Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #1 Skrevet 15. mai 2018 FUS-barnehager, eid av Trygge Barnehager AS: eierne har tatt ut en milliard. https://www.aftenposten.no/okonomi/i/jP7n5o/Barnehager-med-ikke-okonomisk-formal-hadde-150-mill-i-overskudd-i-2016 Her ser du også en oversikt over overskuddet i den enkelte barnehage. Barnehagen skal ikke drives med økonomisk vinning som førsteprioritet, men gjør i stedet eierne rike. Har du barn i en FUS-barnehage, og har du tatt opp dette med barnehagen? Anonymkode: 3e544...d84
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #2 Skrevet 15. mai 2018 Jeg kan ikke forstå hvorfor det skal være noe problem å tjene penger på nyttige tjenester. Er man ikke fornøyd med tilbudet kan man ta ut barna. Det er mye bedre at folk tjener penger på noe så nyttig som barnehager enn på moteklær, underholdning advokattjenester for eksempel. Anonymkode: f310f...2ce
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #3 Skrevet 15. mai 2018 Er så faens lei dette maset! Jeg er da totalt likeglad med om de som driver barnehagene tjener penger på det, så lenge jobben blir gjort ordentlig. Anonymkode: 1a903...cdb
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #4 Skrevet 15. mai 2018 Det handler jo ikke om det moralske i å tjene penger på en samfunnsnyttig tjeneste, men at de tar ut millioner i subsidier. Er det fri konkurranse? Nei, ikke når en er avhengig av statsstøtte for å få det til. Anonymkode: 7fe20...dd5
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #5 Skrevet 15. mai 2018 Det er jo ikke av foreldrebetaling barnehagene tjener milliardene sine, det er jo av subsidiene, av skattebetalernes penger. Våre penger! Det er jo ikke akkurat slik at disse subsidiene klnmer barna til gode. De har jo samme elendige bemanning, sykefravær etc som EE kommunale. Det er litt svindel dette her. Anonymkode: 9362b...769
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #6 Skrevet 15. mai 2018 Jeg jobber i en FUS barnehage, og det som er mest provoserende er at vi hdr lavest bemanning av alle de private kjedene, de ansette pushes og har dårlige vilkår. De tjenes ikke bare penger, men de tjener penger på bekostning av barna deres!! Anonymkode: 0d4a1...0d5
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #7 Skrevet 15. mai 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg jobber i en FUS barnehage, og det som er mest provoserende er at vi hdr lavest bemanning av alle de private kjedene, de ansette pushes og har dårlige vilkår. De tjenes ikke bare penger, men de tjener penger på bekostning av barna deres!! Anonymkode: 0d4a1...0d5 Men da må jo folk plassre ugene i en annen barnehage hvis de er bedre. Det er ingen som tvinges til å bruke en spesiell barnehage. Anonymkode: f310f...2ce
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #8 Skrevet 15. mai 2018 FUS i vår bygd har svært dårlig rykte. Det er ventelister på de andre og så fort det blir noe ledig byttes barnehage. Det er stor utskiftning av personale og masse slitne ansatte. Jeg valgte å gå ett år ekstra hjemme for å få en annen barnehage. I vår kommune er de kommunale barnehagene de beste og mest populære. Jeg synes det er betenkelig at de kan ha så stort overskudd når disse barnehagene driftes uforsvarlig, både med tanke på sikkerheten til barna og rovdrift på de ansatte. Jeg påpeker at dette gjelder FUS der jeg bor da. Ellers må de gjerne ta ut overskudd så lenge det er bra arbeidsforhold og ungene er trygge. Anonymkode: fb812...508
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #9 Skrevet 15. mai 2018 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men da må jo folk plassre ugene i en annen barnehage hvis de er bedre. Det er ingen som tvinges til å bruke en spesiell barnehage. Anonymkode: f310f...2ce Det er jo avhengig av om det finnes alternativer. Det er ikke for mange barnehageplasser de fleste steder. Anonymkode: 3e544...d84
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #10 Skrevet 15. mai 2018 De private barnehagene får statlig tilskudd på lik linje med de kommunale. Det er våre skattepenger, eller i hvert fall penger som kunne blitt brukt på andre tilbud i samfunnet. I stedet tas disse pengene ut som gevinst for eierne av de private barnehagene. Hadde i det minste private barnehager levert en bedre tjeneste enn kommunale, gikk høyere lønn til de ansatte, hatt flere ansatte osv osv. Men det har de ikke. Hvis du vil starte og drive en privat barnehage, be my guest! Kjempefint, vi trenger barnehager. Men ikke ta imot offentlig støtte og kanaliser den rett til deg selv. I praksis kan man ofte ikke velge bort private barnehager, da det er knapt om plasser. Man må ta det man får. Så forbrukeren har lite å stille opp med. Anonymkode: 8075c...65f
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #11 Skrevet 15. mai 2018 Takk gud for private barnehager. I Oslo kommune måtte vi vente 4 måneder etter endt permisjon før vi ble tildelt plass i en privat barnehage. Vi tjener ca 800 000 hver og det blir mindre skatt til velferdsstaten fordi vi har tatt fri. De fleste som jobber i barnehager er ufaglærte. Dersom arbeiderpartiet ikke hadde sett seg nødt til å leke med Moxnes og rødt, så kunne trygdede kommet seg inn i privat sektor, det hadde blitt færre utgifter for velferdsstaten og det hadde kommet skatt inn til velferdsstaten, noe Rødt liker å bruke i stor grad. Siden vi måtte vente 4 måneder på en barnehageplass, er det et behov for private barnehager. Det offentlig har ikke klart å gi plass til alle om dette har vært målsetningen. Å tildele en plass 4 måneder lengste permisjonslengde er IKKE 100% barnehagedekning når foreldre trenger det. Godt at noen private gjør jobben til det offentlige som ikke klarer det. Anonymkode: e02bd...70a
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #12 Skrevet 15. mai 2018 Tilskuddet fra staten til private barnehager blir beregnet ut fra gjennomsnittlige utgifter i de kommunale barnehagene i den enkelte kommune, og de private barnehagene har krav på 100 prosent av det de kommunale barnehagene får i offentlig finansiering. Når norske private barnehagene kan vise til overskudd på 400 millioner kroner per år, så bidrar de med 100 millioner skattekroner til fellesskapet. I tillegg 25 prosent skatt av eventuelt utbytte. Årsaken til de høye statstilskuddene må skyldes dårlig kommunal drift, eller at deler av tilskuddet brukes til andre kommunale utgifter i strid med § 14a i Barnehageloven. Siden statstilskuddet til de private barnehagene er lik statstilskuddet som de kommunale barnehagene får, så må en stille seg spørsmålet om vi har råd til kommunal drift av barnehagene. Resultatene fra en foreldreundersøkelse for landets barnehager viser at foreldrene jevnt over er godt fornøyd med barnehagen barna går i, men samtidig viser undersøkelsen at det er variasjoner mellom barnehagene, og at det er de private barnehagene som gjør det best. Når det årlig koster oss flere hundre millioner mer med kommunale barnehager enn private, og brukerne i tillegg er mest fornøyd med de private, så er det fornuftig å frita kommunene fra å drive barnehager. Ved en slik løsning kan de statlige tilskuddene til barnehagene settes betraktelig ned. Dessverre så betyr ideologi mer enn barnas vel, ifølge ytre venstre Det rødgrønne byrådet i Oslo har ført en ideologisk kamp mot private barnehager. Så ekstrem har kampen vært at byrådet har forbudt nye private barnehager å få avtale med Oslo kommune. Nå kommer enda en undersøkelse som viser hvor håpløs denne politikken er, dersom man vil det beste for barna. En undersøkelse av foreldretilfredshet viser at 90 prosent av de med høyest score er private barnehager. De kommunale barnehagene står for åtte av de ti nederste plassene i brukertilfredshet. Man skal lese svarene på svarene med rødgrønne ideologiske skylapper hvis man ikke ser at de private banker de kommunale ned i skoene. Den statistiske sannsynligheten for at denne fordelingen skulle skje tilfeldig, er nær null. Tvert imot er det påfallende hvordan de private barnehagene ligger mot toppen av listen - mens de private faller nedover. Undersøkelsen er gjennomført ved intervjuer av 25.523 foreldre, eller en svarprosent på 74 prosent. Det er et overbevisende tallmateriale, der foreldrene er spurt om følgende: Foreldrene ble bedt om å gi karakterer på mange faktorer, blant annet: Barnehagens uteareale Forholdet mellom barna og personalet Barnets trivsel Barnets utvikling Barnehagens matttilbud Hvordan barnehagen ivaretar barnas sikkerhet? Anonymkode: e02bd...70a
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #13 Skrevet 15. mai 2018 Jeg har ikke barn i barnehage nå, men har hatt to i en FUS barnehage. Vi har vært veldig fornøyde og i kommunen her er den barnehagen en av de med lange ventelister. De har (nesten) alltid vikarer når noen er syke, få av de ansatte slutter i jobben det, så i løpet av alle de årene vi hadde barn der, var det få bytter av ansatte. Uteområdene er mye bedre enn i de kommunale barnehagene rundt her og de pusset opp inne mens vi hadde barn der, så det også var det veldig fint. Jeg hadde valgt samme barnehage igjen uten problemer! Anonymkode: 71360...512
