjonen egentlig, mer bivirkninger eller at det skal bli verre etterpå. Dere som er operert, har det vært bivirkninger i ettertid? Er det noe dere ikke kan spise feks? Anonymkode: 61f2c...7e1
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2018 #21 Skrevet 24. juli 2018 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er ikke så redd for selve operasjonen egentlig, mer bivirkninger eller at det skal bli verre etterpå. Dere som er operert, har det vært bivirkninger i ettertid? Er det noe dere ikke kan spise feks? Anonymkode: 61f2c...7e1 Absolutt ingenting. Jeg opererte et par dager før jul for noen år siden, og kunne sette meg rett til Ribbetallerken Har ikke hatt noen magesmerter siden Anonymkode: b6430...ab5
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2018 #22 Skrevet 25. juli 2018 Det var smerter fra helvete her.. lå i fosterstilling og vrei meg i smerter. Var på legevakta tre kvelder/netter på rad. Ene kvelden måtte det 4 morfin sprøyter til for at smertene skulle gi seg. Siste kvelden ba jg om og bli sendt på sykehus mn legevakta mente det ikke var behov. Sa at da kjører jg selv dit,fikk da taxi. En time etter jg kom frem lå jg på operasjonsbordet. Masse store steiner som de fjernet med kikhull. Legen spurte hvorfor jeg ikke hadde kommet før,forklarte det og han skulle visst ringe legevakta og prate med de for det var like før det ble verre enn det var. Var ute samme dag,uten smerter:) må passe på litt hva jeg spiser en dag i dag (5 år siden operasjon). Krydra og sterk mat er ikke bra. Jeg sliter også med at jeg må fort på do etter nesten hvert måltid jeg har spist uansett hva det er. Anonymkode: 1a768...2c6
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2018 #23 Skrevet 25. juli 2018 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Absolutt ingenting. Jeg opererte et par dager før jul for noen år siden, og kunne sette meg rett til Ribbetallerken Har ikke hatt noen magesmerter siden Anonymkode: b6430...ab5 Heller ingen bivirkninger. Kan spise alt. Anonymkode: 5b8bc...13d
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2018 #24 Skrevet 25. juli 2018 HI her. Jeg har aldri hatt disse smertene takvis, som flere beskriver, alltid en konstant smerte. Har også alltid gått over etter max. 3-4 timer. Da har det vært så vondt at jeg greier ikke å ligge stille. Og så har jeg gjerne kjent meg støl på et vis dagen etter. Men jeg har også tenkt litt på at det har kommet etter at jeg har spist noe veldig fett (mulig også krydret/saltet). Skal på ferie om noen få dager, og er så redd for at jeg skal få det mens jeg er der. Får smøre meg med tålmodighet, vil helst snakke med fastlegen min om det. Kan de se dette på blodprøver...?? Eller må jeg ta ultralyd eller lignende? Anonymkode: d3185...ebe
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2018 #25 Skrevet 25. juli 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: HI her. Jeg har aldri hatt disse smertene takvis, som flere beskriver, alltid en konstant smerte. Har også alltid gått over etter max. 3-4 timer. Da har det vært så vondt at jeg greier ikke å ligge stille. Og så har jeg gjerne kjent meg støl på et vis dagen etter. Men jeg har også tenkt litt på at det har kommet etter at jeg har spist noe veldig fett (mulig også krydret/saltet). Skal på ferie om noen få dager, og er så redd for at jeg skal få det mens jeg er der. Får smøre meg med tålmodighet, vil helst snakke med fastlegen min om det. Kan de se dette på blodprøver...?? Eller må jeg ta ultralyd eller lignende? Anonymkode: d3185...ebe Du må ta ultralyd. Du kan se deg på blodprøver hvis det er betennelse i galleblæra, men da må du ta ultralyd for å finne ut om årsaken er gallestein Anonymkode: b6430...ab5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå