Gå til innhold

10 åringer alene i båt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det som rører seg i topplokket på foreldre som lar ti åringer råkjøre alene på sjøen mens de selv sitter på jobb elle hjemme. Jeg fatter det ikke. Sitter ved sjøen mens vår er å bader med vennene og klassevenner råkjører etter hverandre og rundt her. Noen foreldre tenker jammen ikke langt. 

Anonymkode: 66aa4...54b

Fortsetter under...

Skrevet

Da varsler du politiet. Filme ungene når de råkjører, så har du bevis, farten kan også beregnes ut fra videoopptak. Det er ganske strengt ulovlig å kjøre mer enn 5 knop nær land, råkjører de er de langt over den tillatte grensen!

10-åringer har lov å kjøre båter med motor inntil 10 hestekrefter, og maksfart på 10 knop. Maks åtte meter lang båt og det må være flyteplagg til alle. Større båt eller motor enn dette må man være 16 år og ha båtførerbevis for å føre.

Bryter de noen av disse reglene - ring politiet, for de kan utsette både seg selv og andre for livsfare!

Anonymkode: 1703b...a9b

Skrevet

ser ikke problemet, hvis barnet har vest og har en båt som egner seg til barn

Anonymkode: 5a349...ecf

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så regelverket er bare å overskride ?

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel ikke så mange problemer du ser, sånn i det store og hele.

Gjest Antarctica
Skrevet
På 1. juni 2018 den 15.35, Anonym bruker skrev:

Da varsler du politiet. Filme ungene når de råkjører, så har du bevis, farten kan også beregnes ut fra videoopptak. Det er ganske strengt ulovlig å kjøre mer enn 5 knop nær land, råkjører de er de langt over den tillatte grensen!

10-åringer har lov å kjøre båter med motor inntil 10 hestekrefter, og maksfart på 10 knop. Maks åtte meter lang båt og det må være flyteplagg til alle. Større båt eller motor enn dette må man være 16 år og ha båtførerbevis for å føre.

Bryter de noen av disse reglene - ring politiet, for de kan utsette både seg selv og andre for livsfare!

10 knop er ofte mer enn man skulle tro. Det er vel det som blir stridens eple. Vanskelig å måle for en lekmann uten laserutstyr.

Annonse

Skrevet
4 minutter siden, Pashla skrev:

10 knop er ofte mer enn man skulle tro. Det er vel det som blir stridens eple. Vanskelig å måle for en lekmann uten laserutstyr.

Likevel er det begrenset hvor mye "råkjøring" man kan gjøre med 10 hestekrefter, såsant man ikke har en veldig liten og lett båt.

Uansett er det veldig uansvarlig å la 10-åringer leke med båt uten at man selv er i nærheten!

Skrevet

Herregud, la ungene kose seg! Jeg kjørte selv båt alene i en alder av 8 år. 

Og her vi bor har nesten alle barna egne båter. Foreldrene vet nok hva dei driver med. Og dei har nok dødmanknapp på seg 💪🏽

Anonymkode: f6ff5...fc4

Gjest Antarctica
Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Likevel er det begrenset hvor mye "råkjøring" man kan gjøre med 10 hestekrefter, såsant man ikke har en veldig liten og lett båt.

Uansett er det veldig uansvarlig å la 10-åringer leke med båt uten at man selv er i nærheten!

Det siste der er vel avhengig av hvilken erfaring og hvilke ferdigheter ungene har. Vi hadde egen båt da vi var barn, vi. Ingen som lurte på om vi klarte med det.

Skrevet
1 minutt siden, Pashla skrev:

Det siste der er vel avhengig av hvilken erfaring og hvilke ferdigheter ungene har. Vi hadde egen båt da vi var barn, vi. Ingen som lurte på om vi klarte med det.

Nei, det er ikke bare avhengig av hvilken erfaring og ferdigheter barna har. Da kan vi jo like gjerne si at det er greit at 10-åringer som har nok erfaring og ferdigheter kan kjøre bil bare de ikke kjører raskere enn f.eks. 20 km i timen. De greier seg som regel kjempebra så lenge det ikke skjer noe uforutsett. Når mange så unge barn råkjører og kappes seg imellom er det fort gjort å feilberegne.

Og en annen ting, det er en stor forskjell fra da du var barn og nå - nå er det langt flere båter på sjøen, de har generelt kraftigere motorer, det er langt flere små farkoster med mange hestekrefter og svært høy fart, som nesten ikke fantes da du var lita (om jeg husker alderen din noenlunde rett) og det er større sjanse for at noe skjer. Det er også mange som drikker selv om de kjører båt, som dermed ikke nødvendigvis tar hensyn til barn i små båter.

10-åringer har dårligere evne til å vurdere sikkerhet og totalsituasjon i trafikkbildet, de har dårligere impulskontroll, de har langt dårligere forutsetning til å greie seg om noe uforutsett skjer, og de er langt mer sårbare om de havner i vann langt fra land. Altfor mange kan ikke over om hastighet eller vikepliktreglene til sjøs og mange kan heller ikke sjøvettreglene eller har modenhet nok til å følge dem.

Gjest Antarctica
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke bare avhengig av hvilken erfaring og ferdigheter barna har. Da kan vi jo like gjerne si at det er greit at 10-åringer som har nok erfaring og ferdigheter kan kjøre bil bare de ikke kjører raskere enn f.eks. 20 km i timen. De greier seg som regel kjempebra så lenge det ikke skjer noe uforutsett. Når mange så unge barn råkjører og kappes seg imellom er det fort gjort å feilberegne.

Og en annen ting, det er en stor forskjell fra da du var barn og nå - nå er det langt flere båter på sjøen, de har generelt kraftigere motorer, det er langt flere små farkoster med mange hestekrefter og svært høy fart, som nesten ikke fantes da du var lita (om jeg husker alderen din noenlunde rett) og det er større sjanse for at noe skjer. Det er også mange som drikker selv om de kjører båt, som dermed ikke nødvendigvis tar hensyn til barn i små båter.

10-åringer har dårligere evne til å vurdere sikkerhet og totalsituasjon i trafikkbildet, de har dårligere impulskontroll, de har langt dårligere forutsetning til å greie seg om noe uforutsett skjer, og de er langt mer sårbare om de havner i vann langt fra land. Altfor mange kan ikke over om hastighet eller vikepliktreglene til sjøs og mange kan heller ikke sjøvettreglene eller har modenhet nok til å følge dem.

Om der er flere båter eller færre i dag, det kommer jo an på hvor du bor. Selv bodde jeg et sted hvor ALLE (også unger) hadde båt, så der var nok tettheten stor. Men vi hadde ikke raske motorer da vi var barn, den største jeg fikk bruke var 9,5 HK. Så det begrenset seg selv. 

Hva som angår å stole på barna og slippe dem til, så syns jeg en del kan vise så mye forsiktighet at ungene blir inkompetente. Kjenner mange som får fullstendig hetta av at unger bruker kniv i 6-7-årsalderen. Det har mine øvd på fra lenge før den tid. Dermed skjærer de seg jo ikke - de er mindre klønete.

Men jeg møtte meg sjøl i døra da jeg så at 16-åringen ikke kunne bruke øks. Og om han var i stand til å føre båt - tvilsomt. Sannsynligvis mindre egnet enn jeg var som 9-åring, siden jeg hadde mye mer øvelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...