Gå til innhold

Hvilke yrker er rolige og lite stress?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Frykter jeg må finne en ny jobb da jeg takler stress dårlig. Jeg blir fysisk syk av det. Hvilke yrker er rolige og lite stressende? 

Anonymkode: 33dd0...f00

Fortsetter under...

Skrevet

Bibliotekar

Forsker

Anonymkode: 74f52...164

Skrevet

Kjørelærer

Anonymkode: 17a52...67f

Skrevet

Spørs hva du definerer som rolig og lite stressende?

Anonymkode: 734e4...3cb

Skrevet

Brukerstyrt personlig assistent. 

Anonymkode: 4174a...32d

Skrevet

Regnskap og kontrarbeid. Ellers er det nok ganske lite stressende å være forsker eller ha andre yrker med stor grad av selvstendighet.

Annonse

Skrevet
4 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Regnskap og kontrarbeid. Ellers er det nok ganske lite stressende å være forsker eller ha andre yrker med stor grad av selvstendighet.

Du er neppe forsker selv!

Anonymkode: ace2a...a8b

Skrevet
25 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Snakkes. Drar en liv signe her, du veit ikje ka du prata om. Hilsen regnskapsfører som prøver å holde kustus på en haug med divaer av daglig ledere nå i årsoppgjørstiden. 😰 nyt de røde dagene dine du, ikke alle som har tid til det. 

Anonymkode: 05358...762

Skrevet
40 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

He he. Det tror jeg ikke. Heller tvert imot. 

Anonymkode: ff7d2...558

Skrevet
40 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Du har ikke jobbet med regnskap selv eller?  Slenger meg på hun over: ikke foreslå ting når du ikke har peiling.. 

Anonymkode: 342a0...3c6

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer veldig ann på hva slags person du er BPA for, er du feks for en ALS pasient der trakistomien stadig går tett og du må handle raskt med sug for at den ikke skal bli kvalt av slim er det ikke stressfritt.

Anonymkode: b4bd2...cca

Skrevet
1 time siden, Nyttårs barn skrev:

Må bare bekrefte de over her. Du vet åpenbart ikke hva du snakker om. Overhodet. 

Anonymkode: 508e3...6b3

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjørelærer

Anonymkode: 17a52...67f

Hvordan kan det være lite stressende?

Anonymkode: 07ed6...1b5

Annonse

Skrevet

Gartner!

Anonymkode: 0697f...bc9

Skrevet

Resepsjonist eller journalist 😙

Anonymkode: d2a3d...fac

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Resepsjonist eller journalist 😙

Anonymkode: d2a3d...fac

Du har ikke vært journalist?

Anonymkode: c3d05...dd2

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har ikke vært journalist?

Eller resepsjonist. I hvilken verden er rolig og stressfritt tro

Anonymkode: 07ed6...1b5

Skrevet

Hi, du kan finne stress i de fleste yrker. Hva som er stress for deg kan være noe helt annet enn hva som er stress for meg. Derfor er det viktig for deg å finne ut hva du definerer som stress.

Hvilken jobb har du nå, og hva er det som gjør deg så stresset med den?

Jeg blir f.eks. veldig stresset av å ha mye bråk rundt meg og stadig veldig mange personer rundt meg. Jeg er veldig sosial og ekstrovert, så i teorien burde jeg passe godt i mange yrker jeg likevel ikke passer å jobbe med over tid. Tidsfrister trigger meg veldig, kan elske å jobbe mot en tidsfrist, det gir adrenalin, det gir mestringsfølelse - men på sikt blir det også for mye, så derfor har jeg slått fra meg f.eks. journalistyrket. En ungdomskompis av meg jobber på samlebånd på en fabrikk, ganske høyt tempo og de jobber mye på akkord - han elsker det. En annen kompis som forsøkte samme jobben ble så stresset av det at han ble syk av det. Han som liker den jobben synes det er helt fantastisk å ha en jobb hvor han har helt definerte oppgaver, han kan repetere samme operasjon om igjen og om igjen, han slipper å gruble og tenke, han slipper å ta store avgjørelser, han har ikke mye ansvar bortsett får å utføre oppgavene sine korrekt og raskt nok. Av alle grunnene han elsker sin jobb hadde jeg dødd en sakte død i hans jobb (selv om jeg nok kunne utført den også bra en periode).

Noen blir stresset av å jobbe tett med mennesker, andre elsker det.

Osv., osv...

Du må bli bevisst dine stressfaktorer, Hi, først da kan du velge riktigere i jobb fremover.

Skrevet
4 timer siden, Nyttårs barn skrev:

Jeg jobber på kontor, en type saksbehandling, med høy grad av selvstendighet. Og det er alt annet enn lite stressende! Vi har et fryktelig høyt arbeidspress. Min leder er flink til å forsøke å skjerme oss. Men det er begrenset hvor mye det hjelper, fordi vi presses utenfra og fra høyere ledelse. Enkelte av kollegaene mine forteller at de våkner om natta av det. Jeg er heldigvis ikke der. Flere dager i uka rekker vi ikke lunsj en gang. Herlig å jobbe i offentlig sektor som skriker etter flere mennesker med økonomien tillater ikke det.

