Gå til innhold

Er det virkelig så grusomt feil å si at man snakker bokmål?

Anbefalte innlegg

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det blir feil å si at jeg ikke snakker dialekt, men at jeg ikke vet hva dialekten min heter og at jeg dermed ville kalt den "bokmål", eller bokmålsnært da, som er et bedre ord. Og med dialektord på østlands mener jeg ord som skrivd, dems, åssen, hu (i stedet for hun). Lista er lang. 

Og nei, det bunner absolutt ikke i lav toleranse for andre dialekter enn bokmålsnært talemål. Jeg skulle så gjerne snakket både nord-norsk, bergensk eller sørlandsk, men dessverre har jeg ikke tilknytning og/eller lært meg noen av dem. Jeg syns det er så mange fine dialekter i Norge (og noen mindre fine, må jeg få lov til å si), men jeg har jo ingen fordommer mot noen på grunn av dialekter. Snakk om å trekke egne slutninger, altså.

Anonymkode: 80340...fa5

Men nå vet du at dialekta di kalles «standard østlandsk», så da kan du heller si det enn å si feil («bokmål»).

Så kan det være talemålstrekk du har som ikke sorterer under «standard østlandsk», og «standard østlandsk kan ha målemerker som du ikke har i ditt talemål, men sånn er det med oss alle. Ingen prater 100% likt, ingen dialekt blir snakket 100% av alle i det aktuelle språksamfunnet og ingen i et språksamfunn snakker den aktuelle dialekta 100%.

Anonymkode: 95749...f3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det blir feil å si at jeg ikke snakker dialekt, men at jeg ikke vet hva dialekten min heter og at jeg dermed ville kalt den "bokmål", eller bokmålsnært da, som er et bedre ord. Og med dialektord på østlands mener jeg ord som skrivd, dems, åssen, hu (i stedet for hun). Lista er lang. 

Og nei, det bunner absolutt ikke i lav toleranse for andre dialekter enn bokmålsnært talemål. Jeg skulle så gjerne snakket både nord-norsk, bergensk eller sørlandsk, men dessverre har jeg ikke tilknytning og/eller lært meg noen av dem. Jeg syns det er så mange fine dialekter i Norge (og noen mindre fine, må jeg få lov til å si), men jeg har jo ingen fordommer mot noen på grunn av dialekter. Snakk om å trekke egne slutninger, altså.

Du vet at bergensk og nordnorsk kan være mer bokmål enn østlandsk? Siden du betegner østlandsk som bokmål og bergensk og nordnorsk som dialekt. 

Anonymkode: ac4be...bbb

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bor i en bygd hvor man har forskjellige dialekter etter hvilken 'side' man bor på. Da sier vi at den siden som sier jeg, hjem, dere, tjernet osv snakker bokmål, mens de som sier eg, heim, dykk, tjødnå osv snakker nynorsk selv om de snakker dialekt. 

Null problem og hva forståsegpå'ere på et forum mener om det bryr meg midt bak. 

Sådesså 😘

Anonymkode: 348ae...9e2

Nynorsk er på finurlig vis satt sammen av dialekter i nesten hele Norge.

I bygda di snakker noen bokmålsnært. Andre snakker nynorsknært.

Du kan ikke skrive «tjødnå» på nynorsk.

Anonymkode: da51e...a5d

Skrevet

Svaret på spørsmålet er såre enkelt: Bokmål og nynorsk er to varianter av skriftsspråket norsk. Man kan ikke - enn hvor talentfull eller dialektløs man er - snakke et skriftsspråk, all den tid skriftsspråk består av skrift. Østnorsk er en talevariant av talespråket norsk, slik bergens, trøndersk etc er dte samme. Å si at enkelte dialekter er mer bokmålsnære er helt innafor, på samme måte som enkelte dialekter er mer nært nynorsk. Derfor har enkelte grunnskoler nynorsk (da dialekten i den aktuelle kommunen er mer nært nynorsk skiftsspråk) skiftsspråk og andre bokmål som hovedmål, og den andre varianten som sidemål. Å si at man snakker bokmål eller nynorsk er likevel helt feil og det vil det alltid være. Ofte noe som gjør at kandidaten på norsk eksamen i vg3 ryker ned på 2-eren (viser svært lav kompetanse ved å sammenblande skriftsspråk og talespråk).

Hilsen norsklæreren

Anonymkode: abe58...343

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kaller det heller ikke et språk. Jeg mener bare at det kan/bør være greit å bruke det for å forklare den måten man formulerer ord og setninger på innenfor det norske språket, når språket mitt faktisk er så nærme skriftspråket bokmål som man kommer. 

Skriftspråket har ikke intonasjon og tonemer, for eksempel. Skriftspråket sier heller ikke hvordan du former de forskjellige lydene. Om du er fra Skotselv eller Re eller Land kan vi høre, men ikke se fra beskrivelsen "bokmål" eller fra det du skriver.

Skrevet

I all kommunikasjon er det å gjøre seg forstått som er viktig. Om man sier man snakker bokmål, gir man nøyaktig den samme informasjonen om man sier "standard østlandsk". Man kan fortsatt ha nyanser fra hele det sentrale østlandet. Hu i Tønsberg og ho i Sandefjord f.eks. Ingen problem å si man snakker bokmål. 

Med mindre man møter på kverulanter da. ;) Og det gjør man jo. 

Anonymkode: 6f298...9ce

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

I all kommunikasjon er det å gjøre seg forstått som er viktig. Om man sier man snakker bokmål, gir man nøyaktig den samme informasjonen om man sier "standard østlandsk". Man kan fortsatt ha nyanser fra hele det sentrale østlandet. Hu i Tønsberg og ho i Sandefjord f.eks. Ingen problem å si man snakker bokmål. 

Jo det er et problem fordi det ikke er mulig! Bokmål går det ikke an å snakke, det er ikke et talespråk! Samme med nynorsk. Dette handler ikke om å kverulere, det er slik verden er satt sammen og da er det virkelig bare å forholde seg til det. 

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo det er et problem fordi det ikke er mulig! Bokmål går det ikke an å snakke, det er ikke et talespråk! Samme med nynorsk. Dette handler ikke om å kverulere, det er slik verden er satt sammen og da er det virkelig bare å forholde seg til det. 

Å si at man snakker bokmål eller bokmålnært har den samme meningen og det er flisespikkeri å mase om hva som er korrekt. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å si at man snakker bokmål eller bokmålnært har den samme meningen og det er flisespikkeri å mase om hva som er korrekt. 

Det er ikke det samme. Hvis du leser tråden og tenker selv, så er det slik at Finnmark er mer bokmålsnært enn østnorsk. Dermed gjør du deg ikke nødvendigvis forstått ved å si at du snakker bokmål og forventer at folk skal forstå det. Sørlandsk dialekt har mer til felles med nynorsk enn bokmål skriftspråk, men de færreste vil si at kristiansandsk er nynorsknært. Skal du gjøre deg fortstått må språket brukes på en måte som gjør at du fjør deg forstått.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke det samme. Hvis du leser tråden og tenker selv, så er det slik at Finnmark er mer bokmålsnært enn østnorsk. Dermed gjør du deg ikke nødvendigvis forstått ved å si at du snakker bokmål og forventer at folk skal forstå det. Sørlandsk dialekt har mer til felles med nynorsk enn bokmål skriftspråk, men de færreste vil si at kristiansandsk er nynorsknært. Skal du gjøre deg fortstått må språket brukes på en måte som gjør at du fjør deg forstått.

Poenget er at de fleste, altså de som ikke snur vrangsiden til, skjønner hva man mener når man sier at på nordvestlandet snakker de nynorsk, mens på østlandet snakker de bokmål. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Poenget er at de fleste, altså de som ikke snur vrangsiden til, skjønner hva man mener når man sier at på nordvestlandet snakker de nynorsk, mens på østlandet snakker de bokmål. 

Verden fordummes og språket vårt blir fattigere. Vi som holder på de korrekte begrepene har et bevisst forhold til språkbruk og ser verdien av å ikke bidra til forringelsen av språket i større grad enn nødvendig. 

Anonymkode: ca124...e60

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, man gir absolutt ikke samme informasjon om man sier man snakker bokmål eller standard østlandsk. Sier du at du snakker bokmål, kunne det ha vært at du snakket bergensk eller Finnmark-nordnorsk.

Anonymkode: b65c7...cc8

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fotsatt helt på jordet. I Ålesund snakker de svært bokmålanært med sunnmørk tonefall. På Sula er tobefallet likt, men ordvalg og setningsoppbygging er mer nynorsknært.

Anonymkode: 17582...755

Skrevet

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Go on, du. Fortell folk at du snakker bokmål og at folk på Vestlandet snakket nynorsk. Lær barna dine det samme. Bare vit at folk rundt deg syns du høres mildt retarderte ut og at det du prøver å kommuniserer ikke nødvendigvis kommer frem. Samtlige lærer steiler ved setningen «snakker nynorsk». Bare vit det. Så kan du velge om du vil innordne deg språksystemet vi har i landet eller fortsette å få folk til å fnise inni seg når du slenger rundt med at du snakker bokmål. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Feil. Du kan like gjerne si at du danser tysk eller spiser esperanto: Du blander sammen begreper som ikke hører ihop.

Anonymkode: 66125...e3d

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, man gir absolutt ikke samme informasjon om man sier man snakker bokmål eller standard østlandsk. Sier du at du snakker bokmål, kunne det ha vært at du snakket bergensk eller Finnmark-nordnorsk.

Anonymkode: b65c7...cc8

Ja, men når ikke dialekten er poenget, så kam man si at man snakker nynorsk eller bokmål. 

Faktisk. 

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Go on, du. Fortell folk at du snakker bokmål og at folk på Vestlandet snakket nynorsk. Lær barna dine det samme. Bare vit at folk rundt deg syns du høres mildt retarderte ut og at det du prøver å kommuniserer ikke nødvendigvis kommer frem. Samtlige lærer steiler ved setningen «snakker nynorsk». Bare vit det. Så kan du velge om du vil innordne deg språksystemet vi har i landet eller fortsette å få folk til å fnise inni seg når du slenger rundt med at du snakker bokmål. 

Vet du at det lever jeg helt fint med 😂

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men når ikke dialekten er poenget, så kam man si at man snakker nynorsk eller bokmål. 

Faktisk. 

Nei, man snakker ikke verken nynorsk eller bokmål. 

Hvorfor er du overhodet ikke interessert i å ta til deg kunnskap? Det er mange i denne tråden som har forsøkt å opplyse deg, med saklige og etterrettlige argumenter, men du vil tydeligvis ikke lære? 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, man snakker ikke verken nynorsk eller bokmål. 

Hvorfor er du overhodet ikke interessert i å ta til deg kunnskap? Det er mange i denne tråden som har forsøkt å opplyse deg, med saklige og etterrettlige argumenter, men du vil tydeligvis ikke lære? 

Jeg skjønner hva dere sier, men ser bare ikke vitsen med å hisse seg sånn opp over noe som er et munnhell og som i det store og hele ikke betyr stort. 

De fleste vil skjønne hva man mener med begrepene selv om de ikke er brukt korrekt. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner hva dere sier, men ser bare ikke vitsen med å hisse seg sånn opp over noe som er et munnhell og som i det store og hele ikke betyr stort. 

De fleste vil skjønne hva man mener med begrepene selv om de ikke er brukt korrekt. 

Ja, det er forsåvidt riktig. Når noen med standard østnorsk dialekt sier at de snakker bokmål skjønner vi alle.

Vi skjønner at vi har med et ignorant og navlebeskuende vesen å gjøre, som ikke har fått med seg at betegnelsen i tillegg til å være feil passer like godt og faktisk vel så godt på finnmarksdialekt, fintrøndersk, ålesundsdialekt og bergensdialekt.

Hvorfor ikke tilstrebe å bruke språket så presist sommulig, når du er såpass opphengt i det?

Anonymkode: 17582...755

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som ikke betyr stort? 

Kan du ikke snart innse at du i stort monn formidler kunnskapsløshet? Dette er lærestoff i videregående skole og noe dermed de fleste kan. 

Skrevet

Hadde noen sagt til meg at de snakket standard østnorsk hadde jeg ikke forstått hva de mente engang, har aldri hørt noen si at de gjør det. Dere som mener dette er så korrekt, har dere møtt mange som sier de snakker standard østnorsk?? De fleste mennesker forstå hva man mener når man sier man snakker bokmål, det er slik man snakker rundt Oslo området. 

Anonymkode: b41ee...c56

Skrevet

Hi her. Beklager at jeg falt litt ut av tråden her på slutten, men takk for alle svar! Skjønner at dette blir feil for veldig mange, så da kan jeg like gjerne la være å si det. Er ikke ofte jeg må forklare dialekten min uansett, når jeg tenker meg om. De jeg snakker med hører jo hvordan jeg prater! Ha en fin dag i sola, damer ☀️☀️☀️

Skrevet

Jeg har aldri hørt noen bruke østnorsk. Husker heller ikke dette fra skolen. Vi har vokst opp med å si vi prater bokmål. Vel, i noens hoder så er det helt feil og man er kunnskapsløs og ikke måte på hva vi er. 

Men det er da heller ikke bedre med bedrevitere som hele tiden skal hakke på de som sier feil eller skriver feil. FOLKESKIKK er det noe som heter. Det overgår kunnskap og bedrevitere.  

Anonymkode: 77e25...975

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri hørt noen bruke østnorsk. Husker heller ikke dette fra skolen. Vi har vokst opp med å si vi prater bokmål. Vel, i noens hoder så er det helt feil og man er kunnskapsløs og ikke måte på hva vi er. 

Men det er da heller ikke bedre med bedrevitere som hele tiden skal hakke på de som sier feil eller skriver feil. FOLKESKIKK er det noe som heter. Det overgår kunnskap og bedrevitere.  

Anonymkode: 77e25...975

Det er mye god oppdragelse og folkeskikk i å korrigere folk som sier noe som er feil. Hvis noen sier noe som er åpenbart feil, som at f.eks at det ikke er noen sammenheng mellom sukker og fedme, korrigerer ikke du folk da?

Kunnskapsforakt er vår tids folkesykdom. Ikke kom her med fakta liksom, JEG vet hva som er riktig og jeg sier hva jeg vil!

Bokmål er et skriftspråk. Det er et fakta. Ta det til deg eller fortsett med å insistere på noe annet, med den konsekvensar folk flest (ja, for folk flest er dettegrunnleggende kunnskap) anser deg som mindre skolert.

Anonymkode: 95749...f3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...