Gå til innhold

Når besteforeldre ikke skjønner viktigheten av å ha bilstol bakovervendt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg, mannen og vår datter som fyller 4 år til høsten skal flytte langt, dermed må datter være ca en uke hos besteforeldrene  (mine foreldre).

De har bilstol til jenta vår, men i fjor sommer mens hun var på ferie hos de (en måned før 3-årsdagen), tok foreldrene mine en "sjefsavgjørelse" og monterte bilstolen forovervendt selv om den satt helt fint bakovervendt. Dette fikk vi vite i ettertid. Begynnelsen var at "de måtte ha oversikt over henne hvis de kjørte alene med henne". 

Jeg blir oppgitt og bekymret over at de ikke skjønner viktigheten av å montere bakovervendt. Datteren vår skal til uken reise sammen med min søster til foreldrene mine og da har jeg null kontroll over hvordan de sikrer henne. Jeg har flere ganger snakket rolig til faren min om han ikke kan montere bilstolen hennes bakovervendt slik den i utgangspunktet stod, men det er som å snakke til døve ører. Nå kjører ikke de så mye mens hun er på besøk hos de, men det hjelper jo lite hvis det er andre råkjørere. 

Hvordan få de til å skjønne?

Kjenner jeg går med en klump i halsen på at hun skal være på ferie hos de med en bilstol som ikke følger anbefalingene. Leste nylig at fempunktssele ikke skal sikres forovervendt, stemmer dette ? Er det ikke veldig tidlig å sitte i beltestol ved 4 års alder?

Anonymkode: 0ec18...674

Skrevet

Hvor lang er hun da, og hva veier hun?

Mine har byttet til beltestol mellom 3 og 4 år, men da pga vekt og lengde.

Anonymkode: 939c5...72d

Skrevet

Tryggere med beltestol om de skal sitte forovervendt.

Anonymkode: 4cfae...e43

Skrevet

Min skiftet til beltestol da han var 3. Veldig sikker og god! 

Pass på at du ikke overdriver. Hun er straks 4 år, og de fleste 4-åringer er forovervendt. 

Anonymkode: ee1f9...6e9

Skrevet

Og ja, beltestoler skal være fremovervendte.

Anonymkode: ee1f9...6e9

Skrevet

Ved 5punktsbelte forovervendt er vel sjansen for å knekke nakken ganske stor ved en heftig brems siden vekten på hodet er så tungt ift styrken i nakken. 5punktssele gir jo ikke etter som bilselen. 

Det burde være et godt argument. 

Ellers kommer det vel litt an på høyde og vekt om hun tåler en uke i beltestol. 

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg, mannen og vår datter som fyller 4 år til høsten skal flytte langt, dermed må datter være ca en uke hos besteforeldrene  (mine foreldre).

De har bilstol til jenta vår, men i fjor sommer mens hun var på ferie hos de (en måned før 3-årsdagen), tok foreldrene mine en "sjefsavgjørelse" og monterte bilstolen forovervendt selv om den satt helt fint bakovervendt. Dette fikk vi vite i ettertid. Begynnelsen var at "de måtte ha oversikt over henne hvis de kjørte alene med henne". 

Jeg blir oppgitt og bekymret over at de ikke skjønner viktigheten av å montere bakovervendt. Datteren vår skal til uken reise sammen med min søster til foreldrene mine og da har jeg null kontroll over hvordan de sikrer henne. Jeg har flere ganger snakket rolig til faren min om han ikke kan montere bilstolen hennes bakovervendt slik den i utgangspunktet stod, men det er som å snakke til døve ører. Nå kjører ikke de så mye mens hun er på besøk hos de, men det hjelper jo lite hvis det er andre råkjørere. 

Hvordan få de til å skjønne?

Kjenner jeg går med en klump i halsen på at hun skal være på ferie hos de med en bilstol som ikke følger anbefalingene. Leste nylig at fempunktssele ikke skal sikres forovervendt, stemmer dette ? Er det ikke veldig tidlig å sitte i beltestol ved 4 års alder?

Anonymkode: 0ec18...674

Ja, fempunktsele skal ikke monteres forovervendt. Sendte mail til tryggtrafikk om dette for kun noen dager siden. Når de snues forover bør de sitte i beltestol. 

Jeg skjønner at du reagerer på at de overkjørte deg forrige sommer når hun ikke hadde fylt tre år en gang. Det hadde jeg sagt klart og tydelig i fra om. Men i sommer er hun fire år og da er det helt normalt å sitte forovervendt, så jeg ville nok ikke gått med klump i magen for å sende henne dit så lenge hun koser seg der ellers! 

Anonymkode: 2b73e...b0f

Skrevet

Du kan montere et speil til dem. så faller argumentet deres bort. Om hun skal snus, så ville jeg insistert på beltestol.

Skrevet

Mine svigerforeldre snudde min to år gamle sønn, i en fempunktsele (som kun er ment for bakovervent), uten at jeg visste om det mens de passet han mens jeg fødte mitt andre barn. De hadde stadig kommet med kommentarer om at stakkars han må sitte feil vei (selv om barnet aldi hadde klagd på det), men jeg trodde aldri de faktisk hadde gjort noe så dumt uten mitt samtykke. Det er lenge siden nå men jeg er fortsatt skuffet og sint, hadde ikke mot/energi til å si imot de stolte besteforeldrene da de besøkte oss på sykehuset og fortalte det (ble bare forfjamset og taus) men jeg er fortsatt veldig skuffet til tross for at de er fantastiske ellers.

