Gå til innhold

Rart spørsmål. Angående slemme barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spør fordi jeg gjerne vil ha andres synspunkter. Og kanskje andre har opplevd liknende. Så ikke halshugg meg for dumt spørsmål.

Det er en gutt i familien min. Han er ganske stor nå. Fra han var ganske liten har jeg følt litt ubehag rundt han. Helt udefinerbart ubehag. Han var tidlig utrolig manipulativ og utspekulert.  Noe som høstet stor applaus fra foreldre, da han var så smart. Og barnet er definitivt uhyre smart. Han viste også tidlig glede ved å påføre andre smerte, kunne slå meg med en lekehammer og gapskratte når jeg sa au. Dette ubehaget har vokst seg større for min del (aldri snakket med noen om dette) da jeg fikk egne barn var jeg desverre svært på vakt når han var rundt de. Har aldri latt han slippe til rundt de. Jeg har mange historier om ting han har gjort galt og skjøvet skyld over på andre. Også flere der han har vist ondskap. Jeg følger alltid med et halvt øye på han og han er utspekulert. I tillegg lyver han noe vanvittig. Han har ofte vært i trøbbel i barnehage/skole. Vold, mobbing, nekter å høre osv.

Uansett, nå er han ganske stor (vil ikke skrive aldre nøyaktig men han er såpass at han kan holdes ansvarlig for egne handlinger) nå er han i trøbbel da han har begått en stygg handling som har utløst reaksjoner fra flere instanser. En ond handling. Foreldrene mener det er uskyldige guttestreker og at han ikke forsto hva han gjorde. 

For meg er dette en bekreftelse på den uroen jeg har følt rundt dette barnet. Så mitt provoserende og dumme spørsmål. Er man født ond? Eller har dette barnet muligens en diagnose? Kan det være noe hjemme vi ikke vet? 

Noen med lignende erfaringer?

Anonymkode: ccdac...18b

Fortsetter under...

Skrevet

Det kan såklart være noe hjemme du ikke kjenner til. Jeg er så enkel at jeg tror oppegående og fornuftige foreldre gjerne får "normale" barn.

Når du sier at foreldrene applauderer hans manipulerende og stygge adferd, så kan det jo tyde på at de mangler de rette brillene for å se gutten objektivt. Du sier også at han er uhyre smart, og det er nok viktig for de som har gode evner å bruke disse på noe positivt.

Oppegående foreldre vil forsøke og få ungene interessert i aktiviteter som passer dem, for slik å få "utløp" for det de har av indre uro.

Skrevet

Det høres jo litt ut (fra din beskrivelse, som er det eneste jeg vet) som om han er på vei til å utvikle seg til en psykopat/sosiopat. Det er to ting som bør være på plass for at barn skal bli det. Det ene er at de er genetisk disponert. Det andre er oppveksten, at de får en utrygg tilknytning til foreldrene, som dermed bidrar til å skape en psykopat.

Du beskriver dessuten at foreldrene applauderte oppførselen. Det er jo bare trist. Om han fortsatt er under myndighetsalder synes jeg du skal sende en bekymringsmelding til BV snarest. Skriv alt du skrev her men ta gjerne med flest mulig detaljer.

Anonymkode: c210a...654

Skrevet

Det sies jo at empati må læres, det er slett ikke noe som ligger naturlig for barn (som jo er ganske egoistiske), men må lærest og forklares

Noen barn er ganske sensitive for andre og er ikke gamle skrottene før de forstår dette, andre barn har en annen personlighet og må brukes mer tid på. Empati og evnen til å tenke konsekvens utvikler seg ettersom barna vokser til og blir mer og mer tilstedeværende i valgene de tar.

Når en gutt aldri har lært dette, og tillegg kanskje har noen trekk som kan grense til psykopatiske, da blir ikke denne gutten godt oppdratt altså.

Anonymkode: 9dda1...6ca

Skrevet

uff, kalle et barn slem, er ikke greit, gutten trenger hjelp

Anonymkode: 17889...70b

Skrevet
4 timer siden, Nyttårs barn skrev:

Det kan såklart være noe hjemme du ikke kjenner til. Jeg er så enkel at jeg tror oppegående og fornuftige foreldre gjerne får "normale" barn.

Når du sier at foreldrene applauderer hans manipulerende og stygge adferd, så kan det jo tyde på at de mangler de rette brillene for å se gutten objektivt. Du sier også at han er uhyre smart, og det er nok viktig for de som har gode evner å bruke disse på noe positivt.

Oppegående foreldre vil forsøke og få ungene interessert i aktiviteter som passer dem, for slik å få "utløp" for det de har av indre uro.

Alt er ikke oppdragelse eller miljø, gener eller evt diagnoser spiller også en stor rolle i atferd. 

Anonymkode: 5f5ad...bf9

Annonse

Skrevet

Noen er medfødt psykopatiske. Dessverre. Jeg så en dokumentar om dette, der disse folka også selv ble intervjuet. Han ene fortalte  om sitt første drap: at han som niåring med vilje hadde lurt lillebroren utfor kanten av et lavt låvetak. Det sto en harv, eller hva det var, like under, og dette visste han om. Så lillebroren traff piggene og ble regelrett spidda. Det var søskensjalusi. Selv var han helt uberørt da han fortalte om det. 

Du har vel observert en av dem som er slik fra naturens side. Men dessverre er tabuet rundt å si det høyt så stort at det ikke går an å ta tak i problemet fra tidlig alder, og sosialisere barnet inn i en akseptabel atferd.

Du ser jo selv hvordan det går.

Anonymkode: 13a03...c62

Skrevet
4 timer siden, Nyttårs barn skrev:

Indre uro? Hvor har du det fra at han er urolig? 

Å være utspekulert og kaldblodig har ikke sammenheng med uro og lav impulskontroll, altså. Tvert imot.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg spør fordi jeg gjerne vil ha andres synspunkter. Og kanskje andre har opplevd liknende. Så ikke halshugg meg for dumt spørsmål.

Det er en gutt i familien min. Han er ganske stor nå. Fra han var ganske liten har jeg følt litt ubehag rundt han. Helt udefinerbart ubehag. Han var tidlig utrolig manipulativ og utspekulert.  Noe som høstet stor applaus fra foreldre, da han var så smart. Og barnet er definitivt uhyre smart. Han viste også tidlig glede ved å påføre andre smerte, kunne slå meg med en lekehammer og gapskratte når jeg sa au. Dette ubehaget har vokst seg større for min del (aldri snakket med noen om dette) da jeg fikk egne barn var jeg desverre svært på vakt når han var rundt de. Har aldri latt han slippe til rundt de. Jeg har mange historier om ting han har gjort galt og skjøvet skyld over på andre. Også flere der han har vist ondskap. Jeg følger alltid med et halvt øye på han og han er utspekulert. I tillegg lyver han noe vanvittig. Han har ofte vært i trøbbel i barnehage/skole. Vold, mobbing, nekter å høre osv.

Uansett, nå er han ganske stor (vil ikke skrive aldre nøyaktig men han er såpass at han kan holdes ansvarlig for egne handlinger) nå er han i trøbbel da han har begått en stygg handling som har utløst reaksjoner fra flere instanser. En ond handling. Foreldrene mener det er uskyldige guttestreker og at han ikke forsto hva han gjorde. 

For meg er dette en bekreftelse på den uroen jeg har følt rundt dette barnet. Så mitt provoserende og dumme spørsmål. Er man født ond? Eller har dette barnet muligens en diagnose? Kan det være noe hjemme vi ikke vet? 

Noen med lignende erfaringer?

Anonymkode: ccdac...18b

Han kan være en psykopat, eller ha en personlighetsforstyrrelse. Jeg tror man kan blir født sånn og utvikler det etter forholdene i livet. Virker som han har trekk, mangel på empati. 

Anonymkode: 61a95...c0f

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Indre uro? Hvor har du det fra at han er urolig? 

Å være utspekulert og kaldblodig har ikke sammenheng med uro og lav impulskontroll, altså. Tvert imot.

Neida, ser den. Jeg tenker at foreldre må forsøke og pense barna inn på aktiviteter der de opplever mestring og får brukt potensialet sitt. En som er svært begavet og kalkulerende kan kanskje ha glede av å spile sjakk. jeg tror mange som egentlig har gode evner trenger å få brukt disse til noe fornuftig.

Skrevet

Jeg kjenner også et slikt barn, veldig smart men ond og manipulerende. Likte som liten å brenne frosker med forstørrelsesglass i sola og å sperre insekter inne i glass uten luft for å se dem dø. Sier urovekkende ekle, rare ting.

Nå er han ikke så liten lengre, men jeg holder ungene mine borte fra han, heldigvis sees vi ikke ofte og da har jeg et øye med ungene mine

Anonymkode: 58e80...274

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...