Gå til innhold

Har du barn i en av disse barnehagene som gjør eierne til millionærer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ungene i Læringsverkstedet på grunn av skolekrets men skulle ønske jeg kunne bruke en kommunal barnehage. De har 6.7 voksne PR.barn og lang åpningstid. Alt som er synlig for oss foreldre ser på overflaten bra ut, men bare på overflaten! Eierene er blitt søkkrike og gjemmer seg bak at de er pedagoger. Hvilke pedagoger? Pedagog er ingen beskyttet tittel og jeg har ingen tillit til de!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldre har jo ikke alltid et reelt valg på hvilken eier barnehagen som ligger i nabolaget eller tilhører skolekretsen har. Men at pedagoger med respekt for seg selv vil jobbe for disse profittkjedene er for meg uforståelig. Jobbet som pedagogisk leder nå i 20 år og aldri i livet om jeg hadde søkt jobb hos Norlandia, FUS, Læringsverkstedet m.fl.,

Min forrige arbeidsplass, en kommunal barnehage ble kjøpt opp av Norlandia, og nå 4 år etterpå har jeg og 80% av øvrig personale sluttet. De som ikke har fått tilbud om ny jobb sier det er kaos og lite koselig å jobbe der. Får ikke ansatt barnehagelærere fra Norge så har nå hentet pedagoger fra Danmark som barna ikke forstår pga språkforskjeller. Facebooksiden må oppdateres med flotte innlegg om opplegg når virkeligheten er kaos og barnegrupper uten kontroll. 

Foreldreundersøkelser formes som tidligere nevnt i tråden slik at resultatene ser fordelaktige ut for eiere. 

Ikke alt er rosenrødt i kommunale barnehager heller men aldri om jeg bytter! 

Anonymkode: 31799...28b

Skrevet

Jeg jobber i læringsverkstedet og er så lei av å høre om økonomi og om hans Jakob den hellige. Den mannen er type guru. Han ordlegger seg på en måte som gir folk følelsen av at de faktisk er ansvarlige for økonomien i bedriften de er ansatt i... 

På kurs og samlinger er der skikkelig halleluja stemning med store ord som raushet og "gi og ta" men vi ansatte må bare gi og gi. 

Vi får avvist permisjonssøknad for begravelse med mindre det er dine egne foreldre, søsken eller barn. En kollega fikk motvillig innvilget permisjon uten lønn for å gå i sin bestemor sin begravelse, men kun på betingelse av at der ikke ble satt inn vikar. Dersom et barn blir hentet for sent eller der er kaos når vakta mi er ferdig forventes det at jeg står lengre, men skulle avdelingen bli tom 15 min før stengetid har jeg en lang liste med vaskejobber og lignende (vask kjøleskap, vask leker, vask kjøkkenskap osv) som jeg kan gjøre frem til stengetid.

Leter etter ny jobb...

Anonymkode: 15da4...bdc

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber i læringsverkstedet og er så lei av å høre om økonomi og om hans Jakob den hellige. Den mannen er type guru. Han ordlegger seg på en måte som gir folk følelsen av at de faktisk er ansvarlige for økonomien i bedriften de er ansatt i... 

På kurs og samlinger er der skikkelig halleluja stemning med store ord som raushet og "gi og ta" men vi ansatte må bare gi og gi. 

Vi får avvist permisjonssøknad for begravelse med mindre det er dine egne foreldre, søsken eller barn. En kollega fikk motvillig innvilget permisjon uten lønn for å gå i sin bestemor sin begravelse, men kun på betingelse av at der ikke ble satt inn vikar. Dersom et barn blir hentet for sent eller der er kaos når vakta mi er ferdig forventes det at jeg står lengre, men skulle avdelingen bli tom 15 min før stengetid har jeg en lang liste med vaskejobber og lignende (vask kjøleskap, vask leker, vask kjøkkenskap osv) som jeg kan gjøre frem til stengetid.

Leter etter ny jobb...

Har ikke kjennskap til Læringsverkstedet men dette høres jo brutalt ut - hvor er empatien, omsorgen og medarbeiderskapet? Trist å høre om din situasjon, lykke til med å finne ny jobb til deg og andre som er i samme situasjon. Synd for barn og foreldre men jeg håper disse barnehager blir tømt for kompetente, omsorgsfulle og selvbevisste ansatte - de fortjener de ikke!! 

Anonymkode: 31799...28b

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Leter etter ny jobb...

Uff, jeg blir skikkelig lei meg når jeg leser dette. Min barnehage var en super barnehage, med en ok eier og en fantastisk styrer som så alle de ansatte. Det var aldri nei å få hvis man trengte fri av en eller annen grunn, med mindre det var umulig å løse. Å få fri til begravelse var en selvfølge. Men desverre så bukket den under pga for lite barn (gjaldt hele kommunen) og er nå blitt solgt til læringsverkstedet mens jeg har permisjon.

Anonymkode: 3558a...f83

Skrevet

At eierne blir millionærer gjør ingenting så sant de leverer en tjeneste jeg er fornøyd med. Jeg kjøper daglig ett eller annet som gjør andre «rike». 

Derkmot gikk ungene i en stor barnehage (kun to av denne i Norge). Eierne Hovet inn millioner og barnehagen var bedriten. Få faste ansatte, masse vikarer fra vikarbyrå, få leker ute og eierne var ikke tilgjengelig for verken foreldre eller ansatte. På 120 barn var det på uteområdet to husker, to små sandkasser og ett falleferdig kjøkken. Vi byttet barnehage.

Anonymkode: c1867...57b

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

At de fleste som jobber i barnehager er ufaglærte stemmer generelt ikke lenger.

Hva har trygdede med dette å gjøre?

Andel ansatte med barnehagelærer utdanning nasjonalt er i dag 38,2%. Det er derfor tusenvis av mennesker som kunne bli tatt ut av NAV-systemet og blitt skatteytere dersom det hadde vært enklere å tjene penger på å dekke et reelt samfunnsbehov med private barnehager. La nå mennesker som meg få lov til å gå på jobb istedenfor å være hjemme med et barn på 16 mnd. 

Har man ikke jobb og kan jobbe i barnehage, så er det mer samfunnsnyttig. Moxnes og rødt ønsker at det skal være forbudt å tjene penger på privat barnehage. Da er det ingen som tømmer sparekontoen for å starte egen bedrift som hadde dekket et behov. Det har vært tusenvis av barn født i desember 2016 som ikke har hatt garantert barnehageplass som alle barna fra januar til og med november har hatt garantier for. Kommunale barnehager koster penger og de kommer fra skatten i privat næring. Det kommunistiske synet til Rødt er hinsides. De vil bruke penger offentlig, men de private skal ikke få lov til å tjene dem inn. Helt koko. Det en politiker bør gjøre er å hjelpe befolkningen med det de trenger, ikke å sette en stopper for private tilbud som trengs når det offentlige ikke har maktet å levere godt nok. Det er idealisme på bekostning av befolkningen.  

Anonymkode: e02bd...70a

Skrevet

Private barnehager knuser de kommunale

18 av de 20 beste barnehagene er private

Det rødgrønne byrådet i Oslo har ført en ideologisk kamp mot private barnehager. Så ekstrem har kampen vært at byrådet har forbudt nye private barnehager å få avtale med Oslo kommune.

Men Oslo kommune er altså ikke så opptatt av å vise frem forskjellen, naturlig nok. Tvert mot nøyer man seg med å vise at 57 prosent totalt sett er svært fornøyde, mens 35 prosent er ganske fornøyde - uten å si at det er de private barnehagene som trekker opp snittet.

Økonomisk er det likegyldig for kommunen, siden regelverket sier at private og kommunale barnehager skal ha like store tilskudd. Det samme gjelder for foreldrene. Satsene er like uansett om barna går i private eller kommunale barnehager.

Så da blir det komplett uforståelig at byrådsleder Raymond Johansen står hardnakket på en politikk som produserer flere av de dårlige barnehagene - og færre av barnehagene som helt konsekvent får bedre karakterer av foreldrene.

Det er faktisk bare en forklaring - at man sitter fast i ideologiske myter.

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Andel ansatte med barnehagelærer utdanning nasjonalt er i dag 38,2%. Det er derfor tusenvis av mennesker som kunne bli tatt ut av NAV-systemet og blitt skatteytere dersom det hadde vært enklere å tjene penger på å dekke et reelt samfunnsbehov med private barnehager. La nå mennesker som meg få lov til å gå på jobb istedenfor å være hjemme med et barn på 16 mnd. 

Har man ikke jobb og kan jobbe i barnehage, så er det mer samfunnsnyttig. Moxnes og rødt ønsker at det skal være forbudt å tjene penger på privat barnehage. Da er det ingen som tømmer sparekontoen for å starte egen bedrift som hadde dekket et behov. Det har vært tusenvis av barn født i desember 2016 som ikke har hatt garantert barnehageplass som alle barna fra januar til og med november har hatt garantier for. Kommunale barnehager koster penger og de kommer fra skatten i privat næring. Det kommunistiske synet til Rødt er hinsides. De vil bruke penger offentlig, men de private skal ikke få lov til å tjene dem inn. Helt koko. Det en politiker bør gjøre er å hjelpe befolkningen med det de trenger, ikke å sette en stopper for private tilbud som trengs når det offentlige ikke har maktet å levere godt nok. Det er idealisme på bekostning av befolkningen.  

"Andel ansatte med barnehagelærer utdanning nasjonalt er i dag 38,2%. Det er derfor tusenvis av mennesker som kunne bli tatt ut av NAV-systemet og blitt skatteytere dersom det hadde vært enklere å tjene penger på å dekke et reelt samfunnsbehov med private barnehager. La nå mennesker som meg få lov til å gå på jobb istedenfor å være hjemme med et barn på 16 mnd. "

Når jeg snakker om folk med utdanning i barnehagene, så gjelder det og barne- og ungdomsarbeidere. Mener du at de uføre kan jobbe i barnehage?

Jeg skjønner fremdeles ikke hva du mener med resten? Mener du at uføre kan jobbe i barnehage? At de uføre kan drive privat barnehage?

Skrevet (endret)
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Leser du hva du hva du skriver? Så du ønsker faktisk at Gud og hvermann som ikke er i jobb skal jobbe i barnehage? Tror du alle vil gjøre en god jobb der? Vil du at Hvem som helst skal bli plassert til å ta vare på ungene dine? 

Og når ny lov trer i kraft fra august skal 43% av de ansatte i barnehagen være utdannet barnehagelærere. Og ser jeg i tillegg må opplyse deg om at svært mange i det øvrige personalet har fagbrev!

og ellers tenker jeg du trenger å våkne opp å litt. Barnehage ansatte skal også være omfattet av lov og avtaleverk, så hvordan du vil praktisere et kontinuerlig opptak uten at det går på bekostning av arbeidsforhold og barnas trygghet!

Endret av ulenissen
Skrevet
1 minutt siden, ulenissen skrev:

Leser du hva du hva du skriver? Så du ønsker faktisk at Gud og hvermann som ikke er i jobb skal jobbe i barnehage? Tror du alle vil gjøre en god jobb der? Vil du at Hvem som helst skal bli plassert til å ta vare på ungene dine? 

Og ikke minst, er man ufør så er vel sjeldent barnehage stedet å jobbe. Men antagelig så mener hun at å jobbe i barnehage er så enkelt at selv de som er så syke at de ikke kan stå i noen andre jobber, de kan jobbe i barnehage :roll:

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Private barnehager knuser de kommunale

18 av de 20 beste barnehagene er private

Det rødgrønne byrådet i Oslo har ført en ideologisk kamp mot private barnehager. Så ekstrem har kampen vært at byrådet har forbudt nye private barnehager å få avtale med Oslo kommune.

