Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #1 Skrevet 12. juni 2018 Hva skjer hvis ungdommen blir tatt av politiet for å være full? Eller tatt i hasjrøyking der foreldre har gitt ungdommen lov til få frie tøyler til å flytte ut eller være alene hjemme mens en er på hytta / Syden etc? Min sønn har nemmelig drukket seg full 4 x som 15åring og vi har vært inn i samtale med forebyggende og barne og familie tjenesten. Han var den typiske skoleflinke og rolige men plutselig fikk han lopper i blodet. Han bor hjemme med gode rammer og regler som er helt ok. Hva skjer hvis dere lar ungdom under 18år flytte alene på hybel , selv hvor mye tillit han / hun har vist dere så kan det snu så lett. Samme med å la dem være alene hjemme i flere dager/ uke for fri arena til festning. Selv om ditt barn er godt oppdratt betyr det ikke at han/hun ikke er lett påvirkelig av andre som kanskje ikke har hatt samme oppdragelse. Anonymkode: a728d...4fb
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #2 Skrevet 12. juni 2018 Jeg flyttet for meg selv når jeg var 16 år pga skole og det gjorde også 3 av mine venninner. Vi hverken festet eller drakk før vi var over 18 år, og det var absolutt ingen problemer med noen av oss. Ja dere har utfordringer med deres sønn, men det betyr ikke at alle andre får problemer med sine barn hvis de flytter for seg selv når de er mindreårig. Anonymkode: 4e93a...3ff
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #3 Skrevet 12. juni 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg flyttet for meg selv når jeg var 16 år pga skole og det gjorde også 3 av mine venninner. Vi hverken festet eller drakk før vi var over 18 år, og det var absolutt ingen problemer med noen av oss. Ja dere har utfordringer med deres sønn, men det betyr ikke at alle andre får problemer med sine barn hvis de flytter for seg selv når de er mindreårig. Anonymkode: 4e93a...3ff I tillegg til det anonym over her sier, så er det altså slik at ikke alle har noe valg mtp det å flytte hjemmefra for å gå på skole. Det er ikke alle steder i landet hvor det finnes videregående skoler i hjembyen/bygda. Tro det eller ei. Hva skal msn gjøre da, mener du, HI? Anonymkode: da667...7d8
Mumua Skrevet 12. juni 2018 #4 Skrevet 12. juni 2018 Det var nok en annen tid da jeg bodde på hybel. Flyttet hjemmefra som 15-åring og var skikkelig skoleflink selv om jeg var sveiseblind på smuglersprit 1-3 ganger i uka. Men det var ganske normalt, i bygda jeg er vokst opp og bygdene rundt er det "lov" å drikke alkohol når man blir konfirmert. Har til og med fått sitte på med den lokale lensmannen når været ble dårlig og vi skulle hjem fra bygdefest. Aldri vært snakk om at det var et problem. Nå som voksen føler jeg jo at dette er hinsides og noe jeg ville unngått for enhver pris med egne barn, tidene har forandret seg. Vi må nok gi barna våre gode verdier og gjøre sågodt vi kan når de evt må på hybel, noen plasser er det jo ikke noe annet valg. Men at en 15-åring fester er da vel ikke noe særtilfelle i 2018 heller? Så lenge de oppfører seg og er trygge så er jeg tilbøyelig til å si at det er normal utprøving så fremt det ikke får store negative konsekvenser.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #5 Skrevet 12. juni 2018 12 minutter siden, Mumua skrev: Det var nok en annen tid da jeg bodde på hybel. Flyttet hjemmefra som 15-åring og var skikkelig skoleflink selv om jeg var sveiseblind på smuglersprit 1-3 ganger i uka. Men det var ganske normalt, i bygda jeg er vokst opp og bygdene rundt er det "lov" å drikke alkohol når man blir konfirmert. Har til og med fått sitte på med den lokale lensmannen når været ble dårlig og vi skulle hjem fra bygdefest. Aldri vært snakk om at det var et problem. Nå som voksen føler jeg jo at dette er hinsides og noe jeg ville unngått for enhver pris med egne barn, tidene har forandret seg. Vi må nok gi barna våre gode verdier og gjøre sågodt vi kan når de evt må på hybel, noen plasser er det jo ikke noe annet valg. Men at en 15-åring fester er da vel ikke noe særtilfelle i 2018 heller? Så lenge de oppfører seg og er trygge så er jeg tilbøyelig til å si at det er normal utprøving så fremt det ikke får store negative konsekvenser. Men man vet ikke på forhånd hvem som opplever konsekvenser. Og en tenåring er ikke moden nok til å ta ansvar for seg selv. Klart at ting skjer med hjemmeboende også, men sjansen for å oppdage det og kunne være der for barnet er større. For meg er hybellivet uaktuelt for barn. Derfor har vi bosatt oss slik at det ikke blir nødvendig. Min søster bor mer grisgrendt, hennes barn går på internatskole. Ikke ideelt, men tryggere enn hybel. Anonymkode: 7b4a3...54e
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #6 Skrevet 12. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hva skjer hvis ungdommen blir tatt av politiet for å være full? Eller tatt i hasjrøyking der foreldre har gitt ungdommen lov til få frie tøyler til å flytte ut eller være alene hjemme mens en er på hytta / Syden etc? Min sønn har nemmelig drukket seg full 4 x som 15åring og vi har vært inn i samtale med forebyggende og barne og familie tjenesten. Han var den typiske skoleflinke og rolige men plutselig fikk han lopper i blodet. Han bor hjemme med gode rammer og regler som er helt ok. Hva skjer hvis dere lar ungdom under 18år flytte alene på hybel , selv hvor mye tillit han / hun har vist dere så kan det snu så lett. Samme med å la dem være alene hjemme i flere dager/ uke for fri arena til festning. Selv om ditt barn er godt oppdratt betyr det ikke at han/hun ikke er lett påvirkelig av andre som kanskje ikke har hatt samme oppdragelse. Anonymkode: a728d...4fb Her hadde 15 åringen bare drukket seg full en gang for å si det sånn.... Anonymkode: 78d36...777
sotosmor Skrevet 12. juni 2018 #7 Skrevet 12. juni 2018 Som andre i tråden poengterer, så er det flere ungdommer i Norge som må flytte på hybel etter ungdomsskolen, pga at hjemstedet ikke har videregående skole. Og det er ikke alle ungdommer som absolutt må feste og drikke, selv om de bor alene på hybel eller i nærheten av annen familie. Men i en ideel verden så hadde alle ungdommene blitt boende hjemme til de var ferdige med videregående skole.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #8 Skrevet 12. juni 2018 7 minutter siden, sotosmor skrev: Som andre i tråden poengterer, så er det flere ungdommer i Norge som må flytte på hybel etter ungdomsskolen, pga at hjemstedet ikke har videregående skole. Og det er ikke alle ungdommer som absolutt må feste og drikke, selv om de bor alene på hybel eller i nærheten av annen familie. Men i en ideel verden så hadde alle ungdommene blitt boende hjemme til de var ferdige med videregående skole. Men da flytter oppegående foreldre med! Jeg bor på en plass med mye tilflytting pga vi har en vgs med spesielle linjer og de elevene som kommer fra ressurssterke familier bor enten på internat, hos venner eller familie eller så tar mor eller far permisjon fra egen jobb og følger dem. Det et folk med typiske yrker som lærer, helsearbeiderr eller andre som forholdsvis enkelt kan ta på seg vikariater osv. At det går bra med mange 16 åringer på hybel betyr ikke at jeg hadde gamblet på det med mine. Det skal bare en eneste dårlig vurdering til for å prege resten av livet. Anonymkode: 80f2b...46b
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #9 Skrevet 12. juni 2018 At dere har feilet betyr da virkelig ikke at andre gjør det samme. Du kan si «men man vet ikke» til krampa tar deg. Men faktum er; du feilet. Anonymkode: 32ddf...4ef
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #10 Skrevet 12. juni 2018 Hvis en 17-åring ikke kan (eller får lov til å) være alene en ukes tid er det noe riv ruskende galt. Ha nå litt tiltro til ungdommen. Anonymkode: 7fc36...51d
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #11 Skrevet 12. juni 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvis en 17-åring ikke kan (eller får lov til å) være alene en ukes tid er det noe riv ruskende galt. Ha nå litt tiltro til ungdommen. Anonymkode: 7fc36...51d Det er stor forskjell på å være alene hjemme en uke og å bo på hybel i ett år. Anonymkode: 80f2b...46b
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #12 Skrevet 12. juni 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men da flytter oppegående foreldre med! Jeg bor på en plass med mye tilflytting pga vi har en vgs med spesielle linjer og de elevene som kommer fra ressurssterke familier bor enten på internat, hos venner eller familie eller så tar mor eller far permisjon fra egen jobb og følger dem. Det et folk med typiske yrker som lærer, helsearbeiderr eller andre som forholdsvis enkelt kan ta på seg vikariater osv. At det går bra med mange 16 åringer på hybel betyr ikke at jeg hadde gamblet på det med mine. Det skal bare en eneste dårlig vurdering til for å prege resten av livet. Anonymkode: 80f2b...46b Hva med oss som har mer enn 1 barn? Eller en jobb på hjemstedet. Skal hele familien flytte rundt ettersom per vil bli bilmekaniker, pål ta studiespesialisering og espen vil på folkehøyskole? Eller mener du at mamma sier opp jobben og blir med eldste? Så kan pappa ta nr 2. Tredjemann er vel såpass mye mindre at da er mamma ledig igjen... Nå bor vi i en liten by med "alle" linjer på vgd, men har selv bodd på bygda og flyttet ut som 16-åring. Regner med at alle ser an unga litt og evt søker inn på en skole som det kanskje bor en tante eller bestemor eller andre kjente i nærheten, hvis ungen ikke klarer seg såpass sjøl Anonymkode: c0f18...9d5
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #13 Skrevet 12. juni 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men da flytter oppegående foreldre med! Jeg bor på en plass med mye tilflytting pga vi har en vgs med spesielle linjer og de elevene som kommer fra ressurssterke familier bor enten på internat, hos venner eller familie eller så tar mor eller far permisjon fra egen jobb og følger dem. Det et folk med typiske yrker som lærer, helsearbeiderr eller andre som forholdsvis enkelt kan ta på seg vikariater osv. At det går bra med mange 16 åringer på hybel betyr ikke at jeg hadde gamblet på det med mine. Det skal bare en eneste dårlig vurdering til for å prege resten av livet. Anonymkode: 80f2b...46b Foreldrene flytter med? Det har jeg aldri hørt om!! Mine jenter kommer til å flytte på hybel fordi det er altfor lang reisevei. Det har alle herfra gjort i årevis, og det har gått helt fint!! Anonymkode: f7988...496
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #14 Skrevet 12. juni 2018 Er vel ikke så lett å få permisjoner i 3 år pr unge? Anonymkode: c0f18...9d5
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #15 Skrevet 12. juni 2018 Snakker om å polstre inn unga før voksenlivet.... Anonymkode: c0f18...9d5
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #16 Skrevet 12. juni 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er stor forskjell på å være alene hjemme en uke og å bo på hybel i ett år. Anonymkode: 80f2b...46b Overskriften sa «... eller være hjemme 2-7 dager alene» Anonymkode: 7fc36...51d
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #17 Skrevet 12. juni 2018 Dere kontaktet barne og familie tjenesten fordi han har drukket seg full? Herrefred mennesker, er dere helt rett skrudd sammen? Jeg er glad dere ikke var mine foreldre. Anonymkode: 7d943...1d5
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #18 Skrevet 12. juni 2018 Jeg bodde hjemme gjennom vgs og drakk alkohol stort sett hver helg. Var på språkreise som 15-åring og da drakk jeg hver dag de ukene det varte. Har aldri hatt problemer med alkohol, og i dag drikker jeg så og si aldri. Anonymkode: 97b2b...6db
Mamma_til_2 Skrevet 12. juni 2018 #19 Skrevet 12. juni 2018 Jeg måtte flytte som 15 åring for og gå skole, det var kjempegøy og jeg drakk ikke før jeg kom på hybel, men startet da, gikk aldri glipp av skolen men lærte fort at det var kipt og være fyllesyk på skolen. La ungdommen få prøve vingene sine om de blir tatt for noe alvorlig så ringer politiet deg. Det er ikke ulovlig og drikke alkohol før man er 18 år. Og nesten ingen har råd til og flytte sammen med ungdommen slik at se får gå på skole.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #20 Skrevet 12. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hva med oss som har mer enn 1 barn? Eller en jobb på hjemstedet. Skal hele familien flytte rundt ettersom per vil bli bilmekaniker, pål ta studiespesialisering og espen vil på folkehøyskole? Eller mener du at mamma sier opp jobben og blir med eldste? Så kan pappa ta nr 2. Tredjemann er vel såpass mye mindre at da er mamma ledig igjen... Nå bor vi i en liten by med "alle" linjer på vgd, men har selv bodd på bygda og flyttet ut som 16-åring. Regner med at alle ser an unga litt og evt søker inn på en skole som det kanskje bor en tante eller bestemor eller andre kjente i nærheten, hvis ungen ikke klarer seg såpass sjøl Anonymkode: c0f18...9d5 Det er vel sjelden man har flere 16-17 åringer samtidig? Det jeg ser er vanlig her er at mor eller far er med det første året, altså vg1. Ellere skriver jeg jo at det også er vanlig å ta inn hos venner (av foreldrene) eller slektninger der det er mulig 1 time siden, Anonym bruker skrev: Foreldrene flytter med? Det har jeg aldri hørt om!! Mine jenter kommer til å flytte på hybel fordi det er altfor lang reisevei. Det har alle herfra gjort i årevis, og det har gått helt fint!! Anonymkode: f7988...496 Jeg som jobber på vgs ser hvor 'fint' det kan gå. Hver høst er det ordentlige og pliktoppfyllende tenåringer som går på en smell i frihetsrusen over å 'klare seg selv'. De fleste går det selvsagt greit med, poenget er at de det ikke gjør det med nedten uten unntak har foreldre som blir aldeles månebedotten over at deres fornuftige 16 åringer kan finne på noe slikt Oppegånde foreldre satser ikke på at man har flaks 1 time siden, Anonym bruker skrev: Er vel ikke så lett å få permisjoner i 3 år pr unge? Anonymkode: c0f18...9d5 Det er som sagt som regel snakk om vg1 elever. Når de er 18-19 år er selvsagt saken en helt annen. Anonymkode: 80f2b...46b
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #21 Skrevet 12. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Overskriften sa «... eller være hjemme 2-7 dager alene» Anonymkode: 7fc36...51d Ja, og jeg svarer at det er forskjell. Anonymkode: 80f2b...46b
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #22 Skrevet 12. juni 2018 Selv om dere har feilet som foreldre, er det ikke sikkert alle andre gjør det Anonymkode: 78d36...777
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #23 Skrevet 12. juni 2018 Oij. Jeg flyttet ut da jeg var 16. Ikke normalt at foreldre «blir med» for at barnet skal på videregående. I mitt tilfelle må jeg da slutte i jobben og flytte fra en på 7 og en på 13. Skal jeg gjøre det igjen til alle er ferdig med første året på videregående? Neppe. Og vet du, ungdom som drikker er ikke noe nytt. Det skjer overalt. Man er ikke dårlig forelder av den grunn Anonymkode: 810e7...003
Mamma_til_2 Skrevet 12. juni 2018 #24 Skrevet 12. juni 2018 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er vel sjelden man har flere 16-17 åringer samtidig? Det jeg ser er vanlig her er at mor eller far er med det første året, altså vg1. Ellere skriver jeg jo at det også er vanlig å ta inn hos venner (av foreldrene) eller slektninger der det er mulig Jeg som jobber på vgs ser hvor 'fint' det kan gå. Hver høst er det ordentlige og pliktoppfyllende tenåringer som går på en smell i frihetsrusen over å 'klare seg selv'. De fleste går det selvsagt greit med, poenget er at de det ikke gjør det med nedten uten unntak har foreldre som blir aldeles månebedotten over at deres fornuftige 16 åringer kan finne på noe slikt Oppegånde foreldre satser ikke på at man har flaks Det er som sagt som regel snakk om vg1 elever. Når de er 18-19 år er selvsagt saken en helt annen. Anonymkode: 80f2b...46b Hva tror du skjer når foreldrene flytter hjem etter første året? Jo ungdommen som fortsatt ikke er 18år tar seg en fest.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #25 Skrevet 12. juni 2018 1 minutt siden, Mamma_til_2 skrev: Hva tror du skjer når foreldrene flytter hjem etter første året? Jo ungdommen som fortsatt ikke er 18år tar seg en fest. Med den holdningen kan man jo slippe ungene løs når de begynner på ungdomsskolen? For hvert år som går blir de fleste mer modne. Er ikke hjerneforskning å skjønne at en 17-18 åring er mer moden enn en 16 åring. Det er heller ikke kun alkohol jeg tenker på. Å skulle styre sin egen husholdning i en alder av 15-16 år kan bli i overkant tøft. Og ikke noe jeg hadde villet utsette mitt barn for. Anonymkode: 80f2b...46b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå