Gå til innhold

Hvilke yrker er rolige og lite stress?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil si yrker med stor grad av egenkontroll og få faktorer du ikke kan kontrollere, men generelt tror jeg du finner en grad av stress i de fleste yrker nå som alt skal effektiviseres. Å være en renommert forfatter som ikke må utgi noe for lønnene skyld, og kan skrive i eget tempo, vil jeg tro er relativt lite stressende. 

Noen skriver forsker, og det stemmer når alt går på skinner. Det gjør det skjeldent, da ville vi fått lite nyskaping. Det er også stress å aldri få fast stilling, og hele tiden være på forskudd for å få finansiert de neste prosjektene. 

Anonymkode: 71c6d...2ec

Fortsetter under...

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du spør samboeren min så er mitt yrke perfekt 😂 paramedic, sitter jo bare og ser TV 😂 

Anonymkode: cd207...ab3

Jeg har selv jobbet i bygder med det vi kalte for «null døgn» (jobbet ukesvakter) 😂 Det var ganske lavt stressnivå ja.                  -Men klart, når det først dro seg til så sto vi jo alene, så «stressbarometeret» kunne jo fort gå fra 0 til 100 på kort tid, så skal ikke kimse av de som jobber der enda.

Så flyttet jeg tilbake til byen... Vi bruker ikke TVen, for å si det sånn 😅 Men personlig trives jeg best med det da. 

———

Til Hi. Resepsjonisten på vår lille, lokale helsestasjon virker til å stresse lite. Smiler, ordner kartotek, duller med babyene, organiserer timer og virker veldig avslappet. Jeg skulle gjerne ha hatt hennes jobb i noen år nå, til barna er større :) 

Anonymkode: 0b171...a23

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bibliotekar

Anonymkode: 74f52...164

Hahahaha! Dette stemmer ikke for å si det slik. Hilsen bibliotekar

Skrevet

Hva er stress for deg?

Jeg er 100% støttepedagog for et barn med autisme (alvorlig grad)i barnehage. Jeg ELSKER jobben min. Den er utfordrende både faglig og mentalt, men jeg stresser aldri. Før meg har hun hatt to andre støttepedagoger og flere assistenter. De sluttet alle etter kort tid fordi det var en så tung jobb at de ble syk av den. Jeg ville ikke byttet jobben min ut mot noen annen.

Anonymkode: a639e...e7f

Skrevet

Jeg er enig med hun som skrev at du må bli bevisst dine stressfaktorer. Stress finnes i alle yrker, men det er ulike former for stress og vi takler det ulikt. For noen er det stressende å omgås mange mennesker, for andre ikke. For noen er det stressende å stå ved et samlebånd og gjenta samme arbeidsoperasjon igjen og igjen, for andre ikke.

Jeg tror ikke det finnes et eneste yrke som ikke innehar elementer av stress, men det finnes helt sikkert yrker som er stressende på måter du kan takle fint.

Skrevet

Museumsvakt 

Anonymkode: 1dfc6...85d

Annonse

Skrevet

Alle yrker har et eller annet nivå av stress, som feks; perioder med mye å gjøre, tidsfrister som må overholdes, mye mas på telefon og/eller luke/ekspedisjon/resepsjon, krevende ledere/medarbeidere/kolleger/kunder/pasienter/pårørende, for mange arbeidsoppgaver, bråkete arbeidsmiljø osv, osv...

Jeg tror nøkkelen ligger i å vite ikke bare hva som er stressfaktorene dine (som nevnt over her), men også vite hva du liker/elsker å gjøre på jobb. Ev stressfaktorer på jobb plager en ikke så mye når man ellers elsker jobben sin. 

Som du ser av svarene i tråden her har folk mange forskjellige oppfatninger av hva som er stressende og ikke, og man bygger sine antagelser ut fra kunnskap (eller mangel på kunnskap), egne preferanser og erfaringer. Hvis man ikke selv har hatt en spesifikk jobb bygger man sin mening basert på det man ser. Mange tror nok at en resepsjonist/sekretær bare sitter i resepsjonen og smiler mens hun tar telefonen, tar imot besøkende og serverer kaffe, mens realiteten som oftest er en helt annen (de har ofte svært mange arbeidsoppgaver relatert til anskaffelser av forbruksvarer, koordinering av servicetjenester/møter/reiser og reiseregninger osv, fakturering, PA, vedlikehold av kontormaskiner og slike ting alt etter størrelsen på arbeidsplassen). 

Anonymkode: 508e3...6b3

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan det være lite stressende?

Anonymkode: 07ed6...1b5

Du tar så mange eller så få elever som du orker. Du kjører rundt i byen med dem. Med mindre du skal undervise i Bombay, bør det være rimelig bankers.

Anonymkode: 17a52...67f

Skrevet

Ser jeg har ertet å meg regnskapsførere. Og ja, helt riktig jeg har ikke selv en slik erfaring.

HI, de fleste yrker er stressende. Noen yrker har du folk rundt deg som trenger noe av deg hele tiden, det hadde nok jeg oppfattet som stress.

Så har du yrker hvor du skal presterere, vise til resultater og hele tiden være på topp, det er også stress. Du må finne ut hva du liker å gjøre, for da vil du nok ikke oppfatte det som så stressende som andre ting.

Skrevet

Jeg jobbet som medisinsk sekretær på en skrivestue en stund, og syntes det var veldig lite stress. Skrive skrive skrive og produsere, ingen telefoner, ingen folk. Finnes desverre ikke så mange slike jobber lengre. Holdt på å bli sprø av kjedsomhet etter ikke alt for lenge, da... :P

Anonymkode: cbcee...53c

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobbet som medisinsk sekretær på en skrivestue en stund, og syntes det var veldig lite stress. Skrive skrive skrive og produsere, ingen telefoner, ingen folk. Finnes desverre ikke så mange slike jobber lengre. Holdt på å bli sprø av kjedsomhet etter ikke alt for lenge, da... :P

Anonymkode: cbcee...53c

Det kommer også an på hvor man gjør den jobben. Jeg har også gjort det der, flere steder i studietiden og ett sted var det null stress, mens på akuttmottaket på Ullevål og på en privat skrivestue hvor vi hadde høye skrivekrav for å sørge for nok inntjening var det stress. 

Anonymkode: 508e3...6b3

Skrevet
3 timer siden, Nyttårs barn skrev:

Ser jeg har ertet å meg regnskapsførere. Og ja, helt riktig jeg har ikke selv en slik erfaring.

HI, de fleste yrker er stressende. Noen yrker har du folk rundt deg som trenger noe av deg hele tiden, det hadde nok jeg oppfattet som stress.

Så har du yrker hvor du skal presterere, vise til resultater og hele tiden være på topp, det er også stress. Du må finne ut hva du liker å gjøre, for da vil du nok ikke oppfatte det som så stressende som andre ting.

😂 Jeg tror du traff særs dårlig på hvilken måned du kommenterte at regnskap var lite stress. Hint, frist for ligningspapirer. 

Anonymkode: 05358...762

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

😂 Jeg tror du traff særs dårlig på hvilken måned du kommenterte at regnskap var lite stress. Hint, frist for ligningspapirer. 

Anonymkode: 05358...762

Ja gjorde nok det:)

Annonse

Skrevet

Jeg er sykepleier, og har en tilnærmet stressfri jobb! Jobber som nattevakt på en åpen psykiatrisk avdeling. Det er stort sett stille fordi folk som regel sover, og jeg kan drive med praktiske oppgaver i et rolig tempo. De praktiske oppgavene tar et par timer, resten av natta kan jeg f eks se tv eller lese. Vi er få på jobb, så dersom det skulle være uro, blir det stressende, men det skjer ikke så ofte. Jeg har jobbet andre steder før, men ble også syk av stress, og er kjempeglad for å ha funnet en jobb jeg kan leve med!

Anonymkode: 7f2d5...753

Skrevet

Det handler mye om å takle stress når det oppstår. Lær mindfullnes f.eks. Hva som er stress for noen trenger ikke være stress for andre. Jeg syns tidspress er stress. Når man må jobbe fort for å rekke et eller annet. Jeg har en veldig variert jobb i dag. Det hjelper mye, kjeder meg aldri. Tror det er vanskelig å finne en jobb uten noe stress.

Anonymkode: 8ca85...e02

Skrevet

Jeg jobber som psykolog, og det er tidvis ganske stressende.

Min escape-jobb var en eksklusiv smykkebutikk. Men den ble nedlagt, antakelig for lite besøkt... Det skjer antakelig ofte med jobber som krever lite av ansatte.

Anonymkode: 981c3...861

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...