Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #1 Skrevet 17. mai 2018 Hvordan er det, hvis jeg får lønn den 20. og betaler regninger som forfaller den 20. etter kl. 16 på dagen slik at banken min ikke overfører pengene til regnings kontoen før dagen etterpå, eller etter helg hvis det treffer slik. Vurderer da regnings firmaet dette da som for sen betaling ? Eller gjelder datoen på nettbank fakturaen ? selvom de ikke mottar sine penger samme dag ? Som nå, jeg får utbetalt i morgen. Men siden jeg er på jobb så får jeg ikke betalt regningene før på kvelden. Datoen blir den 18.mai i nettbanken, men på grunn av helg og helligdager så mottar ikke regnings firmaet pengene sine før tirsdag 22.mai (forfall er den 20.) Litt viktig da ene regningen er slik at hvis jeg ikke betaler på forfallsdato så forfaller hele lånet på 40.000.- forfallsdatoen er 20.mai. Ja jeg har vært for sen å betale, bilen havererte og siden jeg trenger den i jobben så måtte jeg fixe den. Ble litt krøll med regningene da. Litt stresset av dette Anonymkode: 48877...4e3
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #2 Skrevet 17. mai 2018 Jeg har aldri hatt problemer med dette. Men kan du ikke betale regningen tidligere i morgen? Lønna er vel inne rett over midnatt? Og så kan du betale regningen manuelt i morgen før du går på jobb? Du kan jo også betale den i nettbank via mobilen mens du er på jobb, det tar maks ett minutt, og kan kombineres med lunsj eller dopause. Evt så ville jeg ringt selskapet. Men jeg har aldri vært borte i firmaer som ikke har tatt høyde for virkedager. Anonymkode: 70833...cfa
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #3 Skrevet 17. mai 2018 Det har ingenting å si. Har betalt mange regninger dagen etter frist. Ikke noe problem! Anonymkode: 74970...191
Superdolly Skrevet 17. mai 2018 #4 Skrevet 17. mai 2018 Hvorfor kan du ikke bare logge deg inn i nettbanken nå og legge inn regningen med forfall i morgen?
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #5 Skrevet 17. mai 2018 Lønna har aldri kommet inn på kontoen før etter lunchtid tidligere, hvis jeg legger regningen nå med forfall i morgen så prøver banken å trekke den tidlig på dagen så kommer det bare beskjed om at det ikke er dekning på kontoen så det stopper opp. Skal være med kollega hele dagen i morgen så får ikke tid til å se på regningene før jeg kommer hjem fra jobb. Anonymkode: 48877...4e3
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #6 Skrevet 17. mai 2018 Når du betaler i nettbanken lagres datoen for når den betales på kvitteringen til mottaker. Da står det «opprettet XX.xx.xxx», så de som mottar betalingen ser datoen den er betalt Går med andre ord helt fint å betale etter 16.00 i morgen Anonymkode: f0f7d...7a4
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #7 Skrevet 17. mai 2018 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Lønna har aldri kommet inn på kontoen før etter lunchtid tidligere, hvis jeg legger regningen nå med forfall i morgen så prøver banken å trekke den tidlig på dagen så kommer det bare beskjed om at det ikke er dekning på kontoen så det stopper opp. Skal være med kollega hele dagen i morgen så får ikke tid til å se på regningene før jeg kommer hjem fra jobb. Anonymkode: 48877...4e3 Du må vel ha tid til å gå 5 minutter å do? Anonymkode: 3eae6...87e
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #8 Skrevet 17. mai 2018 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Når du betaler i nettbanken lagres datoen for når den betales på kvitteringen til mottaker. Da står det «opprettet XX.xx.xxx», så de som mottar betalingen ser datoen den er betalt Går med andre ord helt fint å betale etter 16.00 i morgen Anonymkode: f0f7d...7a4 Men den blir jo ikke betalt i morgen, men tirsdag Anonymkode: 3eae6...87e
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #9 Skrevet 17. mai 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men den blir jo ikke betalt i morgen, men tirsdag Anonymkode: 3eae6...87e stemmer det. etter fredag kl 16 er første forfallskjøring tirsdag kl 00:30. mottaker vil ha pengene på konto tirsdag morgen noen gang. når forfall er 20., så får jo mottaker nå pengene ved første mulighet etter forfall - så burde ikke være noen krise. jeg legger inn alle regninger på forfallsdato er denne en søndag, så får de med kravet godta at de får pengene en mandag. men om det er superviktig - har du ikke mobilbank du kunne brukt som kjappest på fredag etter du har fått lønn? Anonymkode: d8266...8a4
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #10 Skrevet 18. mai 2018 tar uansett noen dager før de trekker så går helt fint Anonymkode: 2674d...88f
Mamma_til_2 Skrevet 18. mai 2018 #11 Skrevet 18. mai 2018 Hva med og ringe/ maile de som skal ha penger for lånet og forklare situasjonen, altså at du ikke betaler for sent men pga av helligdager etc så kommer ikke pengene før tirsda.
Yellow Brick Road Skrevet 18. mai 2018 #12 Skrevet 18. mai 2018 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Lønna har aldri kommet inn på kontoen før etter lunchtid tidligere, hvis jeg legger regningen nå med forfall i morgen så prøver banken å trekke den tidlig på dagen så kommer det bare beskjed om at det ikke er dekning på kontoen så det stopper opp. Skal være med kollega hele dagen i morgen så får ikke tid til å se på regningene før jeg kommer hjem fra jobb. Anonymkode: 48877...4e3 Merkelig, hva slags nettbank har du? I vår bank blir utbetalingen liggende på vent og betales automatisk så fort pengene kommer på konto. Eller i praksis er det vel sånn at beløpet "reserveres" og utbetales ved første automatiske overføring fra banken. For så vidt jeg har forstått, så har bankene faste overføringstidspunkt seg i mellom.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #13 Skrevet 18. mai 2018 11 minutter siden, Yellow Brick Road skrev: Merkelig, hva slags nettbank har du? I vår bank blir utbetalingen liggende på vent og betales automatisk så fort pengene kommer på konto. Eller i praksis er det vel sånn at beløpet "reserveres" og utbetales ved første automatiske overføring fra banken. For så vidt jeg har forstått, så har bankene faste overføringstidspunkt seg i mellom. Det stopper litt opp hos meg og, så hvis jeg har hastverk med å betale, så er det veldig dumt hvis regningen min blir stoppet med ikke dekning. Da trekkes den gjerne ikke før dagen etter, selv om pengene kom inn dagen før, men etter de ble stoppet med ikke dekning. Anonymkode: 3eae6...87e
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #14 Skrevet 18. mai 2018 Så lenge regningen er betalt innen 23.59 så registreres den som betalt på datoen du betaler, selv om pengene ikke går ut fra konto før dagen etter. Bedrifter får opp at den er betalt til riktig dato. Jeg har aldri opplevd å få purring på noe som er betalt en dag eller to over forfall, ved mindre det er staten du skylder penger. De sender purring, hvor de trekker fra beløpet du betalte, men legger til renter for en dag. Det som kan bli et problem er dersom du betaler til privatperson. Sånn som for eksempel husleie. Den må betales noen dager i forveien for å være sikler på at den kommer til rett dato. Anonymkode: a6ffa...368
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #15 Skrevet 18. mai 2018 Bedrifter har ikke lov å sende purring før det er gått ett visst antall dager, over 4 i alle fall. Staten derimot sender purring tidligere og har mer i purregebyr. Ingen krise at det ikke går ut før tirsdag. Anonymkode: ac38c...d2b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå