Anonym bruker Skrevet 5. juli 2018 #1 Skrevet 5. juli 2018 Hva finnes? av helsemessige årsaker må vi snu snart 3 åringen fremover. Ønsker med isofix. Hun er 13-14 kg og 93cm ca ca😅 ikke målt på en stund. Trenger hjelp i bilstoljungelen og ikke dømmende meninger om at hun må sitte bakovervendt samme hva. Anonymkode: 21982...cf3
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2018 #2 Skrevet 5. juli 2018 Masse! Bare å søke på beltestoler Anonymkode: ab0da...e83
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2018 #3 Skrevet 5. juli 2018 Det er faktisk helsemessige årsaker til at så små barn skal sitte bakovervendt også... Anonymkode: 40306...42f
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2018 #4 Skrevet 5. juli 2018 Cybex Sirona M2 i-size Britax Dualfix Besafe Modular Anonymkode: 82ee0...4e5
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2018 #5 Skrevet 5. juli 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Masse! Bare å søke på beltestoler Anonymkode: ab0da...e83 Beltestoler er fra 15 kg....(eller helst 18 kg og 110 cm) Anonymkode: 82ee0...4e5
Leverpostei Skrevet 5. juli 2018 #6 Skrevet 5. juli 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva finnes? av helsemessige årsaker må vi snu snart 3 åringen fremover. Ønsker med isofix. Hun er 13-14 kg og 93cm ca ca😅 ikke målt på en stund. Trenger hjelp i bilstoljungelen og ikke dømmende meninger om at hun må sitte bakovervendt samme hva. Anonymkode: 21982...cf3 Hun er for liten til å sikres med bilens egne belter/ beltestol, det er ulovlig når hun er under 15 kg. Da gjenstår det stoler med magepute eller stoler med fempunktssele. Du vil ikke ha dømmende meninger, men jeg må likevel påpeke at begge typer stol vil bety fatalt utfall for henne i en ulykke. Det er dessverre ikke vanskelig å finne slike stoler, men hvis du deler hvorfor hun må snus er det lettere å finne gode løsninger.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2018 #7 Skrevet 5. juli 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Beltestoler er fra 15 kg....(eller helst 18 kg og 110 cm) Anonymkode: 82ee0...4e5 Sant. Hadde glemt dette med magepute. Trodde ikke man kunne ha de forover med 5punkt lenger? Anonymkode: ab0da...e83
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2018 #8 Skrevet 5. juli 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Sant. Hadde glemt dette med magepute. Trodde ikke man kunne ha de forover med 5punkt lenger? Anonymkode: ab0da...e83 Joda, både fullt mulig og fullt lovlig, men langt i fra anbefalt. Men pute frarådes mer enn 5 pkt sele. Anonymkode: 82ee0...4e5
Leverpostei Skrevet 5. juli 2018 #9 Skrevet 5. juli 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sant. Hadde glemt dette med magepute. Trodde ikke man kunne ha de forover med 5punkt lenger? Anonymkode: ab0da...e83 De selger visst som bare det, begge typer. I en stol med magepute kan hun bli slengt ut av stolen. I fempunktssele knekker hun i verste fall nakken. Jeg sier ikke dette for å være slem, men fordi mange ikke forstår alvoret.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2018 #10 Skrevet 5. juli 2018 Hvis sykdommen er oppkast, så er ikke det unnskyldning for å snu barnet forover, bare slik at det er sagt. Men for all del - ditt barn, ditt valg. Dessverre selges det forovervendte barnestoler i bøtter og spann, velg og vrak. Anonymkode: 22bfa...9c7
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2018 #11 Skrevet 5. juli 2018 Hun har problemer m hoftene og kan ikke sitte så bøyd lenger med beina som hun sitter med bakovervendt. Jeg aner derfor ikke hva vi nå skal velge av stol som vil være sikker, men må jo ha en stol som fungerer for henne i bil. Sånn er det jo bare. Anonymkode: 21982...cf3
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2018 #12 Skrevet 5. juli 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun har problemer m hoftene og kan ikke sitte så bøyd lenger med beina som hun sitter med bakovervendt. Jeg aner derfor ikke hva vi nå skal velge av stol som vil være sikker, men må jo ha en stol som fungerer for henne i bil. Sånn er det jo bare. Anonymkode: 21982...cf3 Ville gått til forhandler. Kan hende det finnes bakovervendt sete hvor hun ikke trenger å ha beina så bøyd. Anonymkode: 0d6d9...e83
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2018 #13 Skrevet 5. juli 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ville gått til forhandler. Kan hende det finnes bakovervendt sete hvor hun ikke trenger å ha beina så bøyd. Anonymkode: 0d6d9...e83 Det må det vel gjøre. En ser jo av og til bilder av barn som sitter med beina ned mellom eget sete og baksetet Anonymkode: 6af9b...0c9
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2018 #14 Skrevet 5. juli 2018 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun har problemer m hoftene og kan ikke sitte så bøyd lenger med beina som hun sitter med bakovervendt. Jeg aner derfor ikke hva vi nå skal velge av stol som vil være sikker, men må jo ha en stol som fungerer for henne i bil. Sånn er det jo bare. Anonymkode: 21982...cf3 DET er i alle fall en legitim grunn! Men likevel, sjekk ut hos en skikkelig seriøs forhandler. Hvis dette er en skade som i tillegg kanskje har en type støttegruppe, foreldregruppe eller en organisasjon, så ville jeg også absolutt råfført meg med disse. Anonymkode: 22bfa...9c7
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2018 #15 Skrevet 5. juli 2018 Ikke helt det du spør om men siden det er pga benplassen og problemer med hoftene du ønsker å snu henne tenkte jeg å tipse om besafe izi pluss. På BeSafe izi pluss (bakovervendt setet) kan man justere avstanden mellom seterygg og bilstolen slik at det blir bedre plass til beina til barnet. Vi hadde den stolen da barnet vårt var mindre og mener å huske at det var god plass til beina til barnet når stolen er montert med størst mulig avstand til seterygg i baksetet. Den stolen monteres med bilens seler og går helt opp til 25kg. Det er godt mulig det finnes flere stoler som har like god eller bedre benplass enn besafe izi pluss. Anonymkode: 77d78...a5e
Leverpostei Skrevet 6. juli 2018 #16 Skrevet 6. juli 2018 Da anbefaler jeg Axkid minikid. Min 5- åring er 18 kg, og sitter bakovervendt i den lenge enda. Den er beltemontert, og som alle beltemonterte kan den monteres langt ut på setet. Dermed sitter barnet med bena ned mellom setet og seteryggen, som en vanlig stol. Den er ikke vanskelig å montere, og like trygg som isofix - og 5 ganger tryggere enn forovervendt! Anbefaler gruppen «Bilstoler» på fb hvis du trenger mer hjelp til tips eller montering. Du kan få hjelp av admin på pm om du ikke vil legge ut bilder og spørsmål i gruppen.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2018 #17 Skrevet 6. juli 2018 Min satt fint med god plass bakovervendt i besafe izi plus frem til 4 år og 19 kilo. Hadde reist til forhandler og prøvd andre bakover og så over i beltestol etter det. Anonymkode: af262...d87
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2018 #18 Skrevet 6. juli 2018 Vi har Cybex pallas m fix og er strålende fornøyd. På forum og nett frarådes disse putene, og selv om trygg trafikk har vært skeptiske gjør de det svært godt i kollisjonstester og er fremdeles i salg. Den største kritikken mot puter er at for små barn kan skli ut av setet dersom bilen havner på taket. Ved sidekollisjon (svært vanlig i Norge pga brudd på vikeplikten) er blant annet setet jeg nevnte over her, tryggere enn noen av de bakovervendte. Det er alltid flere hensyn å ta, men jeg har iallefall svart deg på spørsmålet ditt. Anonymkode: 0b6d6...478
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2018 #19 Skrevet 6. juli 2018 Det er mye tryggere bakovervendt, men dersom du må snu henne bør du måle henne og se om hun er høy nok til Besafe Izi Flex. Det er en beltestol, og det er tryggere å feste de med bilens belter enn 5-punkts-sele når de skal sitte fremover. Dette fordi i en kollisjon med 5-punkts vil kroppen sitte helt fast, og det vil da i en kollisjon komme en enorm belastning på nakken, barnet kan rett og slett bli innvendig halshugd. Med bilbelte vil man ikke sitte fast på samme måten, og belastningen blir dermed mer fordelt. Denne stolen er den som er tidligst godkjent, fordi den følger i-size krav, men det er viktig at hun oppfyller høydemålet (i-size går på høyde, ikke vekt) for ellers kan hun gli ut av setet. Anonymkode: b824f...fd5
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2018 #20 Skrevet 6. juli 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi har Cybex pallas m fix og er strålende fornøyd. På forum og nett frarådes disse putene, og selv om trygg trafikk har vært skeptiske gjør de det svært godt i kollisjonstester og er fremdeles i salg. Den største kritikken mot puter er at for små barn kan skli ut av setet dersom bilen havner på taket. Ved sidekollisjon (svært vanlig i Norge pga brudd på vikeplikten) er blant annet setet jeg nevnte over her, tryggere enn noen av de bakovervendte. Det er alltid flere hensyn å ta, men jeg har iallefall svart deg på spørsmålet ditt. Anonymkode: 0b6d6...478 Hvor har du sett bra resultat på kollisjonstester? De får bra resultat i europeiske tester, men der er ikke kollisjonstester inkludert. De er farlige! Anonymkode: 40306...42f
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2018 #21 Skrevet 6. juli 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor har du sett bra resultat på kollisjonstester? De får bra resultat i europeiske tester, men der er ikke kollisjonstester inkludert. De er farlige! Anonymkode: 40306...42f De er ikke farlige, da ville de ikke vært på markedet. Utrolig irriterende. Jeg leste flust med kollisjonstester når vi kjøpte nytt sete for 1,5 år siden, orker ikke finne de igjen nå. Anonymkode: 0b6d6...478
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2018 #22 Skrevet 6. juli 2018 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: De er ikke farlige, da ville de ikke vært på markedet. Utrolig irriterende. Jeg leste flust med kollisjonstester når vi kjøpte nytt sete for 1,5 år siden, orker ikke finne de igjen nå. Anonymkode: 0b6d6...478 Dessverre er kriteriene for å bli godkjent latterlig lave. At de ikke gjør det bra i test er heller ikke mye tellende når det kommer til å fjerne det fra markedet. Godkjenningen er felles for hele Europa, så hjelper lite med tanken om at alt som selges i Norge er trygt. Er det lovlig blir det alltids tilbydt en plass. Og hvorfor dementere at Trygg Trafikk vil ha fjernet denne typen stoler fra markedet? Vil de de for å plage foreldre som vil sikre barna sine på denne måten? I Sverige får man ikke kjøpt seter med pute, bransjen er enige om å ikke tilby denne typen seter til kundene. Sverige er langt framme når det kommer til sikring av barn i bil, Norge ligger dessverre en god del bak. Heller ikke i bransjen er kunnskapen til å skryte av. Anonymkode: 82ee0...4e5
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2018 #23 Skrevet 6. juli 2018 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: De er ikke farlige, da ville de ikke vært på markedet. Utrolig irriterende. Jeg leste flust med kollisjonstester når vi kjøpte nytt sete for 1,5 år siden, orker ikke finne de igjen nå. Anonymkode: 0b6d6...478 Hehe, oi, du er en av de som tror det ikke selges farlige ting! De testene du har sett var nok ikke kollisjonstester nei. Ikke skikkelige hvertfall. Tror du trygg trafikk advarer mot slike seter om de er trygge? Anonymkode: 40306...42f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå