Gå til innhold

Fortnite ~ er jeg streng når 10-åringene mine ikke får spille det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tusen takk for svar og innspill 🙂

Anonymkode: f65ab...703

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, 10-åringen får ikke spille. Selvmord andre får det. Jeg ser ingen grunn til at jeg skal oppfordre til innendørs stillesittende aktivitet som strekker seg over timer og timer. Chat med venner eller uvenner for den sakens skyld, utestenging og mobbing, arena for overgripere. Og ja, jeg vet hva det handler om, jeg har eldre barn som spiller.  

At så små unger ønsker å game i timesvis hver dag( ingen spiller i ti minutter, kom an!?) og får lov til det er bare trist. 

Anonymkode: 68c2f...11c

Skrevet

Selvmord skulle selvfølgelig være selv om!!!

Skrevet

Min 8-åring får ikke spille selv om halve klassen spiller. Det handler absolutt ikke om at det er et skytespill, for jeg vet at det er et «eventyrspill» uten blod. 

Det handler om at spillet er skapt for å gjøre folk (barn) avhengig og at spiller tar over all fritid. Jeg er ikke interessert i å utsette ungene mine for det.

De protesterer ikke og de lever greit med spill med riktige aldersgrenser og aller helst så lite som mulig, så får dere andre heller eksperimentere med barnehjernene dere bestemmer over. Går sikkert bra for de fleste...lykke til ✌🏻

Anonymkode: 9db91...d77

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min 8-åring får ikke spille selv om halve klassen spiller. Det handler absolutt ikke om at det er et skytespill, for jeg vet at det er et «eventyrspill» uten blod. 

Det handler om at spillet er skapt for å gjøre folk (barn) avhengig og at spiller tar over all fritid. Jeg er ikke interessert i å utsette ungene mine for det.

De protesterer ikke og de lever greit med spill med riktige aldersgrenser og aller helst så lite som mulig, så får dere andre heller eksperimentere med barnehjernene dere bestemmer over. Går sikkert bra for de fleste...lykke til ✌🏻

Samme tenker jeg. Det er ikke nødvendigvis innholdet for jeg har sett at grafikk etc er ganske harmløs. Det er heller det avhengighetsskapende jeg hører andre foreldre forteller som har latt barna spille. Evig mas og at mange barn sitter timesvis foran skjermen. 

Det er ikke jeg interessert i. 

Skrevet
På 14.6.2018 den 7.37, Anonym bruker skrev:

Jeg synes noe av det som er bra i det spillet er at de kan snakke med vennene sine mens de spiller. 

Anonymkode: 0ed4e...0e2

Hos oss snakker vi sammen, i stedet for å skape skjermavhengige og sosialt inkompetente folk.

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var da voldsomt til passiv-aggressivitet. Her får heller ikke åtteåringen spille. Storebrødrene (tenåringer) får spille når lekser, treninger og plikter er unnagjort. De har ingen problemer med å avslutte når det er middag, vi får besøk, det er tid for å legge seg, eller andre ting hender som gjør at det er naturlig å avslutte. Uansett tipper jeg dette også blåser over over tid, akkurat slik Pokemon Go gjorde.

Anonymkode: 934e8...d32

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det var da voldsomt til passiv-aggressivitet. Her får heller ikke åtteåringen spille. Storebrødrene (tenåringer) får spille når lekser, treninger og plikter er unnagjort. De har ingen problemer med å avslutte når det er middag, vi får besøk, det er tid for å legge seg, eller andre ting hender som gjør at det er naturlig å avslutte. Uansett tipper jeg dette også blåser over over tid, akkurat slik Pokemon Go gjorde.

Enig med deg. Fortnite er en hype. 

Anonymkode: 0f261...73d

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Enig med deg. Fortnite er en hype. 

Anonymkode: 0f261...73d

Skrevet
På ‎14‎.‎06‎.‎2018 den 11.24, Anonym bruker skrev:

Noen her synes du er for streng når du ikke lar en 10 åring spille et spill med 12 års grense🙈😂

Anonymkode: ce461...7de

Aldersgrenser på film og spill er veiledende. Jeg lot for eksempel min tiåring se flere filmer med 12-årsgrense, fordi jeg kjenner henne og hun ikke synes det var skummelt/upassende. På kinoen sine sider står det at man kan ta med barn ned i 9 års alder på filmer med 12 års grense, men da i følge med foreldrene. Det samme gjelder barn ned i 12 års alder på filmer med 15 års grense. Filmer og spill er forresten veldig forskjellige. Min datter har sett Thor: Ragnarok som har 12 års grense, og synes det var en flott film (hun har sett den hele tre ganger på kino og venter til den kommer på Netflix). Jeg har også sett den nyeste Jurassic Park med min sønn på 14 (som er da over aldersgrense på 12), og ble negativt overrasket over fastsettingen av aldersgrense. Min sønn reagerte også på at filmen inneholdt så mye blod og gørr. Hadde ikke latt min datter på 10 se denne filmen, selv om jeg i teorien kunne ha hatt henne med meg.

Her spiller kun 14-åringen Fortnite, og han bruker spille som strategispill som han spiller sammen med venner fra flere land. Han har blant annet blitt markant bedre i engelsk av å spille det. Min datter på 10 er ikke interessert i dette spillet, da ingen av venninnene spiller det. Men jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å la henne spille. Har ikke sett noe i dette spillet som virker svært upassende for en 10-åring. Som en over her skriver, ingen forskjell på dette og legospillene med 7 års grense.

Anonymkode: 04b34...89d

Skrevet
4 timer siden, TinaK 1990 skrev:

Samme tenker jeg. Det er ikke nødvendigvis innholdet for jeg har sett at grafikk etc er ganske harmløs. Det er heller det avhengighetsskapende jeg hører andre foreldre forteller som har latt barna spille. Evig mas og at mange barn sitter timesvis foran skjermen. 

Veldig rart. Her spiller eldstemann og er overhode ikke avhengig. Han spiller etter at han har gjort leksene, vært på trening og tatt sin del av husarbeidet. Han nekter heller ikke å være med på turer ut, leke med småsøsken eller noe annet. Har heller aldri hørt fra foreldre som ikke praktiserer "fri barneoppdragelse" at barna blir avhengig. Det tyder kun på svake foreldre som skal være kompis med barna sine. Her slås internett av automatisk når spilletid er oppnådd, uten noe drama. Men selvfølgelig, for foreldre uten ryggrad er det mye bedre å forby noe helt enn å begrense spillingen.

Anonymkode: 04b34...89d

• 3 måneder senere...
Skrevet

Jeg er med å gamer FortNite ihvertfall en 4-5 ganger i uka sammen med 9-åringen. Han ble fort veldig god og er bedre enn meg, men han vil stadig ha med pappa på ett par runder. Veldig mange av de vi spiller sammen blir også veldig overrasket og synes det er kult at jeg som pappa er med å spiller. Er selv 42 år. Har også stesønner i langt oppi tyveårene som jeg gamet masse med når de var 10-20 år. Så istedenfor å klage på at barn sitter å gamer hele tiden så kan man jo engasjere seg så blir det jo en sosial greie. Vi prater om FortNite så å si hver dag her hjemme. Nå blir snart Season 6 lansert, endringer i map'et (kartet), strategi etc. For ikke å nevne hvor god han har blitt i engelsk i løpet av sommeren. Og når det kommer til alder. Så er det en aldersanbefalning og ikke en lovfestet aldersgrense. Så får hver og en vurdere for sitt eget barn. Hadde kviet meg mer for å la guttungen se en film med høyere aldersgrense, da dette fremstår mer skremmende og virkelighetsnært. (Tom og Jerry var ikke helt "ryddige" i voldsutøvelsen de heller hehe)

Skrevet

Som lærer er det ikke nødvendigvis innholdet i spillet som er det værste med Fornite, selv om jeg generelt er tilhenger av å følge aldersgrensene. Jo yngre spillerne er, jo mer «hekta» blir de. Barn i 2-3.klasse snakker nesten bare om Fortnite, leker Fortnite i friminuttene (de som ikke spiller blir da ekskludert), de tegner om det, skriver om det osv...Det gjennomsyrer alt de gjør! Både i timene og friminuttene (og på fritida). Hva med litt balanse i barnas hverdag, slik at det finnes andre ting som er viktige enn bare et dataspill? Man kan selvfølgelig lære masse fra dataspill også, men alt med måte!

Anonymkode: f1151...6c1

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Som lærer er det ikke nødvendigvis innholdet i spillet som er det værste med Fornite, selv om jeg generelt er tilhenger av å følge aldersgrensene. Jo yngre spillerne er, jo mer «hekta» blir de. Barn i 2-3.klasse snakker nesten bare om Fortnite, leker Fortnite i friminuttene (de som ikke spiller blir da ekskludert), de tegner om det, skriver om det osv...Det gjennomsyrer alt de gjør! Både i timene og friminuttene (og på fritida). Hva med litt balanse i barnas hverdag, slik at det finnes andre ting som er viktige enn bare et dataspill? Man kan selvfølgelig lære masse fra dataspill også, men alt med måte!

På den annen side så ser man jo fotball-gale barn som går med fotballdrakt, snakker fotball, tror dem er Ronaldo osv ;)

Skrevet
11 minutter siden, MrGoodMan skrev:

På den annen side så ser man jo fotball-gale barn som går med fotballdrakt, snakker fotball, tror dem er Ronaldo osv ;)

Joda, klart det! Men ingen blir feks utestengt fra lek hvis de ikke har Ronaldo-drakt osv. Alle kan spille fotball allikevel. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Joda, klart det! Men ingen blir feks utestengt fra lek hvis de ikke har Ronaldo-drakt osv. Alle kan spille fotball allikevel. 

Alt med måte var vel egentlig det jeg ville frem til 😃

Skrevet
På 19.6.2018 den 7.43, TinaK 1990 skrev:

Sett dere litt inn i hva slags ferdigheter barna deres sannsynligvis vil trenge om noen år, når de skal inn på arbeidsmarkedet. Ja, man skal ha litt koll på hvor lenge etc., men Fortnite, sammen med andre strategispill, er en investering for fremtiden. 

Så lenge barn også evner å gjøre andre ting, som å være sammen med venner, spille fotball, ha andre aktiviteter etc., ville jeg ikke vært bekymret et sekund engang. 

Anonymkode: a8378...279

Skrevet

Nei selvsagt ikke! Ville reagert heller hvis du lot han gjøre det! 

Du gjør jobben din som mor. Slike spill bør ikke barn spille

Anonymkode: 19224...699

Skrevet

Merklig at vi ikke er hjernedød etter barndommen på 90 tallet der Hufsa skulle bli drept med hagle.. Og når tintin gikk med pistol 🙄

Anonymkode: 196ad...cc8

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Merklig at vi ikke er hjernedød etter barndommen på 90 tallet der Hufsa skulle bli drept med hagle.. Og når tintin gikk med pistol 🙄

Anonymkode: 196ad...cc8

Haha det har jeg aldri tenkt på, at mummipappa faktisk truet henne med hagle den gangen da hun kom for å hente sin egen stjålne koffert :D Mummimamma var noe mer løsningsorientert og tilbød henne noe rask fra håndveska si i stedet.

Anonymkode: 99b59...b3a

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sett dere litt inn i hva slags ferdigheter barna deres sannsynligvis vil trenge om noen år, når de skal inn på arbeidsmarkedet. Ja, man skal ha litt koll på hvor lenge etc., men Fortnite, sammen med andre strategispill, er en investering for fremtiden. 

Så lenge barn også evner å gjøre andre ting, som å være sammen med venner, spille fotball, ha andre aktiviteter etc., ville jeg ikke vært bekymret et sekund engang. 

Anonymkode: a8378...279

Seriøst? Tror du på dette selv? At fortnite er en kjempegod investering i fremtiden?  Jesus.

Skrevet

Her i huset er det uaktuelt å spille spill hvor man dreper menneskelignende karakterer. Når han blir ungdom får vi se på modenhetsnivå og vurdere det igjen sammen med spillenes innhold og aldersgrenser. 

Hilsen mor til 10 åring her også. 

