Gå til innhold

Allergivennlig hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lyst på hund! 🐕

Men nå trenger jeg hjelp fra dere. Vi har ikke hatt hund før, og ingen av oss er oppvokst med hund. Derfor trenger vi en rase som er egnet for nybegynnere. I første omgang ønsker vi å undersøke hvilke raser som kan passe for oss, besøke aktuelle oppdrettere og kanskje ha en hund på lån i en kort periode. Har ikke lyst å kaste oss inn i noe vi ikke er klare for. 

I tillegg er det en utfordring at mannen er allergisk, så hunden må være allergivennlig. Vi har tre små barn, men er innstilt på at prosessen kan ta et år eller to. Da bør vi være klare for travel valpetid. Vi har pass til hunden hos familie dersom vi drar på sommerferie, osv, men generelt er vi for det meste hjemme. 

Har dere noen tips til hvor jeg starter? 

Anonymkode: 24fd2...ea9

Fortsetter under...

Skrevet

Portugisisk vannhund er allergivennlig. Jeg vet dog at de som er veldig allergisk ikke tåler de heller. Dette er etter min erfaring en energisk og ganske krevende hund. Passet en i ferier i flere år og han er en håndfull. 

Puddel er også en allergivennlig hund. Dette er en rase jeg ikke har så erfaring med, har heller ikke likt de. Inntil jeg møtte naboens mellompuddel, hun er en fantastisk snill og god hund. Hun elsker ungene våre og leker gjerne i hagen med de. Ut i fra at dere er nybegynnere og min egen erfaring med hund så høres kanskje puddel ut som noe dere kan titte på. Du får også dvergpuddel. Uansett, allergivennlig betyr ikke at man ikke reagerer. Jeg har vært borti mange hunder som bortadopteres fordi det viste seg de ikke var så allergivennlige. 

Ta kontakt med en oppdretter av puddel, kanskje hun har en eldre hund dere kan få låne en periode og teste ut. 

Anonymkode: e99dc...4ae

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Portugisisk vannhund er allergivennlig. Jeg vet dog at de som er veldig allergisk ikke tåler de heller. Dette er etter min erfaring en energisk og ganske krevende hund. Passet en i ferier i flere år og han er en håndfull. 

Puddel er også en allergivennlig hund. Dette er en rase jeg ikke har så erfaring med, har heller ikke likt de. Inntil jeg møtte naboens mellompuddel, hun er en fantastisk snill og god hund. Hun elsker ungene våre og leker gjerne i hagen med de. Ut i fra at dere er nybegynnere og min egen erfaring med hund så høres kanskje puddel ut som noe dere kan titte på. Du får også dvergpuddel. Uansett, allergivennlig betyr ikke at man ikke reagerer. Jeg har vært borti mange hunder som bortadopteres fordi det viste seg de ikke var så allergivennlige. 

Ta kontakt med en oppdretter av puddel, kanskje hun har en eldre hund dere kan få låne en periode og teste ut. 

Rettelse, den minste puddelen heter muligens toy puddel. 😊 Ikke så kjent med rasen. 

Skrevet

Selv om en hund er allergivennlig betyr det ikke at alle allergikere tåler den, så dere bør la mannen utsettes for hunderasen flere ganger for å teste...

Havanaise er en fin førstegangshund, en skjønn liten "mopp" som ikke er så vanskelig gemyttmessig. Gå noen ganger i året til en hundefrisør og behold valpelooken, så slipper dere den lange pelsen de får som voksne.

https://dyrebar.no/raser/hund/bichon-havanais/

Anonymkode: 67b63...f3a

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for tips! Ja, vi må nok låne en hund i en periode for å være sikker på at mannen ikke reagerer. 

Skrevet

Hadde ikke skaffet hund om mannen er allergisk. Vi skaffet oss hund for ett år siden. Var da ikke klar over noe allergi i familien. Dette var også en hund som var allergivennlig, og blir hyppig anbefalt pga dette. Vi valgte ikke pga allergivennlighet, men pga gemytt.

Så viser det seg at eldstemann reagerte kraftig på hunden. Så kraftig at hunden måtte bort. Det var veldig vanskelig for oss alle. 

Så er det allergi i familien, ikke skaff hund.

