Gå til innhold

Hva er forskjellen på å være sjalu, og å være misunnelig?🙄

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte å tenke på dette, og lurer på hva som definerer forskjellen🙄😊

Anonymkode: 1e09a...2a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjalusi har med redsel for ikke å blie elsket, for at noen elsker en annen mer enn oss selv. Misunnelse har med med mateielle ting og kanskje posisjoner å gjøre. Vel?

Anonymkode: a49fd...0ce

Skrevet

Tenker at du da ikke mener sjalu på partner osv?

Å være sjalu på det noen har/gjør vil si at man også vil ha/gjøre det.

Misunnelig, i ordet rette betydning, er at man ikke unner personen det. Men det brukes ofte som «sjalu». F.eks om ei venninne vinner i Lotto, så sier man «åh, jeg er så misunnelig», så betyr jo gjerne ikke det at man ikke unner henne det, men at man gjerne ville vunnet selv også.

Anonymkode: 0ef6e...283

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tenker at du da ikke mener sjalu på partner osv?

Å være sjalu på det noen har/gjør vil si at man også vil ha/gjøre det.

Misunnelig, i ordet rette betydning, er at man ikke unner personen det. Men det brukes ofte som «sjalu». F.eks om ei venninne vinner i Lotto, så sier man «åh, jeg er så misunnelig», så betyr jo gjerne ikke det at man ikke unner henne det, men at man gjerne ville vunnet selv også.

I siste eksempelet er det altså egentlig riktig å si at man er sjalu.

Å være sjalu på partner osv blir noe helt annet, det er en redsel som anonym over sier.

Skrevet

Sjalu er noe som kan brukes rundt følelser og ting. Sjalu er en negativ følelse, misunnelse der man føler man aldri kommer til å få, man fortjener ikke osv. 

Misunnelse er ikke så mye følelser som sjalusi. Kan være misunnelig fordi noen har ferie i sola og du må jobbe. Når man føler misunnelse så er det over noe andre gjør/har NÅ og du skulle ønske du hadde det. 

Anonymkode: b83d9...701

Skrevet

De to ordene kan brukes synonymt. En sjalu person unner ikke en Lotto-vinner pengene mer enn en misunnelig person. Graden av sjalusi og misunnelse kan variere. Noen mener de fortjener ting langt mer enn andre, og noen skulle ønske også de kunne få det samme, uten at de mener at de er mer berettiget, eller at den andre ikke burde få det. 

Anonymkode: bc896...478

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De to ordene kan brukes synonymt. En sjalu person unner ikke en Lotto-vinner pengene mer enn en misunnelig person. Graden av sjalusi og misunnelse kan variere. Noen mener de fortjener ting langt mer enn andre, og noen skulle ønske også de kunne få det samme, uten at de mener at de er mer berettiget, eller at den andre ikke burde få det. 

Nei, de kan absolutt ikke brukes synonymt. Sjalu brukes om relasjoner, misunnelig om ting og status.

Anonymkode: e1590...ee5

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

De er IKKE synonymer. Sjalusi gjelder mennesker, misunnelse gjelder ting eller fordeler. Søsken kan bli sjalu når et nytt barn kommer inn i familien, ektefellen din kan bli sjalu hvis du viser noen andre interesse. Det er ikke "misunnelse" de føler da.

Misunnelse er jo å ønske seg selv de samme fordeler som andre har. Misunnelse er egentlig en vrengt form for beundring: "hvis jeg var like flink som du, ville jeg kanskje også ha blitt berømt ballettdanser. Men det er jeg ikke, derfor misunner jeg deg og ønsker det var meg."

Anonymkode: 4cf9b...481

Skrevet

Det ligger i ordet. Misunne = at du ikke unner en person det han har oppnådd eller har! Du mis-unner. 

Sjalu = du skulle ønske du hadde det. 

Anonymkode: 207c9...d80

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det ligger i ordet. Misunne = at du ikke unner en person det han har oppnådd eller har! Du mis-unner. 

Sjalu = du skulle ønske du hadde det. 

Anonymkode: 207c9...d80

Øh. Hvis du er gift med en fyr og blir sjalu på en dame han kjenner, så skyldes det at du skulle ønske du hadde - hva da, egentlig?

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

De er IKKE synonymer. Sjalusi gjelder mennesker, misunnelse gjelder ting eller fordeler. Søsken kan bli sjalu når et nytt barn kommer inn i familien, ektefellen din kan bli sjalu hvis du viser noen andre interesse. Det er ikke "misunnelse" de føler da.

Misunnelse er jo å ønske seg selv de samme fordeler som andre har. Misunnelse er egentlig en vrengt form for beundring: "hvis jeg var like flink som du, ville jeg kanskje også ha blitt berømt ballettdanser. Men det er jeg ikke, derfor misunner jeg deg og ønsker det var meg."

I følge bokmålsordboka er de synonymer. Men det at ord er synonymer, betyr ikke at de nødvendigvis betyr nøyaktig det samme det kan være tilleggsbetydninger eller tolkninger.  Man sier ikke at man er misunnelig på den nye partneren til eksen, 

Misunnelig: sjalu, avindsyk /avindsyk betyr vel mer at man ønsker seg noe den andre har eller kan.

Sjalu: misunnelig, skinsyk (og skinsyk har med rivaler å gjøre)

Skrevet

Ser at betydninga visstnok er i endring, men slik eg ser det er det eit greit skilje. Sjalusi går på relasjonar mellom menneske, då gjerne tre involverte. Feks om ein trur mor er meir glad i bror din enn deg, eller om bestevenninna di får ei ny venninne ho likar betre enn deg. Medan misunnelse går på materielle ting og posisjonar. Du kan bli misunnelig for at kollegaen din kan reise på ein flott ferie, eller vert forfremma framfor deg.

Skrevet

For dere som trenger å få det inn med teskje, her er Homer Simpson:

Anonymkode: 8fc79...bfc

Skrevet

Det svenske ordet for sjalusi er "svartsjuke". Synes det er utrolig dekkende. Og Munchs maleri som heter "sjalusi". Det sier liksom alt om hva den følelsen er. 

Anonymkode: dfb06...bc4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...