Gå til innhold

Hvor ofte kjøper dere nye klær og sko til barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter litt med en mann som ikke helt forstår at sesongskifte betyr nye klær, at barna vokser og at aktive barn sliter på sko og tøy. Det er nesten litt sånn at siden vi kjøpte nye joggesko i fjor så trenger de ikke nye i år. 😒 Jeg handler billige klær, ofte på tilbud på H&M. Plukker også med meg sko fra tilbudskassene på skobutikken gjennom hele året. Men de er mye ute og leker, klatrer og sykler og det går hardt ut over skoene. Ene barnet vokser også litt fortere/jevnere enn de andre, og trenger derfor litt oftere utskifting.

Det er jeg som står for innkjøp for alt barna trenger av klær og sko, og er litt lei av å få kritikk av mannen. Kjøper jeg vinterklær på tilbud nå så er jeg nesten nødt til å gjemme de for mannen, så jeg ikke skal få høre hvor mye jeg sløser. 

Anonymkode: 5a096...536

Skrevet

Kanskje han skal få ansvaret med å følge med på om alt passer, om klær er ødelagte, og for små i 1 år? 🤔

her kjøper jeg nye klær hver sommer, vinter, og litt til våren.

Dei vokser jo ut av det hvert år, av og til før.

kommer jeg over sko på salg, så kjøper jeg dei og lagrer dei til f,ek vinteren begynner. Samme med vinterklær. Det pleier jeg som regel å kjøpe i Juli/August. Da er det super billige.

Anonymkode: 6d474...f4e

Skrevet

Jeg kjøper når det trengs men de har nok litt for mye klær.

Hos oss er det ikke sånn at vi kjøper nye uteklær hver sesong. Vesla arver av broren og ofte kjøper jeg jakker litt store slik at de kan brukes et par år.

Vesla fikk ny dress i vinter, den håpe jeg da at hun kan bruke også til vinteren. samme med den fine dunjakken jeg kjøpte i vinter, den skal brukes også til neste vinter. Sko må gjerne kjøpes nye hver sesong, men også her lar jeg minstebarnet arve de som ikke er veldig slitt. Men hun får selvfølgelig også sko som er kjøpt til henne.

Vi er ikke en sånn familie som kjøper nytt regntøy, dress, jakke osv hver høst.

Anonymkode: 72edb...272

Skrevet

Ahh, her var det mye gjenkjenbart. Samboeren min er helt lik, forstår overhodet ikke poenget med å kjøpe nytt yttertøy (på salg) i god tid. Jeg får stadig høre at vi har så mange vinterdresser, når vi i virkeligheten har to fra i fjor (en arvet), to fullstendig fravokste (st 80 og 86) og en til neste år kjøpt for halv pris i høst. Blir smårar...

Når det gjelder sko kjøper vi (dvs. jeg 😂) hver sesong. Barnet er tre år og føttene vokser fort. Innetøy kjøper jeg mer sporadisk etter behov, så det blir nok oftere. (Det er ikke så lenge siden jeg snikkjøpe fire T-skjorter og en shorts, og jammen har de ikke vært i hyppig bruk også...)

Anonymkode: 60f81...0f5

Skrevet

Kjøper klær da de trenger det, eller hvis jeg kommer over veldig bra tilbud. 

Men min ex mann syntes og jeg var gal, handlet for mye klær osv. Kom over salg på Troll dresser, da vi trengte vinterdress, var 50% avslag. Og Troll er vårt favoritt merke, så jeg kjøpte 3 stk, da i 3 forskjellige størrelser, så barnet skulle ha dress i 3 år framover. Han mente jeg var gal, og kastet bort pengene våres. Selv hadde han en hobby han brukte minst 30 000 på i året, jeg hadde ikke en eneste hobby, eller annet jeg brukte penger på. Brukte vel ca 1000 kr i måneden på klær og sko til 2 barn, var veldig flink til å handle på salg.

Jeg har en sønn som vokser jevnt bra hvert år, så vi bytter ut sko og klær hver høst og vår, er vi heldige har han vinterjakka 2 vintre.

