Gå til innhold

Ville du flydd på ferie ca seks uke før termin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil være litt under seks uker fra termin på hjemreise fra Barcelona. Det er flytur på ca tre og en halv time. Formen er litt opp og ned, men egentlig ikke urolig for ferieturen (som var planlagt og bestilt før jeg visste jeg var gravid). Men flere venner og enkelte i (sviger)familien har spurt om hvorfor jeg ikke avbestiller. Hva kan gå galt? Det er greit for flyselskapet og jordmor sier det ikke er farlig. Hva ville du gjort? 

Anonymkode: 6071f...691

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det. Hvor nært opp mot termin får man lov å fly for flyselskapet?

Skrevet

Nei det hadde jeg ikke gjort. Jeg blir engstelig og litt hjemmekjær når jeg bærer på et barn i magen. Tenk om du blir litt dårlig og lurer på ting, hva skal du gjøre? Forklare på spansk til legene ? 

Alt går mest sannsynlig bra men om det skjer noe, da vil man helst være hjemme. 

Skrevet

Jeg flydde tur-retur Spania da jeg var 8 og 7 uker før termin. Hadde bekkeplager, så var ikke behangelig å sitte i et trangt flysete så lenge, men hadde ikke andre betenkeligheter med å fly på det tidspunktet nei. Så lenge du ikke har et risikosvangerskap eller står i fare for å føde før termin, hadde jeg ikke brukt selve garviditeten og uker før termin som grunn for ikke å fly. Da jeg flydde gravid (i 2007) var grensen utenlands på 4 uker før termin. Kan være lurt å ha med en bekreftelse (på engelsk) fra legen din om når termindato er, sånn i tilfelle det skulle bli spørsmål om det. Jeg hadde stor mage, men ble ikke spurt om noe, men hadde med meg en slik bekreftelse just in case;-)

Anonymkode: 28c66...c51

Skrevet

Jeg hadde nok reist om det er greit for flyselskap og lege/jordmor. 

Graviditet er i utgangspunktet ingen sykdom, så er du og baby frisk og du vil dra, så drar du. Det er også en god grunn til å avbestille. Helt OK om man ønsker ro og fred hjemme de siste ukene også. Folk er forskjellig. Jeg har hatt lette svangerskap uten plager, har ikke engang hatt vann i kroppen, for meg hadde det vært uproblematisk. 

MEN, Barcelona er VARM på sommeren, det er mye penger for å sitte i skyggen da. 😊

Anonymkode: 2415c...434

Skrevet

Med en prematur førstegangsfødsel som kom ut av det blå hadde jeg ikke det.

Anonymkode: 343e6...433

Annonse

Skrevet

Ville absolutt ikke gjort det. Jeg er 7 uker fra termin nå, og vil ikke en gang reise veldig langt unna innenfor Norge.

Anonymkode: da2b5...64e

Skrevet

I USA og andre deler av verden flyr piloter og flyvertinner gravide helt opp til termin. Altså jobber. 

Så lenge du er frisk og rask, går det nok helt fint. Men ha med deg legeerklæring på engelsk slik at gatepersonellet på bcn ikke tuller det til for deg. Husk å drikke mye, og ut og røre på deg minst en gang i timen for å forhindre blodpropp. God tur!

Anonymkode: 6c111...6dc

Skrevet

... og husk at du ikke kan spise salater, spekemat og en rekke oster (så ingen tapas mer eller mindre), og helst unngå kylling og egg som det kan være salmonella i. Ville også kun drukket flaskevann nå som du er gravid.

Om du er komfortabel med alt, so go ahead. Jeg hadde ikke flydd eller reist noe sted de siste 3 mnd av graviditeten i det hele tatt. Men virker jo som du har bestemt deg. Ta det i såfall med ro mens du er der og lytt til kroppen, og kos deg :)

Skrevet

Jeg kunne fint gjort det da jeg har hatt 3 problemfrie svangerskap.

Fløy selv hjem fra USA i uke 33. Var en av de letteste flyturene jeg har hatt noen sinne.

Anonymkode: 3fd71...9a9

Skrevet

Nei, det ville jeg ikke gjort

Men flyturen ville nok vært minste problemet, varmen, maten osv i Italia hadde vært et større problem for meg. Var selv i Roma i uke 14-15, i mai, og varmen var ekstrem. Jeg var uvel pga varmen hele turen, drakk vann men følte meg elendig.

Aldri igjen, holder meg hjemme, i skyggen, når jeg er gravid, og reiser heller til utlandet når jeg ikke har baby i magen og tåler været og maten bedre.

Anonymkode: f51b2...195

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det ville jeg ikke gjort

Men flyturen ville nok vært minste problemet, varmen, maten osv i Italia hadde vært et større problem for meg. Var selv i Roma i uke 14-15, i mai, og varmen var ekstrem. Jeg var uvel pga varmen hele turen, drakk vann men følte meg elendig.

Aldri igjen, holder meg hjemme, i skyggen, når jeg er gravid, og reiser heller til utlandet når jeg ikke har baby i magen og tåler været og maten bedre.

Anonymkode: f51b2...195

Italia? Ikke så god i geografi?

Anonymkode: 2415c...434

Skrevet

Mine ble født 7 og 8 uker før tidlig, så jeg hadde ikke tatt sjansen. Babyen din kan jo komme når som helst. 

Jeg var i København uka før babyen kom, glad jeg var i nærheten  av norsk sykehus og hjemmet da barnet mitt ble født. 

Anonymkode: fda08...091

Annonse

Skrevet

Jeg har ca 4 uker igjen til fødsel, og sånn mentalt og energimessig kunne jeg gjerne gjort det, men jeg hadde nok fulgt føre-var prinsippet og holdt meg i Norge. 

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine ble født 7 og 8 uker før tidlig, så jeg hadde ikke tatt sjansen. Babyen din kan jo komme når som helst. 

Jeg var i København uka før babyen kom, glad jeg var i nærheten  av norsk sykehus og hjemmet da barnet mitt ble født. 

Du vet de føder i Spania og?

Anonymkode: 6cf88...a1b

Skrevet

Jeg fløy fra Spania på dagen 4uker før termin, gikk veldig fint. Ta med terminbekreftelse. Jeg ble ikke bedt om det, men greit å ha i tilfelle.

Varmen i spania er slitsom når man er høygravid, så ikke sikker på at du får så mye ut av ferien om det er juli/august du skal reise..

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vil være litt under seks uker fra termin på hjemreise fra Barcelona. Det er flytur på ca tre og en halv time. Formen er litt opp og ned, men egentlig ikke urolig for ferieturen (som var planlagt og bestilt før jeg visste jeg var gravid). Men flere venner og enkelte i (sviger)familien har spurt om hvorfor jeg ikke avbestiller. Hva kan gå galt? Det er greit for flyselskapet og jordmor sier det ikke er farlig. Hva ville du gjort? 

Anonymkode: 6071f...691

Først og fremst, får du lov av flyselskapet? Det er ikke alle som lar deg fly etter uke 28 når du er gravid, flere krever isåfall legeattest o.l.

Skrevet

Nei.

Jeg kjenner 2 stykker som har strandet i utlandet pga premature rier. De fikk ikke fly hjem.

For den ene ble det også dyrt da forsikringsselskapet ikke dekket ekstrautgiftene. 

Anonymkode: 67b38...34a

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kvinner føder i Afghanistan og, det betyr ikke at man har lyst til å føde der. Spesielt ikke hvis det er snakk om en prematur baby som trenger ekstra pleie og som gjerne må ligge på sykehus i flere uker.

Selvfølgelig er det ikke irrelevant hvor man føder.

Jeg ville nok reist, så lenge det er lav-risiko svangerskap og ingen tegn på eller fare for for tidlig fødsel. Men ville også vært forberedt på å avlyse turen på kort varsel skulle det oppstå komplikasjoner.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

En annen ting.. Jeg var frisk under begge svangerskapene, men begge gangene kom svangerskapsforgiftningen som lyn fra klar himmel. Holdt på å stryke med begge gangene. Var lenge på sykehus. Og barna var lenge på sykehus. Hadde vært kjipt hvis dette skjedde oss i utlandet. Men gjør som man vil. Men jeg hadde ikke gjort det. 

Skrevet

Nei!

Anonymkode: 4519d...9fe

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei.

Jeg kjenner 2 stykker som har strandet i utlandet pga premature rier. De fikk ikke fly hjem.

For den ene ble det også dyrt da forsikringsselskapet ikke dekket ekstrautgiftene. 

Anonymkode: 67b38...34a

Dette er et vesentlig poeng. OM det skulle skjer noe ville de fleste forsikringsselskap sagt at "det var synd, men det var en risiko du tok. Vi dekker kun uforutsette ting."

Anonymkode: 5ed63...3b9

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, og en jeg kjenner fødte for tidlig i Spania, og de måtte derfor bli på sykehuset der nede i to måneder uten familie og venner i nærheten. Det var ikke veldig stas

Skrevet

Hadde jeg aldri gjort når det var så kort tid igjen. Og jeg er ikke en bekymret gravid, men her hadde jeg satt grensen for meg.

Anonymkode: 7aea9...c4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...