Gå til innhold

Livredd huggorm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en nordlending som skal flytte sørover . Jeg elsker å ta med barnet på skogstur nå som vi bor i nord , men er redd for å møte på huggorm når jeg går på skogstur i sør. Bør vel forklare barnet at det er en sjanse for å møte på huggorm? Hvor ofte har du sett huggorm? Tar barnehagen noen forholdsregler når de er på skogstur med barna ifht huggorm?

Hilsen panisk nordlending 😅

Anonymkode: 3c958...84f

Skrevet

Jeg går ofte i fjellet, men har kun sett huggorm to ganger. Eller, en gang da jeg var liten, men den var død. Huggorm er jo redd mennesker og dyr, og kjenner vibrering i bakken, og går da vekk fra lyden. Begge huggormene jeg har sett har ligget på fjellet, der vibreringen ikke kjennes. Men på fjellsteinen har man god oversikt, så jeg har sett begge huggormene fra sikker 4-5 meter. 

Bor på Vestlandet. 

Anonymkode: 169a9...1af

Skrevet

Du dør ikke av det. Med andre ord ingen grunn til å være livredd/redd for livet. En naturlig respekt og litt frykt er ok. Statistisk kommer dere aldri til å bli bitt. 

Anonymkode: cf409...1f2

Skrevet

Det er ikke ofte vi ser huggorm. Kanskje en gang i året. Faren for å bli bitt er liten og skulle du bli bitt er ikke det heller farlig. Det kan sammenliknes med vepsestikk. Ubehagelig, men som regel ikke farlig med mindre du er allergisk. Noen kan imidlertid få ganske alvorlige reaksjoner. Du bør kontakte lege med en gang om du blir bitt.

Anonymkode: 790b5...812

Skrevet

Jeg er mye ute i skogen og har vel aldri sett hoggorm. Bor i Bærum.

Skrevet

Vi er MYE i skogen og jeg har sett hoggorm én gang, da jeg var 7.

Anonymkode: a2a35...250

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er MYE i skogen og jeg har sett hoggorm én gang, da jeg var 7.

Anonymkode: a2a35...250

Det lover godt 😊 HI

Skrevet

Jeg er livredd orm og ser en omtrent på hver tur, min venninne har så og si aldri sett orm selvom vi går de samme steder. Jeg ser de jo fordi jeg skanner bakken for de, jeg ser de på 50 meters avstand. 

Men, ormen er mer redd for deg altså. De biter svært sjelden. 

Anonymkode: 1b854...e35

Skrevet
9 minutter siden, tante grusom master of law skrev:

Jeg er mye ute i skogen og har vel aldri sett hoggorm. Bor i Bærum.

Når du går i skogen, holder du deg til stien eller går du også der det er tett vegetasjon? Har lest at huggorm trives best der det er tett vegetasjon.

Leste en artikkel om et barn som ble bitt av huggorm i barnehagen under lek i sandkassa. Ble litt skremt av den lesingen

HI

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg er livredd orm og ser en omtrent på hver tur, min venninne har så og si aldri sett orm selvom vi går de samme steder. Jeg ser de jo fordi jeg skanner bakken for de, jeg ser de på 50 meters avstand. 

Men, ormen er mer redd for deg altså. De biter svært sjelden. 

Tør du å sette deg ned i skogen? 

Oi, Da legger du godt merke til huggorm. Leste at det finnes to andre ormtyper i tillegg til huggorm ,men det er ikke giftige

HI

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke ofte vi ser huggorm. Kanskje en gang i året. Faren for å bli bitt er liten og skulle du bli bitt er ikke det heller farlig. Det kan sammenliknes med vepsestikk. Ubehagelig, men som regel ikke farlig med mindre du er allergisk. Noen kan imidlertid få ganske alvorlige reaksjoner. Du bør kontakte lege med en gang om du blir bitt.

Anonymkode: 790b5...812

Leste at barn under 12 år, gravide og eldre er ekstra utsatt for reaksjoner ved huggormbitt. Tar barnehager sørpå noen forholdsregler for å forebygge ormebitt? Leste at gummistøvler og langbukse på skogstur kan være et forebyggende tiltak

HI

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du dør ikke av det. Med andre ord ingen grunn til å være livredd/redd for livet. En naturlig respekt og litt frykt er ok. Statistisk kommer dere aldri til å bli bitt. 

Anonymkode: cf409...1f2

Leste at sjansen for å dø av huggormbitt er 0,02 %. 200-500 huggormbitt årlig høres mye ut, men det er kanskje ikke det 🤔

HI

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tør du å sette deg ned i skogen? 

Oi, Da legger du godt merke til huggorm. Leste at det finnes to andre ormtyper i tillegg til huggorm ,men det er ikke giftige

HI

Det er huggorm, buorm og stålorm. Jeg vet ikke alltid hva jeg har sett da de stikker når de merker meg. Jeg kan fint sitte ned i skogen, men har jeg sett orm på turen ut så er i prinsippet turen ødelagt for meg, da er nervene i helspenn. 

Jeg har helt panisk angst. Etter jeg fikk barn har jeg lært meg å håndtere dette da,  jeg holder meg rolig selvom pulsen raser. Jeg når faktisk makspuls på ti sekunder. Pulsklokka er gøyal å se på etter turen. 😂😂😂

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg går ofte i fjellet, men har kun sett huggorm to ganger. Eller, en gang da jeg var liten, men den var død. Huggorm er jo redd mennesker og dyr, og kjenner vibrering i bakken, og går da vekk fra lyden. Begge huggormene jeg har sett har ligget på fjellet, der vibreringen ikke kjennes. Men på fjellsteinen har man god oversikt, så jeg har sett begge huggormene fra sikker 4-5 meter. 

Bor på Vestlandet. 

Trudde ikke huggorm holdt til ved steiner , men var kanskje tett vegetasjon ved steinene? 

Tramping i bakken har jeg lest kan hjelpe for å skremme de vekk 

HI

Skrevet

Leste at sjansen for å dø av huggormbitt er 0,02 %. 200-500 huggormbitt årlig høres mye ut, men det er kanskje ikke det 🤔

HI

Du må roe litt ned nå. Du er jo verre enn meg du. 😂😂😂

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er huggorm, buorm og stålorm. Jeg vet ikke alltid hva jeg har sett da de stikker når de merker meg. Jeg kan fint sitte ned i skogen, men har jeg sett orm på turen ut så er i prinsippet turen ødelagt for meg, da er nervene i helspenn. 

Jeg har helt panisk angst. Etter jeg fikk barn har jeg lært meg å håndtere dette da,  jeg holder meg rolig selvom pulsen raser. Jeg når faktisk makspuls på ti sekunder. Pulsklokka er gøyal å se på etter turen. 😂😂😂

Okei, så bra de stikker når de merker deg, så slipper man å løpe fra de 😅 Er du redd når barna dine utforsker i skogen? Det kommer nok til å bli mitt største problem...HI

Skrevet

Du må roe litt ned nå. Du er jo verre enn meg du. 😂😂😂

Haha. Jeg er en panisk nordlending som ikke er vant til slike ekle slanger. Får helt fnatt 😂 HI

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Okei, så bra de stikker når de merker deg, så slipper man å løpe fra de 😅 Er du redd når barna dine utforsker i skogen? Det kommer nok til å bli mitt største problem...HI

Jeg følger med men lar ikke min tullete angst være livsbegrensende. Jeg VET jo at det ikke er noe man skal frykte i den grad jeg gjør det. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trudde ikke huggorm holdt til ved steiner , men var kanskje tett vegetasjon ved steinene? 

Tramping i bakken har jeg lest kan hjelpe for å skremme de vekk 

HI

De ligger og soler seg på berget, har jeg hørt. 😃 

Skrevet

Vi hadde faktisk huggormbol i steintrappa på hytta når jeg var lita. Fikk bare beskjed av mor og far om å trampe når jeg nærmet meg. Bor i skogkanten nå. Er endel orm her, men har aldri blitt bitt. Tror ikke jeg har hørt om at noen av naboen har det heller. Ene naboen er en stor bhg, de er i skogen hver uke. Bruker gummistøvleri høyt gress. Nå bråker jo en bhg såpass mye at da skygger ormen banen :P

i hagen har vi bare funnet stålormer, men de er jo bare stas for unga 

Du minner meg om meg selv når vi reiser på ferie til Trøndelag. Livredd flått!! Går over bikkja og unga hver dag. Tør ikke sove med vinduet oppe (i bakkehøyde,), hadde hvertfall aldri sovet i telt der 😂 

Har ikke noe problem med å sette opp telt inni skogen her 👍

Anonymkode: 3e09d...5a6

Skrevet

De ligger og soler seg på berget, har jeg hørt. 😃 

Jeg har også lest at de liker å sole seg

HI

Skrevet

Jeg følger med men lar ikke min tullete angst være livsbegrensende. Jeg VET jo at det ikke er noe man skal frykte i den grad jeg gjør det. 

Bra du ikke lar deg begrense. Ah, Jeg får gjøre mitt ytterste for å dempe skrekken min. 

HI

Skrevet

jeg bor i Oslo og så fem stykker på min forrige skogstur. har sett to til i år også. alle har ligget på skogsveien og solt seg, det er lett å gå forbi de. jeg tror det er mange i år, kan ikke huske å ha sett så mange før

Anonymkode: d9c32...dee

Skrevet

Huggorm er mer redd deg enn du er redd for den. Den biter deg kun når den føler at den ikke har noe annet valgt. Sønnen min tråkket på en, uten at han merket det, han løp videre og huggormen " løp" alt den kunne i motsatt retning. Hvis ikke jeg hadde gått bak og sett det, hadde vi ikke merket det i det hele tatt. Det er den eneste gangen jeg har sett huggorm i hele mitt liv og jeg er en del ute i naturen, både på fjellet og i skogen i lavlandet. Og jeg går ikke kun på stier, for jeg plukker sopp og bær. 

Anonymkode: a410a...ee4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...