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #14 Skrevet 15. mai 2018 bryr meg virkelig ikke, kjempe fornøyd med barnehagen Anonymkode: aa4e1...030
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #15 Skrevet 15. mai 2018 Fus barnehagen vår er en av de beste i hele landet. Det står mange på venteliste. Alle vil til denne barnehagen. Vi er så heldige som har barna våre i den barnehagen. Jeg bryr meg fint lite om se går med millioner i overskudd. Anonymkode: 80fb3...32c
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #16 Skrevet 15. mai 2018 Oj Oj. Bevisstløse foreldres generalforsamling. Anonymkode: 3e544...d84
ulenissen Skrevet 15. mai 2018 #17 Skrevet 15. mai 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Tilskuddet fra staten til private barnehager blir beregnet ut fra gjennomsnittlige utgifter i de kommunale barnehagene i den enkelte kommune, og de private barnehagene har krav på 100 prosent av det de kommunale barnehagene får i offentlig finansiering. Når norske private barnehagene kan vise til overskudd på 400 millioner kroner per år, så bidrar de med 100 millioner skattekroner til fellesskapet. I tillegg 25 prosent skatt av eventuelt utbytte. Årsaken til de høye statstilskuddene må skyldes dårlig kommunal drift, eller at deler av tilskuddet brukes til andre kommunale utgifter i strid med § 14a i Barnehageloven. Siden statstilskuddet til de private barnehagene er lik statstilskuddet som de kommunale barnehagene får, så må en stille seg spørsmålet om vi har råd til kommunal drift av barnehagene. Resultatene fra en foreldreundersøkelse for landets barnehager viser at foreldrene jevnt over er godt fornøyd med barnehagen barna går i, men samtidig viser undersøkelsen at det er variasjoner mellom barnehagene, og at det er de private barnehagene som gjør det best. Når det årlig koster oss flere hundre millioner mer med kommunale barnehager enn private, og brukerne i tillegg er mest fornøyd med de private, så er det fornuftig å frita kommunene fra å drive barnehager. Ved en slik løsning kan de statlige tilskuddene til barnehagene settes betraktelig ned. Dessverre så betyr ideologi mer enn barnas vel, ifølge ytre venstre Det rødgrønne byrådet i Oslo har ført en ideologisk kamp mot private barnehager. Så ekstrem har kampen vært at byrådet har forbudt nye private barnehager å få avtale med Oslo kommune. Nå kommer enda en undersøkelse som viser hvor håpløs denne politikken er, dersom man vil det beste for barna. En undersøkelse av foreldretilfredshet viser at 90 prosent av de med høyest score er private barnehager. De kommunale barnehagene står for åtte av de ti nederste plassene i brukertilfredshet. Man skal lese svarene på svarene med rødgrønne ideologiske skylapper hvis man ikke ser at de private banker de kommunale ned i skoene. Den statistiske sannsynligheten for at denne fordelingen skulle skje tilfeldig, er nær null. Tvert imot er det påfallende hvordan de private barnehagene ligger mot toppen av listen - mens de private faller nedover. Undersøkelsen er gjennomført ved intervjuer av 25.523 foreldre, eller en svarprosent på 74 prosent. Det er et overbevisende tallmateriale, der foreldrene er spurt om følgende: Foreldrene ble bedt om å gi karakterer på mange faktorer, blant annet: Barnehagens uteareale Forholdet mellom barna og personalet Barnets trivsel Barnets utvikling Barnehagens matttilbud Hvordan barnehagen ivaretar barnas sikkerhet? Anonymkode: e02bd...70a Så vidt jeg vet skårer private best på uteareal, bygg og mat. Noe som kan forklares med at mange av de private barnehagene er nye og at de tar høyere sum matpenger. Det er heller ingen skille mellom kommersielle og ideelle private barnehager i undersøkelsen. I tillegg er differansen mellom kommunale og private liten. Forelreopprøret 2018 har også kritisert undersøkelsen i forhold til hvilken spørsmål som blir stilt og at mange foreldre tilbakemelder at de gir mer posetive svar en de egentlig vil for å skåne de ansatte som blir målt på dette. Private kommersielle barnehager sparer penger på følgende: pensjonsvilkårene til de ansatte og ferre tilsatte pr.barn I tillegg viser det seg at noen også ansetter unge arbeidstakere som har mindre lønns ansiennitet og ikke betaler ut overtid og tar inn mindre vikar ved sykdom.
ulenissen Skrevet 15. mai 2018 #18 Skrevet 15. mai 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk gud for private barnehager. I Oslo kommune måtte vi vente 4 måneder etter endt permisjon før vi ble tildelt plass i en privat barnehage. Vi tjener ca 800 000 hver og det blir mindre skatt til velferdsstaten fordi vi har tatt fri. De fleste som jobber i barnehager er ufaglærte. Dersom arbeiderpartiet ikke hadde sett seg nødt til å leke med Moxnes og rødt, så kunne trygdede kommet seg inn i privat sektor, det hadde blitt færre utgifter for velferdsstaten og det hadde kommet skatt inn til velferdsstaten, noe Rødt liker å bruke i stor grad. Siden vi måtte vente 4 måneder på en barnehageplass, er det et behov for private barnehager. Det offentlig har ikke klart å gi plass til alle om dette har vært målsetningen. Å tildele en plass 4 måneder lengste permisjonslengde er IKKE 100% barnehagedekning når foreldre trenger det. Godt at noen private gjør jobben til det offentlige som ikke klarer det. Anonymkode: e02bd...70a Når på året var permisjon din ferdig da? Forventer du at det skal være ledige plasser gjennom hele året? Hvordan tenker du at dette skal finansieres? Hva med ansettelser? IG hva med stabilitet og trygghet i barnegruppen? og sorry, men skjønte virkelig ikke hva trygdede, Moxnes og Rødt har med saken å gjøre! Det var bare usammenhengende...
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #19 Skrevet 15. mai 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk gud for private barnehager. I Oslo kommune måtte vi vente 4 måneder etter endt permisjon før vi ble tildelt plass i en privat barnehage. Vi tjener ca 800 000 hver og det blir mindre skatt til velferdsstaten fordi vi har tatt fri. De fleste som jobber i barnehager er ufaglærte. Dersom arbeiderpartiet ikke hadde sett seg nødt til å leke med Moxnes og rødt, så kunne trygdede kommet seg inn i privat sektor, det hadde blitt færre utgifter for velferdsstaten og det hadde kommet skatt inn til velferdsstaten, noe Rødt liker å bruke i stor grad. Siden vi måtte vente 4 måneder på en barnehageplass, er det et behov for private barnehager. Det offentlig har ikke klart å gi plass til alle om dette har vært målsetningen. Å tildele en plass 4 måneder lengste permisjonslengde er IKKE 100% barnehagedekning når foreldre trenger det. Godt at noen private gjør jobben til det offentlige som ikke klarer det. Anonymkode: e02bd...70a At de fleste som jobber i barnehager er ufaglærte stemmer generelt ikke lenger. Hva har trygdede med dette å gjøre? Anonymkode: 3558a...f83
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #20 Skrevet 15. mai 2018 Jeg har jobbet i en Espirabarnehage. De hadde glossy markedsføringsmateriell, logoer og en måte å kommunisere med foreldre på som var meget tvilsom. Informasjon om bemanning ble holdt tilbake, sannheten ble pynter på. Ansatte ble gjerne hengt ut som syndebukk om noen var misfornøyd med noe som egentlig skyldtes rammevilkårene, vikarstopp etc. Brød og sirkus til folket! Og glem ikke brukerundersøkelsene. Spørsmålene var designet for å gjøre det umulig å kritisere rammene og organisasjonen. All kritikk gikk derfor direkte på personalet. Disse kjedene bruker ressurser på det foreldrene ser. Det minner meg om en bok jeg leste en gang der hovedpersonen jobbet i et vaskebyrå. De ble opplært til å vaske så det så rent ut, men bakteriene ble egentlig bare spredt rundt i hele huset. Anonymkode: d0c14...40f
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #21 Skrevet 15. mai 2018 Så enig med deg. Nøyaktig det samme med Læringsverkstedets barnehager. Uforsvarlig bemanningsmønster, aldri vikarer, grov kjeft og trusler om oppsigelse for å påpeke problemer, alt veldig pyntet utad men pill råttent under overflaten. Dermed også stor gjennomtrekk av personale. Betalte 15 kroner under kommunal tariff pr time. Og jobb må man jo ha, så da tar man det man får. Aldri mer. Anonymkode: 3e544...d84
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #22 Skrevet 15. mai 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så enig med deg. Nøyaktig det samme med Læringsverkstedets barnehager. Uforsvarlig bemanningsmønster, aldri vikarer, grov kjeft og trusler om oppsigelse for å påpeke problemer, alt veldig pyntet utad men pill råttent under overflaten. Dermed også stor gjennomtrekk av personale. Betalte 15 kroner under kommunal tariff pr time. Og jobb må man jo ha, så da tar man det man får. Aldri mer. Anonymkode: 3e544...d84 Ånei, ikke si det. Min barnehage er solgt til læringsverkstedet mens jeg er i permisjon Anonymkode: 3558a...f83
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #23 Skrevet 15. mai 2018 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har jobbet i en Espirabarnehage. De hadde glossy markedsføringsmateriell, logoer og en måte å kommunisere med foreldre på som var meget tvilsom. Informasjon om bemanning ble holdt tilbake, sannheten ble pynter på. Ansatte ble gjerne hengt ut som syndebukk om noen var misfornøyd med noe som egentlig skyldtes rammevilkårene, vikarstopp etc. Brød og sirkus til folket! Og glem ikke brukerundersøkelsene. Spørsmålene var designet for å gjøre det umulig å kritisere rammene og organisasjonen. All kritikk gikk derfor direkte på personalet. Disse kjedene bruker ressurser på det foreldrene ser. Det minner meg om en bok jeg leste en gang der hovedpersonen jobbet i et vaskebyrå. De ble opplært til å vaske så det så rent ut, men bakteriene ble egentlig bare spredt rundt i hele huset. Anonymkode: d0c14...40f Høres ut som min fus barnehage.. Anonymkode: 0d4a1...0d5
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #24 Skrevet 15. mai 2018 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ånei, ikke si det. Min barnehage er solgt til læringsverkstedet mens jeg er i permisjon Anonymkode: 3558a...f83 Ha en åpen dialog med de ansatte. De kan fortelle deg hvordan det egentlig går. Og allier deg med resten av foreldrene. Bruk makten dere har. Lykke til. Anonymkode: 3e544...d84
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #25 Skrevet 15. mai 2018 Min begynte i en FUS barnehage da den var nyåpnet. Vi byttet fordi den er 3 minutter hjemmefra og bhg hun gikk i før var 25 minutter en vei. Alt var veldig påkostet. Det er 2 år siden og jeg ser at det er ikke rosenrødt. Det stemmer at bemanningen er greit på papiret, men med de åpningstider går det ikke opp, tid der alle ansatte er det er begrenset. Har sett noen få vikarer i den tid. Jeg reagerer på at det allerede etter 2 år har vært en del utskiftinger i personalet. Noen har gått over til kommunale bhg. Iom jeg kjører forbi bhg når jeg f.eks. handler har jeg lagt merke til hyppigere personalmøter. Flere ansatte som bytter avdeling også, gjennomsnittalderen er ganske lav. Jeg tror at noe er veldig galt mtp de ansatte, men det er jo noe ingen snakker høyt om. Jeg er glad at min datter bare har 1 år igjen før hun begynner i skolen, jeg vet ikke om jeg hadde valgt igjen eller heller brukt den lengre reisevei istedet. For den forrige bhg var eid av foreldrene, de tar ikke utbytte, har ansatt kokk, bleier er gratis, flere ansatte enn som er påkrevd og er betalingsfri 2 måneder i året. De har med andre ord veldig god økonomi som kommer foreldrene og barna til gode. Jeg syns det er tragisk at hos FUS gjør de gevinst på ansatte sin bekostning. Anonymkode: 222a0...9f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå