Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #1 Skrevet 8. juni 2018 Jeg har økende hvite blodlegemer og litt forhøyet crp. Hatt det noen år nå. Tatt nesten alt av blodprøver som er. Og utvidede blodprøver som blodlege(hematolog) har sett på og ikke villet undersøke mer. Nå har jeg vikar til fadtlegen, hun vil finne ut mer. Jeg fikk inntrykk av at det var mistanke om revmatisme, men hun henviser meg til hematolog. Martina Hansen og Diakon hjemmet avviste henvisningen min i fjor. Fastlegen landet på fibro siden ingen prøver viser noe annet enn forhøyet crp og senkning. Hva kan dette være? Vil jo tro det ikke er snakk om blodkreft osv. Var blodsykdom de undersøkte sist. Anonymkode: 80a20...fc0
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #2 Skrevet 8. juni 2018 Er det eosinofili de mener med forhøyede hvite blodlegemer? Jeg har også det, men det overvåkes bare med blodprøver når legen husker på det. Skal egentlig sjekkes hver 6 mnd, men virker ikke som det er så alvorlig... Anonymkode: 8b549...e46
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #3 Skrevet 8. juni 2018 Det er ihvertfall ikke blodkreft, det kan man ikke gå med i flere år...ellers har jeg ikke peiling, dessverre! Håper du finner ut av det 😊 Anonymkode: 02e8f...624
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #4 Skrevet 8. juni 2018 Det kan være alt og ingenting, avhengig av verdiene, når de er tatt. Hva som blir mer eller mindre sannsynlig avhenger av kjønn, alder, helsetilstand, osv osv. Det trenger jo ikke være noe i det hele tatt Anonymkode: 0faa7...4b5
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #5 Skrevet 8. juni 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ihvertfall ikke blodkreft, det kan man ikke gå med i flere år...ellers har jeg ikke peiling, dessverre! Håper du finner ut av det 😊 Anonymkode: 02e8f...624 Joda, det kan man. Avhenger av kreftformen. Anonymkode: 0faa7...4b5
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #6 Skrevet 8. juni 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Joda, det kan man. Avhenger av kreftformen. Anonymkode: 0faa7...4b5 Har blitt sjekket for blodsykdommer, og da tror jeg de sjekket kreft formene. Anonymkode: 80a20...fc0
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #7 Skrevet 8. juni 2018 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det eosinofili de mener med forhøyede hvite blodlegemer? Jeg har også det, men det overvåkes bare med blodprøver når legen husker på det. Skal egentlig sjekkes hver 6 mnd, men virker ikke som det er så alvorlig... Anonymkode: 8b549...e46 Vet ikke. Har ikke hørt om det ordet før. Jeg har mye smerter i kroppen. Hevelser osv. Mye diffuse symptomer. Og lavt stoffskifte. Anonymkode: 80a20...fc0
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #8 Skrevet 8. juni 2018 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kan være alt og ingenting, avhengig av verdiene, når de er tatt. Hva som blir mer eller mindre sannsynlig avhenger av kjønn, alder, helsetilstand, osv osv. Det trenger jo ikke være noe i det hele tatt Anonymkode: 0faa7...4b5 Er 30. Men ikke så god helse. Lavt stoffskifte, mye smerter og andre diffuse symptomer. Går mot ufør nå Anonymkode: 80a20...fc0
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #9 Skrevet 8. juni 2018 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Joda, det kan man. Avhenger av kreftformen. Anonymkode: 0faa7...4b5 Uten behandling også? Anonymkode: 02e8f...624
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #10 Skrevet 8. juni 2018 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Uten behandling også? Anonymkode: 02e8f...624 Ja. Google KLL. Anonymkode: 0faa7...4b5
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #11 Skrevet 8. juni 2018 Mitt inntrykk er at blodprøver gir veldig ofte klar indikasjon på om det er grunnlag for å tro at man har noe alvorlig som kreft og legene sitter ikke og tvinner tomler i flere år hvis det er minste antydning på f.eks blodkreft! Jeg selv har en autoimmun blodsykdom og det tok mindre enn 24 timer fra jeg tok blodprøve hos fastlegen til jeg var innlagt på sykehuset, bl.a for å ta flere prøver for å utelukke div kreftformer som påvirker blod og beinmarg. Det er unødvendig å skremme hi! Anonymkode: e7155...a5d
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2018 #12 Skrevet 8. juni 2018 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mitt inntrykk er at blodprøver gir veldig ofte klar indikasjon på om det er grunnlag for å tro at man har noe alvorlig som kreft og legene sitter ikke og tvinner tomler i flere år hvis det er minste antydning på f.eks blodkreft! Jeg selv har en autoimmun blodsykdom og det tok mindre enn 24 timer fra jeg tok blodprøve hos fastlegen til jeg var innlagt på sykehuset, bl.a for å ta flere prøver for å utelukke div kreftformer som påvirker blod og beinmarg. Det er unødvendig å skremme hi! Anonymkode: e7155...a5d Hva slags blodsykdom har du? Vil jo tro at de utelukket alt sist. Men da var jeg ikke inne his en hematolog. Fastlege og en nevrolog fant ut det samme, begge snakket med hematolog, også tok jeg utvidende blodprøver. Min fant ikke no. Nå sender vikaren meg til hematolog. Jeg trodde jeg skulle til revmatologi. Anonymkode: 80a20...fc0
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2018 #13 Skrevet 9. juni 2018 På 8.6.2018 den 22.45, Anonym bruker skrev: Hva slags blodsykdom har du? Vil jo tro at de utelukket alt sist. Men da var jeg ikke inne his en hematolog. Fastlege og en nevrolog fant ut det samme, begge snakket med hematolog, også tok jeg utvidende blodprøver. Min fant ikke no. Nå sender vikaren meg til hematolog. Jeg trodde jeg skulle til revmatologi. Anonymkode: 80a20...fc0 Jeg har en kronisk blodsykdom hvor kroppen dreper blodplatene, så mine verdier gikk på at blodplatene var i bunn, jeg tok 40-50 blodprøver det første året og rant ned døren hos hematologen min. Selvom noe var helt feil, i mitt tilfelle blodplatene, var det andre viktige verdier som var helt som de skulle, så det var aldri noen reell mistanke om kreft, selv om jeg hadde mye av de samme symptomene som ved f.eks leukemi, masse blåmerker og blødninger etc. Mitt inntrykk var at de ser det veldig fort på blodet om det er noe "ekstra muffins" på gang. Autoimmune sykdommer som f.eks leddgikt kan også forårsake inflammasjon i kroppen som igjen fører til forhøyede verdier av hvite blodlegemer. Inflammasjon i kroppen kan også forårsake smerter i ledd og muskler ifølge min hematolog. Jeg ser at du har allerede en autoimmun sykdom, dvs lavt stoffskifte og det er slett ikke uvanlig at hvis man først får en autoimmun sykdom får man flere etterhvert. Det er uansett bra at du har fått lege som tar deg på alvor og tar dette videre! Lykke til! Anonymkode: e7155...a5d
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2018 #14 Skrevet 9. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en kronisk blodsykdom hvor kroppen dreper blodplatene, så mine verdier gikk på at blodplatene var i bunn, jeg tok 40-50 blodprøver det første året og rant ned døren hos hematologen min. Selvom noe var helt feil, i mitt tilfelle blodplatene, var det andre viktige verdier som var helt som de skulle, så det var aldri noen reell mistanke om kreft, selv om jeg hadde mye av de samme symptomene som ved f.eks leukemi, masse blåmerker og blødninger etc. Mitt inntrykk var at de ser det veldig fort på blodet om det er noe "ekstra muffins" på gang. Autoimmune sykdommer som f.eks leddgikt kan også forårsake inflammasjon i kroppen som igjen fører til forhøyede verdier av hvite blodlegemer. Inflammasjon i kroppen kan også forårsake smerter i ledd og muskler ifølge min hematolog. Jeg ser at du har allerede en autoimmun sykdom, dvs lavt stoffskifte og det er slett ikke uvanlig at hvis man først får en autoimmun sykdom får man flere etterhvert. Det er uansett bra at du har fått lege som tar deg på alvor og tar dette videre! Lykke til! Anonymkode: e7155...a5d Så man ser på blodprøver at man har for lite blodplater? Hva gjøres da? Men har du da også høye verdier av hvite blodceller? De tok masse blodprøver av meg i februar som hematologen ønsket. Men fant ikke noe. Så jeg blir jo litt nervøs nå da. Ja, man er mer utsatt for andre autoimmune sykdommer. Men jeg har tenkt revmatisme av noe slag, men de ville ikke ta meg inn hos revmatolog, så da ble det fibro. Anonymkode: 80a20...fc0
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2018 #15 Skrevet 10. juni 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Så man ser på blodprøver at man har for lite blodplater? Hva gjøres da? Men har du da også høye verdier av hvite blodceller? De tok masse blodprøver av meg i februar som hematologen ønsket. Men fant ikke noe. Så jeg blir jo litt nervøs nå da. Ja, man er mer utsatt for andre autoimmune sykdommer. Men jeg har tenkt revmatisme av noe slag, men de ville ikke ta meg inn hos revmatolog, så da ble det fibro. Anonymkode: 80a20...fc0 Ja, de så blodplatene på prøvene, jeg fikk steroider i håpet om å roe ned immunforsvaret (som tok knerten på blodplatene), det fungerte ikke i lengden og da fjernet de milten og det fungerte. Sykdommen er i utgangspunktet kronisk, så den kan komme tilbake, men er nå i dvale. Jeg hadde noe høy hvite blodceller under sykdomsperioden, men det var bivirkning av medisinene. Når jeg ble lagt inn på sykehuset på henvisning fra fastlegen, tok de utvidet blodprøve og kunne da med en gang bekrefte at det var ikke mistanke om kreft. Er det pga blodprøver at du ikke kom til revmatolog? Det tar visstnok ofte veldig lang tid før f.eks leddgikt blir "synlig" på blodprøver. Anonymkode: e7155...a5d
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2018 #16 Skrevet 10. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja, de så blodplatene på prøvene, jeg fikk steroider i håpet om å roe ned immunforsvaret (som tok knerten på blodplatene), det fungerte ikke i lengden og da fjernet de milten og det fungerte. Sykdommen er i utgangspunktet kronisk, så den kan komme tilbake, men er nå i dvale. Jeg hadde noe høy hvite blodceller under sykdomsperioden, men det var bivirkning av medisinene. Når jeg ble lagt inn på sykehuset på henvisning fra fastlegen, tok de utvidet blodprøve og kunne da med en gang bekrefte at det var ikke mistanke om kreft. Er det pga blodprøver at du ikke kom til revmatolog? Det tar visstnok ofte veldig lang tid før f.eks leddgikt blir "synlig" på blodprøver. Anonymkode: e7155...a5d Okay. Men da er det ikke det jeg har. Takk for utfyllende svar. Nei. Tror det er pga difusse symptomer. Mye forskjellige symptomer. Vet ikke hva de tenker om blodprøvene. Anonymkode: 80a20...fc0
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2018 #17 Skrevet 10. juni 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Okay. Men da er det ikke det jeg har. Takk for utfyllende svar. Nei. Tror det er pga difusse symptomer. Mye forskjellige symptomer. Vet ikke hva de tenker om blodprøvene. Anonymkode: 80a20...fc0 Nei, skjønte at du har noe annet. Svarte egentlig mest for å si at jeg ikke tror du trenger å bekymre deg for kreft, blodprøvene er så grundige og fanger opp utrolig mye! Anonymkode: e7155...a5d
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2018 #18 Skrevet 10. juni 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, skjønte at du har noe annet. Svarte egentlig mest for å si at jeg ikke tror du trenger å bekymre deg for kreft, blodprøvene er så grundige og fanger opp utrolig mye! Anonymkode: e7155...a5d Ja, håper da de har tatt alt v prøver forrige gang. Bare skjønner ikke hva en hematolog kan gjøre må, om jeg tok de prøvene sist. Anonymkode: 80a20...fc0
Eliseflisa Skrevet 10. juni 2018 #19 Skrevet 10. juni 2018 Jeg har becktrevs og har for høye betennelse markører i blodet konstant. Jeg har nå startet opp med injeksjoner hver uke, som demper betennelse, så nå må jeg passe på at ikke de hvite blodlegemene blir for få.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2018 #20 Skrevet 10. juni 2018 3 timer siden, Eliseflisa skrev: Jeg har becktrevs og har for høye betennelse markører i blodet konstant. Jeg har nå startet opp med injeksjoner hver uke, som demper betennelse, så nå må jeg passe på at ikke de hvite blodlegemene blir for få. Hvilke symptomer har du? Synes det er rart at revmatologisk ikke vil ta meg inn med de prøvene og symptomer jeg har. Anonymkode: 80a20...fc0
Eliseflisa Skrevet 11. juni 2018 #21 Skrevet 11. juni 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvilke symptomer har du? Synes det er rart at revmatologisk ikke vil ta meg inn med de prøvene og symptomer jeg har. Anonymkode: 80a20...fc0 Jeg ble syk ca da jeg var 20 år. Startet med en type smerter som liknet på isjas smerter. jeg hadde konstante smerter i mange år, fra morgen til kveld. Var aller verst under graviditet. Jeg tok masse tester for revmatiske sykdommer den gang, og var positiv på denne vev prøven for revmatologiske sykdommer (HLA- B27), men det var ikke nok, for måtte ha funn på skjellet, IS ledd osv. Da jeg ble ca 38 år, fikk jeg problemer med øynene, regnbuehinnebetennelse. Dette er svært sjeldent, og da jeg fikk dette for 3 gang ville øyenlegen utrede meg igjen. Da fastlegen min fikk bildene sa hun at : njæ, det er ikke så mye på bildene, men øyenlegen mener du bør ses til av en revmatolog. Da han så bildene var det ikke noe tvil, jeg fikk diagnosen på dagen. Han sa også at han synes det var forferdelig at jeg ikke hadde blitt fanget opp før. Alle de årene med smerter. De første årene var det da mest i rompen /sete jeg hadde problemer. Blodprøvene mine var jo fulle av betennelsemarkører, men jeg ble proppet med smertestillende. Jeg vil anta at jeg også ble testet for for eksempel kreftsykdom, uten at dette ble sagt. De siste årene flyttet smerten seg opp mellom skulderbladene mine, og i skuldre. Beckhtrevs angriper de store leddene. Nå har jeg begynt på en medisin som heter Benepali. Dette er en immundempende medisin, som kun revmatologer skriver ut. Jeg har fått et nytt liv.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2018 #22 Skrevet 11. juni 2018 53 minutter siden, Eliseflisa skrev: Jeg ble syk ca da jeg var 20 år. Startet med en type smerter som liknet på isjas smerter. jeg hadde konstante smerter i mange år, fra morgen til kveld. Var aller verst under graviditet. Jeg tok masse tester for revmatiske sykdommer den gang, og var positiv på denne vev prøven for revmatologiske sykdommer (HLA- B27), men det var ikke nok, for måtte ha funn på skjellet, IS ledd osv. Da jeg ble ca 38 år, fikk jeg problemer med øynene, regnbuehinnebetennelse. Dette er svært sjeldent, og da jeg fikk dette for 3 gang ville øyenlegen utrede meg igjen. Da fastlegen min fikk bildene sa hun at : njæ, det er ikke så mye på bildene, men øyenlegen mener du bør ses til av en revmatolog. Da han så bildene var det ikke noe tvil, jeg fikk diagnosen på dagen. Han sa også at han synes det var forferdelig at jeg ikke hadde blitt fanget opp før. Alle de årene med smerter. De første årene var det da mest i rompen /sete jeg hadde problemer. Blodprøvene mine var jo fulle av betennelsemarkører, men jeg ble proppet med smertestillende. Jeg vil anta at jeg også ble testet for for eksempel kreftsykdom, uten at dette ble sagt. De siste årene flyttet smerten seg opp mellom skulderbladene mine, og i skuldre. Beckhtrevs angriper de store leddene. Nå har jeg begynt på en medisin som heter Benepali. Dette er en immundempende medisin, som kun revmatologer skriver ut. Jeg har fått et nytt liv. Herregud. Ja det et grusomt. Man må være dævsjuk for p bli tatt alvorlig. Godt de fabt ut av det til slutt og at du har det bedre nå. Har du vært i jobb hele tiden? Har opplevd at 2 leger forteller meg at det ikke,er farlig å trene, og vært nedlatendeog ikke tar jeg seriøst. For så å ta blodprøver og finner økende hvite blodlegemer og litt forhøyet crp. For så å være så hyggelige og må jo finne ut av det. Anonymkode: 80a20...fc0
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2018 #23 Skrevet 11. juni 2018 2 timer siden, Eliseflisa skrev: Jeg ble syk ca da jeg var 20 år. Startet med en type smerter som liknet på isjas smerter. jeg hadde konstante smerter i mange år, fra morgen til kveld. Var aller verst under graviditet. Jeg tok masse tester for revmatiske sykdommer den gang, og var positiv på denne vev prøven for revmatologiske sykdommer (HLA- B27), men det var ikke nok, for måtte ha funn på skjellet, IS ledd osv. Da jeg ble ca 38 år, fikk jeg problemer med øynene, regnbuehinnebetennelse. Dette er svært sjeldent, og da jeg fikk dette for 3 gang ville øyenlegen utrede meg igjen. Da fastlegen min fikk bildene sa hun at : njæ, det er ikke så mye på bildene, men øyenlegen mener du bør ses til av en revmatolog. Da han så bildene var det ikke noe tvil, jeg fikk diagnosen på dagen. Han sa også at han synes det var forferdelig at jeg ikke hadde blitt fanget opp før. Alle de årene med smerter. De første årene var det da mest i rompen /sete jeg hadde problemer. Blodprøvene mine var jo fulle av betennelsemarkører, men jeg ble proppet med smertestillende. Jeg vil anta at jeg også ble testet for for eksempel kreftsykdom, uten at dette ble sagt. De siste årene flyttet smerten seg opp mellom skulderbladene mine, og i skuldre. Beckhtrevs angriper de store leddene. Nå har jeg begynt på en medisin som heter Benepali. Dette er en immundempende medisin, som kun revmatologer skriver ut. Jeg har fått et nytt liv. Det er så kjipt hvor lang tid det tar å få (revmatisk) diagnose og hvor lite forståelse man ofte møter underveis.. Jeg har også mye smerter overalt i kroppen, da mener jeg langt over det jeg anser som "normalt" og jeg selv mener at det er noe underliggende, men føler at jeg blir bare avfeid med at "jaja, du er jo i førti-årene det er jo vanlig med litt vondter da.." At det er stor forekomst av diverse revmatisme i familien min og at jeg allerede har flere autoimmune sykdommer er visst ikke relevant.. 🙄 Anonymkode: e7155...a5d
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2018 #24 Skrevet 11. juni 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er så kjipt hvor lang tid det tar å få (revmatisk) diagnose og hvor lite forståelse man ofte møter underveis.. Jeg har også mye smerter overalt i kroppen, da mener jeg langt over det jeg anser som "normalt" og jeg selv mener at det er noe underliggende, men føler at jeg blir bare avfeid med at "jaja, du er jo i førti-årene det er jo vanlig med litt vondter da.." At det er stor forekomst av diverse revmatisme i familien min og at jeg allerede har flere autoimmune sykdommer er visst ikke relevant.. 🙄 Anonymkode: e7155...a5d Skjønner hva du mener. Jeg er 31 og fått samme beskjed. Jo eldre man blir jo mer vondter kan man få. Typisk leger som ikke gidder eller aner hva de skal gjøre Anonymkode: 80a20...fc0
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2018 #25 Skrevet 11. juni 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Skjønner hva du mener. Jeg er 31 og fått samme beskjed. Jo eldre man blir jo mer vondter kan man få. Typisk leger som ikke gidder eller aner hva de skal gjøre Anonymkode: 80a20...fc0 Jeg har vært mye syk de siste 4-5 årene og hvis det er en ting jeg har lært er det at man skal lytte på kroppen sin. Jeg tror man selv merker det lenge før man har "håndfaste bevis" og føles det som det er noe veldig galt, ja, da er det mest sannsynlig noe veldig galt.. 😣 Anonymkode: e7155...a5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå