Gå til innhold

Noe mer jeg kan gjøre enn å smøre på brulidine? (Sår, bilde)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle rake av meg vinterpelsen her om dagen, litt rusten tydeligvis, for jeg tok mer enn hårene! Høvelen var ny, så skarpere enn jeg var klar over, og dro da av en god bit hud på kneet i tillegg.. er 4 dager siden, gjør overraskende vondt ennå, og er litt rødt og veldig varmt..

Rensa da det skjedde, tok på plaster, begynte å smøre med brulidine dagen etter. Ser ikke sååå galt ut, er bare vondt og varmere enn normalt ved sår som gror. Betent?

33AB6029-4117-4142-8A96-8AD23B62100D.jpeg

Fortsetter under...

Skrevet

Ser betent ut ja, ville snakka med legevakt, eller ringe lege mandag morgen. Bør ikke utsettes for lenge. Kan renses med pyrisept, saltvann.... og smøre godt m brulidin og legg på et kompress og ikke rør det før imorra! 

Anonymkode: 619c9...955

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ser betent ut ja, ville snakka med legevakt, eller ringe lege mandag morgen. Bør ikke utsettes for lenge. Kan renses med pyrisept, saltvann.... og smøre godt m brulidin og legg på et kompress og ikke rør det før imorra! 

Takk for svar! :)

Plukker ikke på det nå, skal gjøre resten du nevner. Men jeg husker ikke hva som var lurest: tørr eller våt skorpe før man setter på plaster?

Skrevet

Pleier å si at en smører sårsalve rett på konpresse og så setter det på. Bør ikke fikle for mye i såret

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pleier å si at en smører sårsalve rett på konpresse og så setter det på. Bør ikke fikle for mye i såret

Signerer denne

Anonymkode: 4ff04...476

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker motsatt. Tar jeg sårsalve på en finger, så tar jeg alltid nok til å dekke hele såret. Da vil den delen av sårsalven som går rett mot såret være den fingeren ikke har vært i kontakt med.

Om du smører sårsalven rett på kompresset så vil den delen av salven du har tatt i gå rett mot såret.

Vi tenker tydeligvis motsatt.

Anonymkode: 0cb1d...c7c

Annonse

Skrevet

Synes det ser tørt og fint ut. Hadde ikle gått til legen før det er hovent. Litt rødt i kantene er alle sår. 

Renst og smør.

Anonymkode: 80c00...8fc

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette såret er ikke betent. Behandle det tørt, skift plaster når det er blitt vått eller tilsmusset. Trenger ikke bruke salve, vask med rent vann og la lufttørke før du dekker med plaster. Ikke kontakt legevakt. Det er kun for akutte situasjoner som ikke kan vente

Skrevet

Jeg hadde klemt ut litt Bacimycin der og satt på plaster en dag eller to.

Anonymkode: dfda7...625

Skrevet
57 minutter siden, #Ariadne# skrev:

Dette såret er ikke betent. Behandle det tørt, skift plaster når det er blitt vått eller tilsmusset. Trenger ikke bruke salve, vask med rent vann og la lufttørke før du dekker med plaster. Ikke kontakt legevakt. Det er kun for akutte situasjoner som ikke kan vente

Sårtilheling er best når det er fuktig.  Hold det rent, desinfiserende salve evt og forbind det.

Anonymkode: ce9da...ac1

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Betent?! Det er helt minimalt rødt, tørt, og ingen sekresjon. Hvorfor rense noe som er tørt og lukket? 

Jeg hadde ikke gjort noen ting med det, kaaanskje dekket det til hvis det hele tiden gikk opp... Hadde hvertfall ikke kontaktet legevakten. Er sunt bondevett helt forsvunnet? 

Anonymkode: d7c68...c81

Skrevet

Ville tatt litt pyriseptsalve og plaster på og latt det være i fred. 

Anonymkode: 39b08...1e0

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker motsatt. Tar jeg sårsalve på en finger, så tar jeg alltid nok til å dekke hele såret. Da vil den delen av sårsalven som går rett mot såret være den fingeren ikke har vært i kontakt med.

Om du smører sårsalven rett på kompresset så vil den delen av salven du har tatt i gå rett mot såret.

Øh...man tar salve direkte på kompresser fra tuben. Ikke via fingrene.  Det er hele vitsen.

Anonymkode: 0f5e3...eb5

Annonse

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Øh...man tar salve direkte på kompresser fra tuben. Ikke via fingrene.  Det er hele vitsen.

Anonymkode: 0f5e3...eb5

👍🏿

Anonymkode: 4ff04...476

Skrevet

Takker for svar alle sammen :)

Tok på salve i går (brukte q-tips, jeg :P) og satt på plaster, hadde kommet en del gult og grønt ut på plasteret i natt, men nå ser det også helt fint ut, og føles mye bedre!

Hadde ikke tenkt til å dra til legen, altså, da skulle det vært veeeldig mye verre ;)

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du tar jo ikke på salven????? Du klemmer ut fra tuben... du virker veldig enkel...

Anonymkode: abe20...b78

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare minner deg på at om du gjør det vil salven du tar på neste gang ha vært i direkte kontakt med fingeren. Bruk i såfall hansker. ;)

Anonymkode: 1d24f...7fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...