Anonymkode: 9f2d8...352

Skrevet

Min 8-åring maser om det, jeg sier nei. Han må vente. Vet ikke om han må vente til han er 12, men nå er det ikke aktuelt. 

Problemet er jo at andre i klassen hans (3. Klasse) får lov å spille og vennene hans i 5. Klasse får lov, så han spiller det sammen med de hver gang han er sammen med disse. Da hjelper det så lite at jeg sier nei. Tatt opp dette med både foreldre og på foreldremøter og på foreldremøter så følger faktisk ALLE aldersgrenser. Helt til foreldremøtet er over. 

I 5. Klasse blir barn utestengt fordi de ikke spiller. De som ikke får lov å spille, får ikke være med de andre gutta hjem fordi de ikke får lov. Så der er spørsmålet blitt «skal foreldre holde så hardnakket på aldersgrenser at det utestenger barnet? Skal de andre foreldrene som lar barna sine spille, nekte barna dette for å unngå å utestenge?» det ble en lang diskusjon uten konklusjon på foreldremøtet. Jeg har jente på dette trinnet, så det angår ikke meg i og med at hun driter i hele spillet, så da brukte gutteforeldre opp et helt foreldremøtet på en debatt som var uten interesse for 25 foreldrepar i klassen for å snakke om et spill!?

Anonymkode: 9ff85...661

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Min 8-åring maser om det, jeg sier nei. Han må vente. Vet ikke om han må vente til han er 12, men nå er det ikke aktuelt. 

Problemet er jo at andre i klassen hans (3. Klasse) får lov å spille og vennene hans i 5. Klasse får lov, så han spiller det sammen med de hver gang han er sammen med disse. Da hjelper det så lite at jeg sier nei. Tatt opp dette med både foreldre og på foreldremøter og på foreldremøter så følger faktisk ALLE aldersgrenser. Helt til foreldremøtet er over. 

I 5. Klasse blir barn utestengt fordi de ikke spiller. De som ikke får lov å spille, får ikke være med de andre gutta hjem fordi de ikke får lov. Så der er spørsmålet blitt «skal foreldre holde så hardnakket på aldersgrenser at det utestenger barnet? Skal de andre foreldrene som lar barna sine spille, nekte barna dette for å unngå å utestenge?» det ble en lang diskusjon uten konklusjon på foreldremøtet. Jeg har jente på dette trinnet, så det angår ikke meg i og med at hun driter i hele spillet, så da brukte gutteforeldre opp et helt foreldremøtet på en debatt som var uten interesse for 25 foreldrepar i klassen for å snakke om et spill!?

Anonymkode: 9ff85...661

Det et ikke unormalt at det er ugreie situasjoner hos enten jente- eller guttegruppen. Hos oss er det store problemer blant jentene. Jeg er lei på min sønns vegne, fordi de har mistet masse verdifull undervisningstid på grunn av dette (heldigvis har rektor nå trukket jentene, bortsett fra den ene som ikke deltar i dette, ut etter episodene, slik at resten av klassen ikke behøver å bli skadelidende), men et så dårlig klassemiljø blant halvparten av elevene påvirker alle, så å bruke et foreldremøte på å prøve å finne løsninger gjør jeg gjerne. 

Skrevet

Jeg har vært på foredrag av en av Norges mest brukte Barne-TV-produsenter. Hvis barnet ikke er sart, mener han dette spillet er helt uproblematisk, selv for 9-åringer. I motsetning mener han at COD og GTA, har så realistisk grafikk og og er så brutalt, at barn IKKE bør spille det før de er 18, og selv da er det noen som bør holde seg unna. 

Barnevakten er spesielt konservative, fordi det er kamper. Har du satt deg ned og sett på spillet? Jeg vil heller at niåringen skal holde på med dette, i stedet for å se på Teen titans go, som ikke har aldersgrense. På FN, er det ferdigheter som begrenser mer, mens lego ninjago-filmen kun har 6 års aldersgrense, og kan sees av «alle». 

Jeg tror st en del av mølet på Cartoon network påvirker barna mer negativt enn FN, 

Anonymkode: 76b80...722

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...