Gå til innhold

Paris

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oioi min nye kjæreste, rykende ferskt, inviterte meg nettopp til å reise til Paris i sommer. En liten uke uten ungene. Jeg er så hoppende glad, aldri vært der før, og tenker jeg nå må vite mer om det. 

Så, er det noen som har vært i Paris og kan fortelle litt? Sitter selvsagt og googler og finner mye info, men det er likevel noe spesielt å høre om erfaringer andre har gjort seg. Hvor er det smart å bo, hvilket hotell, hva bør besøkes og oppleves. Uansett blir det herlig å bare være i Paris 😃

Anonymkode: 5e8ba...7e2

Fortsetter under...

Skrevet

Nydelig by. Så romantisk <3 

Jeg har bodd der i to år.. så når jeg er der så er det hverdagslivet jeg vil oppleve. Det å sitte på en fortausrestaurant og kose seg med et glass vin - og bare se folk leve livene sine rundt oss.

Hvis du tar banen til Place d'Italie, kommer du til et stort kjøpesenter - Italie deux. Gå inn på senteret rett over gaten fra t-banen, og gå ut utgangen på andre siden av senteret. Da kommer dere til mitt gamle treningssenter ( som da het Gymnase Club) - men jeg regner med at det ikke er verd en turistselfie ;) Like i nærheten finner dere gaten Butte aux cailles. Det er en liten brosteisgate med cafeer og restauranter. Dette er et sted hvor det er lite turister, og mer lokale. 

Jeg anbefaler dere og sjekke ut restauranten chez Gladines. Dette er en liten fransk - baskisk restaurant som har de rød og hvitrutete dukene og all fransk stemning man kan be om. Gjestene plasseres ved bord etter hvert som de kommer inn i lokalet, og de fyller opp bordene, så her kan man bli sittende sammen med folk man ikke kjenner. Servitørene kan stå på bardisken og skrike ut bestillingene, og det er et herlig fransk kaos på en god dag. Anbefaler salatene, som er overdimensjonerte og kommer i store stålboller

http://chezgladines-butteauxcailles.fr/fr

Av mer turistiske ting anbefales området Montparnasse og Sacre Coeur. Der holder kunstnerne til, og det er en spesiell stemning. Anbefaler en tur til Salvador Dali museet som ligger der.

Latinerkvarteret og Sorbonne er også et must. Der er det mye bra shopping for dem som liker second hand og retrodesign. Og det er mange fine studentcafeer.

Et must er Marais. Det er fantastisk. Sette er et sentrum for LGBT miljøet i Paris. Detsom er litt fascinerende er at denne fargerike bydelen krysses av området hvor man kan se mange ortodokse jøder, så det er en herlig miks. Hvis dere er glad i te, bør dere ta et besøk på Palais des thes når dere er i Marais. En opplevelse! Der er det mulig å både kjøpe utrolig god te, og å ta en "afternoon the" i restauranten. Det er akkurat som å gå rett inn i en film fra kolonitiden..

Og dere må vel spise is? Vandre langs Seinen, og gjør et stopp på Berthillon. Verdens beste is.

https://no.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g187147-d1013459-Reviews-Berthillon-Paris_Ile_de_France.html

Og til slutt.. jeg ville sjekket ut Pere Lachaise kirkegården. Her ligger alle de store kunstnerne. Det er en stor opplevelse å gå rundt der. Graven til Jim Morrison og Chopin kan nevnes..

https://www.tripadvisor.com/Attraction_Review-g187147-d188698-Reviews-Pere_Lachaise_Cemetery_Cimetiere_du_Pere_Lachaise-Paris_Ile_de_France.html

Ha en kjempegod tur :D Nå fikk jeg lyst til å dra tilbake :D 

Anonymkode: 0f2d9...4fa

Skrevet

Tusen takk for svar, her var det mange fine tips. Dette blir veldig spennende ☺

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar, her var det mange fine tips. Dette blir veldig spennende ☺

Bare hyggelig :) Men dette er jo svar ut fra hva jeg liker, så ta høyde for det. Vi mennesker er jo så forskjellige i preferanse osv

Jeg var ikke så opptatt av Eiffeltårnet, Champs Elysees og de mer luksuriøse delene av byen.. Liker best de folkelige og uslepne tilbudene som byen har å by på :) 

Anbefaler også barkvartalet ved Bastille.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Bare hyggelig :) Men dette er jo svar ut fra hva jeg liker, så ta høyde for det. Vi mennesker er jo så forskjellige i preferanse osv

Jeg var ikke så opptatt av Eiffeltårnet, Champs Elysees og de mer luksuriøse delene av byen.. Liker best de folkelige og uslepne tilbudene som byen har å by på :) 

Anbefaler også barkvartalet ved Bastille.

Og vil dere nyte utsikt uten å stå i alt for mye kø - stikk hit:

http://www.parisguiden.dk/Home/bygninger/moderne-bygninger-1/institut-du-monde-arabe

utsikten fra Pompidou museet er også flott

Og gå ikke glipp av Jardin Luxembourg 

Var det en uke dere skulle være? ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...