Gå til innhold

Hjelp. Må gå ned 20-30 kilo. Men hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 178 høy og 110 kg. Ekkelt😐😐😐 jeg føler meg såååå jævla stygg.  Og begynner og grine når jeg ser meg naken i speilen. Fuck..😭

Anonymkode: 09db3...3b5

Skrevet

Kan ikke si hvordan, men vet akkurat hvordan du har det...det er så deprimerende. Har så lyst til å gjøre noe med det, men klarer liksom ikke helt...

min sterkeste medfølelse

Anonymkode: 0ff93...bfa

Skrevet (endret)

Har en hektisk hverdag med 4 barn så får likksom aldri tid til meg selv😐😐

Endret av Barn 3 :)
Feil
Skrevet

Jeg har siden slutten av mars gått ned fra 85 til 72. 

Jeg hadde så sykt mye matlyst, ville spise hele tiden. 

Jeg gikk ikke ned 1 gram den første mnd, selv om jeg la om kostholde veldig. Kuttet ut brød, poteter, ris, pasta og søtsaker. Men jeg gikk altså ikke ned. Jeg begynte så å sykle ca 30 min hver dag og har økt til 1 time  4 ganger i uken. Og da merket jeg at jeg begynte å gå ned, sakte men sikkert. Største tipset er å være aktiv og spise sunt. Bestem deg for å kutte helt ut raske karbohydrater, spis mye grønnsaker i stedet for poteter. Jeg spiser nå ikke lenger skiver til frokost og kvekdmstat

Anonymkode: 4723e...964

Skrevet

Ketolyse!!!! Funker som gull så lenge du holder deg til det! Du må bare følge det slavisk

Anonymkode: 235dc...aca

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ketolyse!!!! Funker som gull så lenge du holder deg til det! Du må bare følge det slavisk

Problemet med disse diettene er jo at man går alt opp igjen, og gjerne litt til, når man slutter på dem. Man kan ikke leve på ketolyse hele livet. Og de færreste klarer å holde seg til streng lavkarbo, ikke er det sunt for kroppen heller å utelukke masse vanlige matvarer. Det er også vitenskapelig bevist at de som skeier litt ut en gang i uka klarer å holde seg nede mye bedre enn de som aldri unner seg noen ting. Mitt råd er å skaffe deg oversikt over hvor mye du spiser og hva du spiser. Regne ut hvor mye kalorier du trenger for å gå ned. Gå heller gradvis og forsiktig ned enn å ha rask vektnedgang. Og ikke glem å trene, særlig styrke! Da får du ikke så mye overflødig hud, og du mister ikke muskelmasse i slankingen.

Anonymkode: e73f8...e2a

Skrevet

Mitt aller beste tips til deg er intermittent fasting. Hopp over frokosten. Spis gode, sunne måltider til lunsj og middag. Dropp kveldsmat. Det er litt vanskelig de første 3-4 dagene, men så kommer du inn i det. 

Mat: spis rene matvarer. Mest grønnsaker, litt frukt, fyll på med kjøtt/fisk/egg/kylling. 

Lag mat med nok fett. Ekte smør, fløte, avokado, nøtter, olivenolje, creme fraiche og rømme. Da blir du ikke så fort sulten... 

kutt ut sukker og alkohol! 

Kutt ned på brød, pasta, ris. Trenger ikke å kutte det helt ut, men  halver inntaket. Spis en skive med eggerøre, laks, stekt sjampinjong, løk, brokkoli og rosenkål, og fire jordbær og en nektarin. 

Ingen småspising mellom måltidene. 

Grunnen til at dette fungerer er at hver gang du spiser, øker insulinnivået, og insulin får kroppen til å lagre fett. Hvis det går over 12-16 timer mellom 2 måltider, setter kroppen igang prosesser der kroppens eget fett blir brukt som energi. 

Trene: tren styrke og høyintensitet intervalltrening.  

Kroppsvekt handler mindre om hvor mye kalorier du spiser, og mer om hvordan maten du spiser påvirker hormonene i kroppen.. 

Anonymkode: 4adc0...d76

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Mitt aller beste tips til deg er intermittent fasting. Hopp over frokosten. Spis gode, sunne måltider til lunsj og middag. Dropp kveldsmat. Det er litt vanskelig de første 3-4 dagene, men så kommer du inn i det. 

Mat: spis rene matvarer. Mest grønnsaker, litt frukt, fyll på med kjøtt/fisk/egg/kylling. 

Lag mat med nok fett. Ekte smør, fløte, avokado, nøtter, olivenolje, creme fraiche og rømme. Da blir du ikke så fort sulten... 

kutt ut sukker og alkohol! 

Kutt ned på brød, pasta, ris. Trenger ikke å kutte det helt ut, men  halver inntaket. Spis en skive med eggerøre, laks, stekt sjampinjong, løk, brokkoli og rosenkål, og fire jordbær og en nektarin. 

Ingen småspising mellom måltidene. 

Grunnen til at dette fungerer er at hver gang du spiser, øker insulinnivået, og insulin får kroppen til å lagre fett. Hvis det går over 12-16 timer mellom 2 måltider, setter kroppen igang prosesser der kroppens eget fett blir brukt som energi. 

Trene: tren styrke og høyintensitet intervalltrening.  

Kroppsvekt handler mindre om hvor mye kalorier du spiser, og mer om hvordan maten du spiser påvirker hormonene i kroppen.. 

Haha, og hvordan klarer man å trene tung styrke når man nesten ikke spiser karbohydrater og er sulten halve dagen? Her er det sammensurium av alle mulige dietter, lavkarbo, LCHF, fasting og gud vet hva. Frokost får i gang forbrenningen. Ta man en joggetur på morgenen før frokost og spiser en god frokost, er man mer opplagt enn hvis man ikke spiser før skole/jobb. Det er heller ikke smart for blodårene å pøse på med masse fett.

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha, og hvordan klarer man å trene tung styrke når man nesten ikke spiser karbohydrater og er sulten halve dagen? Her er det sammensurium av alle mulige dietter, lavkarbo, LCHF, fasting og gud vet hva. Frokost får i gang forbrenningen. Ta man en joggetur på morgenen før frokost og spiser en god frokost, er man mer opplagt enn hvis man ikke spiser før skole/jobb. Det er heller ikke smart for blodårene å pøse på med masse fett.

Jeg har gjort dette i samarbeid med ernæringsfysiolog, som er opptatt av å holde seg oppdatert på forskning på ernæring. 

For min del er dette et kosthold jeg kan leve med. Det er nå tre år siden jeg la om livsstilen, og jeg har gått ned 15 kg, og har vært stabil de siste 2 årene. 

Jeg har blodtrykk som er toppidrettsutøver, sa legen sist jeg sjekket.  

Jeg trener 3 ganger i uken, 2 styrkeøkter og en intervalløkt.

Du vet at å slanke seg ved å reduserere kalorier inn og øke kalorier ut, er mislykket i 95 % av tilfellene? Fordi at ved å redusere kaloriinntaket, reduseres også hvileforbrenningen..  Dermed må man redusere enda mer, bare for å holde vekten... 

Skrevet

Jeg gikk ned over 30 kg, men det tok litt tid. Det første jeg gjorde var å gå til jobb. Det tok litt ekstra tid, men jeg sparte penger og fikk frisk luft kom frem fornøyd og opplagt. Med fire barn følger du kanskje de til bhg / skole / treninger mm?? Prøv å ta beina fatt så mye som mulig.

Utover det byttet jeg ut brødskiver med rugsprø.

Byttet ut pålegg som syltetøy, ost ol til hamburgerrygg og avocado, røkt laks og kokt egg, makrell i tomat

Til lunch spiste jeg salat med minimalt med dressing, krutonger og slikt. Hadde så ren salat som mulig. med kylling eller laks

Middag så rent kjøtt som mulig med masse grønnsaker

kveldsmat samme som frokosten

mellommåltider: Mager vaniljekesam, mager ottage cheese med ett beger youplait yoghurt over . 

banan, eple

om jeg blir helt deseperat spiser jeg en mellombar fra eldorado med 99 kcal i , eller en saftis. 

Jeg har unngått alt av potetgull, kaker, boller, kjeks, smågodt, vaniljeis, softis, brus, 

Jeg teller i tillegg kalorier i lifesum app på tlf for å få kontroll

Lykke til.

Anonymkode: fe152...5ef

Skrevet

Jeg var 95 kg/170 cm, og holder meg nå stabil på rundt 75 kg. Jeg hadde god effekt av å telle kalorier, jeg bruker Lifesum innimellom og det hjelper meg til å noenlunde holde meg fra å bikke over i fullstendig overvekt. Jeg er ikke helt fornøyd men jeg tenker det er bedre å være fem kg overvektig enn 20+ (og det skjer om jeg ikke passer veldig nøye på).

Da jeg begynte ble jeg veldig overrasket over hvor mye kcal det er i forskjellige ting og hvor lite som skal til for å ha et daglig forbruk på 3000+ kcal, jeg bestemte meg etter hvert for å legge meg på et normalt nivå (2000) og ikke på slankenivå (1500) som appen anbefalte fordi det ble for demotiverende å ALLTID gå over. Jeg veide/målte og loggførte all mat og drikke hver dag i tre uker, noe som gir et greit utgangspunkt for senere når jeg ikke gidder å bruke appen lenger, fordi jeg synes det er et styr. Nå har det gått fire år og jeg tar opp appen innimellom når vekten begynner å gå oppover, da bruker jeg det i tre uker igjen fordi jeg vet at det er en begrenset periode og det klarer jeg fint selv om jeg misliker å telle og veie og måle og registrere alt. Når perioden er over så har jeg et bedre utgangspunkt til å regulere selv ved øyemål.

Det kan være verdt et forsøk, prøv en begrenset periode og vær streng med at alt skal registreres nøye, og så tar du det derfra. Hvis det ikke fungerer for deg har du likevel tilegnet deg mye kunnskap om matvarene/drikken/snacksen du vanligvis får i deg.

Anonymkode: da772...f2b

Skrevet

Du må finne noe du kan leve med over tid. Økt aktivitet i tillegg til omlegging av kosthold er lurt, og vil gi deg flere helsegevinster. For meg funker 5:2. Jeg har også et hektisk liv, med full jobb, fem barn, hus etc, så det var viktig å finne en metode jeg kunne leve med i hverdagen og det i det lange løp. 

Og du; gled deg! Det er helt fantastisk å passe inn i sine gamle klær. Mye morsommere å kjøpe nye også. Før kjøpte jeg bare når det var strengt nødvendig. Jeg føler jeg har mye mer energi, og føler meg alltid mer vel og mer våken. Jeg hadde «bare» ti kg å gå ned, så forskjellen for deg vil være enda bedre! Lykke til!

Anonymkode: a82bf...d9d

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har gjort dette i samarbeid med ernæringsfysiolog, som er opptatt av å holde seg oppdatert på forskning på ernæring. 

For min del er dette et kosthold jeg kan leve med. Det er nå tre år siden jeg la om livsstilen, og jeg har gått ned 15 kg, og har vært stabil de siste 2 årene. 

Jeg har blodtrykk som er toppidrettsutøver, sa legen sist jeg sjekket.  

Jeg trener 3 ganger i uken, 2 styrkeøkter og en intervalløkt.

Du vet at å slanke seg ved å reduserere kalorier inn og øke kalorier ut, er mislykket i 95 % av tilfellene? Fordi at ved å redusere kaloriinntaket, reduseres også hvileforbrenningen..  Dermed må man redusere enda mer, bare for å holde vekten... 

Så rart det fungerer for svært stort antall mennesker i verden å spise mindre og mosjonere mer...

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Problemet med disse diettene er jo at man går alt opp igjen, og gjerne litt til, når man slutter på dem. Man kan ikke leve på ketolyse hele livet. Og de færreste klarer å holde seg til streng lavkarbo, ikke er det sunt for kroppen heller å utelukke masse vanlige matvarer. Det er også vitenskapelig bevist at de som skeier litt ut en gang i uka klarer å holde seg nede mye bedre enn de som aldri unner seg noen ting. Mitt råd er å skaffe deg oversikt over hvor mye du spiser og hva du spiser. Regne ut hvor mye kalorier du trenger for å gå ned. Gå heller gradvis og forsiktig ned enn å ha rask vektnedgang. Og ikke glem å trene, særlig styrke! Da får du ikke så mye overflødig hud, og du mister ikke muskelmasse i slankingen.

Tja jeg har gått på det i 6 år så nei forstår det ikke! Det er mye bedre for helsen enn å veie 110 kg

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja jeg har gått på det i 6 år så nei forstår det ikke! Det er mye bedre for helsen enn å veie 110 kg

Å proppe seg full av fett går bra i 10-15 år før blodårene går helt tett.

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har vel ikke gått på ketolyse i 6 år? Det skal man jo ikke, man skal gå over til moderat lavkarbo etterhvert

Anonymkode: ae1b8...99f

Skrevet

jeg trener og spiser sunt, har gått ned 72 kg på 3,5 år, da begynte jeg og ta tak i livet mitt, veide da 167kg, nede i 95, nå, skal ned til 55, er 165.

Anonymkode: 6f586...9c7

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

jeg trener og spiser sunt, har gått ned 72 kg på 3,5 år, da begynte jeg og ta tak i livet mitt, veide da 167kg, nede i 95, nå, skal ned til 55, er 165.

😱😱😱 fy søren så godt jobba!! Det kalles viljestyrke det👏💪 

Anonymkode: 08651...1ee

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

OMG😶 Jeg bøyer meg i hatten:klappe:

Anonymkode: a82bf...d9d

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er 178 høy og 110 kg. Ekkelt😐😐😐 jeg føler meg såååå jævla stygg.  Og begynner og grine når jeg ser meg naken i speilen. Fuck..😭

Anonymkode: 09db3...3b5

Mitt tips er å finne noe som passer for deg. Ta kontakt med en Pt som kan sette opp en kostholdsplan som DU kan leve meg og ett treningsopplegg som passer til deg og din hverdag. Du har fått masse tips om masse forskjellige dietter, men dietter som passer til noen passer ikke nødvendigvis til andre. Jeg kunne for eksempel aldri gått på en diett med strengt kosthold, da hadde jeg gått på en smell innen kort tid.

Anonymkode: 08651...1ee

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Wow, jeg er mektig imponert :)

Skrevet

Tusen takk alle sammen :)man klarer det meste bare man vil . jeg slet veldig med og få barn når jeg var så stor, så jeg måtte ta valget, leve uten barn resten av livet eller gå ned, nå venter jeg mitt første om 4 uker, 167kg er altfor mye, er idag 37 ,så håper jeg kan få et barn til før jeg er 40

Skrevet

Beste tips til vektnedgang eller oppgang er å gjøre det enkelt så det er lett å holde og lett og leve med i lenger tid .. 

08.00 Spis frokost - 2 skiver eller 4 knekkebrød , begrens mengden pålegg og styr unna ost og smør feks i ukedagene og bruk mager smøreost. Begrens og melk juice inntaket .

11.00 lunsj 

samme som frokost .

14.00 

en frukt 

16.30 middag - ta halv porsjon av det du bruker . Kutt ned på sauser og dressinger 

18.00 en frukt

20.00 samme som frokost lunsj.

blir du sulten innimellom så spis så en eller to husmann knekkebrød uten pålegg og trygg kroppen på at den ikke sulter ihjel. Husk vann men ikke for mye for det utvider magesekken.

i starten holder det med enkel mosjon som du klarer å opprettholde feks en times gange om dagen . Det er jo varig livstilsendring du er ute etter og ikke midlertidig vektnedgang regner jeg med .

i helgene vist du vil ha noe snop så ta mørk kokesjokolade og popcorn . Husk som sagt at det å pøse nedpå med brus også er med på å utvide magesekken som vil gi større sultfølelse .

bruk mye grove produkter så du går lenge mett. går du på en smell og spiser 200 g melkesjokolade en tirsdag så ikke bli lei deg og tenk at NÅ kan jeg bare Skeie ut for det gjør ingen ting . 

Skrevet

Jeg har forsøkt meg på periodisk faste så jeg spiser kun mellom 12-20.spiser hva jeg vil, men mindre porsjoner og søtsuget er borte. Drikker ikke brus mer heller, kun vann. Har gått ned 7 kilo siden slutten av mai :)

Anonymkode: fa9e7...a46

Skrevet
3 minutter siden, Lottefu skrev:

Beste tips til vektnedgang eller oppgang er å gjøre det enkelt så det er lett å holde og lett og leve med i lenger tid .. 

08.00 Spis frokost - 2 skiver eller 4 knekkebrød , begrens mengden pålegg og styr unna ost og smør feks i ukedagene og bruk mager smøreost. Begrens og melk juice inntaket .

11.00 lunsj 

samme som frokost .

14.00 

en frukt 

16.30 middag - ta halv porsjon av det du bruker . Kutt ned på sauser og dressinger 

18.00 en frukt

20.00 samme som frokost lunsj.

blir du sulten innimellom så spis så en eller to husmann knekkebrød uten pålegg og trygg kroppen på at den ikke sulter ihjel. Husk vann men ikke for mye for det utvider magesekken.

i starten holder det med enkel mosjon som du klarer å opprettholde feks en times gange om dagen . Det er jo varig livstilsendring du er ute etter og ikke midlertidig vektnedgang regner jeg med .

i helgene vist du vil ha noe snop så ta mørk kokesjokolade og popcorn . Husk som sagt at det å pøse nedpå med brus også er med på å utvide magesekken som vil gi større sultfølelse .

bruk mye grove produkter så du går lenge mett. går du på en smell og spiser 200 g melkesjokolade en tirsdag så ikke bli lei deg og tenk at NÅ kan jeg bare Skeie ut for det gjør ingen ting . 

12 knekkebrød eller 6 brødskiver er mye karbohydrater hvis man skal ned i vekt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...