Anonymkode: 467d1...cf2

Skrevet

Mange tror nok at det å være trailersjåfør er rolig og lite stressende, Men i realiteten så kan det være blant de mest stressende yrkene. Vet om en kompis av meg som kjører lastebil og han er som regel på jobb hele uka (sover i lastebilen), Husker at jeg var med han en tur i lastebilen fra en sørlandsby til Oslo og han reiste inn til Oslo fra sørlandsbyen først ved 5-6 tiden på ettermiddagen også leverte han varer på 2 plass på innover før vi kom inn til Oslo. Han kjørte på den tiden noe kalt for "stykkgods" og jeg husker at klokka ringte før 7 tiden om morgenen neste dag også hadde han en 10-12 ulike leveringer i Oslo/Akershus distriktet før lastebilen var tom, Og da begynte han å laste opp lastebilen og hengeren igjen og etter maaange lastinger i Oslo-området så var han ferdig lastet i Oslo ved 4-5 tiden om ettermiddagen også var han innom og hentet noe i Drammen og Kongsberg før han satte kursen hjem mot sørlandsbyen var hjemme i sørlandsbyen først ved 10 tiden om kvelden og da så måtte han tømme lastebilen og hengeren før han kunne ta kvelden rundt midnatt.. De som eier lastebilene forlanger at trailersjåførene laster både lastebil og henger full og styr varene helt til taket. (fikk tilsendt noen bilder av han). Han har sluttet å kjøre stykkgods mellom sørlandet og østlandet, Men han kjører fortsatt langtransport og selvom han sier at hans nye jobb er mindre stressende så kan han fortsatt være vekk en uke eller to før han kommer hjem igjen.

10408745_10152607222051642_2029483517350488011_n.jpg

859361_455026044565318_1133006986_o.jpg

Anonymkode: 427f5...bfe

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bibliotekar

Forsker

Anonymkode: 74f52...164

Forsker er superstressende! Et evig jag etter finansiering, publiseringspoeng osv, og nesten bare midlertidige/eksternt finansierte stillinger. 

Ikke noe for HI. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer veldig ann på hva slags person du er BPA for, er du feks for en ALS pasient der trakistomien stadig går tett og du må handle raskt med sug for at den ikke skal bli kvalt av slim er det ikke stressfritt.

Anonymkode: b4bd2...cca

Det er selvsagt forskjell fra arbeidsleder til arbeidsleder, men jeg jobber/har jobbet for tilsammen sju stykker, og kun en av jobbene har vært stressende. Den var mentalt stressende fordi vedkommende hadde psykopatiske trekk dessverre. Veldig synd, ettersom en assistent alltids kan slutte dersom man ikke trives, mens arbeidslederen ikke kan «slutte» i sin rolle.... Ellers er BPA en fantastisk fin jobb, stort sett ganske så stressfri (med unntak som de du nevner). 

Anonymkode: 13fcf...9de

Skrevet

Hvis du spør samboeren min så er mitt yrke perfekt 😂 paramedic, sitter jo bare og ser TV 😂 

Anonymkode: cd207...ab3

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette stemmer nok kun hos noen få. Har jobbet som brukerstyrt personlig assistent hos flere og kjenner mange som jobber med ulike personer, det er ingen avslappende eller rolig jobb for noen av dem. Mye tungt stell, uforutsigbarhet, utagering, mas, ugunstige arbeidstider og mye program man skal gjennom. 

Anonymkode: 34617...fcb

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gartner!

Anonymkode: 0697f...bc9

Det finnes sikkert noen rolige og stressede gartner jobber, akkurat som det finnes noen rolige og stressede legestillinger og regnskapsstillinger, men det er ikke normalen.

En gartner har sesonger det er veldig travelt, korte tidsfrister og store økonomiske konsekvenser av å gjøre feil eller ikke å rekke hele jobben en dag.

Selv har jeg ikke hatt en fridag siden før påske, heller ikke 17.mai eller 1.påskedag. i går jobbet jeg 12,5 effektive timer. Da har jeg trukket fra alle pauser. Pulsklokka viste 25.000 skritt. I dag blir det en arbeidsdag på ca 9 timer hvis det ikke skjer noe spessielt og i morgen skal jeg forsøke å begrense meg til vanning. Da jobber jeg 1 time, har 3 timer pause, jobber 1 time osv fra 8 om .morgenen til 10 om kvelden. Sånn er det hver gang det er fint vær.

Jeg tror det er veldig få yrker som generelt er rolige uten stress. Men enkeltjobbene finnes. Jeg jobbet som gartner i kommunen en gang. Det var rolig, men veldig kjedelig.

Anonymkode: 18110...f43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...