Gå til innhold

Dere som ikke kjøper leker utenom bursdager og jul

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da sier du indirekte at min måte funker? Siden de tydlegvis hadde gode rammer i tenårene og har blitt fornuftige, arbeidsomme og gode voksne?

Jeg føler ikke at jeg forsvarer noe som helst, jeg er trygg på at mine unger tåler litt slakk og ikke er avhengig av rigide regler for å bli velfungerende og økonomisk bevisste voksne. Mulig dere som er så redde for å slippe opp litt er mer usikre?

Hi

Anonymkode: 36564...628

Det handler ikke om økonomi!! Har mer enn nok til å kjøpe alt jeg og ungene vil ha, men nekter å kjøpe ting bare for å kjøpe! Kjøper kvalitetsleker når vi først kjøper så de varer. Blir de ødelagte prøver vi å fikse. Og de MÅ ikke ha «moteleker»! De må heller ikke ha nye leker når de går lei av de gamle lekene. Du trenger ikke kjøpe noe til de for å glede de. Er så mange andre ting barn setter pris på. Heller kvalitetstid med foreldrene enn en ny leke som snart blir kjedelig eller ødelagt.

DET er verdier som er viktige å lære ungene sine, mye viktigere enn økonomi. Hva skal vi med penger når vi lever på en planet som snart ikke tåler mer søppel og forurensing!?

Anonymkode: e6c35...1c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg kjøper svært sjeldan leiker til ungane mine, likevel er huset fullt. Dei snakkar sjeldan om at dei ynskjer seg fleire leikar, får ofte ski/sykkel ol. dyrare saker som dei treng i jebusgåve frå oss, og andre leiker frå resten av familien. Kjøper teiknesaker, ark, penslar osb etter behov. Ungane mine er poplære leikekameratar utan moteleikar, flinke å leike med alt mogleg, flinke å teikne og masar sjeldan/aldri om at eg skal kjøpe leiker og greier når vi er på butikk. Kan ikkje sjå at ungane mine skulle hatt det betre om eg stadig vekk kjøpte nye leiker til dei? 

Anonymkode: 3fa38...3b3

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men da sier du indirekte at min måte funker? Siden de tydlegvis hadde gode rammer i tenårene og har blitt fornuftige, arbeidsomme og gode voksne?

Jeg føler ikke at jeg forsvarer noe som helst, jeg er trygg på at mine unger tåler litt slakk og ikke er avhengig av rigide regler for å bli velfungerende og økonomisk bevisste voksne. Mulig dere som er så redde for å slippe opp litt er mer usikre?

Hi

Nå må du bestemme deg. Er vi kjipe, eller strikse, eller bare usikre? De tre slår hverandre litt i hjel her. Man kan ikke både være "striks og streng" som du antyda før, og samtidig usikker.

At dine unger "tåler litt slakk" uten å bli bortskjemte er jo flott, men hadde det ikke vært enda lurere å lære dem å tåle litt venting? Eller tåle å ikke bli populær basert på at de eier de nyeste leke-dillene? 

Anonymkode: 67dec...244

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har i jobbsammenheng ofte sett at de foreldrene som kjøper mye til barna sine, både av leker og andre ting ofte er ressurssvake både i form av økonomi og utdanning. Har ofte reflektert over hvorfor det er slik. Kompenserer de for noe? Prøver de å bevise noe? Er det dårlig evne til økonomisk prioritering?

Det betyr selvsagt ikke at alle som kjøper ting til ungene i hytt og pine er ressurssvak, men min erfaring er at de er overrepresentert i denne kategorien.

Anonymkode: 76515...14d

Støtter denne. 

Anonymkode: 297c0...af0

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå må du bestemme deg. Er vi kjipe, eller strikse, eller bare usikre? De tre slår hverandre litt i hjel her. Man kan ikke både være "striks og streng" som du antyda før, og samtidig usikker.

At dine unger "tåler litt slakk" uten å bli bortskjemte er jo flott, men hadde det ikke vært enda lurere å lære dem å tåle litt venting? Eller tåle å ikke bli populær basert på at de eier de nyeste leke-dillene? 

Men trenger det å være enten eller? Er det sånn at unger aldri får nye leker eller så får de alt de ønsker seg? Sånn er det nemlig ikke hos oss. De får nye leker avogtil. Og de får ikke alt de ønsker seg eller har alt andre har. Men det hender at de får en leke en helt alminnelig onsdag helt uten at jeg tror det ødelegger noe som helst. 

Og selvsagt kan man være ekstra striks pga usikkerhet. Ingen vil ha bortskjemte unger og så er man usikker på hvor grensen går og blir litt unødvendig streng. 

Balanse er tingen. 

Hi

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men trenger det å være enten eller? Er det sånn at unger aldri får nye leker eller så får de alt de ønsker seg? Sånn er det nemlig ikke hos oss. De får nye leker avogtil. Og de får ikke alt de ønsker seg eller har alt andre har. Men det hender at de får en leke en helt alminnelig onsdag helt uten at jeg tror det ødelegger noe som helst. 

Og selvsagt kan man være ekstra striks pga usikkerhet. Ingen vil ha bortskjemte unger og så er man usikker på hvor grensen går og blir litt unødvendig streng. 

Balanse er tingen. 

Hi

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Balanse er tingen. 

Hi

Ja, du får sørge for å komme i balanse, da. Såpass i balanse at du ikke trenger å lage tråder om ditt eget forbruk og ditt eget oppdragelsesvalg, der du i innlegg etter innlegg skjeller ut andre med adjektiver om hva de "er" fordi de ikke vil handle leketøy til allerede fulle barnerom. 

Når du er kommet i balanse så vil du også se at du ikke trenger å gjøre deg selv populær hos ungene ved å handle til dem; eller gjøre ungene dine populære i samvær med andre via stadig nye leker de kan vise fram.

Gled deg! 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, du får sørge for å komme i balanse, da. Såpass i balanse at du ikke trenger å lage tråder om ditt eget forbruk og ditt eget oppdragelsesvalg, der du i innlegg etter innlegg skjeller ut andre med adjektiver om hva de "er" fordi de ikke vil handle leketøy til allerede fulle barnerom. 

Når du er kommet i balanse så vil du også se at du ikke trenger å gjøre deg selv populær hos ungene ved å handle til dem; eller gjøre ungene dine populære i samvær med andre via stadig nye leker de kan vise fram.

Gled deg! 

Wow. Bare....wow. 

Du målbandt meg nesten, det skal du ha. Tydelig at jeg traff en nerve hos deg. Mitt tips til deg er å jobbe med å bli tryggere i deg selv og ikke la deg provosere slik av at andre stiller spørsmål ved deres valg. Lykke til. 

Hi

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal dere innom lekebutikker i det hele tatt? De færreste små barn synes meg bekjent shopping er en morsom familieaktivitet. Det er ikke noe jeg ønsker å lære dem heller. Butikker er noe man går i når man trenger å kjøpe noe, ikke et sted man går for underholdning.

Anonymkode: adf55...9b6

Du har aldri med barna å handle? DET hørtes jo ut som mangel på læring. Her er de gjerne med når vi kjøper gaver til andre feks. Uten at de får noe selv. De ser at ting koster penger, og at en del av livet er å kjøpe ting en trenger på butikker osv. Ungene mine klager ikke om de må være på ting som anses som «kjedelig». Livet er ikke bare gøyog moro. Men en kan finne gøy og moro der også om en legger til rette for det. 

Anonymkode: 0831d...c84

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har aldri med barna å handle? DET hørtes jo ut som mangel på læring. Her er de gjerne med når vi kjøper gaver til andre feks. Uten at de får noe selv. De ser at ting koster penger, og at en del av livet er å kjøpe ting en trenger på butikker osv. Ungene mine klager ikke om de må være på ting som anses som «kjedelig». Livet er ikke bare gøyog moro. Men en kan finne gøy og moro der også om en legger til rette for det. 

Anonymkode: 0831d...c84

Det hendte de var med hvis vi måtte handle, men det er aldri selve handleturen som er målet. 

Nå nærmer de seg tenårene og de kan godt håndtere penger, men de er fortsatt ikke begeistret for butikker.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Wow. Bare....wow. 

Du målbandt meg nesten, det skal du ha. Tydelig at jeg traff en nerve hos deg. Mitt tips til deg er å jobbe med å bli tryggere i deg selv og ikke la deg provosere slik av at andre stiller spørsmål ved deres valg. Lykke til. 

Hi

Sorry, men det handler ikke om trygghet i foreldrerollen, men rett og slett om verdivalg! Men det er gjerne litt vanskelig for deg å se? Og siden det er du som drar opp temaet kan det jo virke som om det er du som er litt usikker på egne valg og trenger litt veiledning. Men du går jo dessverre rett til angrep på alle som har tatt andre valg enn deg, på tross av at de aller fleste har reflektert en del over hvilke verdier de ønsker å gi barns sine og har begrunnet dem godt.

Skrevet
44 minutter siden, ulenissen skrev:

Sorry, men det handler ikke om trygghet i foreldrerollen, men rett og slett om verdivalg! Men det er gjerne litt vanskelig for deg å se? Og siden det er du som drar opp temaet kan det jo virke som om det er du som er litt usikker på egne valg og trenger litt veiledning. Men du går jo dessverre rett til angrep på alle som har tatt andre valg enn deg, på tross av at de aller fleste har reflektert en del over hvilke verdier de ønsker å gi barns sine og har begrunnet dem godt.

De som angriper meg og beskylder meg for å både kjøpe ungenes kjærlighet og for ikke å gidde å bruke tid sammen med dem fremstår for meg som usikre foreldre. Hvem angriper jeg, egentlig? Jeg diskuterer og er uenig i noens holdninger, men jeg blir verken personlig eller ufin. 

Jeg stilte spørsmålet fordi jeg oppriktig lurte på tanken bak og syns nok at jeg har fått mange forsvarstaler og antydninger om at de som velger å være litt mer slepphendt med div innkjøp er bortskjemte og lite reflekterte. 

Det er jo ikke bare dere som kjører en striks linje som har tenkt gjennom dette. 

Hi

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De som angriper meg og beskylder meg for å både kjøpe ungenes kjærlighet og for ikke å gidde å bruke tid sammen med dem fremstår for meg som usikre foreldre. Hvem angriper jeg, egentlig? Jeg diskuterer og er uenig i noens holdninger, men jeg blir verken personlig eller ufin. 

Jeg stilte spørsmålet fordi jeg oppriktig lurte på tanken bak og syns nok at jeg har fått mange forsvarstaler og antydninger om at de som velger å være litt mer slepphendt med div innkjøp er bortskjemte og lite reflekterte. 

Det er jo ikke bare dere som kjører en striks linje som har tenkt gjennom dette. 

Hi

Det er mulig du ikke forsøker å fremstå som ufin, men du gjør det like vell. Du må huske at vi andre leser dine innlegg på samme måte som du leser. Jeg oppfatter din tone som nedlatende og direkte ufin. Forsøk å lese dine egne innlegg så forstår du kanskje hvorfor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...