Gå til innhold

Hvilken bunad har du? Hvilken ville du hatt om du ikke hadde den? Oghvilken er finest?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Blå Nordlandsbunad ❤️

Liker den hvite fra Vestfold og, er det den som er 1932 tro?

Anonymkode: 1708a...86e

Skrevet

Har ikke bunad, men festdrakt. Kystdrakt. Måtte vel blitt finnmarksbunad eller evt kofte (vet at det ikke kan kalles bunad, men det er jo et festplagg). Man kan vel ikke ha bunad fra plasser man ikke har tilknytning.

Anonymkode: e72ed...4a5

Skrevet

Har Kautokeino-kofte og Lofotenbunad. Liker godt Marie Aaen bunad og Malobunaden (mener den heter det) 

Anonymkode: fddbd...61d

Annonse

Skrevet

Rød trønderbunad. Har ikke tenkt på hvilken jeg ville ha valgt istedet for den. Er veldig mange fine bunader, men jeg valgte pga tilhørighet

Anonymkode: edb06...555

Skrevet

Vest Agder.  Ingen andre er aktuelle fordi det er her jeg har røttene mine og denne bunaden jeg har vokst opp med.

Skrevet

Har blå Nordlandsbunad. Synes og den grønne er veldig fin. Ville ikke hatt noen annen da det for meg handler om tilhørighet.

Anonymkode: 40438...bd0

Skrevet

Jeg er helt enig med øverste taler. Hadde jeg hatt et snev av slekt fra Fusa hadde jeg hatt Fusabunad. Den er så vanvittig fin. 

Skrevet

Har den rekonstruerte 1700-tallsdrakta fra Gudbrandsdalen, har også diverse utvalg av Rutaliv og rondastakk, samt enda en av Gudbrandsdalsdraktene. Synes også den rekonstruerte Hedmarksdrakta er fin. 

Anonymkode: 9ef48...778

Skrevet

Har 3: lofotbunaden, grønn nordlandsbunad og råndastakk med rutaliv. Ønsker meg vestfoldbunad med rødt liv og svart stakk, den er fin. Ønsker meg også Nord-Norges festdrakt. 

Vet ikke helt hvilken som er finest, den mest særpregede er vel brudestakk fra Setesdal. 

Anonymkode: 20db4...ca2

Skrevet

Har Beltestakk, Rondastakk, Vestfold-bunad og Ofoten-drakt.

Hvis jeg skulle kjøpt en til, ville det vært lulesamisk kofte.

Anonymkode: e3436...212

Annonse

Skrevet

Jeg har Øst-Telemark og hadde jeg skulle hatt bunad nå hadde jeg valgt Vestfold. Jeg liker bunaden min veldig godt, men den er fryktelig stor syns jeg. Hadde vestfold i min ungdomstid, og ser nå som min datter har fått den så  er den mye lettere, enklere å ta av og på samtidig som den er bedre å bevege seg i. Og ikke minst mye lettere å sy ut og inn. Sitter nå og skulle egentlig ha sydd på de siste trykknappene på min. Konfirmasjon i hus i morra, så jeg må jo bli ferdig. Men akkurat nå er jeg sliten, så blir nok en dusj, og sovne på sofaen snart tenker jeg. 

Jeg kommer fra Telemark, bor i Vestfold nå og har slekt fra begge deler så kan ha begge bunader. Yngste barnet får Vest-telemark, den er ganske lik vestfolk i forhold til hvordan den er å ha på osv. 

Anonymkode: 021ee...34e

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har Beltestakk, Rondastakk, Vestfold-bunad og Ofoten-drakt.

Hvis jeg skulle kjøpt en til, ville det vært lulesamisk kofte.

Anonymkode: e3436...212

Ja, disse er pene alle sammen. Og lulesamisk kofte er også kjempefin. Go for it, sier jeg.

Skrevet

Lier.

Anonymkode: 0e78f...df8

Skrevet

Jeg har nordfjordbunad med svart vest. Veldig glad i bunaden min og ville aldri byttet den mot noen andre :)

Anonymkode: a7756...bf1

Skrevet

Jeg har svart Maria Aaen.

Den aller fineste synes jeg er Åmlibunaden. Jeg kommer (dessverre) aldri til å kjøpe meg den, da jeg ikke har noen som helst form for tilknytning. Og det vil jeg ha.

Skrevet

Har en gammel meldalsbunad etter min oldemor. Skulle jeg valgt en ny måtte det blitt orkdalsbunaden. Den er også den jeg synes er finest, men er enig i at fusabunaden også er vakker. 

Anonymkode: 1e1b2...0d1

Skrevet

Jeg var 14 år da jeg fikk bunad fra min mormor. Hun lot meg velge fritt og jeg likte ingen av de jeg hadde tilhørighet til. Jeg valgte derfor en Silje drakt. Den er forsivit fin men skulle helt klart ønske jeg hadde valgt Asker bunaden, da er der jeg kommer fra.

Anonymkode: 70e86...db2

Skrevet
19 timer siden, amandine skrev:

Jeg er helt enig med øverste taler. Hadde jeg hatt et snev av slekt fra Fusa hadde jeg hatt Fusabunad. Den er så vanvittig fin. 

er det den med empirieliv? 

slekten kommer fra fusa, men bunadsplaggene vi har er fra før fusabunaden kom til. 

jeg kjenner jeg er litt glad for det :)

Anonymkode: 86446...700

Skrevet
50 minutter siden, Superdolly skrev:

Jeg har svart Maria Aaen.

Den aller fineste synes jeg er Åmlibunaden. Jeg kommer (dessverre) aldri til å kjøpe meg den, da jeg ikke har noen som helst form for tilknytning. Og det vil jeg ha.

Marie Aaen er da nydelig! 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har den sjøgrønne romeriksbunaden, fordi jeg er født og oppvokst her. Var denne jeg ville ha :)

http://www.bunadrosen.no/damebunad/romeriksbunad

Anonymkode: bda6e...162

Jeg har også denne, med brokadeliv. Hører til distriktet, men fikk ikke velge selv.

Hvis jeg hadde fått velge hadde jeg valgt blå Dovrebunad. Den er så nydelig og jeg har familie derfra. Syns tilhørighet er viktig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...