Gå til innhold

Hvor tidlig ha sin egen leilighet på ferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du leser hva hun skriver sant? Ikke rart mange folk reagerer. Særlig om man har lest tråder av hi før. Ikke vanskelig å sette to og to sammen da. Skriver man her inne må man da tåle å få ærlige svar?

Anonymkode: 1cb3b...81c

Man kan gi ærlige svar uten å være drittkjerring

Anonymkode: f9a78...74b

Skrevet

Tidene forandrer seg, må jeg si. Da jeg var 10 og søsteren min 15 tilbrakte vi sommeren på diverse campingplasser med foreldrene våre, og alle fire fikk så vidt plass i teltet. 

Men ang hotell, nei min 10 åring ville ikke fått lov til å ha egen leilighet. Bla i tilfelle brann, men også for å ha bedre oversikt.

Anonymkode: 23815...a67

Skrevet

Mine er i alderen 11-15. De har bodd på eget hotellrom vegg i vegg med oss for en natt eller to når det er eneste mulighet. Det er ikke alle hoteller hvor det er plass til 5. I disse tilfellene har detvkun vært for å sove, dvs vi har ankommet på kvelden og reist dagen etter

Men for 3 uker hadde det vært helt uaktuelt. To hotellrom med åpen dør imellom hadde vært helt innafor. Det blir jo som et ekstra soverom. Men egen leilighet for at barna skulle hatt privatliv, klatra seg selv på kvelden, hatt ukjente «venner» på besøk osv hadde vært helt uaktuelt. 

Anonymkode: 4e105...d6c

Skrevet
2 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Nei jeg hører gjerne jeg . Spm var om de var store nok til en slik løsning 

Å svaret er NEI!!

Anonymkode: 2c1a2...6b5

Skrevet

Jeg synes ikke de er store nok til det. Hvis det er sånn at ferie med kjæresten og dine to barn blir for tett i tre uker, da bør dere revurdere ferieplanene. Enten være borte kortere eller være uten kjæresten din noe av tiden. Jeg har like store barn og det er helt uaktuelt med egen leilighet til dem på ferie. Privatliv er heller ikke et tema når vi først reiser på ferie sammen. 

Dessverre er jeg enig med dem som uttrykker at det er vanskelig å skjønne prioriteringene dine. Du har i mange år beskrevet en gutt som ikke fungerer så bra, og som trenger ganske mange tilpasninger. Da er det desto mindre forståelig at du tenker at han skal kunne være så mye alene med broren. Det gir selvfølgelig deg og kjæresten fri fra en gutt som sikkert er krevende, men hvis jeg hadde møtt dere på ferie og fått tak i hvordan dere bodde, hadde jeg virkelig stusset. Når du så i tillegg har skrevet om den udugelige faren deres og samarbeidsproblemene dere imellom, tenker jeg virkelig mitt. Kanskje hadde dere hatt godt av ferie bare dere tre? 

Anonymkode: b1c36...52f

Skrevet

Oi, mine barn bodde på 'eget' hotellrom da de var 3 og 7 år, med en ulåst dør inn til vårt rom. Det var en helt genial løsning. Da hadde de et lekerom på dagtid, og ordentlige senger på natta, og et ekstra bad. Allikevel hadde vi massevis av leke og kosetid sammen. Det var en topp ferie før alle fire, og ungene prater fortsatt om det stedet.

Anonymkode: eac99...e0c

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi, mine barn bodde på 'eget' hotellrom da de var 3 og 7 år, med en ulåst dør inn til vårt rom. Det var en helt genial løsning. Da hadde de et lekerom på dagtid, og ordentlige senger på natta, og et ekstra bad. Allikevel hadde vi massevis av leke og kosetid sammen. Det var en topp ferie før alle fire, og ungene prater fortsatt om det stedet.

Men du ser forskjellen på det, kontra å ha egen leilighet til de? Og her er det for at HI og kjæresten skal få tid alene.... 

Anonymkode: 095b2...c68

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du ser forskjellen på det, kontra å ha egen leilighet til de? Og her er det for at HI og kjæresten skal få tid alene.... 

Anonymkode: 095b2...c68

Joda, ser den. Mener egentlig bare at det kommer litt an på hva 'egen' leilighet betyr i praksis.

Skrevet

Det kunne faktisk ikke falle meg inn. Reiser vi på ferie sammen med ungene, så reiser vi med ungene og vi er sammen. Jeg synes heller ikke at unger i den alderen er gamle nok til å ha egen leilighet, selv om det sikkert kunne ha gått bra. Egen leilighet får de få når de kan betale selv / reiser med kjærester eller andre.  Når vi er på ferie så er vi det for å være sammen, gjøre ting sammen på en annen måte enn i en travel hverdag hvor alle har sine gjøremål. 

Skrevet
4 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

De vil ha sitt privatliv ja og vi vårt . I 3 uker. Mulig det hadde vært anderledes en kort uke. 

Kanskje dere burde vurdere en kortere tur da? Være hjemme litt så alle kan få være i fred på sine rom?

Skrevet
14 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vi pleier å leie hus altså. Vi har kommet over en plass hvor det er ett helt nydelig hus med leiligheter på stranden. De er ganske små og derfor vi vurderer 2. Vi kan leie 2 med låsbar dør mellom leilighetene så det er jo en mulighet. Barna får egen stue/oppholdsrom da. Vi får se hva vi gjør😊. Det er ikke så lett å finne flotte hus med basseng rett på stranden der det gjelder så vi sjekker mulighetene . 

Bare det at det viktige her er at døren mellom er låsbar sier liksom alt. For oss andre er det viktige at det er dør mellom som kan være åpen, så det blir en «enhet». Da ville det kunne vært innafor. 

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje dere burde vurdere en kortere tur da? Være hjemme litt så alle kan få være i fred på sine rom?

Nei, de kan ikke være hjemme, barna kjeder seg så lett. 

Men seriøst, hvilke barn på den alderen har behov for fritid/egentid, spesielt når de er på ferie med foreldre? Og også andre veien, hvilke foreldre har behov for fritid når de er på ferie med barna sine? Jeg skjønner tanken på gode senger, det er vi opptatt av også, og eget soverom er bra, det vil jeg helst ha selv også, men egen leilighet? Man reiser for å være sammen, spesielt når man ikke har barna hos seg på fulltid.

Anonymkode: 10169...466

Skrevet

Med ei dør mellom leiligheitene ser eg ikkje problemet, men eg hadde aldri låst den. Vi er på ferie for å få vere mest mogleg saman som familie, men eg ser den at fire stk på eit soverom kan bli trangt i lengda. 

Skrevet

Ok folkens! Dette har tatt helt av her ser jeg! Må klargjøre enkelte ting her skjønner jeg. Begrepet egen leilighet betyr i grunn for oss bare mer plass og at det skal være trygt for alle. Det dreier seg om to leiligheter tett i tett med dør mellom. Vi tenker i så fall å benytte kun EN av utgangsdørene til leilighetene . Døren mellom leilighetene skal ALDRI låses og være ÅPEN på natten . Dersom ungene vil ha litt fred på dagtid enten alene eller med venner kan de selv lukke døren. Vi lukker ikke døren fordi VI trenger privatliv . På natten ønsker jeg å ha egne senger til alle og egne soverom til alle. Vi sover best slik. Vi har forskjellige søvnrytmer og forskjellige behov . I mine øyne er de for store til å dele soverom med oss i 3 uker. De vil gjerne ligge å skravle på sengekanten og det vil vi voksne også.  Nå skal det sies at vi 4 har reist masse sammen. Vi er dessuten gift og barna har kjent mannen min i 8 år og vi har bodd alle 4 sammen i 4 år. Barna er selvsagt helt trygge på mannen min. Ordet egen leilighet er da i bunn og grunn kun stor plass og å gi barna mulighet til å trekke seg tilbake litt samt en ekstra veranda , ett ekstra bad og en ekstra stue. 

Skrevet

Med denne spesifiseringen, hvorfor spør du om de er gamle nok i hovedinnlegget? 

Anonymkode: a0e35...724

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med denne spesifiseringen, hvorfor spør du om de er gamle nok i hovedinnlegget? 

Anonymkode: a0e35...724

Fordi jeg tenkte på om det ville vært morsomt eller litt skummelt for dem å ha sitt eget. De vil jo få mer frihet og om det er noe som settes pris på i den alderen. Vi har heller ikke valgt en slik løsning før , vi har alltid hus. Vi ønsker å gi dem privatliv og vi ønsker selv litt privatliv. Vi ønsker at de skal vokse på friheten vi gir dem. Tryggheten er uansett ivaretatt. 

Skrevet
25 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Fordi jeg tenkte på om det ville vært morsomt eller litt skummelt for dem å ha sitt eget. De vil jo få mer frihet og om det er noe som settes pris på i den alderen. Vi har heller ikke valgt en slik løsning før , vi har alltid hus. Vi ønsker å gi dem privatliv og vi ønsker selv litt privatliv. Vi ønsker at de skal vokse på friheten vi gir dem. Tryggheten er uansett ivaretatt. 

Slik du beskriver det nå vil eneste forskjellen være at dere har en ekstra låst ytterdør. Tror du seriøst det vil bety noe til eller fra før guttene?

Ha fokus på årets ferie du og så er jo uansett guttene så kraftig involvert i ferieplanleggingen hos dere at de nok kan fortelle deg om de synes det vil være for skummelt å ha to ytterdører neste år når de begynner planleggingen.

Anonymkode: 38c89...e8d

Skrevet
20 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Ja det blir jo i grunn det. Tenkte det var smart så får både de og vi litt privatliv . Også kjekt da ungene gjerne vil ha besøk av barn de blir kjent med . Vi skal være borte i 3 uker så det ville jo vært noe annet hvis det kun var en uke 😊

Privatliv? Unnskyld meg, de er barn. Noe så spesielt ! 

Anonymkode: 630d3...2e9

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Privatliv? Unnskyld meg, de er barn. Noe så spesielt ! 

Anonymkode: 630d3...2e9

Vel... store barn trenger og ønsker privatliv i mine øyne. Vi er alle forskjellige og ønsker forskjellige ting. 

Skrevet

Ok folkens! Dette har tatt helt av her ser jeg! Må klargjøre enkelte ting her skjønner jeg. Begrepet egen leilighet betyr i grunn for oss bare mer plass og at det skal være trygt for alle. Det dreier seg om to leiligheter tett i tett med dør mellom. Vi tenker i så fall å benytte kun EN av utgangsdørene til leilighetene . Døren mellom leilighetene skal ALDRI låses og være ÅPEN på natten . Dersom ungene vil ha litt fred på dagtid enten alene eller med venner kan de selv lukke døren. Vi lukker ikke døren fordi VI trenger privatliv . På natten ønsker jeg å ha egne senger til alle og egne soverom til alle. Vi sover best slik. Vi har forskjellige søvnrytmer og forskjellige behov . I mine øyne er de for store til å dele soverom med oss i 3 uker. De vil gjerne ligge å skravle på sengekanten og det vil vi voksne også.  Nå skal det sies at vi 4 har reist masse sammen. Vi er dessuten gift og barna har kjent mannen min i 8 år og vi har bodd alle 4 sammen i 4 år. Barna er selvsagt helt trygge på mannen min. Ordet egen leilighet er da i bunn og grunn kun stor plass og å gi barna mulighet til å trekke seg tilbake litt samt en ekstra veranda , ett ekstra bad og en ekstra stue. 

Du har tydeligvis endret innstilling etter du skrev hovedinnlegget. Der skrev du to forskjellige leiligheter, enten OVER hverandre eller ved siden av hverandre. KANSKJE med en dør imellom. Skremmende at du i det hele tatt vurderte to helt forskjellige leiligheter. To leiligheter med en åpen dør imellom er selvfølgelig helt greit og noe du da heller ikke trenger bekreftelse fra andre for å gjøre. 

Anonymkode: a036b...a10

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har tydeligvis endret innstilling etter du skrev hovedinnlegget. Der skrev du to forskjellige leiligheter, enten OVER hverandre eller ved siden av hverandre. KANSKJE med en dør imellom. Skremmende at du i det hele tatt vurderte to helt forskjellige leiligheter. To leiligheter med en åpen dør imellom er selvfølgelig helt greit og noe du da heller ikke trenger bekreftelse fra andre for å gjøre. 

Anonymkode: a036b...a10

Begge leilighetene har dør mellom . Enten de er over eller ved siden av hverandre. Det skrev jeg. De vil ha ansvar for egen leilighet med tanke på rydding , passe på at det finnes det de vil ha i kjøleskap , holde badet sitt i orden og i det hele tatt ha følelsen av at de har sitt eget . Det handler ikke om tryggheten men om å gi dem frihet og space. Og hvorvidt de er store nok til det. 

Skrevet
16 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Begge leilighetene har dør mellom . Enten de er over eller ved siden av hverandre. Det skrev jeg. De vil ha ansvar for egen leilighet med tanke på rydding , passe på at det finnes det de vil ha i kjøleskap , holde badet sitt i orden og i det hele tatt ha følelsen av at de har sitt eget . Det handler ikke om tryggheten men om å gi dem frihet og space. Og hvorvidt de er store nok til det. 

Det vet du vel best selv? Og med tanke på hvor mye du har utlevert ditt ene barn kan man jo undres. 

Anonymkode: 1dec5...890

Skrevet
19 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Skal dere ikke spise sammen? Handle inn sammen, bruke det badet som passer dere best akkurat da?

Hvis du tenker at de skal ordne seg i sin leilighet og dere i deres egen synes jeg det høres ut til å bli en stusselig ferie, uansett hvor flott huset er.

Skrevet

Du skrev i hovedinnlegget at døren mellom leilighetene skulle være låsbar, og da gir man jo et inntrykk av at man ønsker å låse døren. Jeg overlater ikke ansvar for kjøleskap til min 10 åring, da ville hun levd på kjeks, boller og saft. Men jeg regner da med at dere spiser sammen? 

Anonymkode: 23815...a67

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal dere ikke spise sammen? Handle inn sammen, bruke det badet som passer dere best akkurat da?

Hvis du tenker at de skal ordne seg i sin leilighet og dere i deres egen synes jeg det høres ut til å bli en stusselig ferie, uansett hvor flott huset er.

Selvsagt spiser vi sammen . De må derimot finne ut hva de vil ha av snacks frukt og drikke i sitt kjøleskap . Si fra hva de vil ha og trenger når vi handler. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...