Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #51 Skrevet 26. september 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det et ikke unormalt at det er ugreie situasjoner hos enten jente- eller guttegruppen. Hos oss er det store problemer blant jentene. Jeg er lei på min sønns vegne, fordi de har mistet masse verdifull undervisningstid på grunn av dette (heldigvis har rektor nå trukket jentene, bortsett fra den ene som ikke deltar i dette, ut etter episodene, slik at resten av klassen ikke behøver å bli skadelidende), men et så dårlig klassemiljø blant halvparten av elevene påvirker alle, så å bruke et foreldremøte på å prøve å finne løsninger gjør jeg gjerne. Anonymkode: 934e8...d32 Mens jeg mener at dersom dette er et tema som handler om situasjonene ved avslutning av skoledagen eller fritiden, ikke påvirker de andre i skoletiden. Det går fint an å ha et ekstraordinært foreldremøte med guttene og deres foreldre slik at de sammen kan finne en løsning. Trenger ikke være i regi av skolen en gang. Klassen ellers er en super klasse som hvert år siden de begynte i 1. Klasse har hatt minimalt av konflikter. Anonymkode: 9ff85...661
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #52 Skrevet 26. september 2018 Min niåring spiller det, men syns ikke du er for streng likevel. Jeg tenker at vi som regel har best forutsetning for å forstå og å vite om hva våre egne barn tåler. Min sønn blir ikke avhengig, spiller det kanskje to ganger i uka, blir ikke påvirket, men syns det er moro når han holder på. Det betyr ikke at han får spille ALLE spill med 12-års grense, jeg ser an spillet, og spillet i lys av hvordan barnet mitt er. Han kan derimot ikke se filmer eller serier hvor noen blir alvorlig syke eller dør. Han blir helt fra seg, og så påvirket at derfor utover alt han gjør, inkludert nattesøvnen. Nå husker ikke jeg tittelen på den norske filmen med jenta som spiller fotball, får kreft og dør på slutten, men den tok iallfall totalt knekken på ungen. Han er ikke redd for døden, eller sykdom i seg selv, men blir så følsom når han ser slikt at han får vondt, og da hjelper det jo lite at en film (eller et spill) er tillatt for alle. Så se an barnet, se an spillet, heller enn å følge aldersgrenser slavisk. Anonymkode: fbdba...290
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #53 Skrevet 26. september 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mens jeg mener at dersom dette er et tema som handler om situasjonene ved avslutning av skoledagen eller fritiden, ikke påvirker de andre i skoletiden. Det går fint an å ha et ekstraordinært foreldremøte med guttene og deres foreldre slik at de sammen kan finne en løsning. Trenger ikke være i regi av skolen en gang. Klassen ellers er en super klasse som hvert år siden de begynte i 1. Klasse har hatt minimalt av konflikter. Anonymkode: 9ff85...661 Det er jeg enig i, så lenge det ikke handler om, eller fører til, utenforskap i skoletiden, slik flere beskriver i tråden. Anonymkode: 934e8...d32
Toneelise Skrevet 26. september 2018 #54 Skrevet 26. september 2018 På 14.6.2018 den 13.00, Anonym bruker skrev: Hvorfor er det plutselig så mange menn som insisterer på å være på et mammaforum? Anonymkode: f95da...cc4 Fordi det er ett foreldreforum og ikke ett mammaforum.
MrGoodMan Skrevet 26. september 2018 #55 Skrevet 26. september 2018 (endret) 1 time siden, Anonym bruker skrev: Min niåring spiller det, men syns ikke du er for streng likevel. Jeg tenker at vi som regel har best forutsetning for å forstå og å vite om hva våre egne barn tåler. Min sønn blir ikke avhengig, spiller det kanskje to ganger i uka, blir ikke påvirket, men syns det er moro når han holder på. Det betyr ikke at han får spille ALLE spill med 12-års grense, jeg ser an spillet, og spillet i lys av hvordan barnet mitt er. Han kan derimot ikke se filmer eller serier hvor noen blir alvorlig syke eller dør. Han blir helt fra seg, og så påvirket at derfor utover alt han gjør, inkludert nattesøvnen. Nå husker ikke jeg tittelen på den norske filmen med jenta som spiller fotball, får kreft og dør på slutten, men den tok iallfall totalt knekken på ungen. Han er ikke redd for døden, eller sykdom i seg selv, men blir så følsom når han ser slikt at han får vondt, og da hjelper det jo lite at en film (eller et spill) er tillatt for alle. Så se an barnet, se an spillet, heller enn å følge aldersgrenser slavisk. Anonymkode: fbdba...290 Er samme her i huset. Niåringen kan sitte å holde seg for øya når det gjelder film. Kan virke som barn og unge skjønner bedre en enkelte voksne forskjell på spill/film og virkeligheten. Og i den sammenheng så er film ett mye sterkere medium og mer virkelighetsnært enn hva noen tegneseriefigurer som i FortNite er. Selv om vi skyter på folk med hagle i spillet så skjønner jo tross alt 9-åringen at vi ikke kan gå i våpenskapet å hente hagla til pappa å drepe alle i gata Enkelte voksne tror riktignok det motsatte. Endret 26. september 2018 av MrGoodMan