Jeg vet ikke hvordan du kan få det til å forstå, jeg diskuterte ofte med de i forkant og forklarte hva de offentlige anbefalingene var, men tydeligvis mente de det var "hysterisk" og ignorerte de totalt så snart jeg var ute av bildet og ikke hadde noe kontroll. Jeg ville kjøpt en beltestol til dem nå som barnet er fire år, siden de tydeligvis mener at bakovervent er tull.

Anonymkode: 92977...0eb

Skrevet

Dette bestemmer faktisk dere. Hvis foreldrene dine ikke lytter til dere, ville jeg ikke sendt barnet mitt dit. Enten må hun sitte bakovervendt med fempunktssele, eller forovervendt i beltestol. Vi har speil foran vår bakovervendte stol, så da faller det argumentet bort.

Generasjonen over oss opplever jeg ofte som nonchalante når det gjelder sikring i bil, min mor presterte f.eks. å si at jeg bare kunne ha sønnen vår på fanget når vi skulle til legekontoret da han var to uker gammel. Du kan enten bruke tid på å opplyse dem (videoer, artikler osv.) eller bare sette foten ned.

Jeg har sagt til foreldrene mine at det er det samme for meg om de er enige eller ikke, så lenge de sikrer ham slik vi er blitt enige om.

Anonymkode: 77c3d...68b

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine svigerforeldre snudde min to år gamle sønn, i en fempunktsele (som kun er ment for bakovervent), uten at jeg visste om det mens de passet han mens jeg fødte mitt andre barn. De hadde stadig kommet med kommentarer om at stakkars han må sitte feil vei (selv om barnet aldi hadde klagd på det), men jeg trodde aldri de faktisk hadde gjort noe så dumt uten mitt samtykke. Det er lenge siden nå men jeg er fortsatt skuffet og sint, hadde ikke mot/energi til å si imot de stolte besteforeldrene da de besøkte oss på sykehuset og fortalte det (ble bare forfjamset og taus) men jeg er fortsatt veldig skuffet til tross for at de er fantastiske ellers.

Jeg vet ikke hvordan du kan få det til å forstå, jeg diskuterte ofte med de i forkant og forklarte hva de offentlige anbefalingene var, men tydeligvis mente de det var "hysterisk" og ignorerte de totalt så snart jeg var ute av bildet og ikke hadde noe kontroll. Jeg ville kjøpt en beltestol til dem nå som barnet er fire år, siden de tydeligvis mener at bakovervent er tull.

Jeg ville faktisk ikke latt dem passe barnet igjen. Å overkjøre deg som mor, og samtidig ignorere absolutt alle anbefalinger, er utrolig arrogant. Jeg ville ikke tvilt et sekund, hvis mine foreldre hadde gjort noe slikt (gitt at de var fullt ut informert i forkant, noe det høres ut som de var). Noen få ting er 100 % sort/hvitt for meg – ting barnet mitt kan dø av. De kan godt gi ham Fun light før han blir tre eller ha på ham for lite/for mye klær, men bilsikring og ikke legge ham på magen når han sover, det er 100 % sort/hvitt.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville faktisk ikke latt dem passe barnet igjen. Å overkjøre deg som mor, og samtidig ignorere absolutt alle anbefalinger, er utrolig arrogant. Jeg ville ikke tvilt et sekund, hvis mine foreldre hadde gjort noe slikt (gitt at de var fullt ut informert i forkant, noe det høres ut som de var). Noen få ting er 100 % sort/hvitt for meg – ting barnet mitt kan dø av. De kan godt gi ham Fun light før han blir tre eller ha på ham for lite/for mye klær, men bilsikring og ikke legge ham på magen når han sover, det er 100 % sort/hvitt.

Det er vanskelig, fordi de er vanvittig gode ellers og barna elsker tiden med farmor og farfar. Det høres sikkert uansvarlig ut, men barna er uansett over alderen der bakovervendt er nødvendig og de er fornuftige på andre ting, som beltestol, redningsvest, hjelm... Det har ikke skjedd igjen. Men ja, hvis jeg hadde visst det på forhånd hadde jeg ikke latt de passe eldste mens jeg fødte, men samtidig så hadde vi egentlig ingen andre (mine foreldre var i bildet). Så ja jeg er skuffet men jeg ser at forholdet til besteforeldre er såpass verdifullt for barna at jeg ikke vil straffe dem heller nå som akkurat det ikke er et tema lenger.

Skrevet

Her kan besteforeldre drite i å ta "sjefsavgjørelser" når de VET at jeg og/eller faren mener noe annet. Det er arroganse og en bedriten oppførsel. De har hatt sine barn og sin "storhetstid" det de fikk bestemme, den tiden er over når minstemann er 18 år. 

Anonymkode: 29730...536

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vanskelig, fordi de er vanvittig gode ellers og barna elsker tiden med farmor og farfar. Det høres sikkert uansvarlig ut, men barna er uansett over alderen der bakovervendt er nødvendig og de er fornuftige på andre ting, som beltestol, redningsvest, hjelm... Det har ikke skjedd igjen. Men ja, hvis jeg hadde visst det på forhånd hadde jeg ikke latt de passe eldste mens jeg fødte, men samtidig så hadde vi egentlig ingen andre (mine foreldre var ikke i bildet). Så ja jeg er skuffet men jeg ser at forholdet til besteforeldre er såpass verdifullt for barna at jeg ikke vil straffe dem heller nå som akkurat det ikke er et tema lenger.

Redigert!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...