Anonymkode: 9e2f5...419

Skrevet

Hva er det med disse mennene? Hvordan kan det være å "kaste bort penger" å kjøpe en vinterdress man vet man får bruk for til 600 kr nå i stedet for til 1200 neste år? Tror de vi kommer til å spontanflytte til Grand Canaria i løpet av sommeren? 

(Fint å få ut litt frustrasjon og høre at man ikke er alene, i hvertfall. )

Anonymkode: 60f81...0f5

Skrevet

Kjøper jevnt og trutt på tilbud gjennom hele året. Samboeren protesterer innimellom, men det hjelper lite. Finner jeg gode vinterdresser på 70% så kjøper jeg i 3 str fks. Samme med sko. Om de ikke passer når sesongen kommer så selger jeg de for det jeg kjøpte det for, men har enda ikke bommet :)

Skrevet

Om dere ser på luksusfellen, så er det mange av kandidatene som har masse utstyr og klær til barna, akkurat som om de kompenserer for å ha dårlig råd med å overøse barna med klær. Ofte har de klær med prislappen på også, aldri brukt.

Noen damer tar hamstergenet litt vel langt, sier ikke at det gjelder de her i tråden da.

Anonymkode: 72edb...272

Skrevet

Uff, kjedelige typer.. Mannen bryr seg katten om klær, og er sjeleglad for at jeg tar meg av det 😊

Anonymkode: 41dd7...1df

Skrevet

Her kjøper jeg nytt ganske ofte, særlig vår og høst da det trengs mye nytt. Men gjennom hele året ellers også så er det jo et eller annet som trengs hele tiden, det går nok ikke en måned uten at jeg kjøper noe til dem. Alltid noe som f.eks badedrakt, gymtøy, flere ullstilongser, nye bukser, flere pysjer, sokker, et sett regntøy, kjole el noe de trenger. Sånn er jo barn, de vokser fra og sliter ut klær hele tiden, sånn er det jo og det må jo mannen din forstå. Så lenge du ikke kjøper inn unødvendig mye eller dyre klær kan han ikke klage på det. Hvis han ikke forstår så får du be han om å være med og gå gjennom barnas garderober og måle lengder og skostørrelser slik at han har full oversikt over hva barna har.

Anonymkode: 571a2...33e

Skrevet

Blir som andre her skriver, kjøper etter behov og hvis noe dukker opp på tilbud. Arver også tøy, siden mannen og jeg har en ganske barnerik familie/slekt (15 barn i alderen 2 til 16 år). Eneste som ikke arver noe er vår 16-åring, siden han er eldst. Men, i motsetning til flere andre her, så klager ikke mannen på innkjøp av klær og sko. Hender til og med han handler til barna selv også 😊

Anonymkode: c2b61...c1b

Skrevet

kun når det er behov for det

Anonymkode: 9435b...092

Skrevet

Når det er behov. Har en på 7, og ei på snart 1. Til hun på snart 1, blir det shopping når hun må over i ny strl, til mannens store fortvilelse. Han mener også at det holder med 2-3 bodyer, 2 bukser, osv i hver strørrelse. Gleder meg til han skal i permisjon 😀 Jeg kjøper heller ikke mengder, men så vi har et par skift over noen dager. Yttertøy på salg, eller nett i god tid, og prøver så godt jeg kan å spre utgiftene så ikke alt kommer på en gang.

Anonymkode: 8d552...f18

Skrevet

Jeg har en mann som kan være litt gjerrig, men han har aldri kommentert negativt ar jeg kjøper klær og utstyr barna trenger... hva slags far er man da?

Anonymkode: ada07...7d3

Skrevet

Her kjøper jeg klær til henne, ved behov.

Skrevet

Vi har tenåringer. De trenger ikke nytt så ofte, men siden de fortsatt vokser må vi jo kjøpe noe. Vi kjøper aldri klær før de trenger det. Da ender det bare med feil størrelse eller klær de ikke liker. Da blir kuppene dyre.

Anonymkode: a8a11...01f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...