Gå til innhold

Overtråkk av ankel

Anbefalte innlegg

I helgen så klarte jeg og tråkke over, er ganske hoven fra foten og oppover leggen selv om det har hjulpet betraktelig nå. De kulene på hver sin side av ankelen er veldig hovne og vonde, litt blå/rød under og rundt begge. Mens jeg sitter stille så har jeg små rykninger inni foten sånn at det føles som de tre tærne i midten beveger seg uten at jeg gjør noe, kjenner også disse rykningene/bevegelsene opp i venstre side av leggen samt at det prikker i hele foten. 

Noen som vet om jeg burde bli sjekket hos legen eller om det egentlig bare er bortkastet tid for legen? Kun sjekke litt forstuing liksom😛 

Anonymkode: 35ead...45f

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144349074-overtr%C3%A5kk-av-ankel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør faktisk ringe legevakten og spørre dem nå i kveld. Det at du prikker i foten kan være tegn på at du er i ferd med å få nerveskade (pga. f.eks. hevelsen), og da teller hver time. Det siste du ønsker er å la være å oppsøke hjelp nå og risikere varig skade!

Ring legevakten og hør. De vil så si fra om du bør komme inn i kveld eller om du kan vente til i morgen og fastlegen.

Anonymkode: 18299...b5a

Synes ikke det høres sååå ille ut egentlig. Tråkket over skikkelig for et år siden, og jeg kunne overhodet ikke trå på benet på 3 dager. Etter det kunne jeg trå forsiktig med tramadol, men det gjorde fortsatt j'''''' vondt. Kunne ikke gå vanlig uten smerter på 6-8 uker. Etter det gjorde det fortsatt vondt med vridning og enkelte belastninger i 4 uker til. 

Anonymkode: c3b96...0c6

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Synes ikke det høres sååå ille ut egentlig. Tråkket over skikkelig for et år siden, og jeg kunne overhodet ikke trå på benet på 3 dager. Etter det kunne jeg trå forsiktig med tramadol, men det gjorde fortsatt j'''''' vondt. Kunne ikke gå vanlig uten smerter på 6-8 uker. Etter det gjorde det fortsatt vondt med vridning og enkelte belastninger i 4 uker til. 

Anonymkode: c3b96...0c6

Det er ikke smertene som er det bekymringsverdige hos Hi, det er den prikkingen og det at tærne hennes rykker til - det kan være begynnende nerveskade, og det skal tas tak i. Forhåpentligvis er det jo ikke det, men i verste fall kan hun risikere å få varige lammelser i foten...

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke smertene som er det bekymringsverdige hos Hi, det er den prikkingen og det at tærne hennes rykker til - det kan være begynnende nerveskade, og det skal tas tak i. Forhåpentligvis er det jo ikke det, men i verste fall kan hun risikere å få varige lammelser i foten...

Nå spør jeg litt dumt men kommer ikke prikkingen av at foten er hoven? De rykningene kjennes jo oppover i leggen også, føles som noe som vrir/beveger seg, så kan kanskje være det som lager de rykningene?

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå spør jeg litt dumt men kommer ikke prikkingen av at foten er hoven? De rykningene kjennes jo oppover i leggen også, føles som noe som vrir/beveger seg, så kan kanskje være det som lager de rykningene?

Joda, hvis du er heldig er det bare pga. hevelsen. Men om hevelsen presser for mye på visse nerver og/eller blodårer så risikerer du varig skade i foten. Det er det ikke verdt! Hverken jeg eller andre kan avgjøre dette her, men du bør absolutt ta en telefon til legevakten i kveld, de kan stille deg flere spørsmål og avgjøre om du trenger se lege. Å ta en telefon i kveld er en billig forsikring når man vet hva følgen i verste fall kan bli, om du er uheldig.

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, hvis du er heldig er det bare pga. hevelsen. Men om hevelsen presser for mye på visse nerver og/eller blodårer så risikerer du varig skade i foten. Det er det ikke verdt! Hverken jeg eller andre kan avgjøre dette her, men du bør absolutt ta en telefon til legevakten i kveld, de kan stille deg flere spørsmål og avgjøre om du trenger se lege. Å ta en telefon i kveld er en billig forsikring når man vet hva følgen i verste fall kan bli, om du er uheldig.

Ok takk for svar😊 Da tar jeg en telefon til legevakten. 

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva sa de hi?

Anonymkode: 2ce51...405

De sa at jeg kunne vente med å komme inn, var så lang kø der, men ha lav terskel med å kontakte de igjen om noe forandret seg. Skal til legen med sønnen min til fredag så snakker med han da. Tror det må sjekkes noe mer for kom inntil litt hardt med den andre foten min på det lille området mellom den kulen på ankelen og akillesen og da strømmet det ut i stortåa og en voldsom prikking. 

Glad jeg ringte de da😊

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De sa at jeg kunne vente med å komme inn, var så lang kø der, men ha lav terskel med å kontakte de igjen om noe forandret seg. Skal til legen med sønnen min til fredag så snakker med han da. Tror det må sjekkes noe mer for kom inntil litt hardt med den andre foten min på det lille området mellom den kulen på ankelen og akillesen og da strømmet det ut i stortåa og en voldsom prikking. 

Glad jeg ringte de da😊

Bra du ringte. Jeg synes du bør kontakte fastlegen din i morgen også mtp. det du sier du opplevde nå. Meget mulig du bør ta et røntgenbilde. En venninne av meg, med stående/gående jobb, var også tøff, skulle ikke til lege, det var jo bare et overtråkk. Ikke spesielt hovent heller - når vi mer eller mindre tvang henne til lege var det brudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...