Gå til innhold

Hvit brud. Er det noen aldersgrense på dette?

Anbefalte innlegg

Så bilder fra Reitan senior sitt bryllup. Kjente jeg ble litt brydd av at bruden på 48. Hvit kjole og slør. Og før dere angriper. Dette er selvsagt et personlig valg, og bruden var utrolig flott. Dette er bare min tanker jeg lufter her.

Jeg synes at hvit brud tilhører den yngre garde som gifter seg for første gang. 

Og gifter man seg for andre gang blir det bare teit med full pakke, kirke, stor fest, hvit kjole og slør. 

Er jeg bare veldig snerpete og sur, tilhører jeg mindretallet som tenker disse (stygge) tankene om hvit brud på snart 50 år?

Anonymkode: 77c1a...01a

Fortsetter under...

Nå giftet jeg meg som 25 åring, da var det hvit stor prinsesse kjole. Jeg ville ikke valgt det igjen, skulle jeg ha giftet meg igjen. Men jeg tror jeg hadde valgt kjole i en hvitfarge, bar en enklere kjole, og ikke slør.

Men så er det kanskje noen som giftet seg unge og dumme, ble raskt skilt. Finner drømme mannen, så ønsker han stor kirke bryllup, og jeg ser ikke noe galt i at bruden da har stor fint hvit kjole. Tenker folk får gjøre nøyaktig hva de selv ønsker. 

Anonymkode: 66a10...5db

Ja, jeg synes du er snerpete.

Den hvite kjolen skal vel egentlig symbolisere renhet - som i det å være jomfru. Skal du først være så snerpete så synes jeg du gjerne kan være det helt ut - bare jomfruer kan gifte seg i hvitt...

Nå har jo mange hatt mer enn ett samboerskap bak seg før de gifter seg, noen har barn med en eller flere andre menn også før de finner den de gifter seg med. De burde jo heller ikke gifte seg i hvitt, eller?

For noen kan det være sterker å gifte seg når man er mer voksen og mer moden, man er gjerne sikrere i sitt valg og ønsker bryllupet skal være en ny start. Gled deg heller over at folk gjør noe som gjør dem lykkelige. For ærlig talt - dette er et absolutt ikke-problem - du snakker om fargen på en kjole man bruker noen timer en dag...

Anonymkode: c63b9...9e0

Er litt enig i at hvit, klassisk brud tilhører «førstegangs bruder», men ikke helt enig i at det burde ha en øvre aldersgrense :) 

Kanskje fordi jeg er 35, og hvis jeg skal gifte meg med samboeren min (vært sammen i 10år og to barn, så det spørs om vi gidder det nå men...😂) så tror jeg nok at jeg ville valgt en hvit kjole.

Anonymkode: 6c2c9...1c7

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg synes du er snerpete.

Den hvite kjolen skal vel egentlig symbolisere renhet - som i det å være jomfru. Skal du først være så snerpete så synes jeg du gjerne kan være det helt ut - bare jomfruer kan gifte seg i hvitt...

Nå har jo mange hatt mer enn ett samboerskap bak seg før de gifter seg, noen har barn med en eller flere andre menn også før de finner den de gifter seg med. De burde jo heller ikke gifte seg i hvitt, eller?

For noen kan det være sterker å gifte seg når man er mer voksen og mer moden, man er gjerne sikrere i sitt valg og ønsker bryllupet skal være en ny start. Gled deg heller over at folk gjør noe som gjør dem lykkelige. For ærlig talt - dette er et absolutt ikke-problem - du snakker om fargen på en kjole man bruker noen timer en dag...

Jeg har ikke sagt noe om ikke å glede meg over andres lykke, her konkluderer du litt på egenhånd. Jeg spør om flere deler mine tanker, og jeg ser noen gjør det. 

Jeg er nok snerpete, hvit kjole på snart 50 er teit. Og ja, selvom man har pult før man gifter seg så synes jeg det er greit å bruke dette i sitt første bryllup, så fremt man ikle har bikka en viss alder. 😊

Annonse

Hvor er den magiske grensen da? Under 30 er greit, eller under 35, under 40 kanskje?

Jeg synes folk må føle på dette selv, om en dame har lyst har hun lov.

Selv er jeg snart 44 år, og ville aldri kledd meg i en hvit kjole med slør, men om noen andre på min alder ville det så er det helt greit. Det som ikke føles ok for meg kan føles ok for andre, og da dømmer ikke jeg.

