Gå til innhold

Flere med barn med voksesmerter.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis det er vondt på dagen også så ville jeg tatt han til en sjekk hos fastlegen, før jeg slo meg helt til ro med at det «bare» er voksesmerter. (I tillegg er han så stor)

Min hadde mye voksesmerter fra han var 3 til 6år, alltid på kveld/natt og ofte etter anstrengende dager med mye gåing/løping

Anonymkode: 073a4...406

Uff nå ble jeg bekymret. Leste at det kunne være til de er 12 år. Hun er nok i en vokse periode nå. Det er ikke hver dag hun klager men inimellom og da er det begge beina.  Hun kjenner da en rastløshet i beina . Hadde det vært noe alvorlig hadde det ikke da vart hele tiden istedet for å komme og gå? 

Anonymkode: 26e06...cad

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uff nå ble jeg bekymret. Leste at det kunne være til de er 12 år. Hun er nok i en vokse periode nå. Det er ikke hver dag hun klager men inimellom og da er det begge beina.  Hun kjenner da en rastløshet i beina . Hadde det vært noe alvorlig hadde det ikke da vart hele tiden istedet for å komme og gå? 

Prøv å ikke bekymre deg, for det er veldig sjeldent noe annet og mer alvorlig. Men verdt å sjekke ut, istedenfor å lure.

Det man i ytterste konsekvens kan sammenligne/forveksle med «voksesmerter»-følelsen er noe som heter osteosarkom (jeg gjentar, svært sjeldent!), men da har man også hevelse og et fast område/ben som gjør vondt.

Annonse

Det jeg ser er at deres har det på natta. Som sagt hun har hatt det som regel kveld/ ved leggetid, men idag har hun klaget hele dagen. 

Hjelper ikke at jeg er en person som lett blir bekymret. Føler meg dum av å løpe til legen med en gang, men kanskje vente ihvertfall imorg og se ann ?

Ikkje for å skremme deg men er lurte å sjekke opp i.

Me fekk beskjed barnet vårt på 6 hadde voksesmerter av legen. 

Plutseleg klarte han ikkje bevege seg meir og det viste seg å være over 90 prosent med kreftceller i kroppen.leukemi 

Anonymkode: 767aa...f88

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg ser er at deres har det på natta. Som sagt hun har hatt det som regel kveld/ ved leggetid, men idag har hun klaget hele dagen. 

Hjelper ikke at jeg er en person som lett blir bekymret. Føler meg dum av å løpe til legen med en gang, men kanskje vente ihvertfall imorg og se ann ?

Med mindre hun skriker i smerte nå så kan det fint vente til fastlege har time ledig 🙂 Som sagt, bedre at du sjekker en at du bekymrer deg søvnløs.

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Legg en høy pute under knærne når de ligger. Husker det gjorde underverker når jeg var liten.

Anonymkode: 445d1...abc

Takk for din kommentar som dro meg ned til at det kanskje er helt uskyldig. Ble veldig skremt av kommentarene over selv om jeg skjønner at det ikke er vondt ment.

Rastløse ben kan komme av for lite magnesium. Så prøv å gi henne litt ekstra av det?

men selvfølgelig også sjekk hos legen, mulig hun bør sjekke forstillingen ? 

Fireåringen vår hadde mye vondt i fjor og fikk spesialtilpasset innleggssåler, dette har hjulpet mye :)

Anonymkode: d8af4...582

Voksesmerter merker ungene mer når de er i ro og kroppen slapper av, dermed kveld og natt det merkes best siden de er i mye bevegelse på dagen. Kanskje ikke alltid veldig aktive, men de beveger beina når de sitter ved skolepulten (sjeldent en unge sitter med beina rett ned. De vinglet hit og hit, reiser seg for å hente noe osv) ut og inn i friminutt,  hjem, leke med venner osv. 

Voksesmerter på dagtid, tenk etter hvor aktivt barnet har vært. Har det vært mer i ro enn en vanlig skoledag? Da er det nok pga det, la barnet være mer i bevegelse så får det nok gått av seg litt smerter på dagtid. 

Minsta mi har slitt mye med voksesmeter, hun har vokst veldig i perioder og da har hun hatt voksesmerter. Gjerne smerter før hun har merket hun har vokst. Hun blir skikkelig grinete på meg når jeg sier det bare er voksesmerter og vi må nok kjøpe nytt tøy snart. Hun hater å handle klær eller vokse ut av noe, for de få tingene hun bruker av klær skal brukes til de detter fra hverandre. Varmeflasker i senga om natta har blitt redningen hennes. Noen ganger har hun tatt seg en var, dusj midt på natta også. Dette er hva som hjelper på natten, men på kvelden så er det å være i aktivitet som gjelder. Hun trenge ikke å være veldig aktiv, men beina må være i bevegelse. Sitter hun i sofaen "ruller" hun med føttene, dingler osv så de beveger seg uten at hun engasjerer seg veldig. Hun har skjønt det ikke er noe jeg kan trylle bort så vi har måtte prøve oss litt frem for å finne noe som kan bedre når det er som værst. Dette har fungert såpass greit at hun nå gjør dette selv og sjeldent jeg hører hun klage over st hun har vondt, jeg bare skjønner hun har vondt når hun ber om varmeflasker, tar seg en dusj midt på natta osv. 

Anonymkode: 0f1df...98e

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Uff dere nå ble jeg veldig redd. Håper det gikk bra med barnet ditt over her? Men hadde barnet ditt andre symptomer? 

Hei,ja det går bra 😃 

Er ikkje for å skremme deg men er greit å få det sjekket. 

Eg blir kvalm når eg høyre ordet voksesmerter. Me fekk beskjed på helsesenteret gong på gong at det var voksesmerter.. Så barnet vårt gjekk nesten ut timen som er maksimaltid uten cellegift for den typen leukemi. 

Men for din del og så er det greit å bare få det sjekket så kan du slappe av😃

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hei,ja det går bra 😃 

Eg blir kvalm når eg høyre ordet voksesmerter. Me fekk beskjed på helsesenteret gong på gong at det var voksesmerter.. Så barnet vårt gjekk nesten ut timen som er maksimaltid uten cellegift for den typen leukemi. 

Timen -tiden 

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei,ja det går bra 😃 

Godt å høre at det går bra! Det samme skjedde oss. Lite symptomer av annet slag, men de så til slutt at blodverdiene på prøvene ikke var som de skulle fra gang til gang. Det går bra her også, erklært kreftfri nå. Jeg sier heller ikke for å skremme, og man sier alltid at det er sjeldent det er noe alvorlig. Likevel er vi noen som opplever det.

Anonymkode: 9d1b5...f08

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godt å høre at det går bra! Det samme skjedde oss. Lite symptomer av annet slag, men de så til slutt at blodverdiene på prøvene ikke var som de skulle fra gang til gang. Det går bra her også, erklært kreftfri nå. Jeg sier heller ikke for å skremme, og man sier alltid at det er sjeldent det er noe alvorlig. Likevel er vi noen som opplever det.

Anonymkode: 9d1b5...f08

Hva mener du med blodverdiene? Hun har hatt noe lavt med jern og d vitamin på siste blodprøve. Kan dette også være tegn?

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

du er hysterisk, er helt vanlig.

Anonymkode: 9defe...33f

Du har rett og fortell mer🙏. Har du erfaringer med dine ifht dette?  Ja jeg er hysterisk og trenger slike som deg til å få meg på jorda. Har også bestilt legetime til å få henvisning til psykolog da jeg har lett for å bekymre meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...