Men Oslo kommune er altså ikke så opptatt av å vise frem forskjellen, naturlig nok. Tvert mot nøyer man seg med å vise at 57 prosent totalt sett er svært fornøyde, mens 35 prosent er ganske fornøyde - uten å si at det er de private barnehagene som trekker opp snittet.

Økonomisk er det likegyldig for kommunen, siden regelverket sier at private og kommunale barnehager skal ha like store tilskudd. Det samme gjelder for foreldrene. Satsene er like uansett om barna går i private eller kommunale barnehager.

Så da blir det komplett uforståelig at byrådsleder Raymond Johansen står hardnakket på en politikk som produserer flere av de dårlige barnehagene - og færre av barnehagene som helt konsekvent får bedre karakterer av foreldrene.

Det er faktisk bare en forklaring - at man sitter fast i ideologiske myter.

Tror nesten du må se på hva som er bak tallene. Feks i min by skårer de private også bedre på grunn av høy skår på to områder- Bygg og uteområdet - noe som kan forklares med at de fleste private er ganske nye sammenliknet med de kommunale. Mat- der mange av de private tar over 500kr i matpenger i mnd, og de kommunale 150kr...

Så tror jeg du børr sette deg litt inn i hva kvalitet for barna faktisk er, og hva som er forutsetningene for å få det til... kan nevne at nok ansatte og de ansattes kompetanse er avgjørende! 

Skrevet
4 minutter siden, ulenissen skrev:

Tror nesten du må se på hva som er bak tallene. Feks i min by skårer de private også bedre på grunn av høy skår på to områder- Bygg og uteområdet - noe som kan forklares med at de fleste private er ganske nye sammenliknet med de kommunale. Mat- der mange av de private tar over 500kr i matpenger i mnd, og de kommunale 150kr...

Så tror jeg du børr sette deg litt inn i hva kvalitet for barna faktisk er, og hva som er forutsetningene for å få det til... kan nevne at nok ansatte og de ansattes kompetanse er avgjørende! 

Artikkelen tar for seg hva som er bak tallene i motsetning til Oslo kommune som på sine sider ikke vil nevne at de private trekker opp snittet. Jeg betaler også 500,- pr. måned og er veldig fornøyd. Enklere start på dagen, mindre stress for store og små. Mat kjøpes inn i store kvanta og er billigere. Mindre matsvinn hjemme. 4 uker med matpakke og variert kost hadde kostet meg mye mer enn 500,-

Jeg tror du bør innse at 25.000 foreldre tilsammen vet mye mer enn deg. Det er et godt datagrunnlag. Mener du at alle de i private barnehager burde vært mindre fornøyde enn foreldre i kommunale, de bare vet ikke at barna har det dårligere, noe som du vet? Temmelig arrogant. Dersom du antyder at det er flere med ped. og barnehagelærer utdanning i offentlige barnehager, så gi oss en lenke fra barnehagefakta.no eller tilsvarende troverdig kilde. 

Det er 5,9 barn per ansatt i kommunale barnehager og 6,2 barn per ansatt i private  Det er en marginal forskjell i ansatte pr. barn. I 117 av 426 kommuner er det også flere ansatte pr. barn i private barnehager. Så de små forskjellene kommer an på hvor du bor. Noen på forumet her uttaler seg om om barn vanskøttes fordi private aktører samler barn i store hauger uten nok ansatte. Skal man skrive noe troverdig her, så må de lenkes opp til troverdige kilder og sette de i perspektiv. Ikke lire av seg one linere. 

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber i en FUS barnehage, og det som er mest provoserende er at vi hdr lavest bemanning av alle de private kjedene, de ansette pushes og har dårlige vilkår. 

De tjenes ikke bare penger, men de tjener penger på bekostning av barna deres!!

Anonymkode: 0d4a1...0d5

Er veldig god bemanning i FUS-barnehagen til sønnen min. Er veldig fornøyd med at de er så mange voksne og har alltid vikar ved sykdom. 

Anonymkode: f3d7c...d3c

Skrevet

Jeg har vært vikar rundtomkring i sikkert 15 barnehager, via vikarbyrå og 3 barnehager via meg selv. Og jeg ser forskjell på de private og de kommunale, og den FUS som min sønn går i. Syns at FUS-barnehagen vår virker å ha god økonomi og vi er kjempe fornøyd med bemanningen og hva de gjør for min sønn med spesielle behov :) så jeg driter i at de som sitter øverst tjener seg rik

Anonymkode: f3d7c...d3c

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Artikkelen tar for seg hva som er bak tallene i motsetning til Oslo kommune som på sine sider ikke vil nevne at de private trekker opp snittet. Jeg betaler også 500,- pr. måned og er veldig fornøyd. Enklere start på dagen, mindre stress for store og små. Mat kjøpes inn i store kvanta og er billigere. Mindre matsvinn hjemme. 4 uker med matpakke og variert kost hadde kostet meg mye mer enn 500,-

Jeg tror du bør innse at 25.000 foreldre tilsammen vet mye mer enn deg. Det er et godt datagrunnlag. Mener du at alle de i private barnehager burde vært mindre fornøyde enn foreldre i kommunale, de bare vet ikke at barna har det dårligere, noe som du vet? Temmelig arrogant. Dersom du antyder at det er flere med ped. og barnehagelærer utdanning i offentlige barnehager, så gi oss en lenke fra barnehagefakta.no eller tilsvarende troverdig kilde. 

Det er 5,9 barn per ansatt i kommunale barnehager og 6,2 barn per ansatt i private  Det er en marginal forskjell i ansatte pr. barn. I 117 av 426 kommuner er det også flere ansatte pr. barn i private barnehager. Så de små forskjellene kommer an på hvor du bor. Noen på forumet her uttaler seg om om barn vanskøttes fordi private aktører samler barn i store hauger uten nok ansatte. Skal man skrive noe troverdig her, så må de lenkes opp til troverdige kilder og sette de i perspektiv. Ikke lire av seg one linere. 

Vi betaler 500kr og jeg synes ikke det er greit! Uproblematisk sum for oss, men hva med de som ikke synes det er overkommelig? Og maten har samme kvalitet som den de fikk i kommunal barnehage da de gikk der for 159kr mnd!

kanskje arrogant å påstå at jeg vet bedre en foreldre flest. Men med min utdanning og med mitt yrke vil jeg faktisk påstå at jeg har mer innsikt i hva som er kvalitet og ikke i barnehagen. Foreldre flest er ikke i barnehagen gjennom hele dagen og ser hva som skjer. Det er også vanskelig for de å vite hva de aksler etter. I tillegg har det foregått en taushetskultur i barnehagesektoren i lang tid, der ansatte ikke forteller hvordan hverdagen egentlig er. Gjennom mitt yrke har jeg gjennom flere år hatt tett kontakt med ansatte både kommunalt og privat og det viser seg dessverre at både arbeidsforhold og det kvalitative tilbudet er dårligere i barnehager som er kommersielt drevet.

jeg kan også nevner at foreldreopprøret 2018 kritiserer brukerundersøkelsen og mener at spørsmålene ikke er gode nok.

utfordringen med å samle tall og statistikk der man deler opp kommunale og private barnehager er at msn ikke skiller mellom kommersielle og ideelle private aktører. Kanavas som er en stor ideel aktør har feks 50 %pedagoger og høy andel ansatte Pr.barn versus feks Gneist som har lav andel pedagoger og opp i 7,6 barn pr ansatt. Det gjør det umulig å få noe ut av datagrunnlaget ut å gå inn i den enkelte eier eller barnehage dine tall.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tenker at du burde ta deg en tur innom Facebook sidene foreldreopprøret 2018 og barnehageopprøret 2018...

Skrevet

Det er mange gode private bhg, men de FUS bhg jeg kjenner til er ikke gode. Dårlig bemanning, setter sent og sjeldent inn vikarer, høyt sykefravær, dårlig organisert +++

Anonymkode: 86444...c1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...