Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #1 Skrevet 18. mai 2018 Hva gjør dere når barna enten får utviklingssprang og trenger nye utfordringer eller når nye ting blir 'in'? Her er superhelter det store blant gutter 5 år. De har Spiderman, Batman eller Hulken og har mye fin lek. En figur koster 2-300 kr og varer lenge og inspirerer til lek og samspill. Er det å ikke få 'bortskjemte' barn viktigere enn at de får innpass i leken? Anonymkode: 36564...628
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #2 Skrevet 18. mai 2018 Tror du ikke barn klarer å ha en kreativ lek uten rekvisitter? Anonymkode: 40cdb...c0b
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #3 Skrevet 18. mai 2018 Det har aldri vært et problem. Minste på 4 leker mye med dukker og den er aldri hverken in eller ut. "Moteleker" er som du påpeker populært, men har kortvarig appell. Eldste på 6 leker generelt lite med leker, men hun er storbruker av trampolinen og fotballmålet, samt perler og loombands etc. Og så hadde hun en liten periode med ønske om Shopkins, som hun fikk en del av i bursdagsgaver. Og det er ikke skadelig å ønske seg noe over litt tid. Det er tvert imot sunt. Anonymkode: 6bcd8...0b5
ulenissen Skrevet 18. mai 2018 #4 Skrevet 18. mai 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva gjør dere når barna enten får utviklingssprang og trenger nye utfordringer eller når nye ting blir 'in'? Her er superhelter det store blant gutter 5 år. De har Spiderman, Batman eller Hulken og har mye fin lek. En figur koster 2-300 kr og varer lenge og inspirerer til lek og samspill. Er det å ikke få 'bortskjemte' barn viktigere enn at de får innpass i leken? Anonymkode: 36564...628 For det første så kjøper vi gjerne leker som ungene kan ha lenge. Gjerne ting som er litt vanskelig for alderen når de får det, men som kan gjøres sammen med en voksen. Da tenker jeg på puslespill, spill bøker osv. Dersom ungene ønsker seg leker utenom bursdag og jul må de spare penger til det selv. De får penger gjennom småjobber i huset- bære IT søppel, ta ut av oppvaskmaskin osv. Dette er oppgaver en 4 åring fint kan klare. Inn leker kjøper jeg svært skjelden til egne barn selv om det er bursdag og jul. De får stort sett dette av andre uansett, i tillegg blir lekene like fort ut som de blir inn!
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #5 Skrevet 18. mai 2018 "Moteleker" må hun spare til selv, men opplever ofte at når hun endelig har spart opp pengene og vi er i butikken for å kjøpe, så vil hun ikke kjøpe det likevel. Nå er hun 9 og har spart seg opp en god slump penger, og nå ønsker hun seg ipad. Etter bursdagen vil hun ha råd til den rimeligste. Den tror jeg nok at hun kommer til å kjøpe. Hun er sååå stolt av å ha spart opp til den selv Hun lærer seg økonomi i ung alder og det er jo bare positivt. Anonymkode: 34295...0dc
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #6 Skrevet 18. mai 2018 Her kjøper vi leker rett som det er. De er likevel ikke bortskjemt. Alltid glad for å få noe. Aksepterer nei uten å bli sur. Hva er greia med å kun kjøpe til jul og bursdag? Jeg elsker å ta de med å lekebutikken og overraske de med å få velge seg en ting. Sist ville hun på tre ha en paraply. 😂😂😂 Anonymkode: 78e1f...560
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #7 Skrevet 18. mai 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her kjøper vi leker rett som det er. De er likevel ikke bortskjemt. Alltid glad for å få noe. Aksepterer nei uten å bli sur. Hva er greia med å kun kjøpe til jul og bursdag? Jeg elsker å ta de med å lekebutikken og overraske de med å få velge seg en ting. Sist ville hun på tre ha en paraply. 😂😂😂 Anonymkode: 78e1f...560 Samme her. Jeg ser virkelig ikke hensikten med å aldri kunne unne ungene noe ekstra. Det virker også som de synes de er litt flinke og kloke som gjennomfører dette. Jeg lurer på om de som er så strikse på dette er like strenge med seg selv? Her kjøper vi ganske ofte Lego. Da bygger vi sammen og han leker fint, både alene og med andre. Om han kun skulle fått Lego til bursdag (som er i november) og jul hadde det tatt tid å bygge seg opp en liten beholdning med klosser, noe som faktisk må til om de skal lære seg å bygge på frihånd. Man trenger selvsagt ikke leker hver gang man er på lekebutikken, men å få lov å kjøpe seg noe man har lyst på/ønsket seg utenom de store dagene er jo bare fint. Hi Anonymkode: 36564...628
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #8 Skrevet 18. mai 2018 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tror du ikke barn klarer å ha en kreativ lek uten rekvisitter? Anonymkode: 40cdb...c0b Det vet jeg jo at de kan. Hvorfor lurer du på det! Finnes det ingen mellomting i din verden? Anonymkode: 36564...628
ulenissen Skrevet 18. mai 2018 #9 Skrevet 18. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Samme her. Jeg ser virkelig ikke hensikten med å aldri kunne unne ungene noe ekstra. Det virker også som de synes de er litt flinke og kloke som gjennomfører dette. Jeg lurer på om de som er så strikse på dette er like strenge med seg selv? Her kjøper vi ganske ofte Lego. Da bygger vi sammen og han leker fint, både alene og med andre. Om han kun skulle fått Lego til bursdag (som er i november) og jul hadde det tatt tid å bygge seg opp en liten beholdning med klosser, noe som faktisk må til om de skal lære seg å bygge på frihånd. Man trenger selvsagt ikke leker hver gang man er på lekebutikken, men å få lov å kjøpe seg noe man har lyst på/ønsket seg utenom de store dagene er jo bare fint. Hi Anonymkode: 36564...628 Det handler for oss om å lære ungene verdien av arbeid og penger graving alder av. Det er ikke noe man kan begynne med når de når tenårene! Og Nei, jeg kjøper meg ikke ting bare fordi jeg har lyst på. Jeg kjøper når noen har bruk for! Hva er du utdannet og hva jobber dere med som handler leker til ungene hele tiden? Og hva definerer dere egentlig som bortskjemt?
ulenissen Skrevet 18. mai 2018 #10 Skrevet 18. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Samme her. Jeg ser virkelig ikke hensikten med å aldri kunne unne ungene noe ekstra. Det virker også som de synes de er litt flinke og kloke som gjennomfører dette. Jeg lurer på om de som er så strikse på dette er like strenge med seg selv? Her kjøper vi ganske ofte Lego. Da bygger vi sammen og han leker fint, både alene og med andre. Om han kun skulle fått Lego til bursdag (som er i november) og jul hadde det tatt tid å bygge seg opp en liten beholdning med klosser, noe som faktisk må til om de skal lære seg å bygge på frihånd. Man trenger selvsagt ikke leker hver gang man er på lekebutikken, men å få lov å kjøpe seg noe man har lyst på/ønsket seg utenom de store dagene er jo bare fint. Hi Anonymkode: 36564...628 Og mine får kunn lege til bursdag og jul, eventuelt må de spare selv. Vi har sykt mye lego! Jeg tuller ikke når jeg sier vi har lego for minst 70 000kr. Tenk hvor mye lego vi hadde hatt dersom vi skulle ha kjøpt utenom i tillegg! Og hvor mye penger som hadde gått med 😱
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #11 Skrevet 18. mai 2018 7 minutter siden, ulenissen skrev: Det handler for oss om å lære ungene verdien av arbeid og penger graving alder av. Det er ikke noe man kan begynne med når de når tenårene! Og Nei, jeg kjøper meg ikke ting bare fordi jeg har lyst på. Jeg kjøper når noen har bruk for! Hva er du utdannet og hva jobber dere med som handler leker til ungene hele tiden? Og hva definerer dere egentlig som bortskjemt? Jeg er enig med deg. Og om de ønsker seg noe veldig spesielt så gjør jeg avtale om at de feks må spare halvparten. Jeg liker likevel å overraske de innimellom. Med bortskjemt tenker jeg unger som forventer å få ting, blir sur om de ikke får og som kun leker med lekene i to timer og så er lei. Jeg kjøper nødvendigvis ikke dyre ting. Sist valgte min treåring en paraply til 50 kr. Eldste valgte en overraskelsespakke til 40. Jeg mener at man fint kan lære de verdien av penger selvom de også får leker på en helt vanlig lørdag. Det ene utelukker ikke det andre. Jeg har det godt økonomisk men er ikke millionær. Anonymkode: 78e1f...560
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #12 Skrevet 18. mai 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva gjør dere når barna enten får utviklingssprang og trenger nye utfordringer eller når nye ting blir 'in'? Her er superhelter det store blant gutter 5 år. De har Spiderman, Batman eller Hulken og har mye fin lek. En figur koster 2-300 kr og varer lenge og inspirerer til lek og samspill. Er det å ikke få 'bortskjemte' barn viktigere enn at de får innpass i leken? Anonymkode: 36564...628 Vi lærer dem social skills som gjør at de alltid er populære, aksepterte og omgitt av gode venner. De vennene man får gjennom kjøping, ting og status er uansett bare medgangsvenner som dropper deg med én gang noen andre får noe finere. Anonymkode: 67dec...244
ulenissen Skrevet 18. mai 2018 #13 Skrevet 18. mai 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er enig med deg. Og om de ønsker seg noe veldig spesielt så gjør jeg avtale om at de feks må spare halvparten. Jeg liker likevel å overraske de innimellom. Med bortskjemt tenker jeg unger som forventer å få ting, blir sur om de ikke får og som kun leker med lekene i to timer og så er lei. Jeg kjøper nødvendigvis ikke dyre ting. Sist valgte min treåring en paraply til 50 kr. Eldste valgte en overraskelsespakke til 40. Jeg mener at man fint kan lære de verdien av penger selvom de også får leker på en helt vanlig lørdag. Det ene utelukker ikke det andre. Jeg har det godt økonomisk men er ikke millionær. Anonymkode: 78e1f...560 Men ungene har da ikke begrep om hva som er dyrt eller ei? Og hvordan orker du å fylle huset med leker? De må jo ha enorme mengder etterhvert? Vi kjøper ikke leker en vanlig lørdag for å overraske og mine barn har fremdeles for mye ting. Har meg en opprydning ca hvert 3år og gir bort enorme mengder av blant annet leker de har fått i barnebursdag som omtrent aldri har vært brukt...
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #14 Skrevet 18. mai 2018 Hos oss har det ikke vært noe problem. De har aldri vært særlig opptatt av leker, men har aldri blitt holdt utenfor av den grunn. Trampolinen er populær. Ball, Lego og til dels dukker kunne brukes i mange år. Anonymkode: adf55...9b6
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #15 Skrevet 18. mai 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Samme her. Jeg ser virkelig ikke hensikten med å aldri kunne unne ungene noe ekstra. Det virker også som de synes de er litt flinke og kloke som gjennomfører dette. Jeg lurer på om de som er så strikse på dette er like strenge med seg selv? Her kjøper vi ganske ofte Lego. Da bygger vi sammen og han leker fint, både alene og med andre. Om han kun skulle fått Lego til bursdag (som er i november) og jul hadde det tatt tid å bygge seg opp en liten beholdning med klosser, noe som faktisk må til om de skal lære seg å bygge på frihånd. Man trenger selvsagt ikke leker hver gang man er på lekebutikken, men å få lov å kjøpe seg noe man har lyst på/ønsket seg utenom de store dagene er jo bare fint. Hi Anonymkode: 36564...628 Du har visst veldig bruk for å rettferdiggjøre ditt eget valg. Å bruke ord som "å unne ungene noe" signaliserer at du syns det er snilt å gi barn gjenstander man har kjøpt, mens bruken av ord som "streng og striks" forteller at du har trang til å rakke ned på et valg som du kanskje innerst inne vet er et livsstilsvalg? Og siden det er udiskutabelt bedre rent moralsk å være takknemlig, beskjeden og å forbruke mindre av klodens ressurser, så leter du med lys og lykte etter honnørord som beskriver ditt eget valg (valget om å kjøpe innebærer snillhet, raushet, læring og lek) og leter like hardt etter noe negativt ved de andres valg (valget om ikke å kjøpe er noe som selvgode og snørrhovne folk gjør, bare for å virke bedre enn deg? Eller vi er noen strikse, kjipe og strenge barnehjemsbestyrere som ikke liker barna våre?) Hva med å bare tro folk på at de har andre verdier enn du. Og ikke la din dårlige samvittighet føre til at du prøver å diskreditere vårt valg. Anonymkode: 67dec...244
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #16 Skrevet 18. mai 2018 4 minutter siden, ulenissen skrev: Men ungene har da ikke begrep om hva som er dyrt eller ei? Og hvordan orker du å fylle huset med leker? De må jo ha enorme mengder etterhvert? Vi kjøper ikke leker en vanlig lørdag for å overraske og mine barn har fremdeles for mye ting. Har meg en opprydning ca hvert 3år og gir bort enorme mengder av blant annet leker de har fått i barnebursdag som omtrent aldri har vært brukt... Her er det bagasjeromsloppis hver høst. Der selger eldste leker hun har vokst fra. Pengene setter vi i banken. Ellers får hun ukepenger, de settes i banken og så sparer hun til feks sommerferien. Eldste har god oversikt over verdien av penger hun er åtte år. Hun synes alt over 100,- er dyrt og forstår at vi ikke «bare kan kjøpe det» som hun sier. Joda, det er mye leker, loftstua er ungene sitt lekerom, der har vi god orden og oversikt. Vi er bare veldig forskjellige på dette området, jeg synes det er hyggelig å overraske. Det gir meg glede, så lenge ungene ikke blir ufordragelige drittunger. Virker som det er enten eller i denne tråden, eldste har også gode sosiale evner og har masse venner. Hun kjøper ikke venner med å ha de kuleste lekene. Anonymkode: 78e1f...560
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #17 Skrevet 18. mai 2018 Her har vi aldri tenkt på slike ting. Hun får leker uavhengig av bursdag og jul, men det betyr ikke at hun får hele tiden og når hun vil. Det er kjekt å glede henne på en helt vanlig tirsdag, eller om det er noe spesielt som hun virkelig ønsker seg, det har ikke gjort henne til en utakknemlig druttunge. Noen ting må hun spare til også, eller jobbe for, så hun vet at ting ikke kommer gratis. Anonymkode: 54e78...ac7
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #18 Skrevet 18. mai 2018 7-åringen min får 50 kroner i ukepenger, så sånn sett får han jo noe utenom bursdag og jul selv om jeg ikke direkte kjøper leker til ham. Pengene skal bl.a. dekke lørdagsgodt, og han velger selv hvor mye han bruker og sparer av det. Om det er moteleker han vil ha med en gang fremfor å ønske seg, så kan han bruke av disse pengene. Ellers synes jeg det er veldig deilig at vi kan gå i lekebutikker uten noe mas om å få ting. Ser han noe han liker så kan han si at han ønsker seg det til bursdagen sin, for så å gå videre, han tar alltid for gitt at vi ikke skal kjøpe noe der og da. Anonymkode: 4574c...854
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #19 Skrevet 18. mai 2018 Og ja, jeg er like streng (eller strengere) med meg selv. Kan ikke huske sist jeg kjøpte meg noe nytt. Bruker mye mer penger på sønnen min enn på meg selv. (Han har f.eks. hele og pene klær til enhver tid, det har ikke alltid jeg...) Anonymkode: 4574c...854
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #20 Skrevet 18. mai 2018 jeg kjøper kanskje litt utenom jul og bursdag,men ikke ofte, nå er han veldig flink til og skrive og regne, han er 5 år ,født 2013 så han skal ikke på skolen før neste år , ellers elsker han og sykle eller er mye ute med vennene/barna i gata, sjelden inne, så trenger ikke så mye inneleker hele tiden.. Han er wii u og ipad da det er høst og vinter ( veldig kaldt ute ) , men elsker også og være ute og ake og slik Anonymkode: d6bb8...5ec
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #21 Skrevet 18. mai 2018 Har i jobbsammenheng ofte sett at de foreldrene som kjøper mye til barna sine, både av leker og andre ting ofte er ressurssvake både i form av økonomi og utdanning. Har ofte reflektert over hvorfor det er slik. Kompenserer de for noe? Prøver de å bevise noe? Er det dårlig evne til økonomisk prioritering? Det betyr selvsagt ikke at alle som kjøper ting til ungene i hytt og pine er ressurssvak, men min erfaring er at de er overrepresentert i denne kategorien. Anonymkode: 76515...14d
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #22 Skrevet 18. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du har visst veldig bruk for å rettferdiggjøre ditt eget valg. Å bruke ord som "å unne ungene noe" signaliserer at du syns det er snilt å gi barn gjenstander man har kjøpt, mens bruken av ord som "streng og striks" forteller at du har trang til å rakke ned på et valg som du kanskje innerst inne vet er et livsstilsvalg? Og siden det er udiskutabelt bedre rent moralsk å være takknemlig, beskjeden og å forbruke mindre av klodens ressurser, så leter du med lys og lykte etter honnørord som beskriver ditt eget valg (valget om å kjøpe innebærer snillhet, raushet, læring og lek) og leter like hardt etter noe negativt ved de andres valg (valget om ikke å kjøpe er noe som selvgode og snørrhovne folk gjør, bare for å virke bedre enn deg? Eller vi er noen strikse, kjipe og strenge barnehjemsbestyrere som ikke liker barna våre?) Hva med å bare tro folk på at de har andre verdier enn du. Og ikke la din dårlige samvittighet føre til at du prøver å diskreditere vårt valg. Anonymkode: 67dec...244 Takk for den omfattende psykoanalysen. Fornøyelig. Mulig innlegget mitt traff et ømt punkt hos deg også? Et voldsomt behov for å fortelle meg hvor elendig mor jeg er som må rakke ned på andre for å døyve min dårlige samvittighet? Hva jeg burde ha dårlig samvittighet for fikk jeg dessverre ikke helt med meg! Men hvis det får deg til å føle deg bra, så kjør på. Du har sikkert rett 😉 hi Anonymkode: 36564...628
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #23 Skrevet 18. mai 2018 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: 7-åringen min får 50 kroner i ukepenger, så sånn sett får han jo noe utenom bursdag og jul selv om jeg ikke direkte kjøper leker til ham. Pengene skal bl.a. dekke lørdagsgodt, og han velger selv hvor mye han bruker og sparer av det. Om det er moteleker han vil ha med en gang fremfor å ønske seg, så kan han bruke av disse pengene. Ellers synes jeg det er veldig deilig at vi kan gå i lekebutikker uten noe mas om å få ting. Ser han noe han liker så kan han si at han ønsker seg det til bursdagen sin, for så å gå videre, han tar alltid for gitt at vi ikke skal kjøpe noe der og da. Anonymkode: 4574c...854 Det trenger ikke være enten eller. Vi kan også være innom lekebutikker uten et spørsmål om å få noe. Noen ganger spør han, men protesterer sjelden/aldri om svaret er nei. Hi Anonymkode: 36564...628
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #24 Skrevet 18. mai 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for den omfattende psykoanalysen. Fornøyelig. Mulig innlegget mitt traff et ømt punkt hos deg også? Et voldsomt behov for å fortelle meg hvor elendig mor jeg er som må rakke ned på andre for å døyve min dårlige samvittighet? Hva jeg burde ha dårlig samvittighet for fikk jeg dessverre ikke helt med meg! Men hvis det får deg til å føle deg bra, så kjør på. Du har sikkert rett 😉 hi Anonymkode: 36564...628 Legg merke til at det ikke er jeg, men DU som følte trang til å starte en egen tråd bare for å rettferdiggjøre livsstilen din. Say no more. Anonymkode: 67dec...244
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #25 Skrevet 18. mai 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det trenger ikke være enten eller. Vi kan også være innom lekebutikker uten et spørsmål om å få noe. Noen ganger spør han, men protesterer sjelden/aldri om svaret er nei. Hi Anonymkode: 36564...628 Jaså? Unner du ham ikke moroa, altså? Anonymkode: 67dec...244
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå