Gå til innhold

Får man tilbake feriedager man har vært sykmeldt (lærer)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært 100% sykmeldt i fire måneder etter en ulykke. I løpet av denne perioden var både vinterferien og påskeferien. Jeg har ikke tenkt på at jeg har vært sykmeldt i ferie, men nå sa legen til meg at dette var feriedager jeg har rett til å få tilbake. 

Stemmer dette virkelig? Jeg er organisert i Utdanningsforbundet, dersom det har noe å si. 

Anonymkode: 10fd3...22c

Fortsetter under...

Skrevet

Vinterferie og påskeferie er avspasering.

Er du sykmeldt i juli, blir dette noe annet. Da kan du få tilbake ferie!

Anonymkode: 32590...c87

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vinterferie og påskeferie er avspasering.

Er du sykmeldt i juli, blir dette noe annet. Da kan du få tilbake ferie!

Anonymkode: 32590...c87

Var i grunnen dette jeg tenkte også. Er helligdagene i påskeferien også regnet som avspasering? 

HI

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var i grunnen dette jeg tenkte også. Er helligdagene i påskeferien også regnet som avspasering? 

HI

Helligdagene har du jo fri uansett, ikke noe man tar ut ferie eller avspasering for

Anonymkode: 37260...9e1

Skrevet

Strengt tatt bør du vel heller jobbe i avspaseringsperioden i sommer? Ettersom du ikke har opparbeidet deg noen avspasering?

Anonymkode: 9bca5...b47

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Strengt tatt bør du vel heller jobbe i avspaseringsperioden i sommer? Ettersom du ikke har opparbeidet deg noen avspasering?

Godt forsøk :)

Annonse

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I realiteten har hun jo rett. For å få avspasering fordrer det at man har jobbet ber enn full uke. Som sykmeldt har man jo ikke det og gar derfor i realiteten ikke krav på avspaseringen i sommer eller i kommende høstferie. 

Det er merkelig hvordan lærere automatisk mener kan har krav på avspasering uten føre timelister som viser mertid!

Anonymkode: c6c65...485

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det?  Ved 4 måneder sykemelding må man jo miste mye avspasering

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det?  Ved 4 måneder sykemelding må man jo miste mye avspasering

Så folk i skiftordninger som jobber f.eks kun fire dager i uka skal miste deler av ferien sin hvis de blir sykemeldte en periode?

Anonymkode: b04df...15e

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så folk i skiftordninger som jobber f.eks kun fire dager i uka skal miste deler av ferien sin hvis de blir sykemeldte en periode?

Skiftordninger hvor man jobber 4 dager i uka innebærer gjerne at man jobber 4 lange dager for så å avspasere en dag. Det har ibgenting med feriedager å gjøre. 

Antall feriedager vil være konstant - akkurat som det er for lærere. Vi snakker her om avspasering det betyr at man har fri en time for hver ekstra tine man har jobbet. Har msn ikke jobbet noe ekstra har man heller ikke krav på avspasering. 

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skiftordninger hvor man jobber 4 dager i uka innebærer gjerne at man jobber 4 lange dager for så å avspasere en dag. Det har ibgenting med feriedager å gjøre. 

Antall feriedager vil være konstant - akkurat som det er for lærere. Vi snakker her om avspasering det betyr at man har fri en time for hver ekstra tine man har jobbet. Har msn ikke jobbet noe ekstra har man heller ikke krav på avspasering. 

Ok, så lærere som har vært sykemeldte skal jobbe i f.eks juli? VET du dette eller SYNES du bare det skal være sånn?

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ferie er ferie 4 uker og én dag, evt fem uker ferie om du har det. Lærerne er som kjent ekstremt opptatt av å presisere at øvrig fri de har gjennom året er AVSPASERING, ikke ferie. Hvorfor skal man få avspsering når man har vært syk, og dermed ikke jobbet disse timene ekstra? 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ferie er ferie 4 uker og én dag, evt fem uker ferie om du har det. Lærerne er som kjent ekstremt opptatt av å presisere at øvrig fri de har gjennom året er AVSPASERING, ikke ferie. Hvorfor skal man få avspsering når man har vært syk, og dermed ikke jobbet disse timene ekstra? 

Vil tro det er fordi lærere har særavtaler vedrørende sin arbeidstid. De jobber fast lengre dager enn andre. Har i hvert aldri hørt om lærere som må jobbe i slutten av juni/starten av august fordi de har vært syke ila skoleåret.

Annonse

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mennå var det jo ikke ferie jeg spurte om, men avspasering. Lærere har selvfølgelig like mye rett på ferie som alle andre. Uansett så var det bare et spørsmål, ikke et angrep som du tydeligvis tok det som

Skrevet (endret)

Kjenner ikkje detaljane for dykk lærarar, sidan eg er i sjukepleiaryrket sjølv, men ein får att ferie når ein har vore 100% sjukemeld i ferien.  Men dette gjeld berre dei 5 avtalefesta ferievekene, ikkje heilagdagar eller andre dagar ein har opparbeida seg fri utan å ha ferie.  Vil tru at det er juli som er den reelle ferien for dykk? samt ei veke ein annan stad?  Resten er jo avspasering, så eg vil ikkje tru du får noko att av desse dagane. Går ut frå at arbeidsgjevaren din har kontroll på kva veker som reknast som ferie, og korleis dette vert praktisert for dykk lærarar :)

Endret av soleia
Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mennå var det jo ikke ferie jeg spurte om, men avspasering. Lærere har selvfølgelig like mye rett på ferie som alle andre. Uansett så var det bare et spørsmål, ikke et angrep som du tydeligvis tok det som

Det skal veldig lite til før du antar at personer tolker noe som et angrep skjønner jeg.

Jeg stilte bare et spørsmål tilbake, ikke noe å bli så sur for 😀

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det skal veldig lite til før du antar at personer tolker noe som et angrep skjønner jeg.

Jeg stilte bare et spørsmål tilbake, ikke noe å bli så sur for 😀

Nå var det ikke meg som ble sur da

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå var det ikke meg som ble sur da

Ikke meg heller. 

Faktisk har jeg ikke opplevd noen i denne tråden som sure, bare en som mener jeg føler meg angrepet. Noe som ville vært merkelig, ettersom jeg ikke engang er lærer.

Skrevet

Du har rett på å få igjen ferien dersom du er sykemeldt i juli når ferien avvikles. Det andre er avspasering (tvungen sådan), men ikke noe du får igjen. 

Du må ikke jobbe i sommerferien nei, sånn fungerer det nå en gang. 

Hvis folk mistenker at lærere misbruker sykemeldinger fordi ordningen er så lukurativt, får man minne på at det er fastlegene som sykemelder. 

Skrevet

Som Optatium sier: sykemelding i juli kan gi deg én dag og fire uker ferie tilbake. Resten er avspasering. 

Jeg er i ulønnet permisjon frem til skoleferien, og har ikke opparbeidet meg avspasering. Jeg må selvsagt ikke jobbe i skoleferien, men jeg får heller ikke lønn i juli. Kun feriepenger i juni, og så lønn når jeg er tilbake i august. 

Skrevet
2 minutter siden, Leverpostei skrev:

Som Optatium sier: sykemelding i juli kan gi deg én dag og fire uker ferie tilbake. Resten er avspasering. 

Jeg er i ulønnet permisjon frem til skoleferien, og har ikke opparbeidet meg avspasering. Jeg må selvsagt ikke jobbe i skoleferien, men jeg får heller ikke lønn i juli. Kun feriepenger i juni, og så lønn når jeg er tilbake i august. 

Litt off topic; om jeg har fødselspermisjon som etterfølges av ferien fra fjoråret, før jeg går rett ut i avspasering. Vil jeg få lønn i juli da? 

Skrevet
1 minutt siden, Optatium skrev:

Litt off topic; om jeg har fødselspermisjon som etterfølges av ferien fra fjoråret, før jeg går rett ut i avspasering. Vil jeg få lønn i juli da? 

Det vil jeg absolutt tro! Jeg har hatt permisjon, ferien fra i fjor, og så ulønnet. Hadde jeg kommet tilbake f.eks 1.6 hadde jeg fått lønn i juli. Syns egentlig lønnskontoret er litt kjipe, for jeg har jo ingen mulighet til å jobbe i stedet. Er pålagt å ta ut ferien. 

Skrevet
1 time siden, Leverpostei skrev:

Det vil jeg absolutt tro! Jeg har hatt permisjon, ferien fra i fjor, og så ulønnet. Hadde jeg kommet tilbake f.eks 1.6 hadde jeg fått lønn i juli. Syns egentlig lønnskontoret er litt kjipe, for jeg har jo ingen mulighet til å jobbe i stedet. Er pålagt å ta ut ferien. 

Takk! Er det jeg tenker selv også, men ble brått litt usikker. 

Helt enig med deg ja, det er kjipt når det blir sånn. Taper på en måte lønn uten å ha en mulighet til å gjøre det annerledes. 

Skrevet

Skal du ha ferien tilbake, kan du heller ikke reise noe sted på ferie uten å søke nav og arbeidsgiver. For å beholde sykepenger under reise, må dette søkes om. 

Anonymkode: 7be76...b77

Skrevet

For å få ferie tilgode i en sykemeldingsperiode skal du melde ifra til arbeidsgiver i forkant av planlagt ferie at den IKKE gjennomføres. Du kan ikke komme i etterkant og be om ferie tilgode. 

Anonymkode: 02918...321

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...