Gå til innhold

Ville du flydd på ferie ca seks uke før termin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er heller ikke spesielt bekymret, men ville heller ikke reist så sent i svangerskapet. Absolutt ikke.

Som andre har påpekt, det er mye som kan skje, og det er ikke nødvendigvis alt som vil dekkes av forsikringen, Hi. Har dere råd til å få noen hundre tusen i ekstrautgifter sånn helt ut av det blå? Det er selvfølgelig størst sjanse for at det ikke skjer noe, men er du villig til å ta risikoen?

Det er så mye som kan skje, blodpropp (reiser du så bruk for all del høye støttestrømper med nok kompresjon!), svangerskapsforgiftning, matforgiftning, akutte ting med baby. En ting er nå om du plutselig går i fødsel der (tviler på at forsikringen dekker det), men hva om den starter i flyet? Om du føder i utlandet så vil du og baby et år måtte ta hensyn i det norske helsevesenet etterpå pga. fare for MRSA - det står plakater på alle sykehus her i landet om at man må varsle om man har vært til lege/sykehus i utlandet. Og om du "bare" har en sjekk i Spania, men kan fly hjem - så vil du likevel risikere å bli isolert mtp. fødsel her hjemme. Det er unødvendig stor ekstrautgift å ev. belaste helsevesenet her hjemme med bare fordi du vil ha noen feriedager når du vet du har økt risiko for det ene og det andre.

Anonymkode: ed6f1...522

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg var på Gran Canaria da jeg var i uke 32-33. Ville nok ikke gjort det igjen, og det så litt absurd ut å være i syden med deeen magen (jeg var liten og tynn med enorm mage). 

Anonymkode: c932b...1c6

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Hadde et flott svangerskap og det ville ikke vært noe problem å reise, men det vet man aldri på forhånd og jeg er av dem typen som liker å vite at jeg har hjelpen bare to skritt unna 🙈 Men jeg ville aldri lurt på hvorfor ikke noen andre avbestiller. Om man føler det går bra, så er det bare å kjøre på. Og skulle du trenge hjelp, så får du det uansett! 

Anonymkode: db2e8...663

Skrevet

Du er klar over at selv om flyselskapet sier det er greit,og du har bekreftelse på termindatoen på engelsk,så kan faktisk piloten stoppe deg fra å fly? Så du kan altså risikere å bli stoppet ved ombordstigning av piloten,og da hjelper det ikke hvor langt eller kort du er kommet i svangerskapet,siden det er piloten som har ansvaret ombord i flyet.

Anonymkode: 8adff...b1c

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det, nei. Ville ikke risikert å bli værende igjen der pga komplikasjoner, tidlig fødsel osv. Dessuten ville jeg generelt vært skeptisk til å dra til utlandet (sydlige strøk) som gravid pga maten. Fastlegen min anbefaler gravide å ikke dra til syden. Toksoplasmose er mer utbredt der, i tillegg til salmonella og slike ting. Jeg hadde ikke orket å tenke på det hele tiden; om salatene er godt nok vasket, om kjøttet er godt nok stekt osv. I tillegg til varmen tror jeg det rett og slett hadde ødelagt hele ferien.

Anonymkode: f43d2...58c

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det. De som har svart før meg, har nevnt en rekke grunner som for meg ville vært nok til å avbestille ferien.

For meg ville det viktigste være den at selv med legeerklæring kan du risikere å bli nektet ombordstigning. Og da står du der i Spania og må komme deg hjem på annen måte.

Og jeg hadde ikke tatt sjansen på å føde i Spania (eller mange andre land for den del). En viktig grunn er språket, en annen grunn er økonomien. Jeg har ikke satt meg veldig inn i det, så jeg vet ikke hva det eventuelt vil koste med en fødsel i utlandet, men det er noe jeg vil anbefale deg å sjekke hvis du drar. Du risikerer som andre har nevnt at forsikringen ikke dekker en krone.

Annonse

Skrevet

Nei

Anonymkode: b8034...ef6

Skrevet

Hi her. 

Takk for alle tilbakemeldinger. Jeg har lest, snakket med folk og tenkt en del på dette de siste dagene. Nå har jeg kommet til at det blir å avbestille, noe det klare flertallet her inne også sier de ville gjort. Det er den tryggeste løsningen når alt kommer til alt. Men også funnet ut at jeg neppe får pengene tilbake fordi det å være gravid ikke er noen sykdom i følge forsikringen.... Mye penger ut av vindu... 

Anonymkode: 6071f...691

Skrevet
På 5/14/2018 den 13.30, Anonym bruker skrev:

Nei.

Jeg kjenner 2 stykker som har strandet i utlandet pga premature rier. De fikk ikke fly hjem.

For den ene ble det også dyrt da forsikringsselskapet ikke dekket ekstrautgiftene. 

Anonymkode: 67b38...34a

Hun skal til Barcelona det er EU. Da gjelder E-111

Anonymkode: f4b38...e3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...