Gå til innhold

Nyfødt og plutselig utslett, bilder

Anbefalte innlegg

Ti dager ganmel baby fikk plutselig utslett i går. Hele fjeset med kinn og hake, nakke, hals, bryst og nå senest underarmer. Baby har ikke feber, gråter ikke, virker ikke som om det klør. Drikker bra, tisser og bæsjer normalt. Syns det var så voldsomt og akutt til å være hormonutslett/nyfødtutslett. Kan være varmeutslett, hun er godt «nedkjølt» nå og svetter ikke. Legevakten mente det hørtes fredelig ut ihht god allmenntilstand, og ba meg avvente. Det gpr av og på i intensitet. I går kveld bleknet det, så må igjen i dag tidlig, så tonet det seg ned og eksalerte igjen i hissighet/rødfarge. 

Hva kan det være? Og hva ville du som mamma gjort? Er barn nr tre så er ikke helt tapt bak en vogn ihht å vurdere barns tilstand. Men aldri vært borti denne før.

1165CEC6-54E7-4C3D-AEAF-99B64FB8B9A3.jpeg

609203A8-6148-47CF-AD76-56C464D3C10E.jpeg

Anonymkode: 174f0...6ba

Fortsetter under...

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hormonutslett. Uten tvil. Hos ene min kom det over natta. Tett i tett med utslett på hele kroppen inkl ansiktet.

Anonymkode: b3487...6b0

Hva gjorde du med det og hvor lenge vare det? Takk! 

Dro til legevakten, bare for å få bekreftet hormonutslett. Det viste seg å være allergi!!!! Mest sannsynlig jordbær. Hvis ikke egg, kumelkprotein, skalldyr eller nøtter. Legen tippet jordbær siden jeg har spist mye av det. Må smøre med en krem og komme tilbake om det ikke går ned på noen dager.

Annonse

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dro til legevakten, bare for å få bekreftet hormonutslett. Det viste seg å være allergi!!!! Mest sannsynlig jordbær. Hvis ikke egg, kumelkprotein, skalldyr eller nøtter. Legen tippet jordbær siden jeg har spist mye av det. Må smøre med en krem og komme tilbake om det ikke går ned på noen dager.

Høres ut som at legen ikke har peiling. Det ser mer ut som vanlig nyfødtutslett. https://en.wikipedia.org/wiki/Erythema_toxicum_neonatorum

https://www.google.no/search?q=erythema+toxicum+neonatorum&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj4zuXTz4_cAhWFDpoKHSpWBVAQ_AUICigB&biw=1536&bih=759

Anonymkode: bc977...19e

Melkeallergi eller annen allergi? 

Min hadde noe lignende da hun var baby men ikke med de hvite prikkene på men mengden utslett var det samme.  Viste seg å være  melkeallergi. Fikk påvist egg allergi i tillegg litt senere. 

Anonymkode: 910bd...65a

Men hvis det viser seg å være allergi håper jeg du fikk en annen beskjed en å kun smøre med en krem? At du skulle eliminere noe i kosten for å se om det kunne være det ? Hjelper jo veldig lite hvis det viser seg å være allergi og du fortsetter å spise maten babyen reagerer på. 

Anonymkode: 910bd...65a

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Den diagnosen ville jeg ha utfordret litt hvis jeg var deg.. second opinion!

Anonymkode: 7b792...26d

Fikk beskjed om å kutte jordbær 😳 Thats IT. Syns også det er rart... 

ligger her og teller respirasjonsfrekvens. Mellom 60 og 70 innpust i minuttet. Tenk om hun blir veldig sjuk av noe jeg har fått i meg dør jeg litt. 

Tar ingen medisiner.

takk, damer!

Legevenninne sier det ligner medikamentutslett. Men jeg tar ikke eller har ikke tatt noen medisiner 🤢 Paracet på barsel og noen dager i etterkant. 

Normal respirajson iallfall. Stakkars babyen min 😥 Har begynt på beina og nå. Så der eskalerer hele tiden fremfor å trekke seg tilbake.  

Kutter ut alle allergentriggere. Melkeprotein, skalldyr, egg, jordbær og nøtter. Noe mer jeg burde holde meg unna? 🙃

Altså, det ser ut som et typisk nyfødtutslett, og så vidt jeg forstår har babyen det helt fint. Behandlingen for nyfødtutslett er å gjøre ingenting. Det går over av seg selv, uansett om du kutter jordbær eller ikke. Hvis det får deg til å føle deg bedre må du bare kutte ut jordbær, og hvordan i alle dager skulle du kunne vite at hun kunne reagere på det (noe jeg ikke tror hun har gjort, se på bildene av nyfødtutslett), så dårlig samvittighet trenger du ikke ha. Allergisk utslett ser ikke sånn ut. Man får ikke små kviser med gult innhold i av allergi.

Tillegg til forrige: Hvis det er nyfødtutslett så har babyen din det bra. Hvis babyen din ikke har det bra er det ikke nyfødtutslett, og sannsynligvis heller ikke allergi, da er det noe annet som en (annen) lege må se på på nytt. Hvis det er samme legen denne gangen, så en barnelege.  

Hvordan ser allergiutslett ut, da? I kontrast til nyfødtutslett? 

Hadde en gang allergisk reaksjon på antibiotika selv, var voksen, og det så sånn ut. Begynte på magen og til slutt var hele kroppen spist opp og jeg endte på sykehus i dn mnd og med ny hud. 

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså, det ser ut som et typisk nyfødtutslett, og så vidt jeg forstår har babyen det helt fint. Behandlingen for nyfødtutslett er å gjøre ingenting. Det går over av seg selv, uansett om du kutter jordbær eller ikke. Hvis det får deg til å føle deg bedre må du bare kutte ut jordbær, og hvordan i alle dager skulle du kunne vite at hun kunne reagere på det (noe jeg ikke tror hun har gjort, se på bildene av nyfødtutslett), så dårlig samvittighet trenger du ikke ha. Allergisk utslett ser ikke sånn ut. Man får ikke små kviser med gult innhold i av allergi.

Takk!

hi

men å kutte alle de like matvarene/drikke du nevner så finner du jo aldri ut HVA du reagerer på! Det beste er jo å bare kutte ut en ting om gangen å prøve det over tid å se om det hjelper.Du kan begynne for eksempel med å kun kutte ut jordbær å se om det hjelper.Du fremstår som ganske hysterisk som kutter ut egg,melkeprodukter,nøtter,skalldyr osv fordi du KANSKJE reagerer på det. Om legen mener det er jordbær du reagerer på så er det jo ingen grunn til å kutte ut alle de andre produktene da.

Anonymkode: 67bb8...608

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...