Dama du snakker om er snart 50 år, og har giftet seg med en mann på over 60. Jeg synes det er litt søtt at de gjør det som om de skulle vært i 20-årene jeg, hvitt, kjole, bil, kirke, full pakke. Hvofor ikke liksom, de synes tydeligvis det er helt greit :)

Anonymkode: 81abb...d6e

Jeg er så snerpete at jeg syns det er teit å gifte seg for andre gang, hvit kjole eller ei. I bryllupet lover man å holde sammen i gode og onde dager til døden skiller dere ad. Så fremst du ikke er enke har du med andre ord ikke holdt løftet ditt. Da lurer jeg på hva som gjør at de tror de kan holde det denne gangen. 

Anonymkode: c873b...cec

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke sagt noe om ikke å glede meg over andres lykke, her konkluderer du litt på egenhånd. Jeg spør om flere deler mine tanker, og jeg ser noen gjør det. 

Jeg er nok snerpete, hvit kjole på snart 50 er teit. Og ja, selvom man har pult før man gifter seg så synes jeg det er greit å bruke dette i sitt første bryllup, så fremt man ikle har bikka en viss alder. 😊

Når man er snerpete og mener noen er teite fordi de velger en farge på en kjole du mener de ikke bør ha, da sier det noe om å glede seg over andres lykke.

Du er jo ikke helt konsekvent heller da, når det tydeligvis er greit å både ha flere samboerskap og unger med en eller flere før man gifter seg - bare man passer på å gifte seg før man har "bikka en viss alder" :D Men skulle man være så uheldig at man gifter seg tidlig og blir forlatt, nei, da må man for all del ikke bruke hvit kjole om man vil gifte seg, for snerpefruene blir jo litt støtt av det ;)

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Når man er snerpete og mener noen er teite fordi de velger en farge på en kjole du mener de ikke bør ha, da sier det noe om å glede seg over andres lykke.

Du er jo ikke helt konsekvent heller da, når det tydeligvis er greit å både ha flere samboerskap og unger med en eller flere før man gifter seg - bare man passer på å gifte seg før man har "bikka en viss alder" :D Men skulle man være så uheldig at man gifter seg tidlig og blir forlatt, nei, da må man for all del ikke bruke hvit kjole om man vil gifte seg, for snerpefruene blir jo litt støtt av det ;)

Ja, jeg sier jo det. Det er teit etter en viss alder. Ser ikke poenget med å «ta meg» for noe jeg sier i første innlegg. Jeg synes når man snart er 50 år ser det dumt ut. 

Det ER altså alder som er avgjørende, ikke hvor mange ONS og samboerskap man har hatt, så får du mene jeg vingler i mitt synspunkt, men påpeker at det er alder jeg spør om. Les overskriften igjen.

Vi har forskjellig mening om dette, og du ser ut til å hisse deg opp over min. 

Oi, dette hadde jeg faktisk ikke tenkt på en gang. Jeg skal gifte meg for andre gang neste sommer, det blir med hvit kjole og full pakke. Er i midten av 30 årene og traff drømmemannen for fire år siden. Giftet meg for første gang som 22 åring, og det var en veldig enkel, liten seremoni med nærmeste famile. Hovedgrunnen til at vi gjorde det så enkel den gangen var dårlig økonomi siden jeg var student og han arbeidsledig. Ekteskapet tok slutt etter bare to år av ulike grunner. Nå kjenner jeg at jeg har lyst til å gjøre det skikkelig! Hadde aldri tenkt på at det kan virke «feil» for noen😳

Anonymkode: 7ffcb...99d

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Oi, dette hadde jeg faktisk ikke tenkt på en gang. Jeg skal gifte meg for andre gang neste sommer, det blir med hvit kjole og full pakke. Er i midten av 30 årene og traff drømmemannen for fire år siden. Giftet meg for første gang som 22 åring, og det var en veldig enkel, liten seremoni med nærmeste famile. Hovedgrunnen til at vi gjorde det så enkel den gangen var dårlig økonomi siden jeg var student og han arbeidsledig. Ekteskapet tok slutt etter bare to år av ulike grunner. Nå kjenner jeg at jeg har lyst til å gjøre det skikkelig! Hadde aldri tenkt på at det kan virke «feil» for noen😳

Anonymkode: 7ffcb...99d

Kjære deg. Drit i meg da, jeg er hu snerpa dere helst ikke vil invitere uansett. 😊

Jeg understreker dette er mine tanker, du gjør det som er rett for deg. Og selvom jeg har tanker rundt dette så betyr ikke det at jeg synes du er teit som person. 