Anonymkode: 16225...22e

Annonse

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Selv om en hund er allergivennlig betyr det ikke at alle allergikere tåler den, så dere bør la mannen utsettes for hunderasen flere ganger for å teste...

Havanaise er en fin førstegangshund, en skjønn liten "mopp" som ikke er så vanskelig gemyttmessig. Gå noen ganger i året til en hundefrisør og behold valpelooken, så slipper dere den lange pelsen de får som voksne.

Herlighet, for en skjønnas!!! 😍 Den beskrivelsen ser jo ut til å passe oss perfekt. Jeg ønsker en turkamerat, og datteren min ønsker seg en bestevenn 😉 

Jeg tenkte vi kunne låne en hund en periode som sagt, men da bør vi kanskje ha hund på besøk flere ganger? 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde ikke skaffet hund om mannen er allergisk. Vi skaffet oss hund for ett år siden. Var da ikke klar over noe allergi i familien. Dette var også en hund som var allergivennlig, og blir hyppig anbefalt pga dette. Vi valgte ikke pga allergivennlighet, men pga gemytt.

Så viser det seg at eldstemann reagerte kraftig på hunden. Så kraftig at hunden måtte bort. Det var veldig vanskelig for oss alle. 

Så er det allergi i familien, ikke skaff hund.

Anonymkode: 16225...22e

Det høres brutalt ut, ja. Da tror jeg vi måtte gitt bort mannen 🙈 Hadde dere hatt hund på lån i forkant? Hvilken rase? 

Ungene er allergitestet med både prikktest og blodprøver, men vi har selvsagt ingen garantier. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes ingen allergivennlige hunder..

https://www.naaf.no/fokusomrader/allergi-og-overfolsomhet/dyreallergi/

Anonymkode: f90f3...672

Det finnes i alle fall ingen hunder uten allergener. Men vi bor sammen med hunden til foreldrene mine noen uker hver sommer, og det går sånn noenlunde bra. En annen hund i familien tåler han absolutt ikke. 

Skrevet

Me har blødning av lhasa og bishon havanaise. Røytefri og allergivenlege. 

Me har solgt kvalper til familier som har vært veldig allergiske og dei har aldri reagert på desse hundene. 

Dei var på besøk her fleire gonger før dei bestemte seg og luktet og koste med hundene og møblar for å eventuelt trigge fram reaksjon. Det klarte dei ikkje 😃

Men lurt å sjekke godt opp i det før enn bestemme seg 

Anonymkode: d4454...d61

Skrevet

Jeg er allergisk og har en del allergiske slektninger og venner. testet først ut en valp som skulle være allergivennlig, men reagerte litt på den, så den måtte vi returnere etter et par dagers prøvetid.

Etter lang research endte vi med en blanding mellom shih tzu og bichon havanaise. Jeg regerer overhodet ikke på den - kan sove en hel natt med nesen inn i pelsen på den uten å merke noe. Den har et fantastisk gemyett, er snill, morsom, leken, vennlig og rolig - og ufattelig søt!

Skal ha samme blanding hvis vi skal ha hund igjen en annen gang.

https://doggiedesigner.com/havashu-complete-guide/

https://www.google.no/search?q=hava+tzu+dogs&rlz=1C1NDCM_noNO776NO776&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiqi8vB3oLcAhVz0aYKHV08Cpw4ChD8BQgKKAE&biw=1920&bih=974

Anonymkode: 4c6e6...931

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det høres brutalt ut, ja. Da tror jeg vi måtte gitt bort mannen 🙈 Hadde dere hatt hund på lån i forkant? Hvilken rase? 

Ungene er allergitestet med både prikktest og blodprøver, men vi har selvsagt ingen garantier. 

Allergitester må tolkes med en stor klype salt, fordi de er helt avhengige av sykehistorien. Det er også forskjell mellom de ulike testene, og alderen på barnet. Man kan være allergisk uten utslag, og man kan være ikke-allergisk med utslag. Så som du sier er det absolutt ingen garanti :)

Anonymkode: 9ac92...fbf

Annonse

Skrevet

Har en blandingshund vi, av shi-tzu og bichon havanaise. Røyter ikke, og er allergivennlig. Er allergisk selv, reagerer ikke på henne. Fint gemytt lgså, flott familiehund!

Anonymkode: 9e7b5...0fc

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har en blandingshund vi, av shi-tzu og bichon havanaise. Røyter ikke, og er allergivennlig. Er allergisk selv, reagerer ikke på henne. Fint gemytt lgså, flott familiehund!

Ja, ikke sant det er verdens beste blanding?

Jeg er virkelig super-fornøyd 🙂

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Følg dette rådet. Her er mannen allergisk og det er flere allergivennlige raser han ikke tåler. Da snakker vi ikke bare rennende øyne, men vansker med å puste. 

Anonymkode: 6a4c8...310

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Følg dette rådet. Her er mannen allergisk og det er flere allergivennlige raser han ikke tåler. Da snakker vi ikke bare rennende øyne, men vansker med å puste. 

Anonymkode: 6a4c8...310

Vi kan ikke ha en hund som gir reaksjon hos mannen, det er uaktuelt. Vi skal definitivt teste grundig før vi bestemmer oss! 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for tips! Ser at havanaise går igjen her, både renraset og som blandingshund. Sjekker den ut! 😍

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi kan ikke ha en hund som gir reaksjon hos mannen, det er uaktuelt. Vi skal definitivt teste grundig før vi bestemmer oss! 

Men du kan jo ikke teste mot akkurat den hunden før dere har fått den i hus. Det er en risioko man tar når man vet at man har allergi. Du skal og vite at allergien han sin kan utvikle seg og en dag så tåler han kanskje ikke hunden lenger.

Broren min har både allergi og astma og har verden snilleste og roligste lille hund. Jeg er litt usikker på hva den helt er, uansett så er den en bichon type. Tror den er en  blanding av bichon frise og havanaise, og han reagerer ikke på den i det hele tatt.

Anonymkode: b4d5f...957

Skrevet

Problemet med allergi er at den kan forverres over tid. Så en hund som tåles i et par uker kan han reagere på etter lengre eksponering. 

Det kan også forverre andre allergier eller plutselig slå ut hvis det f.eks er pollensesong og mannen har pollenallergi. 

Jeg hadde ikke tatt sjansen. Leit å måtte gi den vekk etter at dere har blitt glad i den...

Skrevet

Er noen allergiske, så skaffer dere ikke hund. Det ville jo være veldig dumt, og dere er sikkert smarte folk!

Anonymkode: 34f28...418

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men du kan jo ikke teste mot akkurat den hunden før dere har fått den i hus. Det er en risioko man tar når man vet at man har allergi. Du skal og vite at allergien han sin kan utvikle seg og en dag så tåler han kanskje ikke hunden lenger.

Broren min har både allergi og astma og har verden snilleste og roligste lille hund. Jeg er litt usikker på hva den helt er, uansett så er den en bichon type. Tror den er en  blanding av bichon frise og havanaise, og han reagerer ikke på den i det hele tatt.

Anonymkode: b4d5f...957

Ok, jeg visste ikke at det varierte så mye fra individ til individ. Vi får tenke oss godt om. 

Skrevet
1 time siden, the amazing spidermamma skrev:

Problemet med allergi er at den kan forverres over tid. Så en hund som tåles i et par uker kan han reagere på etter lengre eksponering. 

Det kan også forverre andre allergier eller plutselig slå ut hvis det f.eks er pollensesong og mannen har pollenallergi. 

Jeg hadde ikke tatt sjansen. Leit å måtte gi den vekk etter at dere har blitt glad i den...

Ja, det ville være fryktelig leit. 

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er noen allergiske, så skaffer dere ikke hund. Det ville jo være veldig dumt, og dere er sikkert smarte folk!

Anonymkode: 34f28...418

Jeg hører stadig om folk som har stor glede av sine hunder, selv om de reagerer på andre raser. Så her må vi jo vurdere gleden opp mot risikoen for reaksjoner. Og det skal vi vurdere nøye. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, ikke sant det er verdens beste blanding?

Jeg er virkelig super-fornøyd 🙂

Eg har samme blandingen og ein med lhasa apso i også. 

Verdens beste hunder.. 

Alle eg kjenne som er allergiske tåler veldig godt våre hunder 

Anonymkode: d4454...d61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...