Gå til innhold

Nordnorsk kvote og venteliste på skoleplass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har søkt meg inn på skole til høsten og hadde sykepleien som 1 valg. Jeg står nå på venteliste (nr 40 og noe) for å få plass. De 2 siste årene er alle med nord norsk tilknytning kommet inn på dette studiet, da 80% av plassene skal gis til de i denne kvoten. Alt jeg finner ut er at man nå må vente til suppleringsopptaket den 29 (på en søndag?!) For å rykke opp eller få plass. Noen med erfaring? Regner jo med at det er liten sannsynlighet selv om jeg har rykket frem noen plasser til nå. Har ei venninne som var nr 46 i fjor på venteliste til vernepleien og hun fikk tilbud under supplering? Er det håp tror dere? 

Har kommet inn på 4 valg som er økonomi og administrasjon men herregud det fristet virkelig ikke med 3års matte da jeg har hørt det er vanskelig å få jobb etterpå 😏

Anonymkode: 2ecce...bc3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Umulig å svare deg uten å vite hvilket studium det er.  Dette kommer an på hvor attraktivt det er og hvor mange studieplasser det har.

Anonymkode: ef480...55f

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Umulig å svare deg uten å vite hvilket studium det er.  Dette kommer an på hvor attraktivt det er og hvor mange studieplasser det har.

Anonymkode: ef480...55f

Skreiv jo at det var sykepleie, og det er nok attraktivt. Men med tanke på at ei venninne kom inn i fjor på vernepleien som faktisk hadde høyere snitt (og ikke nordnorsk kvote), når hun sto like langt ned på venteliste må det jo være lov å håpe? 😏 de har oppført 55 plasser på studiet men i fjor var det registrert over 70 i det kullet. Mange møter ikke opp, og mange faller fra.. Regner jo med å hoppe litt opp på lista nå den 24 når svarfristen går ut, men man blir jo nervevrak av den ventinga 😅 

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skreiv jo at det var sykepleie, og det er nok attraktivt. Men med tanke på at ei venninne kom inn i fjor på vernepleien som faktisk hadde høyere snitt (og ikke nordnorsk kvote), når hun sto like langt ned på venteliste må det jo være lov å håpe? 😏 de har oppført 55 plasser på studiet men i fjor var det registrert over 70 i det kullet. Mange møter ikke opp, og mange faller fra.. Regner jo med å hoppe litt opp på lista nå den 24 når svarfristen går ut, men man blir jo nervevrak av den ventinga 😅 

Igrunn tenker jeg at du kanskje har søkt plass i Tromsø? 
Men det finnes flere steder i Nord-Norge hvor de har sykepleierutdanning med mye færre studieplasser. Har du søkt i Hammerfest tviler jeg på at du kommer inn mtp antall studieplassen, men hvis det er i Tromsø kan det tenkes det finnes håp :) 

Selv kom jeg inn på et annet studie, til tross for at jeg var nr. 57 på venteliste! Så tenker alt kommer an på utdanningen og hvor mange plasser dem har. 

Anonymkode: 0bd6d...a51

Skrevet

Jøss.  Er dere tilbakestående i nord, altså? Må ha kvote?

Anonymkode: b9c16...045

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, morsom du! ;) 

Grunnen til kvota er fordi svært mange unge ønsker flytte sørover, derfor har dem kvote som er forbeholdt "oss" for at vi ikke skal "rømme" landsdelen. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, morsom du! ;) 

Grunnen til kvota er fordi svært mange unge ønsker flytte sørover, derfor har dem kvote som er forbeholdt "oss" for at vi ikke skal "rømme" landsdelen. 

Så bra da! Heier på det!

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jøss. Du var jaggu hyggelig. 

Veldig peiling på bosetning og levekår i nord hadde du også. 

Anonymkode: 0c354...8c8

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan dere ikke konkurrere med oss på like vilkår så er det jo lett pinlig. Men om det gjør at dere ikke flytter så er jo det udelt positivt.

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er visst noen helt andre som bør kalles tilbakestående...

Anonymkode: 395bd...ee2

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan dere ikke konkurrere med oss på like vilkår så er det jo lett pinlig. Men om det gjør at dere ikke flytter så er jo det udelt positivt.

Generell samfunnskunnskap er også fint å ha. Har du muligens hørt om ordningene for nedskriving av studielån i Finnmark...? Ikke? 

Skrevet

Ikke helt det samme, men jeg kom inn på en sykepleiefaglig videreutdanning med 20 studieplasser og jeg sto på ventelisteplass nr 20. Så synes ikke du skal gi opp håpet hvertfall 😊 Lykke til 😊

Anonymkode: 3cf93...dba

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Generell samfunnskunnskap er også fint å ha. Har du muligens hørt om ordningene for nedskriving av studielån i Finnmark...? Ikke? 

Og det er relevant for bostedskvotering på opptaket fordi? 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva er poenget med å avspore tråden? Det var da ikke dette hi spurte om!

Anonymkode: 092a8...54f

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi opplyste mennesker gjerne har hørt om de tiltakspakkene som gjelder utdanning. I alle fall bør de sørge for å være opplyst og underrettet før de slenger med leppa.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi opplyste mennesker gjerne har hørt om de tiltakspakkene som gjelder utdanning. I alle fall bør de sørge for å være opplyst og underrettet før de slenger med leppa.

Nedskriving av studielån er ikke en tiltakspakke som gjelder utdanning på en måte som er relevant i denne sammenhengen, det har ingenting med opptak til utdanning å gjøre.

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Igrunn tenker jeg at du kanskje har søkt plass i Tromsø? 
Men det finnes flere steder i Nord-Norge hvor de har sykepleierutdanning med mye færre studieplasser. Har du søkt i Hammerfest tviler jeg på at du kommer inn mtp antall studieplassen, men hvis det er i Tromsø kan det tenkes det finnes håp :) 

Selv kom jeg inn på et annet studie, til tross for at jeg var nr. 57 på venteliste! Så tenker alt kommer an på utdanningen og hvor mange plasser dem har. 

Sykepleierutdanning i Hammerfest, Harstad, Natvik og Tomsø - men alt er gjennom UiT. 

Anonymkode: ffc6f...ee4

Skrevet

Jada, slapp av. Fristen for å svare er vel i morgen kl 23:59, så det er nok mange som sitter på gjerdet enda. Ha is i magen, plutselig kommer du inn likevel :) 

Anonymkode: 0a973...cc9

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sykepleierutdanning i Hammerfest, Harstad, Natvik og Tomsø - men alt er gjennom UiT. 

Anonymkode: ffc6f...ee4

Da har jeg troa på deg! Dette ordner seg skal du se- så lenge du muligens er villig til å kanskje måtte flytte på deg! :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...