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #56 Skrevet 26. september 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Problemet er jo at andre i klassen hans (3. Klasse) får lov å spille og vennene hans i 5. Klasse får lov, så han spiller det sammen med de hver gang han er sammen med disse. Da hjelper det så lite at jeg sier nei. Tatt opp dette med både foreldre og på foreldremøter og på foreldremøter så følger faktisk ALLE aldersgrenser. Helt til foreldremøtet er over. Anonymkode: 9ff85...661 Hvordan tar du det opp da? På foreldremøtet her så var det en dame som var så veldig bestemt på at alle MÅTTE følge aldersgrenser på alt, det var en selvfølge og sånn var det bare. Én mor sa seg enig med henne, resten sa ingenting, så hun trodde nok at de fleste var enige. Men jeg vet at alle vennene til min gutt spiller fortnite f.eks. og at noen av dem også spiller spill med 18-årsgrense. (Hun har jente selv og har nok ikke like god oversikt over guttene.) Men det er jo ingen som tør si imot når man tar den tonen hun tok. Anonymkode: b95e3...dff
MrGoodMan Skrevet 26. september 2018 #57 Skrevet 26. september 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvordan tar du det opp da? På foreldremøtet her så var det en dame som var så veldig bestemt på at alle MÅTTE følge aldersgrenser på alt, det var en selvfølge og sånn var det bare. Én mor sa seg enig med henne, resten sa ingenting, så hun trodde nok at de fleste var enige. Men jeg vet at alle vennene til min gutt spiller fortnite f.eks. og at noen av dem også spiller spill med 18-årsgrense. (Hun har jente selv og har nok ikke like god oversikt over guttene.) Men det er jo ingen som tør si imot når man tar den tonen hun tok. Anonymkode: b95e3...dff Greit å lære opp disse bestemte foreldrene at det per definisjon ikke er aldersgrense på spill, men en aldersanbefalning. Sitat fra Medietilsynet: Dataspill har ulike aldersgrenser avhengig av innholdet og hvordan dette er framstilt. De fleste spill som selges er merket med en aldersgrense. I tillegg har spillene ett eller flere ikoner som viser om det inneholder for eksempel vold, sex, grovt språk eller noe som er skremmende. Den vanligste merkeordningen i Europa og Norge er PEGI (Pan European Game Information). Dette systemet har aldersgrensene 3, 7, 12, 16 og 18 år. Grensene er veiledende, så bruk disse og innholdsklassifiseringen som utgangspunkt for valg av spill. Du kjenner ditt barn best! Spør gjerne barnet om råd hvis du er usikker. Det er ofte de som har mest kunnskap om spilltyper, innhold og om hvordan spillene brukes i ulike sammenhenger. https://www.medietilsynet.no/barn-og-medier/guide-til-foreldre-med-barn-pa-nett/
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #58 Skrevet 26. september 2018 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Joda, klart det! Men ingen blir feks utestengt fra lek hvis de ikke har Ronaldo-drakt osv. Alle kan spille fotball allikevel. Anonymkode: f1151...6c1 Men de blir utestengt eller får mye drittkomnentarer i fotballen på skolen hvis de er dårlige på bana. Begge deler kan være like ekskluderende om du ikke egentlig eg interessert i fotball eller ikke kan spiller FN. De som ikke spiller FN kan jo være med på leken som skjer på skolen rundt Fortnite. De vil helt sikkert føle seg litt malplassert, men det gjør de son ikke liker fotball også - men alle de andre gutta driver med det. Anonymkode: 76b80...722
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #59 Skrevet 26. september 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvordan tar du det opp da? På foreldremøtet her så var det en dame som var så veldig bestemt på at alle MÅTTE følge aldersgrenser på alt, det var en selvfølge og sånn var det bare. Én mor sa seg enig med henne, resten sa ingenting, så hun trodde nok at de fleste var enige. Men jeg vet at alle vennene til min gutt spiller fortnite f.eks. og at noen av dem også spiller spill med 18-årsgrense. (Hun har jente selv og har nok ikke like god oversikt over guttene.) Men det er jo ingen som tør si imot når man tar den tonen hun tok. Anonymkode: b95e3...dff Jeg har bare sagt at min sønn ikke får lov å spille det enda, og om det er mulig at det ikke spilles mens han er på besøk. Han er ikke hos disse hver dag, så jeg hadde håpet at de 2-3 timene per uke min sønn er det, så kan de la det være. Men jeg kan ikke bestemme hos andre og jeg kan ikke nekte sønnen min å ha venner heller. Så da blir det til at han får spille det på vesøknog ikke hjemme og jeg ender opp med dobbeltmoral hvor jeg sier «han får ikke lov å spille det. Men han får lov om han ikke er hjemme.» Anonymkode: 9ff85...661
Anonym bruker Skrevet 13. november 2018 #60 Skrevet 13. november 2018 På 25.9.2018 den 21.19, Anonym bruker skrev: Som lærer er det ikke nødvendigvis innholdet i spillet som er det værste med Fornite, selv om jeg generelt er tilhenger av å følge aldersgrensene. Jo yngre spillerne er, jo mer «hekta» blir de. Barn i 2-3.klasse snakker nesten bare om Fortnite, leker Fortnite i friminuttene (de som ikke spiller blir da ekskludert), de tegner om det, skriver om det osv...Det gjennomsyrer alt de gjør! Både i timene og friminuttene (og på fritida). Hva med litt balanse i barnas hverdag, slik at det finnes andre ting som er viktige enn bare et dataspill? Man kan selvfølgelig lære masse fra dataspill også, men alt med måte! Anonymkode: f1151...6c1 Veldig viktig poeng 👍 Anonymkode: b2f18...f07
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå