Gå til innhold

Allergivennlig hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mange ting å tenke på når en er allergisk. Det er viktig å vite at ikke alle allergikere reagerer på det samme. Hunder gir fra seg allergener gjennom både spytt, flass og pels. Derfor kan en hund som en allergiker tåler fint, være katastrofe for en annen allergiker. Dette er også grunnen til at man egentlig ikke kan si at det finnes allergivennlige hunder.

Alle vet om allergikere som har hund og tåler det fint, men slike anekdoter er ikke mye å stole på. Det kan være at din mann reagerer helt annerledes. Noen allergikere utvikler en viss toleranse mot den hunden de lever med, andre blir verre av å leve med hund. Det er umulig å forutsi hvordan din mann vil reagere. Kanskje går det bra, kanskje ikke.

En ting å ta med i betraktningen er også at en valp er et levende vesen. Den vil bli kjent med dere og glad i dere, akkurat som dere vil bli glad i den. Det er fryktelig dårlig gjort å ta til seg et dyr for så å gi det videre etter en kort stund. Du bør tenke på at dette går ut over valpens følelser og liv, ikke bare familiens.

Fortsetter under...

Skrevet
19 minutter siden, Superdolly skrev:

Det er mange ting å tenke på når en er allergisk. Det er viktig å vite at ikke alle allergikere reagerer på det samme. Hunder gir fra seg allergener gjennom både spytt, flass og pels. Derfor kan en hund som en allergiker tåler fint, være katastrofe for en annen allergiker. Dette er også grunnen til at man egentlig ikke kan si at det finnes allergivennlige hunder.

Alle vet om allergikere som har hund og tåler det fint, men slike anekdoter er ikke mye å stole på. Det kan være at din mann reagerer helt annerledes. Noen allergikere utvikler en viss toleranse mot den hunden de lever med, andre blir verre av å leve med hund. Det er umulig å forutsi hvordan din mann vil reagere. Kanskje går det bra, kanskje ikke.

En ting å ta med i betraktningen er også at en valp er et levende vesen. Den vil bli kjent med dere og glad i dere, akkurat som dere vil bli glad i den. Det er fryktelig dårlig gjort å ta til seg et dyr for så å gi det videre etter en kort stund. Du bør tenke på at dette går ut over valpens følelser og liv, ikke bare familiens.

Takk for kloke tanker. Jeg begynner å forstå at det kanskje ikke vil være mulig for oss å ha en hund. Vi har som jeg skriver i hi et ett - toårsperspektiv på dette. Så vi får gå noen runder til. 

Anonymkode: 24fd2...ea9

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hører stadig om folk som har stor glede av sine hunder, selv om de reagerer på andre raser. Så her må vi jo vurdere gleden opp mot risikoen for reaksjoner. Og det skal vi vurdere nøye. 

Ja... og hva med hunden?

Den er bare en ting, da...?

Anonymkode: 34f28...418

Skrevet

Jeg hører stadig om folk som har stor glede av sine hunder, selv om de reagerer på andre raser. Så her må vi jo vurdere gleden opp mot risikoen for reaksjoner. Og det skal vi vurdere nøye. 

Tror du valpen er enig i den risikoen? `Eller barna deres, hvis den dagen kommer og hunden må få et nytt hjem? Man skal virkelig tenke seg godt om hvis man tar inn et dyr og man vet at man er allergisk. Da mener jeg at man får stå for den avgjørelsen man har tatt og hunden må få bli, selv om det viser seg at man reagerer alikevel

Anonymkode: b4d5f...957

Skrevet

Ja... og hva med hunden?

Den er bare en ting, da...?

Anonymkode: 34f28...418

Hunden kan jo også ha stor glede av å være hos oss i en stabil, trygg familie, med god tid og masse kjærlighet? Jeg skriver at vi i en toårsperiode vil vurdere dette nøye, at vi i flere omganger vil ha hund på besøk over tid, og at vi absolutt ikke vil trå feil. Hvordan får du det til å høres ut som om jeg oppfatter hunden som en ting?  

Skrevet

Tror du valpen er enig i den risikoen? `Eller barna deres, hvis den dagen kommer og hunden må få et nytt hjem? Man skal virkelig tenke seg godt om hvis man tar inn et dyr og man vet at man er allergisk. Da mener jeg at man får stå for den avgjørelsen man har tatt og hunden må få bli, selv om det viser seg at man reagerer alikevel

Anonymkode: b4d5f...957

Ja, det er jeg enig i. 

Annonse

Skrevet

Besøk oppdrettere og sjekk ut muligheten for en hund på låns. Jeg har en godt pelset hund, som flere allergikere ikke reagerer på faktisk, men da reagerer de på huden, og siden hunden røyter lite (kan tas hos hundefrisør) vil det ikke blie mye allergener overalt.

Anonymkode: b0e53...ca0

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det høres brutalt ut, ja. Da tror jeg vi måtte gitt bort mannen 🙈 Hadde dere hatt hund på lån i forkant? Hvilken rase? 

Ungene er allergitestet med både prikktest og blodprøver, men vi har selvsagt ingen garantier. 

Vi hadde ikke hund til låns på forhånd da vi ikke hadde noe mistanke om allergi. Det kom som julekvelden på kjerringa.

Dette var en Bichon Havanais.

Anonymkode: 16225...22e

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selv om en hund er allergivennlig betyr det ikke at alle allergikere tåler den, så dere bør la mannen utsettes for hunderasen flere ganger for å teste...

Havanaise er en fin førstegangshund, en skjønn liten "mopp" som ikke er så vanskelig gemyttmessig. Gå noen ganger i året til en hundefrisør og behold valpelooken, så slipper dere den lange pelsen de får som voksne.

https://dyrebar.no/raser/hund/bichon-havanais/

Anonymkode: 67b63...f3a

Jeg er allergisk mot hund og da jeg likevel bestemte meg for å få hund, så "prøvde jeg ut" ulike raser som folk påstår er allergivennlig, som bl.a puddel og nakenhund, begge disse sendte meg rett på legevakten. Mannen din bør prøve å utsettes for ulike hunderaser som beskrevet over, for det som fungerer for noen fungerer muligens ikke for din mann. Jeg endte opp med en  Siberian Huskey som Iflg de profesjonelle- ikke er en allergivennlig hund. Men det fungerer for meg 😊

Anonymkode: 12972...e38

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er allergisk mot hund og da jeg likevel bestemte meg for å få hund, så "prøvde jeg ut" ulike raser som folk påstår er allergivennlig, som bl.a puddel og nakenhund, begge disse sendte meg rett på legevakten. Mannen din bør prøve å utsettes for ulike hunderaser som beskrevet over, for det som fungerer for noen fungerer muligens ikke for din mann. Jeg endte opp med en  Siberian Huskey som Iflg de profesjonelle- ikke er en allergivennlig hund. Men det fungerer for meg 😊

Anonymkode: 12972...e38

Takk for tips! Huskey blir kanskje litt tøft for oss som er nybegynnere, men skal lese litt om den. 

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for kloke tanker. Jeg begynner å forstå at det kanskje ikke vil være mulig for oss å ha en hund. Vi har som jeg skriver i hi et ett - toårsperspektiv på dette. Så vi får gå noen runder til. 

Etter at vår forrige hund døde for mange år siden, var vi i årevis uten hund pga sånne råd både fra leger og andre (fordi jeg var blitt allergisk og barna hadde atopiske sykdommer).

Mne til slutt orket jeg ikke mer, og det ar da jeg prøvde ´´én hund i noen dager og sjekket ut andre, og altså endte opp med denne blandingen mellom shih tzu og havaise.

Og jeg er bare så utrolig glad for at jeg til lsutt tok sjansen. Ingen blir syke av hunden, men den bringer så utrlig mye glede og kos til familien. 

Så det er ikke sikkert dere må slå fra dere tenken på hund, men være veldig nøye med å teste ut ulike raser.

Anonymkode: 4c6e6...931

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Etter at vår forrige hund døde for mange år siden, var vi i årevis uten hund pga sånne råd både fra leger og andre (fordi jeg var blitt allergisk og barna hadde atopiske sykdommer).

Mne til slutt orket jeg ikke mer, og det ar da jeg prøvde ´´én hund i noen dager og sjekket ut andre, og altså endte opp med denne blandingen mellom shih tzu og havaise.

Og jeg er bare så utrolig glad for at jeg til lsutt tok sjansen. Ingen blir syke av hunden, men den bringer så utrlig mye glede og kos til familien. 

Så det er ikke sikkert dere må slå fra dere tenken på hund, men være veldig nøye med å teste ut ulike raser.

Anonymkode: 4c6e6...931

Det var en fin oppmuntring! Vi slår ikke tanken helt fra oss enda, men prøver i første omgang å få dratt på besøk til en oppdretter som har havanaise. Starter der, rett og slett. Har du tips til hvordan vi går frem for å finne noen som har havashu, da? 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...