Gå til innhold

hvordan unngå karantene på dagpenger?

Anbefalte innlegg

Skal prøve å holde det kort: har en jobb jeg hater pga sjefen og resten av arbeidsstokken er drittsekker rett og slett! Prøvd å presse meg ut av jobben i flere år. Er i fødselpermisjon nå..og mottar foreldrepenger, turte ikke si opp jobben pga retten til foreldrepengene..når permisjonen går ut skal jeg helt klart ikke tilbake til denne jobben..da den suger all livskraft ut av meg..mobbing og trakkasering..u name it! Har ikke beviser for dette desverre..men det er realiteten. Når permisjonen går ut så er jeg arbeidsledig og blir da å søke om dagpenger men er jo særriøst 12 uker karantene om man sier opp selv 😯 jeg HÅPER INDERLIG at jeg har klart å finne meg annen jobb til den tid men vet også at arbeidsmarkedet er vanskelig her jeg bor..noen tips til hvordan unngå karantenen på dagpengene eller hvordan få sjefen til å si meg opp? Har et veldig veldig annstrengt forhold til han og har ikke hatt noe som helst kontakt med han de siste 6 mnd. Ønsker ikke å møte opp på arbeidsplassen for å snakke med han heller..kontakten jeg har hatt med han tidligere har gått via sms.

Anonymkode: 5f9a1...6e1

Fortsetter under...

Hvis du vet allerede nå at du skal si opp der, er det vel strengt tatt lettere å begynne å spare penger for å dekke opp de 12 ukene med karantene i stedet for å ødelegge absolutt alle sjanser for en brukbar attest...? 

Anonymkode: 39e05...d10

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du vet allerede nå at du skal si opp der, er det vel strengt tatt lettere å begynne å spare penger for å dekke opp de 12 ukene med karantene i stedet for å ødelegge absolutt alle sjanser for en brukbar attest...? 

Anonymkode: 39e05...d10

Åå jeg sparer tro du meg! Men har ikke sjangs til å overleve ett lønnsbortfall i 3 mnd, max 1 mnd med all sparingen. Attest kan jeg garantere deg 100% at jeg ikke får. En vanlig slutt attest har jeg uansett krav på men der står bare hvem/hva/hvor å ikke noe mere

Anonymkode: 5f9a1...6e1

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/4-10-forlenget-ventetid

1.2.  Unntak

Det skal ikke ilegges forlenget ventetid når

eller når arbeidssøkeren selv sier opp

- på grunn av mobbing eller trakassering når dette kan sannsynliggjøres, eventuelt dokumenteres

Anonymkode: 47501...322

Begynn jobbsøk nå med en gang. Får du jobb sier du opp den gamle og har permisjon ut oppsigelsestiden før du starter i ny jobb. Ha en dialog med fastlegen din også om miljøet på jobb og hva det gjør med deg, det kan tenkes du kan få en sykmld dersom du ikke rekker å ta ferdig oppsigelsestid i permisjon.

Anonymkode: 4be88...a0e

Annonse

Du må jo søke som en gal på alt som er av jobber allerede nå!

At du ikke kan starte før en gitt dato er alle arbeidsgivere vant til siden folk vanligvis har 3 mnd oppsigelsestid. Det tar jo litt tid med søking, intervjuer osv også.

Anonymkode: 54b10...ba4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...