Gå til innhold

Dere som ikke kjøper leker utenom bursdager og jul

Anbefalte innlegg

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det trenger ikke være enten eller. Vi kan også være innom lekebutikker uten et spørsmål om å få noe. Noen ganger spør han, men protesterer sjelden/aldri om svaret er nei. 

Hi

Anonymkode: 36564...628

Jeg er klar over at man kan få til det samme på flere måter enn min, og jeg sier ikke at jeg sitter på fasiten. Jeg forteller bare hvordan vi gjør det, slik du spør om. :)

Anonymkode: 4574c...854

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøper ikke leker utenom jul og bursdag fordi bruk-og-kast-samfunnet vi lever i gjør meg kvalm!! Mange kjøper så mange sånne dårlige plastleker som blir ødelagt og kastes etter noen dager, eller ungene blr lei av leken. Hvorfor?? For å gjøre ungen glad der og da? Er tusen andre måter å glede barn på!

Ungene klager aldri på det, de har nok lego til å leke i timevis, de leker i skogen uten leker osv. 

Anonymkode: e6c35...1c0

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Legg merke til at det ikke er jeg, men DU som følte trang til å starte en egen tråd bare for å rettferdiggjøre livsstilen din.

Say no more. 

Anonymkode: 67dec...244

Jeg stiller et spørsmål som jeg har fundert litt over. Jeg forsvarer ingenting. Det er du som tar det som et angrep på ditt syn. Så hvem som føler for å rettferdiggjøre seg her er vel åpenbart. 

Say no more. 

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jaså? Unner du ham ikke moroa, altså? 

Anonymkode: 67dec...244

Joda. Men ikke hver gang. Ikke annenhver engang. Men noen ganger er det kjekt med nye ting, bare fordi. 

De små gleder, vet du. 

Hi

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det trenger ikke være enten eller. Vi kan også være innom lekebutikker uten et spørsmål om å få noe. Noen ganger spør han, men protesterer sjelden/aldri om svaret er nei. 

Hi

Hvorfor skal dere innom lekebutikker i det hele tatt? De færreste små barn synes meg bekjent shopping er en morsom familieaktivitet. Det er ikke noe jeg ønsker å lære dem heller. Butikker er noe man går i når man trenger å kjøpe noe, ikke et sted man går for underholdning.

Anonymkode: adf55...9b6

Skrevet
3 timer siden, ulenissen skrev:

Og mine får kunn lege til bursdag og jul, eventuelt må de spare selv. Vi har sykt mye lego! Jeg tuller ikke når jeg sier vi har lego for minst 70 000kr. Tenk hvor mye lego vi hadde hatt dersom vi skulle ha kjøpt utenom i tillegg! Og hvor mye penger som hadde gått med 😱

De fleste har da ikke lego for 70 000 kr???

Anonymkode: 2193c...27c

Skrevet

Begge mine barn er født i desember, så hadde blitt dårlig med sommerleker på dem dersom de ikke skulle få noe utenom jul og bursdag :fnise:

Vi øser ikke på med leker året rundt, men ett par ganger i sommerhalvåret blir det nok :)

Anonymkode: 32581...d68

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal dere innom lekebutikker i det hele tatt? De færreste små barn synes meg bekjent shopping er en morsom familieaktivitet. Det er ikke noe jeg ønsker å lære dem heller. Butikker er noe man går i når man trenger å kjøpe noe, ikke et sted man går for underholdning.

Men der vi vel forskjellige da. Vi liker å vindushoppe avogtil. Din måte er vel ikke fasiten? 

Hi

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste har da ikke lego for 70 000 kr???

Anonymkode: 2193c...27c

Nei heldigvis ikke! Og skulle ønske vi ikke hadde det heller! Men alle ungene elsker lego og har ønsket seg lego til både bursdag og jul i åresvis samt brukt det meste av sparepenger på det. Poenget som ikke kom frem var at man har mer enn nok lego ved å ønske seg det til jul og bursdager dersom det er en hobby, man trenger ikke kjøpe lego ellers i året for p dekke behovet! Det var ment til hun som måtte kjøpe lego innimellom slik at ungene skulle få nok til å bygge med.

