Sip Skrevet 4. juni 2018 #1 Skrevet 4. juni 2018 Hei. Jeg trenger hjelp til å strikke digrammet som er vist på denne strikkeoppskriften av Dale garn. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://dalegarn.no/wp-content/uploads/2018/02/DG_357_06_HR_WEB_ORG.pdf&ved=2ahUKEwj7rr_T3brbAhVKiCwKHV71AgEQFjAAegQIBhAB&usg=AOvVaw0VIEfj-ylKy1e4uyH11e-o Jeg forstår ikke hva et "kast" er? I tillegg, når jeg så på videoer finner jeg for det meste "øke maske med kast"... men på dette diagrammet, hva skal jeg gjøre etter en kast? Skal jeg strikke en "rett" maske når jeg drar tråden over? Og jeg er usikker på hvilken side jeg drar tråden på..? Og hvkrdan skal jeg strikke en vridd vrang etter en kast..? Håper noen kan hjelpe!
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #2 Skrevet 4. juni 2018 Et kast er at du bare legger tråden over høyre pinne, slik at du på en måte har en ekstra "maske" der. På neste omgang strikkes dette kastet og da får du et lite hull under den (det er jo et hullmønster i kjolen). For at du ikke skal få aaaaltfor mange masker fordi du stadig har kast, må du strikke andre masker sammen. Ser du på første maksene i diagrammet (nede til høyre) strikker du først en maske vrang, så legger du tråden over pinnen (google det om du ikke forstår), så en vridd rett maske. Dvs. en vrang + et kast + en vridd rett = tre masker på pinnen (selv om kastet da bare ligger over pinnen, ikke omslutter pinnen. Så etter et kast fortsetter du bare mønsteret. Du skal ikke strikke vridd vrang. Du skal kun strikke vridde rette masker. Etter kast stikker du en vridd rett, ser det ut som. Istedenfor å ta masken bak den delen av tråden som er mot deg på pinnen, så tar du den i den delen av masken som ligger på andre siden (du stikker pinnen i løkken masken lager av tråden sin). Kanskje ikke så lett å forklare forståelig. Jeg er faktisk ikke sikker på hva som er "riktigst" vei å legge tråden over pinnen i et kast, tror det viktigste er at du bare bestemmer deg for en måte og fortsetter på samme måten. Tror du finner en del av dette på garnstudio.no. Anonymkode: 34443...79c
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2018 #3 Skrevet 4. juni 2018 Jeg driver på å strikker den nå, og er du ikke vant til å strikke mye, så ville jeg startet med noe annet. Jeg strikker mye, ca 2 gensere osv i mnd. Og denne oppskriften tar lang tid 😂 Men setter du i gang med den, pass på å sette merker for hver mønsterrapport (merke hver 20 m på første omgangen) se på bildet. Har også forsøkt å legge ved et bilde av et kast, det er bare å kaste tråden løst over pinnen. Lykke til, her har du et prosjekt for de neste mnd 😉 Anonymkode: a4851...4e1
Striky Skrevet 21. juli 2019 #4 Skrevet 21. juli 2019 I diagrammet oppgi:"ingen m (hopp over denne ruten)" . Vil det si at jeg flytter en maske over til pinnen uten å strikke den, eller betyr det at jeg skal overse ruten og strikke ruten før og etter som om denne ruten ikke fantes? Takknemlig for svar
Superdolly Skrevet 21. juli 2019 #5 Skrevet 21. juli 2019 5 timer siden, Striky skrev: I diagrammet oppgi:"ingen m (hopp over denne ruten)" . Vil det si at jeg flytter en maske over til pinnen uten å strikke den, eller betyr det at jeg skal overse ruten og strikke ruten før og etter som om denne ruten ikke fantes? Takknemlig for svar Du skal overse ruten og strikke maskene før og etter som om denne ruten ikke finnes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå