Gå til innhold

Hjelp til tapas

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha fest på fredag for ca. 15-16 personer og servere diverse tapasretter + litt annet. Dagen blir travel, så jeg vil gjerne forberede så mye som mulig i forveien. Noen av tingene må jeg lage på selve dagen, for eksempel focacciabrødet og diverse salater og en kyllingrett, mens andre ting håper jeg at jeg kan lage klart tidligere. Problemet er at jeg er litt uerfaren her, og vil gjerne høre hvilke ting dere tror eller vet at kan lages til på forhånd.

1. Baconsurrede dadler. Er det innafor å rense ut stenene og surre bacon rundt dagen før og så dekke formen godt til før jeg steker dem dagen etter?

2. Spanske kjøttboller. De skal jo ikke gjennomstekes helt, men koke ferdig i tomatsaus. Kan de for eksempel lages i dag og så fryses (fortsatt litt rå i midten), eller bør de lages dagen før, ev. samme dag? Og om de fryses, hvordan tiner jeg dem best? Ligge i kjøleskap noen timer, på benken, rett i tomatsausen?

3. Aioli. Hvor mange dager holder hjemmelaget versjon seg? Jeg kan oppbevare i glass med lokk i kjøleskapet.

4. Kyllingfileter i marinade (type satay), kan de legges i en pose i kjøleskapet dagen før?

5. Dette blir jo samme dagen da, men med satay og en kyllingrett (ikke helt tapas den) vurderer jeg å koke litt ris også, men hver gang jeg gjør det blir alltid risen så klissete. Hva tenker dere? Bør jeg bare skippe risen da, eller er det innafor med litt sticky ris?

Andre ting det kan være greit å være oppmerksom på?

Anonymkode: 4426b...423

Fortsetter under...

Skrevet

Ingen flinke hobbykokker her? :)

HI

Skrevet

Alt det der høres veldig greit ut. Neste gang ber du alle ta med en rett hver så slipper du lage alt :) 

Anonymkode: fc85a...07c

Skrevet

Ja til alt du skriver. Aioli står seg mange dager. Ville tint kjøttbollene i kjøleskapet og så hatt dem i sausen. Risen blir ikke så klissete om du lar den stå en stund å dampe av? Uansett er sticky å foretrekke til satay.

Du kan også surre spekeskinke rundt asparges og legge klart. Brie med honning, valnøtter og tranebær lager seg nærmest selv og er nydelig. Det samme er manchego. 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal ha fest på fredag for ca. 15-16 personer og servere diverse tapasretter + litt annet. Dagen blir travel, så jeg vil gjerne forberede så mye som mulig i forveien. Noen av tingene må jeg lage på selve dagen, for eksempel focacciabrødet og diverse salater og en kyllingrett, mens andre ting håper jeg at jeg kan lage klart tidligere. Problemet er at jeg er litt uerfaren her, og vil gjerne høre hvilke ting dere tror eller vet at kan lages til på forhånd.

1. Baconsurrede dadler. Er det innafor å rense ut stenene og surre bacon rundt dagen før og så dekke formen godt til før jeg steker dem dagen etter?

2. Spanske kjøttboller. De skal jo ikke gjennomstekes helt, men koke ferdig i tomatsaus. Kan de for eksempel lages i dag og så fryses (fortsatt litt rå i midten), eller bør de lages dagen før, ev. samme dag? Og om de fryses, hvordan tiner jeg dem best? Ligge i kjøleskap noen timer, på benken, rett i tomatsausen?

3. Aioli. Hvor mange dager holder hjemmelaget versjon seg? Jeg kan oppbevare i glass med lokk i kjøleskapet.

4. Kyllingfileter i marinade (type satay), kan de legges i en pose i kjøleskapet dagen før?

5. Dette blir jo samme dagen da, men med satay og en kyllingrett (ikke helt tapas den) vurderer jeg å koke litt ris også, men hver gang jeg gjør det blir alltid risen så klissete. Hva tenker dere? Bør jeg bare skippe risen da, eller er det innafor med litt sticky ris?

Andre ting det kan være greit å være oppmerksom på?

Alt dette høres bra ut. Trenger ikke ris til kyllingspydene, det holder med salat og brød. Aiolien holder seg lenge. 

Du kan steke dadlene dagen før og ettervarme dem i ovnen før dere skal spise. 

Anonymkode: 37d92...bde

Skrevet

Alt det der er innafor. Jeg ville ha kokt ferdig kjøttbollene i sausen dagen før, blir bare bedre av å stå over natten. 

Anonymkode: b477a...a20

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...