Anonym bruker Skrevet 24. mai 2018 #26 Skrevet 24. mai 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis man skal ta med kontrastvæske så bruker de alltid å informere om det, for i noen tilfeller må man da også først ha tatt en prøve hos legen for å sjekke at det er ok å ta kontrastvæske. Enig i at de burde sendt med litt informasjon. De vil ellers alltid informere når du kommer dit, de spør alltid om du har bh med metall og ber deg ta av deg smykker o.l. Jeg måtte forresten ta av meg buksen fordi de også skulle ta bilder helt nederst i ryggen mot bekkenet, da kunne jeg ikke ha bukse med knapper på. Ellers har jeg kunnet beholde bukse med knapper på. Når de henter deg blir du vist til et lite rom hvor du kan låse inne verdigjenstandene dine (lommebok, mobil, smykker, nøkler) og legge fra deg klærne. Du får en sykehusskjorte om du trenger det. Du får et teppe over deg om du ønsker det når du ligger på benken i maskinen, og du får gjerne en pute under knærne også slik at du ligger enda mer komfortabelt. De forklarer hvordan du bruker knappen, og du får også spørsmål om du vil ha musikk/radio eller ikke i øreklokkene du får på deg. Det glemte jeg å nevne, du får trolig øreklokker på deg, og da kan du velge om du ikke vil ha lyd der eller om du vil ha radio/musikk i dem. På forhånd vil de også spørre deg om du har metall i kroppen, pacemaker eller lignende. Min erfaring er i hvert fall at de er veldig ordentlige og hyggelige. Si fra at du er nervøs og har klaus. Jeg har vært med en venninne som hadde det, det gikk veldig bra med henne, så jeg tror du vil greie det bra. Ang. beroligende så må du forresten få det av din fastlege på forhånd om du ønsker det - det har i hvert fall jeg fått vite tidligere, eller det har stått i innkallingene. Du greier dette - lykke til Anonymkode: 6ffcd...6a0 Tusen takk for masse info Når jeg tok CT av hodet, så fikk jeg kontrastvæske, og jeg visste ikke at jeg skulle ha det, sto ikke noe om det i brevet. Så tenkte kanskje det var det samme med MR. Det står ikke noe om beroligene heller i brevet, men fastlegen sa at jeg kunne få det av han. Men jeg kom akkurat på at jeg har enda et problem, og det er at jeg ikke kan ligge stille på ryggen særlig lenge heller. Får kjempevondt og stivner helt, jeg kommer ikke til å komme opp av benken igjen uten hjelp. Ja, dette kan bli en skikkelig prøvelse. Får bare skaffe meg sjåfør og dope meg herfra til himmelrike Hi Anonymkode: ee918...8fb
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2018 #27 Skrevet 24. mai 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for masse info Når jeg tok CT av hodet, så fikk jeg kontrastvæske, og jeg visste ikke at jeg skulle ha det, sto ikke noe om det i brevet. Så tenkte kanskje det var det samme med MR. Det står ikke noe om beroligene heller i brevet, men fastlegen sa at jeg kunne få det av han. Men jeg kom akkurat på at jeg har enda et problem, og det er at jeg ikke kan ligge stille på ryggen særlig lenge heller. Får kjempevondt og stivner helt, jeg kommer ikke til å komme opp av benken igjen uten hjelp. Ja, dette kan bli en skikkelig prøvelse. Får bare skaffe meg sjåfør og dope meg herfra til himmelrike Hi Anonymkode: ee918...8fb Ring legen din og få riktig dop, og så få du deg en sjåfør, ja Du får hjelp opp av benken igjen hvis det trengs. Puten under knærne vil hjelpe på slik at du ikke blir fullt så stiv i ryggen. Godt tips er å tøye hoftebøyerne daglig frem til du skal ta MR, da vil du ikke stivne så mye i ryggen (google tøyning + hoftebøyer). Og når du skal opp av benken igjen, sett først beina i bøy på benken, samle føtter og knær og "rugg" dem lett fra side til side, da får du igang sirukulasjonen igjen og det gjør det lettere å komme seg opp De beroligende du ev. får vil sikkert også gjøre det enklere slik at du ikke stivner så veldig Anonymkode: 6ffcd...6a0
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2018 #28 Skrevet 24. mai 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ring legen din og få riktig dop, og så få du deg en sjåfør, ja Du får hjelp opp av benken igjen hvis det trengs. Puten under knærne vil hjelpe på slik at du ikke blir fullt så stiv i ryggen. Godt tips er å tøye hoftebøyerne daglig frem til du skal ta MR, da vil du ikke stivne så mye i ryggen (google tøyning + hoftebøyer). Og når du skal opp av benken igjen, sett først beina i bøy på benken, samle føtter og knær og "rugg" dem lett fra side til side, da får du igang sirukulasjonen igjen og det gjør det lettere å komme seg opp De beroligende du ev. får vil sikkert også gjøre det enklere slik at du ikke stivner så veldig Anonymkode: 6ffcd...6a0 Tusen takk for gode tips Hi Anonymkode: ee918...8fb
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2018 #29 Skrevet 24. mai 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for masse info Når jeg tok CT av hodet, så fikk jeg kontrastvæske, og jeg visste ikke at jeg skulle ha det, sto ikke noe om det i brevet. Så tenkte kanskje det var det samme med MR. Det står ikke noe om beroligene heller i brevet, men fastlegen sa at jeg kunne få det av han. Men jeg kom akkurat på at jeg har enda et problem, og det er at jeg ikke kan ligge stille på ryggen særlig lenge heller. Får kjempevondt og stivner helt, jeg kommer ikke til å komme opp av benken igjen uten hjelp. Ja, dette kan bli en skikkelig prøvelse. Får bare skaffe meg sjåfør og dope meg herfra til himmelrike Hi Anonymkode: ee918...8fb Kan jeg spørre om hvilket sykehus du skal på? Jobber på radiologisk avdeling på sykehus selv og synes det høres veldig rart ut at du ikke har fått noen informasjon utenom innkallingsbrevet. Og angående kontrast så skal man få beskjed om det i forkant fordi man må ta en GFR prøve i forkant(blodprøve) Den viser kreatinin nivået og sier noe om hvordan nyrefunksjonen din er. Er GFR’en lav så er det ikke sikkert at du kan få kontrast Evt at du må vrakes opp i forkant, dvs drikke mye vann. Så at de har gitt deg kontrast uten at du har tatt blodprøve 14 dager før eller mindre, før undersøkelsen høres veldig rart ut. Anonymkode: 2965c...a8b
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2018 #30 Skrevet 24. mai 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Kan jeg spørre om hvilket sykehus du skal på? Jobber på radiologisk avdeling på sykehus selv og synes det høres veldig rart ut at du ikke har fått noen informasjon utenom innkallingsbrevet. Og angående kontrast så skal man få beskjed om det i forkant fordi man må ta en GFR prøve i forkant(blodprøve) Den viser kreatinin nivået og sier noe om hvordan nyrefunksjonen din er. Er GFR’en lav så er det ikke sikkert at du kan få kontrast Evt at du må vrakes opp i forkant, dvs drikke mye vann. Så at de har gitt deg kontrast uten at du har tatt blodprøve 14 dager før eller mindre, før undersøkelsen høres veldig rart ut. Anonymkode: 2965c...a8b Vrakes opp skulle være væskes opp🙈 Anonymkode: 2965c...a8b
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2018 #31 Skrevet 25. mai 2018 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan jeg spørre om hvilket sykehus du skal på? Jobber på radiologisk avdeling på sykehus selv og synes det høres veldig rart ut at du ikke har fått noen informasjon utenom innkallingsbrevet. Og angående kontrast så skal man få beskjed om det i forkant fordi man må ta en GFR prøve i forkant(blodprøve) Den viser kreatinin nivået og sier noe om hvordan nyrefunksjonen din er. Er GFR’en lav så er det ikke sikkert at du kan få kontrast Evt at du må vrakes opp i forkant, dvs drikke mye vann. Så at de har gitt deg kontrast uten at du har tatt blodprøve 14 dager før eller mindre, før undersøkelsen høres veldig rart ut. Anonymkode: 2965c...a8b Jeg skal ikke på sykehus, skal på Aleris. Det står virkelig ingenting i brevet utenom klokkeslett og hvor. Det står at timen min er 15 min før undersøkelsen starter, men ikke hvorfor. Bortsett fra det så er det bare generell info om egenandel, pasientreiser og fritt behandlingsvalg. Ct med kontrast ble tatt på Unilab i Kristiansand. Kanskje fastlege tok den prøven uten at jeg ble informert om det som ble tatt? Jeg måtte spørre hva veneflonen hva til. Hi Anonymkode: ee918...8fb
gresskar Skrevet 11. juni 2018 #32 Skrevet 11. juni 2018 Hvordan gikk det med undersøkelsen din? Håper det du følte deg godt forberedt og at det ble okay, trossalt 😊
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2018 #33 Skrevet 11. juni 2018 3 minutter siden, gresskar skrev: Hvordan gikk det med undersøkelsen din? Håper det du følte deg godt forberedt og at det ble okay, trossalt 😊 Jeg har ikke vært enda, er enda 6 uker til. Hyggelig at du tenkte på meg Hi Anonymkode: ee918...8fb
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2018 #34 Skrevet 11. juni 2018 Jeg pleier å sovne, selv om mr jo bråker litt. Jeg anser det å kunne få ligge helt rolig, og til og med alene, er luksus, så da passer jeg på å hvile litt. Anonymkode: a7ce6...6b5
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2018 #35 Skrevet 12. juni 2018 Både jeg og datteren min har tatt MR. Hun var da ti år gammel. Det gikk veldig fint for oss begge,men jeg er egentlig glad for at jeg fikk vært med henne å se på før jeg skulle gjøre det selv. Datteren tok MR på sykehuset, jeg på Unilabs. Og det er veldig stor forskjell på hvordan vi ble møtt. Datteren fikk velge musikk og de forklarte godt hva knappen i hånda var til, samt ga endel mer informasjon (om bråket etc). Jeg fikk ikke noe informasjon, og det var ganske merkelig. Det føltes som et løpebånd egentlig, der de bare "slang" meg inn i maskinen og skulle bli fortest mulig ferdig. Så basert på det, ville jeg tatt en tlf eller sendt en mail en ukes tid i forveien for å fortelle om klaustrofobien. Jeg følte nemlig at jeg ikke hadde noen mulighet til å få sagt noe slikt eller stille et eneste spm. Datteren fikk for øvrig "bur" over ansiktet, ikke jeg. Begge tok MR av hodet. Anonymkode: 36276...da4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå