Gå til innhold

Irritabel tarmsyndrom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har det som kan fortelle om sine symptomer? 

Jeg har i alle år slitt med stor og oppblåst mage. Selv når BMI var på 18. Alltid hatt skikkelig hard og treig avføring, for så å få noen tømmedager før det er tilbake til treigt system.

Det siste året har jeg gått opp ca. 10 kg. Det siste halvåret har jeg hatt luftsmerter ca. 1 gang i måneden. Den siste måneden har jeg gått ned 2 kg, oftere luftsmerter, ofte kvalme og mageknip. Nedsatt matlyst. Har en del diaré, eller bare dager med oftere og lettere diaré. Det rumler en del i magen, spesielt etter måltid. Føler skikkelig trykk og føler alt bare skal renne ut av meg etter måltid eller drikke. Løper på do, noen ganger kommer det bare ut en bitteliten hard klump, (selv om det virkelig kjennes ut som jeg har diaré) andre ganger kan det komme en blanding av "vann" med klumper i. 

Jeg lurer på om jeg kan ha fått irritabel tarmsyndrom? Det hemmer meg i hverdagen, så skulle gjerne fått det bedre. Men leser at det ikke finnes behandling?

Anonymkode: 72ff7...161

Fortsetter under...

Skrevet

Les deg opp på fod map. 

Det hjelper veldig mange med IBS. 

Skrevet

Mannen min har IBS. Han sier at det føles som et veldig nedpress, men så kommer det ingenting ut. Det påvirker også psyken, han blir gjerne nedfor og irritabel når han er dårlig. Han blir spesielt dårlig av hvete (det hjelper ikke med glutenfritt, for det er ikke glutenet han reagerer på), løk og hvitløk. Det finnes lister over hva som er lurt å unngå. 

Mange blir bedre av å følge low fodmap-diett, men det som kan være litt dumt med å følge en sånn diett, er at på sikt blir kroppen litt 'bortskjemt', sånn at du kanskje reagerer mer på det du tålte litt av før. Men det er kanskje å foretrekke framfor å måtte sitte på do halve dagen. 

Skrevet

Jeg har det. Som deg har jeg slitt med forstoppelse. Oppblåst mage. Luftsmerter. Da jeg fikk barn nr en forverret det seg veldig. Kramper etterfulgt av tømming av tarmen. Det som kommer ut bak når jeg får kramper og magen tømmer seg, Sorry detaljer, er gulaktig, illeluktende og svir som f.... 

Har testet lavfodmap, men kan ikke spise mye stekt mat/kjøtt/fet mat

For et par år siden gikk jeg på hel plantekost (ja,vegansk) men uten raffinert mat. Har aldri tømming eller forstoppelse når jeg klarer å holde meg til dette. Plutselig kunne jeg spise løk, brød (surdeig) og epler. 

Vet ikke hvorfor, men det er maten som får min mage bra. Og overraskende nok, blir mye mindre nedfor. 

Anonymkode: e8b27...6a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...