Anonym bruker Skrevet 24. mai 2018 #1 Skrevet 24. mai 2018 Noen med gode tips. Jeg fikk innkalling til time i dag, og bare av det så snører det seg sammen. Men jeg bare må klare å gjøre dette, men hvordan? Legen min snakket om at jeg kunne få noe beroligende, hvordan blir man av det, hvor slått ut blir man? Er det noen her som har tatt MR (kanskje noen med klaustrofobi) og kan berolige meg litt? Bør jeg snakke med der jeg skal ta MR, bør de vite på forhånd at jeg er klaustrofobisk? Hvor trangt er det, går man sånn bur over hodet? Hvor lang tid tar det? Uff, jeg blir helt overgitt over meg selv. Jeg har tatt CT av hodet tidligere, og det synes jeg var nok Anonymkode: ee918...8fb
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2018 #2 Skrevet 24. mai 2018 Det kan hjelpe å ha med seg en person som kan holde en hånd på benet ditt hele tiden. Da kan du kjenne kontakten med det utenfor. Anonymkode: a3cb9...400
gresskar Skrevet 24. mai 2018 #3 Skrevet 24. mai 2018 Jeg er veldig klaustrofobisk og måtte ta mr. Hadde med meg mannen min sin holdt meg på benet. I tillegg lukka jeg øynene med det samme de tok på noe greier over hodet før jeg ble kjørt inn(stativ eller hva man kan kalle det, var ikke forberedt på det) . Tror det gjorde det bedre, å ikke se hvor trangt det er. Fokuserte på pusteøvelser ala mindfullness. Åpna ikke øynene før jeg var helt ute igjen. Gikk bra. Få de til å snakke til deg underveis og si hva de gjør og hvor lenge det er igjen og sånn.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2018 #4 Skrevet 24. mai 2018 Høres smart ut med noe beroligende. Ta i mot det. Du må da ha med deg en ledsager som kan støtte deg på veien hjem. Anonymkode: 00f67...2ab
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2018 #5 Skrevet 24. mai 2018 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Høres smart ut med noe beroligende. Ta i mot det. Du må da ha med deg en ledsager som kan støtte deg på veien hjem. Anonymkode: 00f67...2ab Jeg tenker at det kanskje er den beste løsningen, men jeg er en lettvekter når det gjelder endel medisiner, så er redd jeg blir helt slått ut. Hvor lang tid tar det før man kan kjøre etter en sånn medisin tro (jeg husker ikke hva den hette)? Hi Anonymkode: ee918...8fb
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2018 #6 Skrevet 24. mai 2018 31 minutter siden, gresskar skrev: Jeg er veldig klaustrofobisk og måtte ta mr. Hadde med meg mannen min sin holdt meg på benet. I tillegg lukka jeg øynene med det samme de tok på noe greier over hodet før jeg ble kjørt inn(stativ eller hva man kan kalle det, var ikke forberedt på det) . Tror det gjorde det bedre, å ikke se hvor trangt det er. Fokuserte på pusteøvelser ala mindfullness. Åpna ikke øynene før jeg var helt ute igjen. Gikk bra. Få de til å snakke til deg underveis og si hva de gjør og hvor lenge det er igjen og sånn. Husker du hvor lang tid det tok? Jeg har desverre ingen jeg vil ha med inn. Det buret over ansiktet synes jeg ser skikkelig ekkelt ut. Hi Anonymkode: ee918...8fb
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2018 #7 Skrevet 24. mai 2018 51 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kan hjelpe å ha med seg en person som kan holde en hånd på benet ditt hele tiden. Da kan du kjenne kontakten med det utenfor. Anonymkode: a3cb9...400 Jeg skulle gjerne hatt noen jeg kunne hatt med inn, men det har jeg ikke desverre Anonymkode: ee918...8fb
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2018 #8 Skrevet 24. mai 2018 Om jeg husker rett så bruker de 20-30 minutter per "kroppsdel", feks ei skulder eller nakken som de skal scanne. Du kan få beroligende, men da kan du ikke kjøre hjem etterpå. Må ta drosje feks. Anonymkode: 87511...5f1
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2018 #9 Skrevet 24. mai 2018 Lukke øynene, pusteøvelser, sjekke om du får høre musikk eller lydbok? Jeg har klaustrofobi i heis og andre trange steder, føler jeg ikke får puste, men av en eller annen grunn sovner jeg hver gang jeg tar mr. Anonymkode: 3eb4c...413
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2018 #10 Skrevet 24. mai 2018 Tok Vival på forhånd. Ta en skikkelig dose, og få skyss hjem etterpå. Jeg har voldsom klaustrofobi, men da gikk det bra. Anonymkode: 55a66...692
*Nøtta* Skrevet 24. mai 2018 #11 Skrevet 24. mai 2018 Pust rolig, lukk øynene når de setter over det stativet over hodet ditt og ikke lukk de opp igjen før de er ferdige med undersøkelsen. Si ifra at du har klaustrofobi, så er de kjappe der de kan. Og husk- du får en "panicbutton". Altså så kan du nårsomhelst avbryte undersøkelsen ved å trykke på den knappen. DET var det som fikk meg gjennom undersøkelsen. Tanken på at "nå,nå kan jeg trykke...men da må jeg begynne på nytt.. jeg klarer litt til..." Det er en trygghet i å vite at du kan trykke og da kommer de ilende og tar deg ut. Lykke til!
aanonym Skrevet 24. mai 2018 #12 Skrevet 24. mai 2018 Det finnes en veldig enkel løsning, uten behov for medhjelpere eller medikamenter: be om å få er sånt lite speil, som gjør at du har fri utsikt ut av maskinen. Det har de overalt, helt vanlig at folk har klaustrofobi.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2018 #13 Skrevet 24. mai 2018 2 timer siden, aanonym skrev: Det finnes en veldig enkel løsning, uten behov for medhjelpere eller medikamenter: be om å få er sånt lite speil, som gjør at du har fri utsikt ut av maskinen. Det har de overalt, helt vanlig at folk har klaustrofobi. Hmm, funker det altså, smart Hi Anonymkode: ee918...8fb
gresskar Skrevet 24. mai 2018 #14 Skrevet 24. mai 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Husker du hvor lang tid det tok? Jeg har desverre ingen jeg vil ha med inn. Det buret over ansiktet synes jeg ser skikkelig ekkelt ut. Hi Anonymkode: ee918...8fb Tok både lengre og kortere tid enn jeg trodde, den siste serien var lenge en de andre, husker jeg. 15-20 min kanskje? Fikk ikke sånn speil, men lukka øynene før de hadde på det buret, og hadde fokus på å puste helt til jeg var ute igjen.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2018 #15 Skrevet 24. mai 2018 Har tatt mr av nakke/rygg flere ganger. Aldri fått noe gitter over hodet (trodde man fikk det ved CT/mr av hodet). Tar ca 20-30 min, avhengig av om de scanner helt bed til siste halebensvirvel eller ikke. Sist fang scannet jeg kun nakken og brystryggen, og da tik det ca 15 minutter. Anonymkode: 58da8...688
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2018 #16 Skrevet 24. mai 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Har tatt mr av nakke/rygg flere ganger. Aldri fått noe gitter over hodet (trodde man fikk det ved CT/mr av hodet). Tar ca 20-30 min, avhengig av om de scanner helt bed til siste halebensvirvel eller ikke. Sist fang scannet jeg kun nakken og brystryggen, og da tik det ca 15 minutter. Anonymkode: 58da8...688 Må man kle av seg? Anonymkode: ee918...8fb
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2018 #17 Skrevet 24. mai 2018 Nei. Du har enten egne klær eller sykehuskjortel. Varierer fra sted til sted. Du må ta av bh pga metall i bøyle/hempe. Anonymkode: 58da8...688
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2018 #18 Skrevet 24. mai 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. Du har enten egne klær eller sykehuskjortel. Varierer fra sted til sted. Du må ta av bh pga metall i bøyle/hempe. Anonymkode: 58da8...688 Takk Hi Anonymkode: ee918...8fb
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2018 #19 Skrevet 24. mai 2018 Du må fjerne metall, som bh med spiler, bukse med knapp, smykker osv. Men du må ikke kle av deg mer enn det. Jeg har hatt speil alle gangene (har tatt mr tre ganger), og katastrofeknapp i hånda. Her har det ikke vært frivillig med øretelefoner, det må alle ha, og de spiller radio/sanger i dem. Jeg har lukket øynene og konsentrert meg om musikken og knappen, tenkt at jeg må høre ferdig sangen og samtidig tenkt at om jeg trykker på knappen og vil ut må jeg begynne på nytt, så det var bedre å holde ut litt til, en sang til osv. Vips var det over. Anonymkode: 1adbd...451
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2018 #20 Skrevet 24. mai 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du må fjerne metall, som bh med spiler, bukse med knapp, smykker osv. Men du må ikke kle av deg mer enn det. Jeg har hatt speil alle gangene (har tatt mr tre ganger), og katastrofeknapp i hånda. Her har det ikke vært frivillig med øretelefoner, det må alle ha, og de spiller radio/sanger i dem. Jeg har lukket øynene og konsentrert meg om musikken og knappen, tenkt at jeg må høre ferdig sangen og samtidig tenkt at om jeg trykker på knappen og vil ut må jeg begynne på nytt, så det var bedre å holde ut litt til, en sang til osv. Vips var det over. Anonymkode: 1adbd...451 Takk for info da får det bli joggebukse den dagen. Så speil hjelper? Hi Anonymkode: ee918...8fb
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2018 #21 Skrevet 24. mai 2018 Uff, nå leste jeg litt på sidene til Aleris, og der står det at noen steder (selvfølgelig ikke her jeg bor) har maskiner med ekstra bred åpning - 70 cm......da lurer jeg på hvor bred en vanlig er. Jeg synes 70 cm er smalt, så ble ikke akkurat beroliget av det Hi Anonymkode: ee918...8fb
aanonym Skrevet 24. mai 2018 #22 Skrevet 24. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hmm, funker det altså, smart Hi Anonymkode: ee918...8fb Det gjør det, tro meg. 👍
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2018 #23 Skrevet 24. mai 2018 Sist jeg tok MR av både nakke og hele ryggen tok det en time, mener det var det som også var angitt i papirene jeg fikk på forhånd. Radiografen som tok bildene var utrolig omsorgsfull, han forklarte på forhånd, forklarte om knappen du kan trykke på om du må stoppe, at han mellom hver serie vil snakke med meg. Jeg tror han var veldig vant med at mange har mer eller mindre klaustrofobi, for det virket som om han tok det for gitt at jeg hadde det. Jeg synes MR er fascinerende. Jeg er alltid så nysgjerrig på hvor de tar bilder akkurat da, hva de ulike lydene betyr. Jeg har også opplevd flere ganger å kjenne hvor de tar bilder (har spurt mellom seriene om det stemmer med det jeg har kjent - ja, har tatt MR mange ganger), og da blir jeg fascinert av det også. Merket også det da jeg tok av nakke/rygg sist. Det er nesten som en liten vibrasjon i maskinen, eller kanskje det bare er lydene når de tar bildene, og de virker faktisk beroligende på meg. Sist jeg tok bilder ble jeg så søvnig etterhvert at det ble forstyrrende at radiografen var så omsorgsfull og stadig snakket med meg Visualiser at du akkurat er ferdig med undersøkelsen, Hi, og at det gikk veldig bra, at du er avslappet. Kjenn på gleden du da føler over at det gikk bra og at det er over - og så tar du med deg den følelsen når du skal til undersøkelsen Anonymkode: 6ffcd...6a0
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2018 #24 Skrevet 24. mai 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sist jeg tok MR av både nakke og hele ryggen tok det en time, mener det var det som også var angitt i papirene jeg fikk på forhånd. Radiografen som tok bildene var utrolig omsorgsfull, han forklarte på forhånd, forklarte om knappen du kan trykke på om du må stoppe, at han mellom hver serie vil snakke med meg. Jeg tror han var veldig vant med at mange har mer eller mindre klaustrofobi, for det virket som om han tok det for gitt at jeg hadde det. Jeg synes MR er fascinerende. Jeg er alltid så nysgjerrig på hvor de tar bilder akkurat da, hva de ulike lydene betyr. Jeg har også opplevd flere ganger å kjenne hvor de tar bilder (har spurt mellom seriene om det stemmer med det jeg har kjent - ja, har tatt MR mange ganger), og da blir jeg fascinert av det også. Merket også det da jeg tok av nakke/rygg sist. Det er nesten som en liten vibrasjon i maskinen, eller kanskje det bare er lydene når de tar bildene, og de virker faktisk beroligende på meg. Sist jeg tok bilder ble jeg så søvnig etterhvert at det ble forstyrrende at radiografen var så omsorgsfull og stadig snakket med meg Visualiser at du akkurat er ferdig med undersøkelsen, Hi, og at det gikk veldig bra, at du er avslappet. Kjenn på gleden du da føler over at det gikk bra og at det er over - og så tar du med deg den følelsen når du skal til undersøkelsen Anonymkode: 6ffcd...6a0 Takk I mitt brev sto det null niks og nada om undersøkelsen. Det eneste som står er hvor og når jeg skal komme. Jeg har aldri fått innkallelse til div undersøkelser med null info før. De burde virkelig hatt info der, f.eks noe så enkelt som det med at man ikke kan ha metall i tøyet. Det er jo ikke alle som har nett og kan finne info der. Ser det står om kontrastvæske på sidene til Aleris, er det bare ved spesielle undersøkelser det kanskje? Anonymkode: ee918...8fb
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2018 #25 Skrevet 24. mai 2018 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk I mitt brev sto det null niks og nada om undersøkelsen. Det eneste som står er hvor og når jeg skal komme. Jeg har aldri fått innkallelse til div undersøkelser med null info før. De burde virkelig hatt info der, f.eks noe så enkelt som det med at man ikke kan ha metall i tøyet. Det er jo ikke alle som har nett og kan finne info der. Ser det står om kontrastvæske på sidene til Aleris, er det bare ved spesielle undersøkelser det kanskje? Anonymkode: ee918...8fb Hvis man skal ta med kontrastvæske så bruker de alltid å informere om det, for i noen tilfeller må man da også først ha tatt en prøve hos legen for å sjekke at det er ok å ta kontrastvæske. Enig i at de burde sendt med litt informasjon. De vil ellers alltid informere når du kommer dit, de spør alltid om du har bh med metall og ber deg ta av deg smykker o.l. Jeg måtte forresten ta av meg buksen fordi de også skulle ta bilder helt nederst i ryggen mot bekkenet, da kunne jeg ikke ha bukse med knapper på. Ellers har jeg kunnet beholde bukse med knapper på. Når de henter deg blir du vist til et lite rom hvor du kan låse inne verdigjenstandene dine (lommebok, mobil, smykker, nøkler) og legge fra deg klærne. Du får en sykehusskjorte om du trenger det. Du får et teppe over deg om du ønsker det når du ligger på benken i maskinen, og du får gjerne en pute under knærne også slik at du ligger enda mer komfortabelt. De forklarer hvordan du bruker knappen, og du får også spørsmål om du vil ha musikk/radio eller ikke i øreklokkene du får på deg. Det glemte jeg å nevne, du får trolig øreklokker på deg, og da kan du velge om du ikke vil ha lyd der eller om du vil ha radio/musikk i dem. På forhånd vil de også spørre deg om du har metall i kroppen, pacemaker eller lignende. Min erfaring er i hvert fall at de er veldig ordentlige og hyggelige. Si fra at du er nervøs og har klaus. Jeg har vært med en venninne som hadde det, det gikk veldig bra med henne, så jeg tror du vil greie det bra. Ang. beroligende så må du forresten få det av din fastlege på forhånd om du ønsker det - det har i hvert fall jeg fått vite tidligere, eller det har stått i innkallingene. Du greier dette - lykke til Anonymkode: 6ffcd...6a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå