Gå til innhold

Oppkjøring for ATV, noen som kan regler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min vil kjøre ATV når han blir 16 år. Jeg har hørt at da må man ha lappen for moped, om det stemmer? Problemet er at sønnen min har balansefeil og mestrer ikke å sykle på to hjul og sykler i dag på en trehjuling vi har fått av rikstrygdeverket. Han vil dermed ikke klare å kjøre opp til moped. En bekjent mente han kunne omgå dette og heller kjøre opp til traktor og på den måten kunne kjøre ATV. 

Noen som kjenner reglene godt og kan si meg om noe av dette stemmer?

Anonymkode: 49ebd...41b

Skrevet

Ta lappen på traktor og kjør ATV som er registrert som traktor. Er forskjellige registreringer på ATV, noen er traktor regga og andre må du ha førerkortet klasse b eller moped på.

Skrevet

Ikke noe problem å ta lappen på traktor og kjøre atv, men han må ha riktig atv. Noen er registrert som lett motorsykkel, noen må man være 18 år for å kjøre pga størrelsen osv, men noen er registrert som traktor og de kan han kjøre.

Har selv en sønn på 17 som har lappen på lett motorsykkel, men han har en i klassen som har lappen på traktor og kjører atv som er registrert som traktor.

Broren min kjører atv som er for stor for sønnen min å kjøre (må ha lappen på bil for å kjøre den), så det er mange regler å sette seg inn i, men det fikser nok sønnen din helt fint tenker jeg :)

Anonymkode: 118c1...e5e

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Sorry, traktoren kan kjøre i 40, en atv bare i 30, men kan utvides når du fyller 18 år

Tja, er står det 40 km/t igjen, så dette må dere nok sjekke opp ;)

http://www.4hjuling.no/forerkort-for-atv-i-norge/

Skrevet

Tusen takk for svar, da ble vi mye klokere og vi kan planlegge hvordan vi skal gå frem 😊

HI

Anonymkode: 49ebd...41b

Skrevet

Jeg googla dette for et par dager siden, og "atv-lappen" er delt i to. T3a som man kan kjøre med traktrorlapp, max 40 km/t, 16 år og reg for 1 pers og T3b som man må ha billapp/(mc?) For å kjøre, max 60 km/t, 18 år og kan være reg for 2 pers.

Anonymkode: b7b76...5fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...