Gå til innhold

Har solgt hus, hva skjer om jeg trekker meg fra kontrakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet hva som skjer dersom kjøper trekker seg fra kontrakt, men hva skjer om selger trekker seg fra kontrakt? Noen som vet?

Takker for svar;).

Mvh husselger

Anonymkode: 44a2b...a21

Fortsetter under...

Skrevet

Du er kjip.

Anonymkode: fa657...9c5

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er kjip.

Anonymkode: fa657...9c5

Kjip? Hva får deg til å skrive det? Jeg har sagt fra til megler nå at jeg ikke kommer til å overlevere boligen som avtalt. 

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjip? Hva får deg til å skrive det? Jeg har sagt fra til megler nå at jeg ikke kommer til å overlevere boligen som avtalt. 

Fordi du er kjip vel. Kan man i det hele tatt gjøre det når huset er solgt?

Anonymkode: 1b050...035

Skrevet

Dette skjedde med en jeg kjenner. Selger overleverte ikke huset som avtalt og ble pålagt til å dekke kjøpers økonomiske tap ved å stå uten bolig (for man sier jo opp/selger der man bor når man kjøper) og måtte betale for lagring og hotel for kjøper. I tillegg fikk de en kompensasjon. 

Ergo, det er kostbart å bryte en avtale ved boligsalg/kjøp. 

Anonymkode: 8fc44...342

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette skjedde med en jeg kjenner. Selger overleverte ikke huset som avtalt og ble pålagt til å dekke kjøpers økonomiske tap ved å stå uten bolig (for man sier jo opp/selger der man bor når man kjøper) og måtte betale for lagring og hotel for kjøper. I tillegg fikk de en kompensasjon. 

Ergo, det er kostbart å bryte en avtale ved boligsalg/kjøp. 

Anonymkode: 8fc44...342

Takker for svar - da vet jeg at det ikke blir særlig tap for kjøper.  Dersom jeg sier fra raskt. 

Annonse

Skrevet

Det skal være meg en fryd å gå fra denne kontrakten! Jeg tar kostnadene, samme hva!

HI

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det skal være meg en fryd å gå fra denne kontrakten! Jeg tar kostnadene, samme hva!

HI

Hvorfor det?

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI

Herregud, hvilken verden er det du lever i? En fryd å bryte en kontrakt? På et hussalg?? Uansett, undersøk med megler og advokat i stedet for å godta det første og beste svaret du får her.

https://www.eiendomsmegler1.no/spoersmaal-og-svar/boligsalg/salgsprosessen/

Dersom eiendommen er solgt, dvs du har akseptert et bud og avtalen er uten forbehold: Da er det kjøperen som avgjør om han aksepterer at avtalen blir hevet eller ikke, men her finnes det noen særregler, så kontakt megler.

Ved heving er jo eiendommen solgt og megler har i utgangspunktet krav på avtalt vederlag/kostnader iht oppdragsavtalen.

Anonymkode: 5b6cb...f1b

Skrevet

Hvor langt har prosessen kommet da?

Anonymkode: c3d18...751

Skrevet

Dette var en merkelig tråd. Om det er en fryd uansett kostnad å bryte avtalen - hva i alle dager var vits å legge huset ut for salg i utgangspunktet?

Anonymkode: 4b85a...2c1

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette var en merkelig tråd. Om det er en fryd uansett kostnad å bryte avtalen - hva i alle dager var vits å legge huset ut for salg i utgangspunktet?

Anonymkode: 4b85a...2c1

Veldig korttenkt 

Anonymkode: f0a4f...55b

Skrevet

Kjøper kan i de fleste tilfeller kreve at avtalen fastholdes.

Anonymkode: a53c0...a9b

Annonse

Skrevet

Kjøper kan tinglyse kontrakten, så mister du juridisk handlefrihet over eiendommen din. 

Det er kontraktsinngåelse som er avgjørende. Ikke overtagelse, og ikke tinglysinga. 

Anonymkode: e8b26...1af

Skrevet

Jeg skal love deg at hadde jeg vært kjøperen, så skulle du fått et aldri så lite helvete hvis du som selger hadde trukket deg fra underskrevet kontrakt. 

Hva er vitsen med å selge hvis du egentlig ikke vil selge, da? 

Anonymkode: 3a070...9c3

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal love deg at hadde jeg vært kjøperen, så skulle du fått et aldri så lite helvete hvis du som selger hadde trukket deg fra underskrevet kontrakt. 

Hva er vitsen med å selge hvis du egentlig ikke vil selge, da? 

Anonymkode: 3a070...9c3

Jeg vil selge men ikke til en drittsekk. Det finnes flere eksempler på at kjøper har trukket seg. Denne gang er det meg.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil selge men ikke til en drittsekk. Det finnes flere eksempler på at kjøper har trukket seg. Denne gang er det meg.

Da gjennomfører du heller salget og forlater stedet med reker i gardinstanga.

Anonymkode: 445fb...c96

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Da gjennomfører du heller salget og forlater stedet med reker i gardinstanga.

Anonymkode: 445fb...c96

Takk for tips men jeg vil gjøre det på lovlig vis.

Skrevet

Hvorfor aksepterte du budet hvis du ikke ville selge til akkurat den personen? Fant du ut i ettertid at det er en drittsekk?

Anonymkode: ab5e3...e75

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor aksepterte du budet hvis du ikke ville selge til akkurat den personen? Fant du ut i ettertid at det er en drittsekk?

Anonymkode: ab5e3...e75

Ja, fant det ut i etterkant. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, fant det ut i etterkant. 

Men hvorfor spiller det noen rolle, det var vel en grunn til at du skulle selge huset

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor spiller det noen rolle, det var vel en grunn til at du skulle selge huset

Kan ikke si årsaken til det her inne. Vi velger nå utleie fremfor salg og tar heller "kampen" dersom rettslige skritt. God kommunikasjon med banken gjør at vi nå valgte dette fremfor å slege til drittsekken.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo idiot. Hvis du begynner å trøble med en person du vet er drittsekk, kan han jo få deg tvangsutkastet av namsmannen. Når du har solgt huset til ham, men nekter å overlevere det, er du jo i praksis bare en innbruddstyv og husokkupant. Han kan bytte lås mens du er på jobb, med loven i hånd, fylle møblene dine i container og få dem sendt på dynga - og etterpå kreve deg for kostnadene til både låsesmed og søppeltømming! 

Anonymkode: 41568...df3

Skrevet
På 1. juni 2018 den 3.20, Anonym bruker skrev:

Du er jo idiot. Hvis du begynner å trøble med en person du vet er drittsekk, kan han jo få deg tvangsutkastet av namsmannen. Når du har solgt huset til ham, men nekter å overlevere det, er du jo i praksis bare en innbruddstyv og husokkupant. Han kan bytte lås mens du er på jobb, med loven i hånd, fylle møblene dine i container og få dem sendt på dynga - og etterpå kreve deg for kostnadene til både låsesmed og søppeltømming! 

Anonymkode: 41568...df3

Ehhh.Har jeg sagt at vi bor i huset? Det gjør vi ikke. Han kan uansett ikke ta seg inn i et hus vi ikke lengre vil selge til HAM. Det samme ville vel, dersom motsatt, kjøper trakk seg, vi kunne vel ikke bare flytte inn?

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ehhh.Har jeg sagt at vi bor i huset? Det gjør vi ikke. Han kan uansett ikke ta seg inn i et hus vi ikke lengre vil selge til HAM. Det samme ville vel, dersom motsatt, kjøper trakk seg, vi kunne vel ikke bare flytte inn?

Nå er det ikke kjøper som har trukket seg og man kan ikke sammenlikne dette. Dere har en signert kontrakt, så ta kontakt med en advokat. Tviler på at årsaken: selger har fått vite at kjøper er en drittsekk er et gyldig argument, men hør heller med eksperter. 

Anonymkode: 5b6cb...f1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...