Skrevet

Jeg lurer også litt på hvordan det gjøres i praksis. Kanskje spesielt med tanke på sesongleker. Ene barnet har bursdag i oktober. Det er ikke naturlig å gi vanngevær i oktober eller desember feks. Så nå har jeg nettopp kjøpt inn vanngevær. Og hva med bøtte, spade, biler til sandkassen etc. Eller akebrett for den saks skyld. Eller defineres ikke slike sesongleker som leker? 

Anonymkode: a1a49...117

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer også litt på hvordan det gjøres i praksis. Kanskje spesielt med tanke på sesongleker. Ene barnet har bursdag i oktober. Det er ikke naturlig å gi vanngevær i oktober eller desember feks. Så nå har jeg nettopp kjøpt inn vanngevær. Og hva med bøtte, spade, biler til sandkassen etc. Eller akebrett for den saks skyld. Eller defineres ikke slike sesongleker som leker? 

Barna får pengegave av besteforeldre (og en liten ting) som de kan bruke på årstiden de ikke har bursdag. Eventuelt av foreldre, faddere eller andre. 

Skrevet
22 minutter siden, ulenissen skrev:

Barna får pengegave av besteforeldre (og en liten ting) som de kan bruke på årstiden de ikke har bursdag. Eventuelt av foreldre, faddere eller andre. 

Jøss. Så de må bruke egne penger for å kjøpe sesongtilpassede leker? Jeg kan til nød skjønne tanken bak å ikke gi dukker, Lego og småleker ellers i året, men å måtte bruke bursdagspenger til å oppgradere sandkassen og nytt badmintonsett er jo bare kjipt! 

Hi

Skrevet

Jøss. Så de må bruke egne penger for å kjøpe sesongtilpassede leker? Jeg kan til nød skjønne tanken bak å ikke gi dukker, Lego og småleker ellers i året, men å måtte bruke bursdagspenger til å oppgradere sandkassen og nytt badmintonsett er jo bare kjipt! 

Hi

Skrev du bare innlegget for å rakke ned på de som gjør det annerledes enn deg?

Anonymkode: e6c35...1c0

Skrevet

Nå har sikkert folk forskjellige oppfatninger av hva som menes med leker, men vi har en del ting som vi gir når de er aktuelle heller enn til bursdag og jul. Våre er født på vinteren, så de har fått sykkel på våren når utvalget, muligheten og interessen er der. Den som plutselig ble interessert i skriving og oppgaver, fikk oppgavehefter ned en gang og ikke om et halvt år. Dette er jo ting vi kjøper fordi vi tenker det er bra for dem å holde på med, men guttene oppfatter det som gaver.

Vi har liten familie, så våre barn får ikke så enormt mye leker til bursdag og jul, men gjerne en blanding av klær, leker og bøker i en nøktern prisklasse. Vi foreldre gir heller ikke nødvendigvis de mest kostbare gavene akkurat da, men sparer heller en del av gavebudsjettet til nettopp sykler og rulleskøyter og den slags. Enn så lenge har ikke barna snøring på hva gavene deres koster, så for dem har det ingen betydning. 

Det hender også at de får leker gjennom året, men jeg synes vi har en ok balansegang der guttene er takknemlig for det de får, ikke gnåler i butikken og vi ikke drukner i skrot. Jeg har ikke lyst til å lønne mine barn for å hjelpe til hjemme fordi jeg vil lære dem at man bidrar fordi man er en del av fellesskapet og ikke for å tjene penger. Det betyr jo da på den andre siden at en toåring og femåring har begrensede med muligheter til å kjøpe det de ønsker seg selv.

Skrevet

Dette er et litt merkelig innlegg. Du skriver «din måte er vel ikke fasiten?», men du virker rimelig aggressiv i din iver på å rakke ned på folk som velger annerledes enn deg selv. Barn og familier er ulike, og dette er virkelig et i-landsproblem. 

Anonymkode: 0ed6d...b7a

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har en del sesongleker, men de er ikke barna sine. Badminton, kubbespill, trampoline og en del annet eies ikke av barna. Det er noe vi har sammen. Det gjelder også brettspill og en del annet.

Skrevet

Hi

Ungene har strengt tatt ikke bruk for så mye gaver til bursdagen, med både familiebesøk og barnebesøk blir det uansett altfor mye gaver. Da er gleden større når binkommer til mai og de kan bruke 4000kr fra besteforeldrene på sommerleker og utstyr... 

Ikke sikkert ungene dine er bortskjemt, men du virker temmelig bortskjemt 🤣

Skrevet

Huff... jeg kjøper i teorien ikke leker jeg heller, utenom jul og bursdag.. Men så ble det sommer og ny sykkel er kjedelig å få på høsten. Sandkassen trengte nytt utstyr og bassenget trengte noen nye barneleker. På vinteren måtte guttungen brått ha nye ski, akebrett og i vår røk epletreet så huske måtte vi ha. Blir veldig dumt å låse seg til å ikke kjøpe utenom spesielle dager så vi tenker alt med måte. Årskort i dyreparken ble julegave, og sommerferien blir på hytta. 

Anonymkode: 5cfe2...39a

Skrevet
22 minutter siden, ulenissen skrev:

Ungene har strengt tatt ikke bruk for så mye gaver til bursdagen, med både familiebesøk og barnebesøk blir det uansett altfor mye gaver. Da er gleden større når binkommer til mai og de kan bruke 4000kr fra besteforeldrene på sommerleker og utstyr... 

Ikke sikkert ungene dine er bortskjemt, men du virker temmelig bortskjemt 🤣

Ja, det er jo en måte å gjøre det på. Vi setter overskuddet av bursdagspenger på kontoene deres og så kjøper vi det som trengs av bruksting når behovet melder seg. 

De er fremdeles takknemlige og høflige barn da, så helt feil kan vi ikke gjøre. 

Og personangrep? Dårlig med holdbare argumenter?

Hi

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er jo en måte å gjøre det på. Vi setter overskuddet av bursdagspenger på kontoene deres og så kjøper vi det som trengs av bruksting når behovet melder seg. 

De er fremdeles takknemlige og høflige barn da, så helt feil kan vi ikke gjøre. 

Og personangrep? Dårlig med holdbare argumenter?

Hi

Sa DU personangrep 😂 Er du en liten moroklump? «Men å måtte bruke bursdagspenger til å måtte oppgradere sandkassen og nytt badmintonsett er jo bare kipt!» 🤣🙈

Og du må gjerne bruke bursdagspengene til bruksting til dine barn. Jeg har valgt å ikke forsyne de med leker gjennom året, men kjøper selvsagt sko, klær og nødvendig treningsutstyr gjennom året etterhvert som de har behov for det. Det ser jeg på som min oppgave som forsørger, men ikke unødige leker. Så jeg er ikke helt enig med deg om at jeg nødvendigvis er så kip.

økonomisk hadde vi hatt råd til å overøse ungene med unødvendige leker og oss selv med tull vi har lyst på men ikke bruk for. Vi har gjort et bevist valg om å ikke bli med på den kjøpefesten og forbrukersamfunnet, i tillegg mener vi det vil gi barna våre et bevist forhold til forbruk og økonomi.

Godt mulig ungene dine er ok unger. Hvor gamle er de foresten? Taknemelig og høfflig nå i følge sin mor, så kan vi snakkes når de er eldre og krysse fingrene for at det fremdeles stemmer.

Skrevet
9 minutter siden, ulenissen skrev:

Sa DU personangrep 😂 Er du en liten moroklump? «Men å måtte bruke bursdagspenger til å måtte oppgradere sandkassen og nytt badmintonsett er jo bare kipt!» 🤣🙈

Og du må gjerne bruke bursdagspengene til bruksting til dine barn. Jeg har valgt å ikke forsyne de med leker gjennom året, men kjøper selvsagt sko, klær og nødvendig treningsutstyr gjennom året etterhvert som de har behov for det. Det ser jeg på som min oppgave som forsørger, men ikke unødige leker. Så jeg er ikke helt enig med deg om at jeg nødvendigvis er så kip.

økonomisk hadde vi hatt råd til å overøse ungene med unødvendige leker og oss selv med tull vi har lyst på men ikke bruk for. Vi har gjort et bevist valg om å ikke bli med på den kjøpefesten og forbrukersamfunnet, i tillegg mener vi det vil gi barna våre et bevist forhold til forbruk og økonomi.

Godt mulig ungene dine er ok unger. Hvor gamle er de foresten? Taknemelig og høfflig nå i følge sin mor, så kan vi snakkes når de er eldre og krysse fingrene for at det fremdeles stemmer.

Ungene mine er 5, 7, 21 og 26 år. De to eldste er hhv student med ekstrajobb på si og fagarbeider i fast jobb med egen leilighet og bil. Så joda, jeg kan trygt si at vår måte har funket supert. 

Å si at en handling er kjip er ikke personangrep. Å si at noen virker bortskjemt er. Vanskelige å holde begrepene fra hverandre? 

Hi

Skrevet

Så rar du er, hi. Du gir jo ikke mødre som liker å gi mange gaver gjennom året et godt rykte. Du virker som du føler at det at andre gjør ting på en annen måte enn deg er direkte kritikk av din måte å gjøre ting på. Det er det ikke.

Vi kjøper ikke gaver utenom bursdag og jul. Sønnen vår har likevel alt han trenger, og mer til. Vi går heller aldri i lekebutikken. At andre gjør det annerledes, tenker jeg ikke noe over eller om.

Anonymkode: e196d...34d

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ungene mine er 5, 7, 21 og 26 år. De to eldste er hhv student med ekstrajobb på si og fagarbeider i fast jobb med egen leilighet og bil. Så joda, jeg kan trygt si at vår måte har funket supert. 

Å si at en handling er kjip er ikke personangrep. Å si at noen virker bortskjemt er. Vanskelige å holde begrepene fra hverandre? 

Hi

Å si at man gjevnt over handler kipt er å si at noen er kip. Og ja, dersom du er så opptatt av å måtte oppgradere alt og shoppe til en hver tid så vil jeg påstå at du er en smule bortskjemt. Følte du deg truffet kanskje? Og med så voksne barn hvet du like godt som meg at det er viktig å sette gode rammer tidlig før hormontrollet kommer å spiser dem opp!

Skrevet

Sånn litt på siden her, men... Da jeg vokste opp, fikk jeg ALDRI leker utenom jul og bursdag. Foreldrene mine var (og er) veldig redde for å bruker penger, selv om de har nok! Da jeg flyttet hjemmefra og begynte å jobbe, var det så utrolig deilig å kunne kjøpe ting jeg hadde lyst på!! Var over gjennomsnittet glad i shopping i noen år. Ble etter hvert til at jeg hadde brukt en god del på kredittkort. Så, det jeg vil fram til er; ikke vær alt for streng!! Gled barna deres med noe en gang i blant! Så kanskje de ikke går amok når de selv skal styre økonomien!

Anonymkode: 76477...601

Skrevet
40 minutter siden, ulenissen skrev:

Å si at man gjevnt over handler kipt er å si at noen er kip. Og ja, dersom du er så opptatt av å måtte oppgradere alt og shoppe til en hver tid så vil jeg påstå at du er en smule bortskjemt. Følte du deg truffet kanskje? Og med så voksne barn hvet du like godt som meg at det er viktig å sette gode rammer tidlig før hormontrollet kommer å spiser dem opp!

Men da sier du indirekte at min måte funker? Siden de tydlegvis hadde gode rammer i tenårene og har blitt fornuftige, arbeidsomme og gode voksne?

Jeg føler ikke at jeg forsvarer noe som helst, jeg er trygg på at mine unger tåler litt slakk og ikke er avhengig av rigide regler for å bli velfungerende og økonomisk bevisste voksne. Mulig dere som er så redde for å slippe opp litt er mer usikre?

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...