Gå til innhold

Er det verdt det å ha egen hytte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kommet dithen at det frister med egen hytte. Har tidligere vore meir rastløs og tenkt det er kjedelig å alltid reise til hytta istedenfor å spre fritiden utover alle mulige reisemål. Men no, i en alder av 40 år så frister det skikkelig.

Har sett oss ut en mulig aktuell. Det er ei flott hytte ved sjøen. Vi har akkurat kjøpt oss båt og det er etter båtkjøpet at hytte har blitt aktuelt. Da kan vi jo farta rundt med båten og i tillegg drive med vannsport (tube og seinere vannski).

Men så er det prisen da. Denne koster 3,2 millioner. Selv om vi har god økonomi, så vil en vel merke godt et ekstra lån på 3 millioner?

Noen andre som har gått gjennom kvalene med for og imot? Kva landa dokke på? Fornøyd med valget? Blir det brukt nok? Denne hytta ligger 30 minutter heimaifra. Bilvei helt fram. Et annet moment er om vi er sikker på om vi vil til sjøen istedenfor fjellet. Vi er mest sol, sommer og sjø- folk, men vi går i alpinbakken og de fleste vennene våre har hytte på fjellet.

Unnskyld alle kjedelige detaljer, men det bruser i meg no. Og er så redd for å senere angre på valget. 

Anonymkode: 658c6...d5e

Skrevet

Vi er litt i samme situasjon. Det er mange fordeler med en hytte ved sjøen, men pr dags dato er det dessverre alle ulempene som bremser oss. Har dere tenkt på vedlikeholdet? Blir det mye? Hva med økonomien? Å ha en såpass stor, dyr hytte koster mye. Hvis det er innlagt vann og strøm, kommer det en hel ekstra husholdning. I tillegg er det vei, måking, velet osv. Jeg vet man sitter og kikker på bildene og drømmer om å sitte i solnedgangen på terrassen med et glass vin, men tror du det blir sånn? Helt realistisk? Da vi hadde hytte som barn, jobbe pappa konstant med vedlikehold, mens mamma redde senger, vasket, lagde mat osv. 

Beklager all negativiteten - det er selvsagt opp til dere å vurdere deres egen situasjon...

Anonymkode: d6d90...600

Skrevet

Det er spesielt vedlikehold som har holdt oss (dvs. Mannen) igjen tidligere. Veit ikkje korfor han plutselig er meir positivt innstilt no. Hytta eg har falt for er fra 2009, og den såg ganske strøken ut. Ser det er mange vegger å male på. Veit ikkje kor mye hage det er, viser ikkje så mye hage på bildene, trur det er mest natur-tomt og noken plattinger.

Trur det går greit økonomisk, men kanskje ikkje råd til alt en ønsker seg lenger etter et hyttekjøp. Men vi er ganske nøktern. Sparer mye.

Ser for meg mye besøk. Folk som kjem med båt. Ser også for meg helårsbruk. Ser like koselig ut å være der i alle årstider. Veit sjølvsagt mye meir etter å ha sett den. Vi fant pladask for ei hytte en gang før, men det roa seg etter å ha sett den. 

Skrevet

Jeg elsker hytta! Ville ikke byttet for alt i verden.  Fint med tradisjon for ungene også, stabile gode minner om glade dager og ro.

Anonymkode: a348b...49b

Skrevet

Hvor gamle er barna?

En periode må du regne med at de heller vil være med venner enn å være med på hytta, ser nabojenta her som har hytte bare 20 min unna vil heller være hjemme enn å sitte der alene, og de er 9 år.

De bruker hytta mye da, alle ferier, helger osv, men de større barna må få være hjemme, og de yngste må få ha med venner. Jeg synes det er helt greit å sende datteren min med, men ikke hver helg liksom, vil ha henne litt hjemme også....

Anonymkode: 000dc...dee

Skrevet

Tror det er en fin ting med hytte, om den blir brukt og dere har råd. Fint for barna med stabile minner og om den er 30 minutter unna så kan dere faktisk bo der om sommeren.

Tenker at hytte ved sjøen er en god investering også. Vi er som dere, drar til utlandet hver ferie og det er også bra, men hadde vært kos med et sted vi alltid kom tilbake til.

Skrevet

Vi har 2 gutter på 8 og 10 år. Dei leker godt sammen, men leker enda bedre om dei har med en ekstra. Guttene har mange kompiser og et par søskenbarn, så ser mulighet for å ha med noen innimellom. Ellers har de kompiser på en campingplass 5 minutt unna med båt.

Skrevet

Mannen er ukependler og det er uaktuelt med hytte, vi har nok å gjøre hjemme i helgene. Vi solgte båten pga tidmangel faktisk. Måtte jeg velge mellom fjellet og sjø hadde jeg definitiv valgt sjø. Er ikke glad i ski og dessuten er det flere timers reisevei til et område som er snøsikker.

Anonymkode: 6f572...e5f

Skrevet

Det er gull verd med hytte, og med litt smart planlegging av aktivitetsmuligheter og åpning for å ha med barnas venner har dere et sted å samles på tvers av alder i all overskuelig fremtid. Vi har hytte som nå brukes av tre generasjoner, hytta blir et samlingspunkt for storfamilien, og

Vedlikehold er da virkelig ikke allverden - å male ei hytte med noen års mellomrom er en liten jobb i forhold til utbyttet.

Skrevet

Vi kjøpte hytte i 2014. Ville ikke gjort det igjen. Vurderer å selge. Vil heller kunne reise mer til ulike steder. Får ikke brukt hytta nok. Og det er alltid noe som må gjøres, både hjemme og på hytta.

Skrevet

Vi kjøpte hytte for 3 år siden ved sjøen og angrer ikke. Har 3 barn og jobber helg( hver 3), så er pusterom for hele familien å reise. Er ca 2 timers kjørevei, men kan brukes hele året. Har 5 soverom, 10 sengeplasser slik at vi kan ha besøk og. Men reiser til syden og slikt forde om vi har hytte. Du binder deg ikke bare til hytta, men genialt å bare hoppe i bilen når det passer og dra ned!

Anonymkode: c9a4c...479

Skrevet

Vi har tenkt på det, men orker ikke. Vi vil alle helst være hjemme i helgene. I tillegg bruker vi pengene på andre ting.

Anonymkode: 2c1f2...e55

Skrevet

Jeg er veldig glad i hytta vår! Har hatt hytte i fem år nå og er i gang med å bygge ny og større fordi vi trives så godt som vi gjør. Der vi har hytte er det ganske mange aktiviteter å gjøre- året rundt. Selv om det er en fjellhytte er det like fint å være der på sommeren. Vi elsker å gå tur i fjellet og å stå på ski. Eneste minuset er at vi gjerne skulle vært der mer. Før vi kjøpte var vi veldig klare på at vi ikke skylle kjøpe dyrere hytte enn at vi kunne sette bort arbeidet. Hytte skulle være et fristed, ikke dårlig samvittighet for alt man skulle gjort. Hytte ved sjøen her vi bor koster veldig mye (Tjøme) så synes hytta du har funnet høres ut som et kupp :) Anbefaler hytte på det varmeste! Vi reiser likevel på 1-2 utenlandsturer i året selv om vi har hytte, men har alltid en plan b dersom det kommer en helg uten planer, hytta blir som en mini-ferie hver gang.

Anonymkode: c3583...339

Skrevet

Hvor mye lån får dere da? Vi vurderer det samme. Litt usikker pga lån . 

Anonymkode: a2962...c05

Skrevet

Har ikkje sjekket lån enda. Prøvde fra jobb i dag, men mannen måtte også logge seg inn i nettbanken og godkjenne forespørselen, så da blei det ikkje. Men er ganske sikker på at vi får lån.

Vi har ca 3 mill. i lån fra før. Tjener ca 1,5 mill. Og har 1 million ca i egenkapital. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...