Anonym bruker Skrevet 30. juni 2018 #1 Skrevet 30. juni 2018 Sitter med sterk dødsangst, etter å ha fått dårlige nyheter på celleprøver. Jeg har de siste 10 årene tatt årlige, eller annenhver år- celleprøver hos gyn ifbm svangerskap, etterkontroll og ved innsettelse av spiral. Aldri hatt noen tilbakemeldinger. ifjor tok jeg en prøve i mars, og i år var jeg og satte inn hormonspiral i februar, og fikk da beskjed om celleendringer og at jeg er HPV positiv og at jeg måtte vente noen mnd på ny prøve. Den nye tok jeg nå i slutten av mai, og resultatet av den er ASC-H, irregulære plateepitelceller som gir mistanke om høygradig lesjon, men ikke fyller vilkårene for HSIL. Henvist til biopsi i juli. Vet ikke hvilke HPV typer jeg har, men ifølge gyn så er det ikke de mest «aggressive» typene. Har ingen symptomer, blødninger etter samleie f eks. Men etter jeg fikk spiral har jeg såklart noe småblødninger som jeg i fornuftens navn relaterer til spiralen og ikke kreft. Men nå sitter jeg her da, livredd for at alle de tidligere celleprøvene jeg har tatt ikke har vært tolket riktig, og at jeg nå har fått kreft som har gått for langt. Barna mine er for små til at jeg ser meg ferdig til å leve, ingen kvinner i familien har hatt livmorhals eller underlivskreft, ei heller tidlige kreftdiagnoser. Jeg er 36 år, og er nå overbevist og livredd for at det skal være over allerede. Sitter på nettet og googler prognoser, diagnoser og utenlandsbehandling siden det er så høy dødsrate av de 300 norske kvinnene som hvert år får livmorhalskreft i Norge. Holder på å slutte å leve og klarer kun å ta meg sammen pga familien. Noen som har vært i samme båt før og kan dele litt med meg? Takk.. Anonymkode: f302e...228
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2018 #2 Skrevet 30. juni 2018 Jeg ville tenkt helt annerledes enn deg, det går nok bra, helt til det motsatte er bevist. Jeg kjenner flere som har hatt celleforandringer og noen av dem har blitt konisert, ingen har dødd. Anonymkode: f10fb...3dc
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2018 #3 Skrevet 30. juni 2018 Dette er grunnen til at du går til kontroller. De oppdager dette, du tar biopsier som bekrefter eller avkrefter funn på celleprøve og evt en konisering (fjerner litt av mormunnen) og så er det som regel helt greit. Pust med magen! Anonymkode: 38132...6b2
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2018 #4 Skrevet 30. juni 2018 Det er mistanke om høygradige celleforandringer. Det er ikke det samme som kreft! Du sier du har tatt regelmessige celleprøver, det er bra! Det tar mange år før celleforandringer eventuelt utvikler seg videre til kreft. Det betyr likevel ikke at alle celleforandringer vil utvikle seg til kreft før eller siden. Pust med magen. Celleforandringer er veldig vanlig, og det er godt det ble oppdaget så du kan bli behandlet. Det er nettopp derfor man tar celleprøver for å fange opp celleforandringer man kan behandle. Konisering er en enkel prosedyre. Dette kommer til å gå helt fint! Anonymkode: b7be6...1b2
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2018 #5 Skrevet 30. juni 2018 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sitter med sterk dødsangst, etter å ha fått dårlige nyheter på celleprøver. Jeg har de siste 10 årene tatt årlige, eller annenhver år- celleprøver hos gyn ifbm svangerskap, etterkontroll og ved innsettelse av spiral. Aldri hatt noen tilbakemeldinger. ifjor tok jeg en prøve i mars, og i år var jeg og satte inn hormonspiral i februar, og fikk da beskjed om celleendringer og at jeg er HPV positiv og at jeg måtte vente noen mnd på ny prøve. Den nye tok jeg nå i slutten av mai, og resultatet av den er ASC-H, irregulære plateepitelceller som gir mistanke om høygradig lesjon, men ikke fyller vilkårene for HSIL. Henvist til biopsi i juli. Vet ikke hvilke HPV typer jeg har, men ifølge gyn så er det ikke de mest «aggressive» typene. Har ingen symptomer, blødninger etter samleie f eks. Men etter jeg fikk spiral har jeg såklart noe småblødninger som jeg i fornuftens navn relaterer til spiralen og ikke kreft. Men nå sitter jeg her da, livredd for at alle de tidligere celleprøvene jeg har tatt ikke har vært tolket riktig, og at jeg nå har fått kreft som har gått for langt. Barna mine er for små til at jeg ser meg ferdig til å leve, ingen kvinner i familien har hatt livmorhals eller underlivskreft, ei heller tidlige kreftdiagnoser. Jeg er 36 år, og er nå overbevist og livredd for at det skal være over allerede. Sitter på nettet og googler prognoser, diagnoser og utenlandsbehandling siden det er så høy dødsrate av de 300 norske kvinnene som hvert år får livmorhalskreft i Norge. Holder på å slutte å leve og klarer kun å ta meg sammen pga familien. Noen som har vært i samme båt før og kan dele litt med meg? Takk.. Anonymkode: f302e...228 Uff, stakkars deg! Kjenner meg igjen i akkurat det du føler nå, jeg ble livredd da jeg fikk beskjed om celleforandringer for 4-5 år siden. Måtte inn til biopsi etterpå og deretter konisering. Jeg trodde som deg at livet var over og fikk skikkelig angst, var sikker på at jeg nå hadde kreft og det til tross for at legene sa at dette ikke var farlig. Nå vet keg ikke hva ASC-H er? Men dersom legene tenkte at dette var svært alvorlig regner jeg med at de ikke hadde ventet til ut i juli med biposi? Prøv å tenk at dette mest sannsynlig går fint, du har tatt jevnlige kontroller! Jeg kan berolige deg med at både bipsi og konisering er fullt overkommelig og ingen av delene var smertefullt for meg, det var fort gjort. Ventetiden på svar var det verste. nå går jeg til kontroller hvert år, bare for å føle meg trygg. Selv om det kun anbefales hvert 3.år. et tips jeg vil gi deg er å bestille legetime nå og spør alle de skumle spørsmålene som gjør deg redd og usikker. Det gjorde jeg, og ble faktisk beroliget av legens svar😊 ønsker deg masse lykke til! Anonymkode: e379a...194
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2018 #6 Skrevet 30. juni 2018 Tusen takk for mange formuftige og gode svar. Jeg vet dere har rett, men fantasien løper løpsk og jeg innbiller meg at alle tidligere celleprøver har vært «fake negative» og at nå er det gått så langt at det faktisk har blitt kreft uten at jeg har hatt symptomer. gynekologen mente han så det var noen forandringer i mikroskopet, men ble som sagt henvist til lokalt sykehus for biopsi. skal prøve å roe meg, har normalt sett ikke angst engang.. men dette tar nesten knekken på psyken min. HI Anonymkode: f302e...228
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2018 #7 Skrevet 30. juni 2018 Har du byttet partner i løpet av disse 10 årene? Helt urealistisk at du har vært HPV smittet i 10 år uten celleforandringer tidligere. HPV kvitter man seg innen 1-2 år og det er de som har det utover det som får persisterende infeksjon. Asc-h er ikke kreft så slapp av. Anonymkode: d7509...c2f
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2018 #8 Skrevet 30. juni 2018 Jeg er nøyaktig på samme sted som deg, nøyaktig de samme resultatene, og skal inn til biopsi om 3 uker. Men jeg er ikke bekymret, tenker at dette går bra. Sannsynligheten for at det er kreft, er liten, og skulle det være kreft, satser jeg på at det er oppdaget tidlig, og dermed lar seg behandle. Kan legge til at jeg er enslig mor, og far kan de ikke bo hos, har heller ikke familie de kan bo hos. Men bekymringer vil ikke hjelpe meg. Jeg kan og dø i en bilulykke i morgen. Framtiden vet vi ikke noe om, takk og pris. Anonymkode: 85291...47b
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2018 #9 Skrevet 30. juni 2018 Min biopsi var negativ. Fikk beskjed om å ta den raskt. Jeg skrev omtrent testamentet, men det gikk bra. Celleforandring er ikke kreft, det er noe som må sjekkes. Dette var for 15 år siden Nå går jeg jevnlig til gynekolog da jeg for øyeblikket har en vanncyste. Den blir bare ikke borte så de holder øye med den for å se om den endrer utseende. Alle andre prøver er for øyeblikket negative men jeg merker på gynekologen at dette er noe hun vil følge nøye med på. Slik det er nå så er jeg ikke noe bekymrer. Kjenner bare jeg er glad jeg bor i Norge og får hjelp når jeg trenger det. Lykke til. Anonymkode: d7fca...365
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2018 #10 Skrevet 30. juni 2018 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du byttet partner i løpet av disse 10 årene? Helt urealistisk at du har vært HPV smittet i 10 år uten celleforandringer tidligere. HPV kvitter man seg innen 1-2 år og det er de som har det utover det som får persisterende infeksjon. Asc-h er ikke kreft så slapp av. Anonymkode: d7509...c2f Har hatt samme partner de siste 8 årene, før det hadde jeg samme partner i nesten 8 år, 2 mellom disse to. HI Anonymkode: f302e...228
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2018 #11 Skrevet 30. juni 2018 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er nøyaktig på samme sted som deg, nøyaktig de samme resultatene, og skal inn til biopsi om 3 uker. Men jeg er ikke bekymret, tenker at dette går bra. Sannsynligheten for at det er kreft, er liten, og skulle det være kreft, satser jeg på at det er oppdaget tidlig, og dermed lar seg behandle. Kan legge til at jeg er enslig mor, og far kan de ikke bo hos, har heller ikke familie de kan bo hos. Men bekymringer vil ikke hjelpe meg. Jeg kan og dø i en bilulykke i morgen. Framtiden vet vi ikke noe om, takk og pris. Anonymkode: 85291...47b Huff, stor klem til deg.. føler så med deg! Du har rett i det, men fornuften er ikke alltid tilstede dessverre.. 😉 Ønsker deg lykke til 🙏🏻 HI Anonymkode: f302e...228
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2018 #12 Skrevet 30. juni 2018 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min biopsi var negativ. Fikk beskjed om å ta den raskt. Jeg skrev omtrent testamentet, men det gikk bra. Celleforandring er ikke kreft, det er noe som må sjekkes. Dette var for 15 år siden Nå går jeg jevnlig til gynekolog da jeg for øyeblikket har en vanncyste. Den blir bare ikke borte så de holder øye med den for å se om den endrer utseende. Alle andre prøver er for øyeblikket negative men jeg merker på gynekologen at dette er noe hun vil følge nøye med på. Slik det er nå så er jeg ikke noe bekymrer. Kjenner bare jeg er glad jeg bor i Norge og får hjelp når jeg trenger det. Lykke til. Anonymkode: d7fca...365 Ja, du har så rett! Vi er heldige som får så god hjelp.. Håper det går bra med cysten, jeg er veldig glad for at jeg har tatt prøver så jevnlig kjenner jeg. Men angsten har tatt litt overhånd. Takk for svar! HI Anonymkode: f302e...228
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2018 #13 Skrevet 2. juli 2018 Jeg hadde aldri testet meg ( jeg vet, helt utrolig ) hadde hpv 16 og usikre celleforandringer i fjor sommer , kontroll etter 6 mnd med beskjed om hpv 16 og lette celleforandringer , en mnd etter tok jeg biopsi og hadde hpv 16 og cin 3. Måtte rett inn på konisering . Svar etter konisinering viser at de usikre om de tok alle celleforandringer , skal på kontroll i august. Jeg var også døden nær etter svar fra biopsi . Etter konisering ( som ikke er vondt i det hele tatt ) trøster jeg meg med at de hadde sett om var kreft celler . Nå vet jeg at kun er celleforandringer. Jeg har også kronisk hpv 16, ettersom jeg aldri testet meg og kun har hatt samme partner i 14 år. Flere og flere har celleforandringer og hpv nå så inngrep som konisering har blitt mer vanlig. Det går nok veldig bra! Lykke til 😊 Anonymkode: c45ad...f85
Gjest Minnieropptatt Skrevet 2. juli 2018 #14 Skrevet 2. juli 2018 Det beste rådet jeg kan gi deg, er å ikke google. Det har jeg klart, etter å ha hatt sarkom i livmora. Det er ikke til å spøke med, men setter jeg meg til å googler, blir psyken min ødelagt. Det hjelper ikke mye, hverken for meg eller de rundt meg. Lykke til, det går aller mest sannsynlig veldig bra 👍
pie82 Skrevet 8. desember 2018 #15 Skrevet 8. desember 2018 Hei, hvordan går det med dere? Jeg har nettopp tatt celleprøve å fått beskjed om iregulære celler?? Og at jeg har HPV ( ikke 16 el. 18) men høyrisiko HPV sto det ihvertfall. Fikk tatt biopsi 2 dager etterpå, og gynekologen påpekte at hun så forandringer på livmortappen. Jeg er livredd, full av angst.. Har symptomer som svie og nedpress og er sikker på at det er noe..... får ikke svar på biopsi før om 2-3 uker... det e helt jævli å gå å vente på svar, har 2 barn og livredd for at det kan være noe alvorlig
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2018 #16 Skrevet 8. desember 2018 9 minutter siden, pie82 skrev: Hei, hvordan går det med dere? Jeg har nettopp tatt celleprøve å fått beskjed om iregulære celler?? Og at jeg har HPV ( ikke 16 el. 18) men høyrisiko HPV sto det ihvertfall. Fikk tatt biopsi 2 dager etterpå, og gynekologen påpekte at hun så forandringer på livmortappen. Jeg er livredd, full av angst.. Har symptomer som svie og nedpress og er sikker på at det er noe..... får ikke svar på biopsi før om 2-3 uker... det e helt jævli å gå å vente på svar, har 2 barn og livredd for at det kan være noe alvorlig Det er helt vanlig å kjenne mye når man er redd og bekymret uten at det betyr at man har kreft. Det er mange som opplever celleforandringer uten at det er utviklet til kreft. Mange er ferdigbehandlet med en konisering (man fjerner deler av livmorhalsen). Jeg skjønner at ventetiden er fryktelig. Håper du får svar raskt. Anonymkode: 38132...6b2
pie82 Skrevet 8. desember 2018 #17 Skrevet 8. desember 2018 Takk for svar, ja den ventetiden er helt jævli, greier ikke å fungere normalt.
Gjest Minnieropptatt Skrevet 8. desember 2018 #18 Skrevet 8. desember 2018 Det beste rådet jeg kan gi deg, er å prøve å fungere som normalt. Jeg vet det ikke er lett, men noe som hjalp meg, var å høre på podcast. Med tusvik og tønne. Prøv å spis, dusj, og egentlig snakke deg tom. Det at ingen tok min frykt på alvor, det spiste meg opp. Men plutselig var det en som sa: Jeg skjønner at du er redd. Uansett hvordan det går, er legene flinke og kommer til å gjøre det de kan for at du skal ha det best mulig. Det som har vært får du ikke gjort noe med. Det gjorde meg mye roligere. Og jeg håper det kan gjøre deg litt roligere og
pie82 Skrevet 8. desember 2018 #19 Skrevet 8. desember 2018 Tusen takk for et fint svar, skal prøve å følge rådene dine. Har lest meg opp på nettet og dette har gjort alt værre. Men får håpe at alt går bra. Kjenner med igjen i at ingen tar min frykt på alvor. Føler at flesteparten bagatilliserer dette. Håper at det er positivt at de ikke fant noen skumle celler på celleprøven, så får håpe på at biopsien viser resultater som kan gjøres noe med. Hvilken grad hadde du?
Gjest Minnieropptatt Skrevet 8. desember 2018 #20 Skrevet 8. desember 2018 59 minutter siden, pie82 skrev: Tusen takk for et fint svar, skal prøve å følge rådene dine. Har lest meg opp på nettet og dette har gjort alt værre. Men får håpe at alt går bra. Kjenner med igjen i at ingen tar min frykt på alvor. Føler at flesteparten bagatilliserer dette. Håper at det er positivt at de ikke fant noen skumle celler på celleprøven, så får håpe på at biopsien viser resultater som kan gjøres noe med. Hvilken grad hadde du? Jeg hadde sarkom, vet ikke om det er noen grad av det. Det jeg visste, var at det var noe som var galt. Men jeg hadde ikke peiling på hva det var. Jeg blødde masse. Etterhvert fikk jeg masse smerter. Slutta å spise, fordi jeg som deg, var livredd. Raste ned i vekt. Alle sa: Det går nok bra, legene er flinke og bla bla bla. Det gjorde ikke meg noe bedre for å si det sånn. Helt til jeg snakket med dette mennesket som så at jeg trengte å bli tatt på alvor.
pie82 Skrevet 8. desember 2018 #21 Skrevet 8. desember 2018 Føler at jeg lever i min egen boble, ingen forstår mine tanker og frustrasjon. Man føler seg så alene, dagene går så tregt, selv om timeplanen er fylt opp. Greier ikke å slutte å beskymre meg for framtiden
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2018 #22 Skrevet 9. desember 2018 Jeg var der du er nå i fjor. Venta på biopsi pga hpv16 og mistanke om cin 3. Hadde tydeligvis hatt hpv i maaange år. En partner i 15 år. Og hadde aldri tatt celleprøve så jeg fikk sjokk. Tok biopsi i januar, viste cin3. Ble sendt for å ta konisering i februar . De var usikre om de fikk fjernet alt, men på kontroll i høst var jeg kvitt alt. Må ta ny til våren , men tror det nå er bra. Cin3 fjernes raskt med konisering:) Anonymkode: c45ad...f85
pie82 Skrevet 9. desember 2018 #23 Skrevet 9. desember 2018 Takk for svar, har samma svar på celleprøven så tenker det bli konisering her også. Har nok gått med det i mange år jeg også, har hatt fast partner lenge. Bli bare gal av å gå å vente på svaret. Kunne gynekologen se synlige forandringer til deg?
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2018 #24 Skrevet 9. desember 2018 Nettopp vært gjennom stadig tre av celleforandringer, to biopsi og konisering om en mnd. Men jeg er ikke bekymret. Koniseringen løser det jo, det ble oppdaget tidlig og alt er fint 🙂 Operasjonen er liten. Tenk hva annet grusomt man kunne fått!!! Anonymkode: d1560...f0f
pie82 Skrevet 9. desember 2018 #25 Skrevet 9. desember 2018 Det er sant, er bare så redd for svaret på biopsien. Greier ikke tenke på noe annet, har i tillegg mye vondt i underlivet som gjorde at jeg dro å tok celleprøve. Men legen mener det ikke har noen sammenheng... synes det er litt rart
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå