Gå til innhold

Snart treåring som absolutt ikke vil sitte på potte eller do

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei på 2år og 9 måneder som absolutt ikke vil sitte på do eller potte. Hun er generelt skeptisk til nye ting og bruker lang tid på å venne seg til nye situasjoner, men nå har vi jo hatt både potte og doring stående i over et år. Hun vil ikke. Jeg mener ikke at hun skal tvinges til noe hun ikke vil, men hvordan oppmuntre? Vi har sett på fanrorangen som tisser på potte, hun blir spurt i bhg om hun vil sitte på potte når de andre gjør det og jeg spør henne av og til om hun vil sitte på potta når jeg skal sitte på do. Full nekt, det er ikke snakk om å sitte på den. Selv med klær på. Er ikke det at jeg trenger at hun er bleiefri så fort som mulig altså, men jeg må innrømme at jeg syns det er på tide å hvertfall kunne sitte på den med klær på når hun er tre år. 

Noen tanker eller tips? 

Anonymkode: 8afea...4d7

Skrevet

Du vil nok ikke ha mine råd, for jeg er langt mindre pedagogisk. Jeg tok av bleia bare jeg. Resten kom av seg selv. Det er ikke noe særlig å tisse i buksa, de kobler fort do og tiss. 

Anonymkode: 501f2...9fc

Skrevet

Min yngste var klin lik. 

Vi gav henne tilbud HVER dag. Hun takket nei. Rundt 3,5 år skjønte hun at mange jevnaldrende var renslige og da løsnet det. Vips var hun også renslig. 

Mitt tips, ta det med ro men gi tilbudet. 

Når hun først prøver, gi masse skryt. 

Unger er forskjellig. 

Anonymkode: ee06c...31f

Skrevet

Min var kliss lik, jeg satt meg på doen (med klær på) og satt henne fremfor meg (også med klær på). Prøvde det noen ganger, så turte hun å sitte på doringen med bukse, og derfra var veien kort til å droppe både bukse og bleie. 

Anonymkode: 74b20...f9a

Skrevet

Mi eldste er 2 år og 7 mnd, har hatt potta fremme i 7-8 mnd men hun har vel tisset i den 1 gang og 2 ganger på do. Lite interesse og jeg vil ikke mase så jeg lar det bare være. Skal slutte med smokk og gå over til juniorseng nå, så bleieslutt får vi ta når hun har lyst selv. 

Anonymkode: b0e9a...8ba

Skrevet

Da min sønn var rundt den alderen prøvde vi også alle metoder i boka. Pedagogiske og mindre pedagogiske :ler: Det som fikk meg til å slutte å stresse ,var tanken på at når han er konfirmant så er ikke dette et problem lenger :fnise:

Den tanken har hjulpet i mange småbarns problemer.

PS: Han er nå konfirmant ( slutta med bleie, slutta med tutt og sover nå lenger enn mor setter pris på i helgene ) :rulle:

Anonymkode: 489d2...675

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da min sønn var rundt den alderen prøvde vi også alle metoder i boka. Pedagogiske og mindre pedagogiske :ler: Det som fikk meg til å slutte å stresse ,var tanken på at når han er konfirmant så er ikke dette et problem lenger :fnise:

Den tanken har hjulpet i mange småbarns problemer.

PS: Han er nå konfirmant ( slutta med bleie, slutta med tutt og sover nå lenger enn mor setter pris på i helgene ) :rulle:

Anonymkode: 489d2...675

Nettopp! Jeg har også hatt en sånn. Totalt uinteressert, lynende forbanna når jeg prøvde å presse henne, hylte så jeg nesten venta at barnevernet skulle stå i døra og lure på hva som foregikk. Og det foregikk ikke noe brutalt, hun protesterte så fort hun så dosetet eller potta. Jeg (vi) fortsatte å spørre: "Skal du ha bleie på i dag?", "Vil du sitte litt på do / potta?" Og plutselig en dag svarte hun ja.  Jeg tenkte også at hun sikkert kom til å slutte før hun var konfirmant, og det gjorde hun, i god tid. Hun var litt over tre år, har aldri hatt et uhell og bestemte selv at hun ikke ville ha bleie om natta heller etter et par dager. Om natta var det et par uhell de første to ukene, og så var det over også. 

På neste la vi alle "pedagogiske" og ikke-pedagogiske råd bort og , bortsett fra at vi var ute og kjøpte truser og la på hylla på badet en stund før vi begynte å spørre om hun skulle ha bleie på. Det gikk enklere med henne, hun har en helt annen personlighet og dessuten hadde hun selvfølgelig et forbilde i storesøster som var den store helten. Så hun sluttet tidligere og enklere, men hadde flere uhell, for hun var nok egentlig ikke helt klar.

HI, mitt råd til deg er å bare slappe av, la det som skjer, skje, kjøpe truser sånn at alt er klart og spør om hun vil ha bleie eller ikke / om hun vil sitte på do litt eller om dere bare skal skifte bleie. Ikke stress, de fleste blir tørre i god tid før konfirmasjonsalder... uansett hva man gjør.

Skrevet

Kommer når barnet selv er klar, hadde ikke stresset

Anonymkode: 62c3e...9fb

Skrevet

Glem potta. Aldri skjønt hvorfor man bruker potte, det blir jo bare enda et steg på veien, fremfor å gå fra bleie til toalett. Kjempe omvei!

Jeg gjorde som en annen sa. Ta av bleia. Så går det fort 😉 Plutselig ser de stasen i å bruke toalettet.

Anonymkode: 5f635...087

Skrevet

Belønning. Vi brukte klistremerker på ark med ruter, når alle rutene var fylt ut, var det en liten premie. I begynnelsen var det få ruter, så økte vi etterhvert. Vet også om noen som gir oss eller pastill i begynnelsen. 

Anonymkode: 8a118...fee

Skrevet

Første nektet også, og alle forsøk med belønninger og oppmuntringer dyttet han bare enda lengre unna doen. Å bare fjerne bleia like så. Han trengte kun en ting; tid. Var ikke klar overhode før han var 5.5 år. Hadde antagelig skjedd før hadde vi ikke stresse med alle pedagogiske og mindre pedagogiske tips og triks

Andre var livredd doen, og nektet også. Så fra den ene dagen til den andre var det over og hun ville på do. Det helt uten mas eller styr. Hun trengte også tid, bare mye mindre. Var 100% tør noen mnd. før hun ble 3.

Alle blir tørre, hadde ikke giddet å stresse. Tresset med å få de tørre før de selv vil er mye mer slitsomt enn å bytte noen bleier. Både for foreldre og barn.

Anonymkode: 842ed...33c

Skrevet

HI her! Jeg endte opp med å være svært lite pedagogisk. Mulig jeg blir slakta nå, men.. jeg lokket med is. Hun fikk en is etter første gangen, og nå sitter hun på potta som bare det. Har tissa på potta mange ganger i dag allerede og er strålende fornøyd med egen innsats. Alt som skulle til var visst én episode med mestring, og isen er glemt allerede. Nå tisser hun for å se tisset sitt i skåla og gi mamman en high five 👍😁

Skrevet

Mitt ene barn sluttet v 2,5 a de to andre (guttene) var nesten 4. Den ene ønsket ikke å slutte overhodet, den andre ville SÅ fryktelig gjerne men tisset og bæsjet i trusa i ukesvis før kan klarte å gjennomføre det. 

De modens i ulikt tempo, akkurat dette tror jeg er litt vanskelig å pushe om de ikke er (nesten) klare. 

Anonymkode: 35aa4...c9d

Skrevet

Tåpelig og nymotens greie det der med at de må bli modne. Venn ungene til do fra de er små, da går det så mye greiere. Her har begge mine sluttet med bleie når de var 1,5. 

Anonymkode: 501f2...9fc

Skrevet
På 10. juni 2018 den 18.08, Anonym bruker skrev:

HI her! Jeg endte opp med å være svært lite pedagogisk. Mulig jeg blir slakta nå, men.. jeg lokket med is. Hun fikk en is etter første gangen, og nå sitter hun på potta som bare det. Har tissa på potta mange ganger i dag allerede og er strålende fornøyd med egen innsats. Alt som skulle til var visst én episode med mestring, og isen er glemt allerede. Nå tisser hun for å se tisset sitt i skåla og gi mamman en high five 👍😁

SYKT

Skrevet

Barn er forskjellige og de må få ta det i sitt tempo. Gutten min fylte 3 år i mars og har nektet både potte og do.. Når det var varmt nå syns han det var ekkelt med bleie så en dag bare dro han den av og gikk ut og tisset på gresset. Fra den dagen tok vi av bleien i helgene og etter bhg. Han tisser på potten hver morgen og kveld. Han tisser også en gang om dagen i bhg. Så her løsnet det av seg selv og han er sååååå stolt. Jeg skal ikke begynne å mase om doen enda.. Tenker det også kommer av seg selv :)

Jeg har mange erfaringer med foreldre som tar av bleien for tidlig. Det funker veldig dårlig. Noen tilfeller har barnet utviklet angs for å gå på do. Syns det virker som du gjør ting helt rett :) Hilsen en mamma og førskolelærer :)

Anonymkode: dfed9...6f6

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

SYKT

Hva da? Den delen med isen? Det fungerte jo som bare det og hun kommer aaaldri til å huske at den isen hadde noe som helst med potta å gjøre. Jeg tok rett og slett fokuset bort fra hele pottesituasjonen og sa "nå skal mamma gå på do å tisse. Kan du bli med mamma inn på badet og vente på potta, så går vi å tar oss en is etterpå". Hun satte seg på potta, med klær på, og venta. Så gikk vi å spiste is sammen! Og isen hadde hun fått uansett, den hadde jeg allerede lovet henne. Det var ikke sånn "sett deg på potta, hvis ikke får du ikke is", altså ;) Og nå har jeg ei jente som er svært stolt og lykkelig over å sitte på potte. Det første hun gjorde da hun kom i barnehagen idag var å skryte til ei annen jente over at hun hadde tisset på potta hjemme idag. 

Jeg tror hun var klar, men at hun bare trengte et lite dytt for å tørre å prøve.

hi

Skrevet
På 10.6.2018 den 15.58, Anonym bruker skrev:

Glem potta. Aldri skjønt hvorfor man bruker potte, det blir jo bare enda et steg på veien, fremfor å gå fra bleie til toalett. Kjempe omvei!

Jeg gjorde som en annen sa. Ta av bleia. Så går det fort 😉 Plutselig ser de stasen i å bruke toalettet.

Anonymkode: 5f635...087

For noen kanskje, men ikke for alle....

Jeg hadde en gutt som sto og tisset, men var livredd for å sitte på doen. Tror han var redd for å falle nedi, for han holdt seg fast med begge hender og var stiv som en stokk, kommer ikke noe bæsj da veit.

Så etter å ha prøvd do i lange tider og endt med hard mage, bleie osv fordi han ikke klarte å stappe av på do prøvde vi potte. Gikk og kjøpte en bare for å prøve (dette var barn nr to og til eldste holdt det med doring). Han bæsjet som bare det i potta, og synes det var så delig å slippe bleia. Han hadde da såvidt rundet 3 år.

Tror han bæsjet på potta i nærmene en uke, så var han klar for å prøve do, og det gikk helt strålende.

Så for han ble potta bare en liten mellomstasjon for å lære å slappe av og slippe ut det som var i tarmen, og det var helt topp.

Anonymkode: c513c...8c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...