Gå til innhold

Foreldre med på vitnemåls utdeling eller ikke ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg sitter da her og gråter i fortvilelse over hva jeg har gjort. Jeg fyller 20 i Juli. Men jeg vil ikke ha med meg mine foreldre fordi : Ikke vet de eller har ikke spurt meg om hvordan jeg virkelig har det. Viss jeg sier noe om det , da er det jeg som lager ´drama´. Viss ikke så er jeg ikke nok åpen. Jeg vil ikke ha dem med fordi det er litt flaut når jeg er 20 å sitte med dem. Jeg syntes at de burde akseptere at jeg ikke vil ha dem med. Det er tross alt i alt mitt valg. Ikke dems.  

Jeg prøver å fortelle dem at jeg ikke vil . Men jeg ender opp med dårlig samvittighet. Jeg vil da selvsagt være selvstendig. 

Endret av Kine555
Skrevet

Jeg har to vitnemål, fikk første når jeg var 18 og det andre når jeg var 24-år. Har aldri hatt med foreldrene mine på det, eller gjort noe stort nummer ut av vitnemålutdelingen. Ikke fordi jeg har vært flau, bare fordi jeg ikke har sett på det som noen Big deal.

Forstår ikke helt hva du spør etter her, men er du flau fordi de skal være der? I såfall er det på tide å bli voksen

Anonymkode: 4ad23...d6b

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har to vitnemål, fikk første når jeg var 18 og det andre når jeg var 24-år. Har aldri hatt med foreldrene mine på det, eller gjort noe stort nummer ut av vitnemålutdelingen. Ikke fordi jeg har vært flau, bare fordi jeg ikke har sett på det som noen Big deal.

Forstår ikke helt hva du spør etter her, men er du flau fordi de skal være der? I såfall er det på tide å bli voksen

Anonymkode: 4ad23...d6b

Altså . Foreldrene mine føler seg ´brukt´ for de føler at de har hjulpet meg, men så får de ikke være med. Jeg spurte dem leeeenge før det kom sånn påmelding. Jeg sa i lang tid før at jeg ville dra alene.

Jeg er ikke flau. Men jeg vil ikke ta dem med. Jeg får jo ikke vitnemål , pga stryk i matte på vg 1 og 2. Men Føler at de får meg til å få dårlig samvittighet. 

De føler seg dolket i ryggen . Jeg vet ikke helt. Min mor er sur og min far rekner jeg med jeg får en telefon om ikke så lenge. ....

...

Skrevet

På videregående?

mine foreldre var med! Det var en høytidelig seremoni med mange Gjester. Tror alle hadde med foreldre og søsken, kanskje fler også. 

Vet at mange hadde middag eller en annen feiring etterpå. Noen fikk gaver og blomster. 

Det er selvfølgelig frivillig å ha med seg noen, men er det ikke litt trist å reise alene? Har du kanskje noen andre du kan ha med deg?

Anonymkode: 23f10...837

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

På videregående?

mine foreldre var med! Det var en høytidelig seremoni med mange Gjester. Tror alle hadde med foreldre og søsken, kanskje fler også. 

Vet at mange hadde middag eller en annen feiring etterpå. Noen fikk gaver og blomster. 

Det er selvfølgelig frivillig å ha med seg noen, men er det ikke litt trist å reise alene? Har du kanskje noen andre du kan ha med deg?

Anonymkode: 23f10...837

Nei. Nå som jeg nærmer meg 20 . Og ja det er på vgs. Jeg tenkte at de skulle få slippe i og med at  min mor kommer hjem nøyaktig en time før dette skal skje. Og jeg tenkte at jeg endelig ikke er nødt til å være avhengig av dem der. Jeg vil vise at jeg ikke må være med dem hele tiden . Jeg skal snart flytte. Og nei det er ikke noen andre jeg kan ta med nå når jeg allerdede har skrivet under på at jeg er den eneste som kommer. 

Skrevet
1 minutt siden, Kine555 skrev:

Nei. Nå som jeg nærmer meg 20 . Og ja det er på vgs. Jeg tenkte at de skulle få slippe i og med at  min mor kommer hjem nøyaktig en time før dette skal skje. Og jeg tenkte at jeg endelig ikke er nødt til å være avhengig av dem der. Jeg vil vise at jeg ikke må være med dem hele tiden . Jeg skal snart flytte. Og nei det er ikke noen andre jeg kan ta med nå når jeg allerdede har skrivet under på at jeg er den eneste som kommer. 

Nå vet jeg ikke hvilket forhold du har til dem, men personlig hadde jeg blitt utrolig skuffet om ungene mine hadde nektet meg å komme på noe slikt.

De aller fleste foreldre elsker ungene sine uendelig mye. Uten å ha egne barn, kan det være vanskelig å sette seg inn i. Vitnemålsutdeling er vel en milepæl, selv om du er juridisk voksen og ønsker å flytte hjemmefra?

Husk at dine foreldre alltid vil være nettopp det, hele livet. Det må du bare godta😉.

Skrevet
7 minutter siden, Annanym skrev:

Nå vet jeg ikke hvilket forhold du har til dem, men personlig hadde jeg blitt utrolig skuffet om ungene mine hadde nektet meg å komme på noe slikt.

De aller fleste foreldre elsker ungene sine uendelig mye. Uten å ha egne barn, kan det være vanskelig å sette seg inn i. Vitnemålsutdeling er vel en milepæl, selv om du er juridisk voksen og ønsker å flytte hjemmefra?

Husk at dine foreldre alltid vil være nettopp det, hele livet. Det må du bare godta😉.

Jeg har ikke nektet dem, men vil bare ikke ha dem der. Jeg skal flytte nå om 2 måneder. It´s not a big deal i guess. Jeg gjorde det fordi, jeg ikke ville ha dem med. Jeg vil bare vise at jeg tar mine valg og er selvstendig

Skrevet

Jrg er ferdig med høyere utdanning og fikk mitt vitnemål i forrige uke. Jeg hadde med meg både min mann og mamma og pappa.  Jeg er 45! Jeg kunne godt tenkt meg å gå alene men velger å føle meg heldig som har folk som er stolte og ønsker å dele gleden.

Anonymkode: 186ac...e42

Skrevet

De dukket aldri opp på avslutningene på barneskolen, bare på vitnemåls  utdelinga på ungdomskolen. .. . .

Skrevet

Vanskelig å svare på når man ikke kjenner forholdet ditt til dem...

Jeg har en sønn som er ferdig med 2.klasse nå og jeg ville blitt veldig skuffet om han ikke ville ha meg med på vitnemålsutdeling og høytidelig avlutning neste år. Men jeg har et godt og nært forhold til han så han har ingen grunn til å si han vil gå alene...

Han gleder seg selvfølgelig til å flytte hjemmefra og starte voksenlivet, han er over 18 år nå og føler seg voksen og selvstendig. Men samtidig er ikke stolte foreldre noe hinder for det.

At du viser din selvstendighet ved å gå alene er litt feil, vennene dine er minst like selvstendige, men de kommer til å ha foreldrene sine med seg på utdelingen.

Men igjen, du har tydeligvis et problematisk forhold til dem, og da kan man ikke helt sammenligne deg med de som har et normalt og sunt forhold til sine foreldre.

Anonymkode: 4e30f...3ad

Skrevet

Min bror var på vitnemåls utdeling ifjor. Han hadde ikke noe i mot med å ikke ta med foreldrene våre . Men jeg syntes det bare er litt kleint. De har hjulpet meg med mye , sier ikke det. Men jeg føler at nå må jeg klare meg selv. De kan ikke være med til jeg er 40 år lissom. .. Jeg fikk sykt dårlig samvittighet men, jeg kan ikke gjøre noe med det nå. Har sagt hele tiden at jeg skal gå alene.

PS!

Min bror er 2 år yngre enn meg .  Bytta skole for ca 3-4 år siden!

Skrevet

Jeg får engang ikke vitne mål heller ...

Skrevet

Vitnemålsutdeling? Er det vanlig?

På vår skole er ikke alle vitnemålene klare til siste skoledag, de skal jo ha ev eksamenskarakter på de også?

Jeg ser ikke helt problemet med at foreldrene dine er med om det er vanlig hos dere? Man blir vel ikke for gammel til å få støtte fra foreldrene sine? 

Anonymkode: d88b7...7a5

Skrevet

Så du skal på vitnemålsutdeling, men strøyk og får ikke vitnemål? Hvorfor drar du dit da, for å se på alle andre? 

Anonymkode: 44c34...651

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du skal på vitnemålsutdeling, men strøyk og får ikke vitnemål? Hvorfor drar du dit da, for å se på alle andre? 

Anonymkode: 44c34...651

For å være med! For å ikke bli ekskludert ! Alle blir invitert uansett!  Jeg får bare et ark med mine vår karakterer også de eksamens karakterene jeg får nå ☺️

Skrevet

Tror du kan oppleve at du er eneste som ikke har med foreldre...

Anonymkode: 53836...d59

Skrevet
1 time siden, Kine555 skrev:

Min bror var på vitnemåls utdeling ifjor. Han hadde ikke noe i mot med å ikke ta med foreldrene våre . Men jeg syntes det bare er litt kleint. De har hjulpet meg med mye , sier ikke det. Men jeg føler at nå må jeg klare meg selv. De kan ikke være med til jeg er 40 år lissom. .. Jeg fikk sykt dårlig samvittighet men, jeg kan ikke gjøre noe med det nå. Har sagt hele tiden at jeg skal gå alene.

PS!

Min bror er 2 år yngre enn meg .  Bytta skole for ca 3-4 år siden!

Hæ, dette høres jo helt sykt ut? 

De har hjulpet deg mye, men siden du ikke kan ha de med til du blir 40 så kan de ikke være med på utdeling av vitnemål? 

Det er jo i hverdagen du må vise at du er selvstendig, at de blir med for å se deg få vitnemålet et det jo høytid og fest over og du viser resultatet av din selvstendighet. 

Skrevet

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De har hjulpet deg mye, men siden du ikke kan ha de med til du blir 40 så kan de ikke være med på utdeling av vitnemål? 

Det er jo i hverdagen du må vise at du er selvstendig, at de blir med for å se deg få vitnemålet et det jo høytid og fest over og du viser resultatet av din selvstendighet. 

JEG FÅR IKKE VITNEMÅL. No biggie! 

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet , jeg vet. Nå får ikke jeg vitnemålet mitt...   

Jeg tok mitt valg!

Jeg spurte dem, osv. Jeg vil ikke ha dem med, var ikke så mange som skulle ha med seg sine heller. Jeg tok et valg. Ja , jeg rekner med noen konsekvenser , jeg skal ikke la min far følge meg opp alteret dersom det skal bli et tema at jeg skal gifte meg. 

Jeg har fått så mye negativitet fra mine foreldre at jeg ikke er selvstendig nok. 

Skrevet
3 minutter siden, Kine555 skrev:

Jeg vet , jeg vet. Nå får ikke jeg vitnemålet mitt...   

Jeg tok mitt valg!

Jeg spurte dem, osv. Jeg vil ikke ha dem med, var ikke så mange som skulle ha med seg sine heller. Jeg tok et valg. Ja , jeg rekner med noen konsekvenser , jeg skal ikke la min far følge meg opp alteret dersom det skal bli et tema at jeg skal gifte meg. 

Jeg har fått så mye negativitet fra mine foreldre at jeg ikke er selvstendig nok. 

Jeg skjønner virkelig ikke....

Å ha med seg foreldrene sine når vitnemål blir delt ut, å la far følge opp kirkegulvet osv har jo ingenting med selvstendighet å gjøre.

Om du vil vise at du er voksen, vise at du er selvstendig og kan klare deg selv, så er det helt andre områder du må gjøre det på. Å ta opp igjen fag du ikke fikk karakter i f.eks, vil være en fin måte å gjøre det på.

Skrevet (endret)

Jeg var med min datter, både jeg og far. Min mann og hennes far sin nye kone og lillesøster. herlighet, jeg hadde bare tvunget med dit om hun ikke ville.

Samtidig forstår jeg deg siden du ikke får vitnemål, da har du jo ikke bestått og det føles litt falskt tenker jeg.

Endret av Eliseflisa
Skrevet

Du virker svært liten moden i måten du skriver på Hi. Dette er dårlig gjort av deg, og som resten skriver, dette valget ditt har ikke noe med selvstendighet å gjøre. Det er smålig av deg og det hadde sikkert ordnet seg hvis du hadde kontaktet skolen. 

Anonymkode: 82e91...eca

Skrevet

Jeg tror du har misforstått et eller annet  når det gjelder det å være selvstendig. Å være selvstendig betyr ikke å gjøre ting alene, ikke spørre noen til råds eller inkludere andre mennesker i de store tingene i livet. Vitnemålsutdeling er en av dem. Selv om du ikke får et fullstendig vitnemål, så har du allikevel gjennomført videregående opplæring, og det er noe å være stolt av. Det er heller ikke sånn at alle andre får stor konvolutt og du får liten. Om du spurte om de ville være med, de sa ja, og så valgte du å ekskludere dem, så er det ganske smålig av deg. Det høres mer ut som om du vil hevne deg fordi de maser på deg, en slags "Nå skal de få se hvor selvstendig jeg er, og da kan de angre på masinga si, da!", og det er i så fall utrolig barnslig. på de vitnemålsutdelingene jeg har vært på, så sitter man for øvrig ikke sammen med foreldrene sine. Foreldre og andre sitter et sted, mens vitnemålsmottakerne gjerne kommer inn klassevis og sitter et eget sted i salen.

Skrevet

Får skikkelig dramaqueen-vibber av hele deg

Anonymkode: cc055...613

Skrevet

Jeg vil komme til å 'graduate' når jeg er 40!

Selvsagt er mine foreldre invitert! 

Anonymkode: 1e365...12b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...