Kos deg med kjole og full pakke, nyt kjærligheten. Og inviterer du meg vil jeg nok uansett gråte i kirka (fordi kjærlighet er vakkert) og jeg vil sikkert synes du er flott selvom du ikke velger som meg. 

HI

Annonse

Tidene forandrer seg og jeg syns at det er helt greit med hvit kjole og digert kirkebryllup uansett alder og status. Det er fint og rørende uansett. 

Hvor går den magiske grensen da? Den hvor det er innafor å velge akkurat det man ønsker når man skal feire at man har funnet kjærligheten? Det kjenne jeg at jeg er spent på. 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg sier jo det. Det er teit etter en viss alder. Ser ikke poenget med å «ta meg» for noe jeg sier i første innlegg. Jeg synes når man snart er 50 år ser det dumt ut. 

Det ER altså alder som er avgjørende, ikke hvor mange ONS og samboerskap man har hatt, så får du mene jeg vingler i mitt synspunkt, men påpeker at det er alder jeg spør om. Les overskriften igjen.

Vi har forskjellig mening om dette, og du ser ut til å hisse deg opp over min. 

Jeg hisser meg ikke opp, synes bare dine holdninger er langt mer teite - for å bruke dine egne ord - enn det å velge en bestemt farge på en kjole.

Hva er din magiske alder når man bikker over i at man er så gammel at man ikke bør bruke hvit brullupskjole?

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så bilder fra Reitan senior sitt bryllup. Kjente jeg ble litt brydd av at bruden på 48. Hvit kjole og slør. Og før dere angriper. Dette er selvsagt et personlig valg, og bruden var utrolig flott. Dette er bare min tanker jeg lufter her.

Jeg synes at hvit brud tilhører den yngre garde som gifter seg for første gang. 

Og gifter man seg for andre gang blir det bare teit med full pakke, kirke, stor fest, hvit kjole og slør. 

Er jeg bare veldig snerpete og sur, tilhører jeg mindretallet som tenker disse (stygge) tankene om hvit brud på snart 50 år?

Tenker det samme som deg. Jeg er 47 og ville aldri ha valgt hvit kjole med slør. Har ønske om å gifte meg med samboer, men hvis vi gjør det, velger jeg bunad.

Anonymkode: d34aa...3da

2 timer siden, topaz skrev:

Synes du er snerpete. Og synes det er merkelig at noen av dere andre bryr dere i det hele tatt. Folk må få gjøre akkurat hva de vil når det gjelder bekledning på seg selv!

Og folk som ser på bekledningen får tenke akkurat hva de vil om den.

Anonymkode: d34aa...3da

Opprinnelig er hvit brudekjole et tegn på at bruden er jomfru, har hun vært gift tidligere så er hun nå ikke det (og jeg tviler på at de fleste som gifter seg i dag er det)

Uansett, spiller det noen rolle hva dere syntes?

Det viktigste er vel at hun som faktisk gifter seg, gifter seg i en kjole hun liker?
Et bryllup symboliserer tross alt at to personer avgir hverandre et løfte, tilskuerne er bare vitner

Anonymkode: 13f26...695

Det er vel svært få som i dag er urørte, hvite bruder, men de fleste er hvite bruder. Kan ikke folk gjøre det de er mest komfortable med selv? Jeg selv ville aldri valgt stor tubekjole og tiara, og synes det er harry, men ville ikke valgt det da jeg var 20 heller. Er jeg i et bryllup der bruden har det, roser jeg bruden, og tenker at så lenge hun er fornøyd selv så er det det som er viktig. La folk bruke det de vil, er deres dag og de som skal være fornøyde.

Anonymkode: c7628...a83

Nei, ingen aldersgrense for det. Skulle feks min gamle mor på over 70 ha funnet en ny mann som hun elsket, og ønsket å bære en hvit kjole i bryllupet sitt så ville ingenting gledet meg mer enn at hun gjorde akkurat slik hun selv hadde drømt om. 😊 

Anonymkode: 31858...c0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...