*Miss Marple* Skrevet 5. juli 2018 #101 Skrevet 5. juli 2018 1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Fordi jeg tenkte på om det ville vært morsomt eller litt skummelt for dem å ha sitt eget. De vil jo få mer frihet og om det er noe som settes pris på i den alderen. Vi har heller ikke valgt en slik løsning før , vi har alltid hus. Vi ønsker å gi dem privatliv og vi ønsker selv litt privatliv. Vi ønsker at de skal vokse på friheten vi gir dem. Tryggheten er uansett ivaretatt. Jeg skjønner ikke helt problemet når det er en dør mellom og dere kun skal bruke den ene hoveddøren? Da blir der jo bare som en stor leilighet. De er for små til å ha egen leilighet, men en utvidet som du skisserer her er jo ikke det.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2018 #102 Skrevet 5. juli 2018 Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev: Selvsagt spiser vi sammen . De må derimot finne ut hva de vil ha av snacks frukt og drikke i sitt kjøleskap . Si fra hva de vil ha og trenger når vi handler. Det er altfor mye ansvar å legge på to barn mellom 10 og 12 år. De skal ikke ha ansvar for å finne ut av hvor mye snacks, frukt og drikke de skal ha i et kjøleskap. Det er ditt ansvar som foreldre! Anonymkode: 24eba...1fb
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2018 #103 Skrevet 5. juli 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er altfor mye ansvar å legge på to barn mellom 10 og 12 år. De skal ikke ha ansvar for å finne ut av hvor mye snacks, frukt og drikke de skal ha i et kjøleskap. Det er ditt ansvar som foreldre! Anonymkode: 24eba...1fb Alt for mye ansvar? Dette begynner å høres ut som kollegaen min som ikke kan dra på helgetur uten 16-åringen fordi han ikke greier å lage mat selv! 11 åringen her greier fint å selv velge hva hun vil ha av snacks og godt i hverdagen. Hvor mye er noe annet, det går over styr, men så var det heller ikke det TS skrev. Hun vet hun vil ha cola, iste, epler og fersken. Og evt annet om hun sier det. Jeg har ingen interesse av å overstyre henne og si at nei, du skal ha bananer. Hun er da 11 år, ikke 2. Anonymkode: a81d4...cc6
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2018 #104 Skrevet 5. juli 2018 Ja det er klart de må finne ut av hva og hvor mye de skal ha. Kanskje la de logge inn i nettbanken og overføre penger og så de viiiiirkelig får være en del av prosessen! Anonymkode: 095b2...c68
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2018 #105 Skrevet 5. juli 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Alt for mye ansvar? Dette begynner å høres ut som kollegaen min som ikke kan dra på helgetur uten 16-åringen fordi han ikke greier å lage mat selv! 11 åringen her greier fint å selv velge hva hun vil ha av snacks og godt i hverdagen. Hvor mye er noe annet, det går over styr, men så var det heller ikke det TS skrev. Hun vet hun vil ha cola, iste, epler og fersken. Og evt annet om hun sier det. Jeg har ingen interesse av å overstyre henne og si at nei, du skal ha bananer. Hun er da 11 år, ikke 2. Anonymkode: a81d4...cc6 Jeg tenker bare utifra alt Hi skriver. Jeg på 10 år ville nok ha kjøpt inn enorme mengder av Cola, vingummi, chips og masse sjokolade! Ville det vært godt for meg? Abselutt ikke! Derfor mener jeg at en foreldre skal ta styring på hva guttene skal kjøpe inn, og ja, foreldre skal ha innsyn i hva det kjøleskapet inneholder. Spesielt siden guttene kan ha venner de får på under 3 uker(?) der. Anonymkode: 24eba...1fb
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. juli 2018 Forfatter #106 Skrevet 5. juli 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja det er klart de må finne ut av hva og hvor mye de skal ha. Kanskje la de logge inn i nettbanken og overføre penger og så de viiiiirkelig får være en del av prosessen! Anonymkode: 095b2...c68 Vi kan gjerne være uenige om hvordan man gjør ting men kan vi være uenig men samtidig holde oss saklige?
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. juli 2018 Forfatter #107 Skrevet 5. juli 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker bare utifra alt Hi skriver. Jeg på 10 år ville nok ha kjøpt inn enorme mengder av Cola, vingummi, chips og masse sjokolade! Ville det vært godt for meg? Abselutt ikke! Derfor mener jeg at en foreldre skal ta styring på hva guttene skal kjøpe inn, og ja, foreldre skal ha innsyn i hva det kjøleskapet inneholder. Spesielt siden guttene kan ha venner de får på under 3 uker(?) der. Anonymkode: 24eba...1fb Nå er det jo vi som betaler så de får jo ikke kjøpe fritt hva de vil. De må ganske enkelt si hva de vil ha og huske å gi beskjed når de trenger noe/vil ha noe. Så lenge det de ønsker er innenfor det vi aksepterer så kjøper vi det. De må velge selv hva de vil ha
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2018 #108 Skrevet 5. juli 2018 Jeg synes det høres ut som en god idé at guttene selv får styre kjøleskapet sitt, jeg. Så lenge dere spiser alle måltider sammen, og det uansett er dere som skal betale for det de vil ha i kjøleskapet sitt (og dermed kan si nei), kan jeg tenke meg at de vokser på det. En 12-åring er ganske stor, altså, og klarer fint å si at han og broren trenger to epler, en pose potetfull og mer vann. Anonymkode: d974a...0ea
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. juli 2018 Forfatter #109 Skrevet 5. juli 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det høres ut som en god idé at guttene selv får styre kjøleskapet sitt, jeg. Så lenge dere spiser alle måltider sammen, og det uansett er dere som skal betale for det de vil ha i kjøleskapet sitt (og dermed kan si nei), kan jeg tenke meg at de vokser på det. En 12-åring er ganske stor, altså, og klarer fint å si at han og broren trenger to epler, en pose potetfull og mer vann. Anonymkode: d974a...0ea Det mener jeg og . Gi dem ansvar og frihet under trygge rammer. Bare det å ha eget kjøleskap med egne ting tenker jeg kan være stas. 😊
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2018 #110 Skrevet 5. juli 2018 Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev: Nå er det jo vi som betaler så de får jo ikke kjøpe fritt hva de vil. De må ganske enkelt si hva de vil ha og huske å gi beskjed når de trenger noe/vil ha noe. Så lenge det de ønsker er innenfor det vi aksepterer så kjøper vi det. De må velge selv hva de vil ha Det høres bedre ut. Jeg kan bare se for meg hvordan leiligheten deres vil se ut. Dere vil selvsagt skjekke at det er rent og pent? Ha venner på besøk? Hvor gode venner kan de få på 3 uker? Jeg kan gjerne være "the devils advocate" her, og spørre deg om du vil godkjenne dem som de inviterer. Din eldste er 12 og har ADHD? Nå tenker jeg ikke så mye på ADHD siden, mest alder. Hvem drar han inn? Du vil vel ha oversikt på det? Anonymkode: 24eba...1fb
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. juli 2018 Forfatter #111 Skrevet 5. juli 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det høres bedre ut. Jeg kan bare se for meg hvordan leiligheten deres vil se ut. Dere vil selvsagt skjekke at det er rent og pent? Ha venner på besøk? Hvor gode venner kan de få på 3 uker? Jeg kan gjerne være "the devils advocate" her, og spørre deg om du vil godkjenne dem som de inviterer. Din eldste er 12 og har ADHD? Nå tenker jeg ikke så mye på ADHD siden, mest alder. Hvem drar han inn? Du vil vel ha oversikt på det? Anonymkode: 24eba...1fb Vi skal reise til ett sted vi kjenner godt . Vi kjenner folk der og det er stort sett barn av de vi kjenner ( kjenner ikke nært men god kontakt) dette er ett lite sted hvor alle kjenner alle. Svært lite turister . Barna der er ca samme alder som våre. Kanskje 10 aktuelle barn og alle de hører til på stedet. Han med ADHD er den stilleste av guttene mine og han er veldig ordentlig og rolig av seg . Forholder seg godt til regler. Vi blir kjent med store og små på stedet men vil selvsagt sørge for at det ikke blir fullt hus hos ungene og behandle hus pent. Det er også en klar forventning om at de holder orden og dette vil vi selvsagt følge med på😊 frihet under ansvar
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2018 #112 Skrevet 5. juli 2018 1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Nå er det jo vi som betaler så de får jo ikke kjøpe fritt hva de vil. De må ganske enkelt si hva de vil ha og huske å gi beskjed når de trenger noe/vil ha noe. Så lenge det de ønsker er innenfor det vi aksepterer så kjøper vi det. De må velge selv hva de vil ha Så hvis det er tomt i guttenes kjøleskap om kvelden sitter dere og spiser "deres" godis og drikker deres cola, mens guttene ser på? Det høres ikke ut som noen hyggelig ferie å leve så adskilt. Anonymkode: 38c89...e8d
prekæs Skrevet 5. juli 2018 #113 Skrevet 5. juli 2018 Jeg tenker at 11-12 åringer ikke skal pådyttes «frihet under ansvar». I den alderen oppdras de fremdeles og foreldre bør ha full oversikt over mat, snop og PC tid. Mine tolvåringer har likt tanken på å komme til dekket bord. De ville fremdeles skjemmes bort, selv om de også vi ha noe å si om fritidsaktiviteter. Tenker også de liker tryggheten med foreldre i samme bolig. De må fremdeles følge familiens rutiner, selv i ferien. «Frihet under ansvar» frasen har også blitt brukt der jeg ville kalt det uansvarlig, i dette tilfelle vil jeg bare kalle det unødvendig. Dessuten er det ikke noe som helst problem å skaffe leilighet til store familier, med flere bad og soverom.
MTF Skrevet 5. juli 2018 #114 Skrevet 5. juli 2018 Aldri. Våre er 11 og 14, og det kunne ikke falle meg inn å ha en egen leilighet til de. I fjor da vi var en langhelg i Barcelona og hotellet vi bodde på ikke hadde familierom, måtte vi booke to dobbeltrom, og jeg bodde med et av barna og mannen med det andre. Det var selvsagt. Tror heller ikke det hadde vært lov pga brannsikkerhet og lignende, å la to barn bo alene på et rom, og det tilsvarende må jo gjelde for leiligheter.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. juli 2018 Forfatter #115 Skrevet 5. juli 2018 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så hvis det er tomt i guttenes kjøleskap om kvelden sitter dere og spiser "deres" godis og drikker deres cola, mens guttene ser på? Det høres ikke ut som noen hyggelig ferie å leve så adskilt. Anonymkode: 38c89...e8d Så dramatisk trenger det ikke være. Det skal være ett gode å ha eget kjøleskap ikke en straff hvis de glemmer seg
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2018 #116 Skrevet 5. juli 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er altfor mye ansvar å legge på to barn mellom 10 og 12 år. De skal ikke ha ansvar for å finne ut av hvor mye snacks, frukt og drikke de skal ha i et kjøleskap. Det er ditt ansvar som foreldre! Anonymkode: 24eba...1fb Er du seriøs? Hvis en 10-12 ikke klarer å si om h*n vil ha brus eller vann, eple eller fersken, vingummi eller sjokolade hadde jeg blitt veldig bekymret. Det er ikke små babyer vi snakker om, men barn som snart begynner på ungdomskolen. Anonymkode: cbcb7...412
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2018 #117 Skrevet 5. juli 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja det er klart de må finne ut av hva og hvor mye de skal ha. Kanskje la de logge inn i nettbanken og overføre penger og så de viiiiirkelig får være en del av prosessen! Anonymkode: 095b2...c68 De er allerede god igang med det, har vært det lenge..😉 Anonymkode: 10169...466
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2018 #118 Skrevet 5. juli 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: De er allerede god igang med det, har vært det lenge..😉 Anonymkode: 10169...466 Jeg vet, men tenkte de kunne dra det opp et hakk og sørge for sin egen matkonto 😁 Anonymkode: 095b2...c68
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2018 #119 Skrevet 5. juli 2018 Jeg rister på hodet..... For en utrolig tøvete ide..... Kan en voksen virkelig MENE dette? At d går an....! For en stusslig mor..... 10 og 12 år i egen ferieleilighet..... Jeg bli egentlig målløs..... Anonymkode: bb7c0...3e1
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2018 #120 Skrevet 5. juli 2018 1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Så dramatisk trenger det ikke være. Det skal være ett gode å ha eget kjøleskap ikke en straff hvis de glemmer seg Så egentlig ikke noe ansvar da, men bare for gøy? Dette blir bare mer og mer spesielt... Anonymkode: 1cb3b...81c
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2018 #121 Skrevet 5. juli 2018 2 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Vi skal reise til ett sted vi kjenner godt . Vi kjenner folk der og det er stort sett barn av de vi kjenner ( kjenner ikke nært men god kontakt) dette er ett lite sted hvor alle kjenner alle. Svært lite turister . Barna der er ca samme alder som våre. Kanskje 10 aktuelle barn og alle de hører til på stedet. Han med ADHD er den stilleste av guttene mine og han er veldig ordentlig og rolig av seg . Forholder seg godt til regler. Vi blir kjent med store og små på stedet men vil selvsagt sørge for at det ikke blir fullt hus hos ungene og behandle hus pent. Det er også en klar forventning om at de holder orden og dette vil vi selvsagt følge med på😊 frihet under ansvar Han forholder seg godt til regler? Det stemmer jo overhodet ikke med alt du har skrevet før hvor ALT måtte tilpasses denne gutten. Eller er det bare kjedelige ting han ikke greier forholde seg til so lekser? Jeg fortsetter i det lengste å håpe at du bare tøyser her inne og at du egentlig ikke er slik du beskriver, det er bare så trist! Anonymkode: 1cb3b...81c
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. juli 2018 Forfatter #122 Skrevet 5. juli 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Så egentlig ikke noe ansvar da, men bare for gøy? Dette blir bare mer og mer spesielt... Anonymkode: 1cb3b...81c De må jo lære men vi vil jo selvsagt ikke straffe dem
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2018 #123 Skrevet 5. juli 2018 5 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Begge leilighetene har dør mellom . Enten de er over eller ved siden av hverandre. Det skrev jeg. De vil ha ansvar for egen leilighet med tanke på rydding , passe på at det finnes det de vil ha i kjøleskap , holde badet sitt i orden og i det hele tatt ha følelsen av at de har sitt eget . Det handler ikke om tryggheten men om å gi dem frihet og space. Og hvorvidt de er store nok til det. Hvordan får man dør mellom 2 leiligheter som er over hverandre? Da er det en trapp mellom etasjene og hvis denne går inne i leilighetene så er det samme leilighet over 2 plan.. Anonymkode: a036b...a10
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. juli 2018 Forfatter #124 Skrevet 5. juli 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan får man dør mellom 2 leiligheter som er over hverandre? Da er det en trapp mellom etasjene og hvis denne går inne i leilighetene så er det samme leilighet over 2 plan.. Anonymkode: a036b...a10 Det er en trapp ned til en innvendig dør mellom leilighetene . Det er da to dører i den som er over hverandre og en mellom de ved siden av hverandre
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2018 #125 Skrevet 5. juli 2018 Frihet under ansvar for så unge barn høres feil ut i mine ører. Åpen dør mellom to leiligheter anser jeg ikke som hver sin boplass, men å lukke døren for å få peivatliv når man er på ferie høres litt rart ut. Vi lukker ikke dørene for barna når vi er hjemme heller, vi. Sover selvsagt i hvert vårt rom, men på dagtid er hele huset åpent for alle. Anonymkode: 09fe5...d96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå